BSven 469 Postad 26 Oktober , 2017 Som rubriken säger... Jag skall montera ett fäste för ett löstagbart, inre förstag. En lösning är att fästa ett röstjärn av typen "plattjärn med hål i" i mellanväggen till ankarboxen men var hittar jag ett sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Oktober , 2017 Hos vilken bysmed som helst som jobbar med "rostfritt". Sen finns det ju många sätt att lösa ett sånt problem. En röstjärnsbyget tex https://www.hjertmans.se/search?q=röstjärn Men då måste man ha en stor - mycket stor - bricka under. Att fästa i ett skott, som du tänker, är ju det absolut bästa. Sen kan man lösa genomföringen genom däcket på olika sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Oktober , 2017 När jag ska ha någon bit rostfritt så åker jag till en svetsfirma. De säger åt mig att leta i skrotbingen. När jag hittat vad jag behöver frågar jag vad det kostar. Priset är alltid 50kr. Kolla annars med de som skrotar båtar, de brukar ha en hel del. Värmlands båtskrot vet jag att några hittat bra grejor hos. Men behöver du verkligen något rostfritt? Jag skulle nog plasta upp en förstärkning. Det blir mer än tillräckligt starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Oktober , 2017 9 minuter sedan, Thallatha säger: En röstjärnsbyget tex https://www.hjertmans.se/search?q=röstjärn Men då måste man ha en stor - mycket stor - bricka under. Den typen har en ganska stor bricka. Sitter ju i en del båtar för toppvanten. Lägger man ett par lager matta mot däck och skott + några bultar igenom skottet så håller det nog för att lyfta båten! Samma typ av bygel hade jag som stävögla. På insidan ett 25mm RF-rör och matta/polyester mellan rör och skrov. Har inte provat men tanken var att det skulle hålla för båtens vikt, 3400g. Vilket det nog gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 26 Oktober , 2017 3 timmar sedan, BSven säger: En lösning är att fästa ett röstjärn av typen "plattjärn med hål i" i mellanväggen till ankarboxen men var hittar jag ett sådant? Låter som en riktig tå-mördare... Kan man skapa en nedsänkt bygel..? Eller göra så man kopplar förstaget i ankarboxen och göra ett litet uttag i luckan till densamma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 26 Oktober , 2017 Det finns ju dubbelt padeye men priset... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 26 Oktober , 2017 (redigerade) Vet ej var du håller till men tex Montano norr om GBG säljer hyggligt med format. Kika under rostfritt (tex 623 kr för 4m 30x5mm syrafast 1.4404 som du kan böja och borra som du vill). Bor du i närheten kan du hämta utan fraktkostnad. Ska du borra i rostfritt så är mitt bästa tips att använda kallt vatten som smörj/kylmedel, helt oslagbart. Redigerad 26 Oktober , 2017 av HumptyDumpty Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 592 Postad 26 Oktober , 2017 Skulle nog fästa i skottet med någon sorts t-format järn för att sprida lasten. Antagligen vill man inte att staget böjer mot lä och då tror jag inte på att fästa i däcket även om man förstärker det. När jag skulle lossa förpiksluckan fick jag trycka med en domkraft och då böjdes däcket upp 5 cm fast det inte sviktar när man går på det, alltså inte helt stumt. Det gick direkt tillbaka efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 26 Oktober , 2017 Tack för tipsen! Jag tror skottet sitter för långt akterut så det blir nog att fästa i däcket men med ett stag/vantskruv på undersidan som tar lasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser