Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Wille

BÅTMAT/RECEPT

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Tänkte att vi börjar om på ny kula.

 

När man har bråttom så sitter det alltid bra med en omelett.

 

[bLÅ]SKINK och OSTOMELETT

 

Till 4 pers.

 

8 ägg

vatten eller grädde 1-2 dl

salt

peppar

margarin 2 msk

 

tärnad skinka 2 dl

riven ost 1 dl

 

vispa ihop ägg, vätska , salt och peppar.

Smält margarinet i het panna

häll i blandningen och låt börja stelna innan du tillsätter ost och skinka

[/bLÅ]

/Wille

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

burkugn vad är skilnaden på en vanlig kastrull wille du som vet hoppas jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Du får en jämnare värme i ugnsdelen om man kör direkt på gas eller spritkök. Man buffrar värmen i den nedre delen som sprids jämnare i den övre utan att det bränner i botten. Plus att centrumhålet sprider värme på toppen. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag tar med mig mitt senaste recept. Yoghurtsås till kyckling [bLÅ]1 dl Basilika 1 dl Persilja ¾ dl Olivolja 2 dl Yoghurt 1 Vitlöksklyfta Salt & Svartpeppar Mät upp färsk basilika och färsk bladpersilja, kör dom i mixern eller mosa till en grön massa tillsätt resten och du får en gå dipp sås till grillad kyckling. Och varför inte eftermarinera den grillade kycklingen. Marinad ½ dl Balsamvin ½ dl Olivolja ½ dl Flytande honung Peppar Salt 1 Pressad vitlöksklyfta Sedan är det bara att lägga i kycklingen, servera gärna med en potatisgratäng och ett par glas rödvin[/bLÅ]. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Riwallen kommer att få fullt upp med att skicka ut e-mail på alla recept som det rasar in.:lol: /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

ett lock två kakformar den undre kakformen ska den vändas uppochner som den är eller ska den kortas på höjden.nu blir jag så nyfiken på en sån manick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Gjorde bara ett litet avslut på den andra. Mvh Xander. P.S. Ja riwallen får en del att göra med oss tre i samma klubb. D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

passade på att byta kort nu oxå när den ligger i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det borde räcka med två identiska formar där man kapar den undre för att inte få för tjock vägg på sidan . Se bara till att luftutrymmet mellan de två är tillräckligt. Och att locket sluter tätt, ev med flera luftningshål på toppen. Jag kanske provar att tillverka en egen variant så får man se om teorin fungerar. /Wille

post-1958-1394234397,1556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon kamrater ser att ni sköter er kvällstid då får väl jag göra lite dagtid. Angående nyproduktion av burkugn så är det på gång. Gå in på denna tråd så får ni veta mer. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=34139&highlight=burkugn Asphen som pratar längst ner på ovanstående tråd är medlem hos oss. Kanske han kan fixa några burkisar till klubbpris? Angående recept utskick så kommer det inte bli några problem jag har bara Willes och Xanders mail adresser. Men jag ska försöka sammanställa till varje fredag lagom till helgen och skicka ut till alla medlemmar. Bara jag får in litr adresser. Sedan så hoppas jag att fler blir medlemmar så att ni inte bara tjuvläser dessa fantastiska recept. Hälsningar A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA varför inte ett litet recept så här på morgonkvisten. En klassisk pastasallad som passar för varma dagar. [bLÅ]Pastasallad Till 4 pers. Kokt pasta 2 avocado Ett gäng cocktailtomater rucola sallad 1 rödlök 1/2 gurka 1/2- 1 hg sockerärtor 1 röd paprika Oliver (kan uteslutas) 300g korv ( gärna lökkorv) Dressing 2 msk vatten 2 msk olivolja lite pressad citron 1-2 msk grov senap Hacka alla ingredienser utom rucolan som skall vara hel. Blanda ihop häll över dressingen och njut. Till det serveras med fördel ett gott rött vin.[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Riwallen! här kommer ett lätt till. Skinksås[bLÅ] Köp två paket rökt strimlad skinka. Stoppa allt i pannan och fräs ett par minuter. Strö lite mjöl på skinkan och rör runt. (jag tror att det inte behövs smör då skinkan är lite fet i sig själv, kanske beroende av panna) häll på 2,5 dl grädde av något slag och låt det puttra i ca 5 min. servera gärna färsk pasta till, [/bLÅ]dricka är valfritt. Mvh Xander. P.S. Det finns många olika fetthalter på grädde. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp då kör vi en till innan lunch [bLÅ]Entrecote med foliebakad färskpotatis och vitlökssmör Till 4 pers. 10 kokta färskpotatisar 2 scharlottenlökar 1 burk majs olivolja salt och peppar Hacka färskpotatis och lök. Lägg alla ingredienser i portionsstora folieknyten salta och peppra ringla över lite olivolja. Gör dem till små knyten och lägg direkt på glöden. 4 skivor entrecote Santa maria grillolja Bara till att pensla på och grilla. VITLÖKSSMÖR Ett par matskedar lätt och lagom 3-4 pressade vitlöksklyftor. [/bLÅ] Nu har jag sammanställt alla recept hittils utskick kommer att ske fredagar lagom till helgens bravader. Vill ni också ta del av detta bli medlem du oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vet jag Bullens pilsner korv med stark senap i ett bröd, det är enkel båt mat men ack så gott. Jag tänker på havet varje gång jag ser en sådan burk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då det är helt OK med Bullens i bröd men ibland kan det krävas mer för att stilla magen. Christopher varför inte bli medlem och vidga dina vyer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar ett recept till innan jag går hem och ni andra tar över för kvällsskiftet. Denna drink passar bäst sista resan för säsongen. [bLÅ] Sista resan Ta alla små slattar du har kvar i alla flaskor blanda det med ett paket frysta jordgubbar. Mixa ihop det och spä till önskad styrka med Ginger ale.[/bLÅ] :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ som när man var ynre och inte fick gå på bolaget. Så var man i pappas barskåp då blev det lite av varje. smakade fan. men tänk om man vista att man skulle ha tillsatt lite jorgubbar :-D //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Här kommer ett tips på ett gott kryddsmör till kött, potatisgratäng, bakad potatis osv. Kryddsmör [bLÅ]Ta en klick smör ca 125g Lägg i ca en halv till en matsked curry och lika mycket grillpeppar, pressa därefter en vitlökskyfta i och blanda väl. ställ in den i kylen en stund så blir den lite fastare. Om man vill så kan man rulla in den i folje för att få den som en korv och kunna skära den, men jag brukar servera (alla får ta själva) direkt ur burken.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt som har varit en höjdare sen barnsben är att blanda [bLÅ]1 burk salta biten 1 kastrull med potatismos från pulver. Serveras med rödbetor och knäckebröd ihop med en kall pilsner och gärna en redig hutt. Rejält med svartpeppar och salt.[/bLÅ] Går under namnet lapskojs i vår släkt, fast det är säkert blasfemi. Men gott är det i alla fall, och lättlagat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej 7-012! Vad är salta biten? Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kött men lite fisk. Om jag lyckas dra upp ett gäng med aborrar brukar jag tillaga dom enligt följande: Filea borrarna snyggt och prydligt. Häll mjöl, ströbröd, salt och peppar i en plastpåse. [bLÅ]Lägg ner fileerna i påsen och skaka tills dom är täckta av panering. Stek i smör (ja, smör, vilken fetknopp som helst vet att det blir godast då!) Servera ihop med färskpotatis och gärna en sås av charlottenlök, vitvin och, åter, smör. Avnjutes med - just det - en pilsner och en hutt och en skiva eller två av ett gott knäckebröd. Gärna Vikabröd eller hårt tunnbröd.[/bLÅ].

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hek Xander, det finns som konserv av märket Krakow och är säkert gjort på hund eller liknande, men förbaskat gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hund! Det måste jag testa. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, hetsa inte upp dej, jag kan inte lova att det är hund, men det är definitivt inte oxfilé i alla fall... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jaja! Men det kan ju vara hund. Mvh Xander. P.S. Katt har heller aldrig ätit. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

[bLÅ]Skaldjurscrepés på Willes vis. Till 4 pers. Ägg 3 st Mjölk 5 dl Mjöl 1.5-2 dl Salt 1/2 tsk Margarin 1 msk Blanda som vanlig pannkakssmet stek pannkakorna och täck över med folie Fyllning. Crabsticks 1 pkt skalade räkor margarin 2 msk vetemjöl 4-5 msk fiskbuljong 3 dl grädde 1 dl salt, peppar klippt dill Smält fettet och rör ner mjölet. späd med buljong och grädde. koka 3-5 min. smaksätt med salt o peppar. tillsätt skaldjuren och värm hastigt upp det hela. tillsätt därefter dillen. Klicka ut på plättarna och rulla ihop. Serveras snarast.[/bLÅ] /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Wille! är du här, [bLÅ]blåa[/bLÅ] texten så får Riwallen lite lättare. Mvh Xander. Ser att du redan gjort det. P.S. tror jag skall testa hunden i veckan. D.S. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i Korea en gång..., nåja. Jag pekade på maten och såg frågande ut och sa: vov-vov, då skrattatde kyparen, ruskade på huvudet och sa: mjaauu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Funkar programmet som det ska nu? Har du märkt att vid uppstart så hamnar du på nollmeridianen i södra atlanten, detta kan du ändra genom att sätta en andra position när inte gps:en är inkopplad. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Ja jag hamnar någostans i afrika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...