Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Wille

BÅTMAT/RECEPT

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Helt fantastiskt, över 780 visningar av tråden på bara 5 dagar! Jag tycker att fler borde gå med i BÅTMATKLUBBEN och dela med sig av sina bästa recept.:-) /Wille Ps. har nu äntligen mastat på masten på båten så nu kan det bli segling oxå.:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som vet: är detta en burkugn? Är det någon som har en likadan?

post-7674-1394234399,3516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej det ser ut som en burkugn kolla högre upp på detta inlägg så ser du. ser ut som botten delen fattas vad jag förstår ska en burkugn innehålla 3 st delar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det, men kan det finnas olika eller kan man själv kompletera/ersätta den kanske saknade delen tro?? Är den helt oanvändbar utan den delen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Nettan! det kommer snart folk som kan svara på din fråga, senats imorgon skulle jag tro. Medan du väntar så kommer här ett recept. Köttfärs Gratäng [bLÅ]Skala och skiva potatis (gärna en mjölig sort), låt dom sedan ligga i vatten då dom lätt blir bruna annars, smörj en form eller din burkugn. Skiva och stek några champinjoner och lägg dom på ett fat. Stek 400 gram blandfärs, salta och peppra. Släng i svampen i köttfärsen. Lägg ett lager potatis i formen, salta och tryck i 1-2 klyftor vitlök. Lägg där på hälften av köttfärsen. lägg på ett lager potatis till, salta och sedan resten av köttfärsen, Strö ost över köttfärsen (går lika bra med skivad ost) häll sedan 2,5dl - 3dl grädde och lite grovmalen svartpeppar där på. Stoppa sedan in i ugnen för tillagning, efter ca 50 minuter är den färdeig att severas. Gärna tillsammans med ett kryddsmör, kanske lite ketchup, en go sallad och ett gött rött.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Nettan, Du måste ha bottendelen annars så bränner du fast i botten. Vitsen med en separat botten är att du får ett mellanrum med luft som värmer upp formen på ett jämnare sätt än direktvärmen från spisen. Likaså är det med locket som har till uppgift att cirkulera den luft som kommer nerifrån hålet från underdelen. /Wille. har själv ingen ugn ännu! men funderar på att konstruera min egen variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Wille! Och tackar så mycket för lånet. Det gick att ställa om boxern, nu funkar den. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej alla mat glada! Jag har något jag kallar månlandare med mej ut i båten, till fjällen osv. Den är jätte bra speciellt då du skall skiva potatis till gratäng, men även till andra saker. Nu är det så att den börjar bli lite till åren gången och en del har lossnat. Därför söker jag en ny, har nu letat länge utan att finna en. Har någon sett var man numera kan köpa dessa eller vet vad den heter så man kan söka efter den på nätet. Mvh Xander.

post-7537-1394234402,3389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Misstänkte att det inte skulle vara några problem med detta. Lycka till med ditt TVtittande på sjön nu då. Glöm nu inte att titta på det andra som vi pratade om oxå. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag har försökt men har ej hittat det än. Mvh Xander. Hej Laxoring ser att du är här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jocke, på sidan 16 i den skrivna instruktionen står det. CHANGING VESSEL POSITION. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej xander hur kan du se det ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Löst, Tack Wille!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Under Medlemmars sjöbodar. Nej i kristallkulan. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

det har jag inte set att man kan kolla där trodde nästan du att du satt upp en kamera här hemma hos mig.hur gick det på västhavet i har det blåst på dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Alexander min son hade med sig en kompis som spydde ner båten, Först i påse sen i termosen och sist i kepsen. Ja det blåste en del. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

huga ja då har det varit händelse rik helg. jag blev kvar på land hela helgen. i går firade vi frugan här hemma hon fyller 40 år på onsdag så det blev massa gosaker i går med :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Har du så gammal tant, min är bara 22. Mvh Xander. P.S. Min andra alltså. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

i dina drömmar ja :-nojd nej nu ska jag gå till min tant och gå och sova har varit en hård helg söv gött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Nej det blev fel, skrev en 2:a stället för en 4:a. Det skall alltså vara tjugofyra. Mvh Xander. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Något som är lätt och gott, en klassiker. Ryggbiff med lök [bLÅ]Se till att ha kokat rikligt med extra potatisar dagen innan, (då du ändå kokar) Ta ut de kalla potatisarna ur kylen och tärna dom, Släng sedan i dom i en panna tillsammans med smör och om man vill, lite hackad lök. Skiva ett par lökar och stek i nästa pannan, lägg sedan upp löken på ett fat. Lägg sedan i ryggbiffen och stek till rätt färg (inuti och utanpå). Servera gärna några pilsner till.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon Xander! Jag har haft en sådan som jag gett bort till min far för att sälja på loppis. Kan kolla om han har gjort sig av med den än om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det fantastiskt. De två trådarna som Båtmat ordnat så har vi över 300 svar (även om vissa är väldigt bra på att skriva :-D :-D ) Att det är så många visningar tyder på ett intresse synd bara att medlemsantalet inte ökat just nu. Folk är bara inne och tjuvläser. :cry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Riwallen! Fråga gärna din far om han har den kvar, så kan jag köpa den. Mvh Xander. P.S. Snart dags att starta en ny eller? Denna börjar bli lång. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är dags gör ny så jag gör det nu. Och jag ska ringa till hamn idag och fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...