Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Wille

BÅTMAT/RECEPT

Rekommendera Poster

Gäst laxoring

Hej [bLÅ]lite nyfångad lax för grillning filea laxen i bitar krydda med salt svartpeppar citronpeppar grilla laxen över en riktig vedglöd på galler vänd försiktigt på laxen för den delar sig lätt när man grillar fisk. mycket enkelt och gott efter hård fiske dag på sjön servera med potatissallad och en kall pilser[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej laxoring! Hittade du något användbart i köket igår. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej xander kollade alldrig var för trött det är så mycket annat nu på våren som ska fixas har man 2 bilar, hus, husvagn, båt, 3 st töser, och en fru och så jag det lilla pojken :-D [bLÅ]ett litet trollingfiske recept när man inte vill plocka upp sina fiske grejor 2 st burkar vitabönor 6 st kokkorvar 3 st peparoni blanda allt i samma gryta o koka och några kalla öl till brukar räcka gott till 2 st[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

lätt lagad trolling mat för den som inte har nåt båtkök [bLÅ]frödinge ostkaka blåbärssylt och kaffe till smakar bra även kall fast bara på sjön[/bLÅ]. inte lätt att laga mat på sjön när man fått ut alla trolling saker 10 spön 2 st djupriggar 2 st pulkor

post-7676-1394234397,9436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag har 4 bilar, 1 hus, 3 båtar, 3 fruar, men bara en son. Men vad är det för mening med husvagn när det finns båt? Här kommer ett tips. [bLÅ]Skala och koka några potatisar, Häll upp och värm färdiglagade bröna bönor (finns på plast korv). Stek lite sidfläsk. Häll ett par matskedar ättika i bönsåsen, ta sedan fettet från stekningen och häll även den i bönsåsen och rör om. Serveras gärna med något gött från ölbacken.[/bLÅ] Mvh Xander. P.S. Jag skoja, jag har bara en fru. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hon stod bakom mig igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

frugan vill ha husvagn så jag får offra en vecka på västkusten med den sen är det bara båt :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

kollade på kakformen men det är nog för tunt gods i sånt så får försöka köpa en om man får tag i nån. men det finns ju så mycke annat man kan tilllaga i en vanlig kastrull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

vilken av dom :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Kan du inte ta båten på kärra och leka husvagn. Kom då över till saltsjön så bjuder jag på en korv eller två bärs. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hon med köttyxan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

gärna men två bärs låter lite då blir det kort visit saltjön det är ju salt både på v och o kusten o jag mitt i :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

jaha den riktiga då det var väll tur då :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag är Bohusläning och har alltid ett par backar i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

låter bra hoppas dom är fulla oxå allså ölflaskorna :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Tanten skriker - Kom och lägg dej!!! Så det är nog bäst för mej. Annars hade jag skrivit ett recept just här och nu. Vi hörs imorgon. Mvh Xander. P.S. Dom är fulla. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! [bLÅ] Annicas Klyftpotatis i Burkugn...[/bLÅ] [bLÅ]Skala och klyfta 8 lagom stora potatisar.. Blanda i en plastpåse eller bunke: 1/2dl olivolja,1 msk tomatpuré, svartpeppar,salt och 2 - 3 vitlökar (pulver är bäst), jag brukar ta lite cayenne också. Lägg i potatisen i påsen/bunken och rör runt, låt dem ligga en stund 5 - 10 min. Kör dem sedan i medelvärme i burkugnen i ca 20 min.[/bLÅ] Servera till grillat! Lovar att det blir uppskattat... //Annica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

God morgon alla matgourméer. Godstjockleken i aluminiumdelen av ugnen är jämförbar med en vanlig kakform, likaså är locket ett liknande från en kastrull fast med små ventilationshål på sidorna. Det som avviker mest är botten som är i plåt för att tåla värmen. Jag var igår och hälsade på just [R]Rubinum[/R] och [R]Ekelunden[/R] i deras landbaserade farkost [R]flygande holländaren[/R] och kunde på nära håll inspektera hur ugnen såg ut. [R]/Wille[/R]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon på er där ute! Snacka om snabbväxande trådar det har blivit om mat. Helt fantastiskt. Men jag funderar på om vi ska starta en ny tråd varje måndag eller något för det blir ganska jobbigt att läsa igenom när det börjar närma sig 150 inlägg. Men jag hoppas ni fortsätter att skriva. Här kommer ett recept på fisk som passar att laga i en burkugnen [bLÅ]Burkfisk med citron och basilika 600g vit fisk 2-3 vitlöksklyftor 21/2 dl kelda citronsås 1/2 kruka basilka 1 dl riven smakstark ost Lägg fisken i burkugnen (eller i en form om du har en vanlig ugn) Salta. Hacka vitlök och basilika strö över. Häll på citronsåsen och osten Kör på lågan tills det är färdigt ca 20-30 minuter. Serveras till färskpotatis och tomater.[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en stående inbjudan till alla medlemmar?? Alla som kan ta sin båt på kärra kan åka till Xander och få en pilsner.:-D :-D :-D Hoppas du inte bor för långt bort ifrån mig i så fall för jag måste ha lastbil och får bara köra i trettio. MVH A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som i likhet med mej uppskattar mat som har lite attityd kan jag rekommendera följande pasta, ursprungligen intagen en bit utanför Köln efter någon timmes ölpimplande på flodbåt. [bLÅ]Färsk spaghetti kokas upp samtidigt som man fräser 2-3 vitlökar i fina skivor i bra olivolja. Blanda i 7-8 fefferoni (grönsaken, inte korven) och blanda med vitlöken. Rör ihop alltsammans med spaghettin och låt det dra ett tag. Rejält med färskmalen svartpeppar över och salt efter behag. Serveras definitivt med öl, och eventuellt en hutt.[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Ja det det får bli en stående inbjudan. Men alla behöver kanske inte använda kärra eller lastbil då havet är stort. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om sjön Sommen har förbindelse med havet? :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken vad hungrig jag blir jämt nät jag läser denna tråd för att inte säga törstig. Jag tycker smidig mat är gött på sjön Här kommer ett snabbt och busenkelt recept. [bLÅ] Mozarellapasta Pasta Mozarella ( snåla inte) basilika olivolja salt och peppar Koka pastan. Hacka mozarella och basilika blanda med pastan. Ringla över olivolja salta och peppra. ÄT! Ta tre iskalla öl till med så har du fått i dig det du behöver [/bLÅ] Det är så tråkigt ska jobba hela helgen så jag måste vara hemma och vara nykter. Annars hade det varit gott med Skottens fruktkaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp hemma blir det. Polaren ska flytta från kärring på lördag och så på söndag har jag lovat att skyssa svärföräldrana till sigtuna och så bjuder dom på midag där på hamn resturangen så mat får jag men ingen dricka.. lider med dig //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag läste att du har varit här tidigare via ett dike, varför inte göra det igen. Vi är gooa gubbar allihopa, här på den gooa sidan. väst= gooa öst= sköna mitt i skiten = underbara Men vi är lite trevligare här, så ta diket och kom. Och här finns räkor. Så här kommer ett recept för 4 personer. Räksoppa [bLÅ]Köp ett paket frysta skalade räkor ca 500 gram. (det bör ju finnas överallt, även på den sköna sidan) Klicka i en stor klick smör, låt den smälta och skicka i en halv finhackad lök och bryn. Pudra i lika mycket mjöl som smör och tryck i 2 matskedar tomatpure´. Häll i 5 dl vatten, 2 dl vitt vin och 2.5 dl vispgrädde. Stoppa i 1-2 fiskbuljongstärningar och lite salt, cayennpeppar och 2-4 matskedar konjak. Låt det koka upp under omrörning och låt det sedan puttra några minuter. Häll i räkorna, ganera med lite persilja och servera gärna med resten av det goda vita vinet.[/bLÅ] Mvh Xander. P.S även Laxoring kan ta diket.D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej xander kanske lika bra att lägga in en rutt på gps:en undrar hur många pilsner som går åt innan jag är framme tro så långt hemmifrån har jag ju inte varit med båt :-nojd blir bara lättöl annars så kan det gå illa eller :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det är ju bar ett par mil. Känner du ingen med traktor som kan plöja ett dike mellan oss. Om inte så kommer jag och tar dej på släp, det är bara att ta sats med min v8, så är vi här. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

mera fisk funkar detta tro i burkugn detta recept så kan fisken vara färsk gravad eller kallrökt [bLÅ]1 kg lax eller öring filead skiva en tomat skiva några championer lite skalade räkor salt.svartpeppar 1 påse färdig smögensås 50 gram margain till såsen värm upp såsen och häll lite i botten på formen varva sen med fisk och tomat och champinoer sen strö lite räkor och sen häller man över resten av såsen se till att den täcker allt låt stå i ugn ca 20 min så det får en gyllen brun färg såsen. servera till färska potäter som vi säger här och ett kallt halvtort vin.[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...