Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
caulfield

Oljeval - Yamaha F80

Rekommendera Poster

Vad använder ni för oljor till era Yamaha fyrtaktsmaskiner.  Har en F80 från -11 ,  motoroljan Yamaha original 10w40 synthetic blend kostar 470 spänn på drev.se mot 290 för en likvärdig från Mobil.   Drevoljan kostar hälften ( 95 sek ) mot Yamaha's egna 

 

Börjar ju blir väl mkt skillnad för att fortsätta vara godtrogen yamaha konsument - eller tänker jag fel !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl ingen stor kostnad per säsong,låt inte snålheten bedravisheten,men huvudsaken du köper en godkänd utombordsolja till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10W-40 är onödigt kladdigt, 10W-30 är det i första hand som gäller. Om du inte kör Yamalube ska du ha nåt som är FC-W klassat, dvs utombordarklassat. Yamalubes billigaste serie är inte det men de två dyrare är det. Yamaha var väl för snåla för o certifiera den billigaste oljan. Mej veterligen har inte Mobil nån FC-W olja och därför tror jag inte du jämför en utombordarolja men jag kan ha fel. En billig FC-W klassad 10W-30 är annars denna:

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/4-takts-utombordsolja-10W-30-2000023444/

 

Vad gäller växelhusoljan SKA du ha en SAE90 GL-4 och inget annat, är verkligen Mobiloljan just det? Det är en ganska ovanlig spec utanför Yamaha-världen men återigen så har faktiskt Biltema:

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000022017/

 

Men egentligen håller jag med karluno o själv kostar jag på mej Yamalube och till motorn kör jag faktiskt med den FC-W klassade som är ytterligare lite dyrare än Yamalubes budgetolja i ditt prisexempel.

 

Mercurys oljor brukar va lite billigare än Yamahas och här har du deras motsvarande för motorn:

 

http://www.drev.se/produkter/92-8m0086221?ref=5123

 

Nån motsvarande växelhusolja finns tyvärr inte i Mercurys sortiment.

 

 

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar.....det kanske är rätt ändå att KOSTA på sig Yamaha's egna oljor : men det är grymt förargande att priserna är så riggade att det är 40-100% skillnader i pris , därav frågan .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt och rätt, Biltema oljorna håller dom specar Yamaha kräver så det är ju egentligen inget dåligt val det heller. Vem vet, det kanske t o m är samma sås i burkarna  för vare sej Biltema eller Yamaha gör några oljor ;) Men det känns ju alltid lite bättre o hälla i oljan från en burk det står Yamaha på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol säljer oljor. En del är från Q8 och samma nivå på kvalitet som "märkesoljan".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

Swedol säljer oljor. En del är från Q8 och samma nivå på kvalitet som "märkesoljan".

 

O de säljer de oljetyper ämnet gäller..? Jag är nog ganska tveksam..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...