Jump to content
Monday 22 July 2024
Rolle85

Länspump går igång men pumpar inte?

Recommended Posts

Har en länspump monterad i båtens skrov som tar hand om kondens. Jag hör att den går igång när jag startar den men den står bara och surrar och pumpar inte ut något vatten. Vad kan va fel, eller är de bara o byta ut den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla impellern och dess infästning på axeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för typ av pump?

Centrifugalpump?

Membranpump?

Impellerpump?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Eld- säger:

Vad är det för typ av pump?

Centrifugalpump?

Membranpump?

Impellerpump?

 

 

Fabrikat och typ?

 

Jag har automatiska länspumpar i mina båtar. Startar var 3 minut - finns det vatten pumpar den läns, finns det inget vatten stannar den. Haft ett antal. typ denna, i mina olika båtar de senaste 20 åren.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Eld- säger:

Vad är det för typ av pump?

Centrifugalpump?

Membranpump?

Impellerpump?

 

Du skriver att du hör att pumpen "surrar".

Den vanligaste länspumpstypen är centrifugalpumpen, dessa arbetar vanligen med ett rätt högfrekvent surrande ljud, "biiiii".

Membranpumpar låter "tjoff-tjoff-tjoff- osv". Impellerpumpar har ett mer lågfrekvent "elektriskt motorljud" mer brrrrr".

 

Det vanligaste är att det är skräp som fastnat i pumpens sil, runt dess impeller (ja, även centrifugalpumpen har en impeller) eller i slangen, bara att plocka upp pumpen och kontrollera/åtgärda.

Naturligtvis kan impellern gå sönder och även lossa från motorns utgående axel också.

 

I mitt tycke är membranpumparna bäst lämpade som länspump, både manuella och elektriska, gärna minst en av varje. Membranpumparna, om de är tillräckligt stora, är inte så känsliga för om det kommer litet skräp i slagvattnet, de lyckas få med sig det mesta utombords, kabelklipp, bollar med hundhår, rester av hushållspapper, borttappade skruvar och muttrar etc.

 

Jag har en stor manuell membranpump, och en mindre elektrisk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en liten elektrisk som går igång med via en knapp på instrumentpanelen. Den surrar och låter men inget händer, får plocka ner den till våren och se om de är skit i den då.

tack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en pump som hade en backventil för att ”slasket” inte skulle rinna tillbaka. När pumpen inte gått på ett tag, t ex när båten stått över vintern, hängde sig backventilen och pumpen orkade inte trycka upp den.

Man fick pilla lite...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Rolle85 säger:

Det är en liten elektrisk som går igång med via en knapp på instrumentpanelen. Den surrar och låter men inget händer, får plocka ner den till våren och se om de är skit i den då.

tack

Det framgår inte om den har fungerat och gått sönder eller om du aldrig har fått den att pumpa.

Om den aldrig har funkat i din ägo eller om du varit på sladdarna kan du ju kolla om den snurrar åt rätt håll. 

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske inte finns någon vätska att pumpa....... ;-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, Olten säger:

Det kanske inte finns någon vätska att pumpa....... ;-) 

Min första tanke också... när slagvattnet inte når upp till min centrifugalpump så står den bara pch snurrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, Eld- säger:

Min första tanke också... när slagvattnet inte når upp till min centrifugalpump så står den bara pch snurrar.

Det är rätt typiskt, beroende på pumpmodell och hur installationen ser ut blir det sällan helt torrt.

Min erfarenhet av mindre och litet större båtar, är att silen, impellern eller slangen är igensatt av en massa skräp.

 

Så nämndes då felkopplade pumpar, polvända kablar, ja det råkade jag också ut för en gång för längesedan, pumpens kablar var svart och brun... Med erfarenhet av VW/Bosch elsystem vet man att brun alltid är minus och att svart ofta kan vara plus, men det visste inte förre ägaren.... den pumpen gick baklänges, men den fyllde ju inte båten med vatten i alla fall då utloppet befanns högre än vattenytan (sedan kan dessa pumpar inte pumpa baklänges, även om de roterar åt fel håll).

 

Många år senare köpte jag en annan enkel länspump, där var svart minus och brun plus... så det fanns i alla fall då ingen standard för kanelfärgerna.

 

Dessa enkla pumpar är billiga, det lättaste är att köpa en ny, länspumpar kan aldrig bli överdimensionerade... men lätt titaniskt underdimensionerade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OffTopic:

Färg på kablar är onödigt tillkrånglat. Förr var minus blå och plus röd. Så är det på många batterier. Vad var det för fel på de färgerna?

I min båt där en elektriker dragit fas och nolla är minus alltid blå. Plus kan vara svart, brun, grön, orange eller vit. Fungerar utmärkt men röda/blå får jag inte tag på längre.

Ett amerikanskt kylaggregat jag köpte hade en skylt "Black is negative". Det skulle de aldrig våga skriva idag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektronerna som färdas i ledningarna skiter högaktningsfullt i vilken färg isoleringen har.

Även jag har stött på texten "black is negative" till en gammal grej tillverkad i Asien, trots ett intresse för uttrycks olika betydelser, liksom ordvitsar etc, har jag inte ens tänkt tanken på den rasistiska vinklingen, vilket egentligen är anmärkingsvärt.

 I en engelsk liten modifierad sportbil stod det skrivet med spritpenna ovanför batteriet, att Jorden var negativ, möjligen kanske man hade den åsikten i det Brittiska Imperiet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En centrifugalpump kommer pumpa även om den kopplas in med fel polaritet. Fast den pumpar med lägre kapacitet då än om den kopplas rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...