Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
V500

VolvoPenta KAD32 acceleration kompressor?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft en Flipper 717 med en VP KAD32 i ett år nu som jag tycker att accelererar olika beroende på från vilket varvtal man startar.

Gasar man upp från tomgång  (sätter på full gas) så känns det som att man får en spark i ryggen och den går snabbt i plan, men drar man tex av på gasen för att parera för vågor så att den blir vid ca 2000rpm och sedan försöker gasa därifrån verkar det ta all evighet innan den är uppe i plan.

Verkar helt som om kompressorn eller turbon inte alls skulle komma med då.

Om man då istället drar bort all gas och sedan gasar pånytt så accelererar den betydligt snabbare,

Är det så att kompressorn startar vid ett visst varvtal, och om man inte går under det så startar den inte alls?

Verkar som om den överlag går snabbare i plan då motorn är kall än varm. 

Kan det vara så eller inbillar jag mej bara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte påläst vad det gäller varvtal där kompressorn kopplas in och ur och vet hur vridmomentskurvan ser på KAD32 men hur ligger båten i vattnet vid de aktuella tillfällena det är inte så att båten ligger mer plant när du dragit av helt på gasen och därmed kommer lättare ur vattnet och när du dragit av till 2000rpm så hamnar du på en hastighet där aktern "gräver ner sig" och det går sen trögare att komma upp i plan. Min båt (24° bottenvinkel) kommer snabbare ur vattnet när jag drar på gas succesivt än när jag från tomgång ger full gas direkt eftersom den då gräver ner aktern (egentligen bygger upp en stor bogvåg). Men ditt fall kan ju mycket väl ha med att göra hur kompressorn arbetar?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har inte studerat hur djupt båten gräver ner sej då jag drar av gasen, måste tänka på nästa gången jag far ut på sjön, men det borde nog inte skilja så mycket tror jag, för fören stiger nog ganska högt då jag gasar från noll om jag inte har trimmplanen nedtryckta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, V500 säger:

Tack! Har inte studerat hur djupt båten gräver ner sej då jag drar av gasen, måste tänka på nästa gången jag far ut på sjön, men det borde nog inte skilja så mycket tror jag, för fören stiger nog ganska högt då jag gasar från noll om jag inte har trimmplanen nedtryckta.

Hej 32 an har jag ingen erfarenhet av, har själv en 42 a och antar att kompressorn ska fungera lika. På min motor hugger den i vid 1700 varv och blåser på till runt 2900 varv där släpper den och låter turbon göra resten. När den släpper tar det nån sekund som båten sätter sig lite man känner det i gången, sen kommer turbon. Om jag gör som du drar av på gasen till 2500 så börjar vrål apan baki där direkt, full gas igen och samma fenomen båten drar iväg kompressorn tystnar vid 2900 turbon tar över. Finns även en kickdown funktion drar du av snabbt och trycker på känner kompressorn av det direkt och skickar på luft en liten bit till. Det jag tyckte var att motorn ville jobba väldigt hårt och den kom aldrig efter kompressorn släppt, vill liga lite länge och tungjobba. Svaret fick vi då motorn lyftes ut. Turbon var sliten så jag hade nog 200 hk istället för 230 hk, också en av anledningarna att motorn aldrig ville varva ur på hela varvtalsregistret. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Hej 32 an har jag ingen erfarenhet av, har själv en 42 a och antar att kompressorn ska fungera lika. På min motor hugger den i vid 1700 varv och blåser på till runt 2900 varv där släpper den och låter turbon göra resten. När den släpper tar det nån sekund som båten sätter sig lite man känner det i gången, sen kommer turbon. Om jag gör som du drar av på gasen till 2500 så börjar vrål apan baki där direkt, full gas igen och samma fenomen båten drar iväg kompressorn tystnar vid 2900 turbon tar över. Finns även en kickdown funktion drar du av snabbt och trycker på känner kompressorn av det direkt och skickar på luft en liten bit till. Det jag tyckte var att motorn ville jobba väldigt hårt och den kom aldrig efter kompressorn släppt, vill liga lite länge och tungjobba. Svaret fick vi då motorn lyftes ut. Turbon var sliten så jag hade nog 200 hk istället för 230 hk, också en av anledningarna att motorn aldrig ville varva ur på hela varvtalsregistret. :)

Jag har en KAD43, kanske är förhållandet mellan kompressor och turbo lite olika på den(?) men jag upplever iallafall att turbon redan börjat ladda vid 2900 rpm innan kompresson kopplas ur så att dessa överlappar varandra litet..? jag känner iallafall inte att motorn tappar effekt för en kort stund. Känner däremot att det är ett jämt drag hela vägen, och dubbelproppellern får att väldigt bra grepp i vattnet. Det jag ju iofs bero på hur båten ser ut under vattenlinjen också. Detta är en Triton 29 som i stort sett saknar planingströskel, den sticker iväg med en gång utan att producera någon nämnvärd bogvåg.

Men vid 3700 rpm och 22, 5 knop händer det inget mer, snabbare går det inte, och det räcker.

Sedan läste jag att kompressorn kopplas in tidigare vid kallstart, vet inte om jag märkt av det själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har en KAD43, kanske är förhållandet mellan kompressor och turbo lite olika på den(?) men jag upplever iallafall att turbon redan börjat ladda vid 2900 rpm innan kompresson kopplas ur så att dessa överlappar varandra litet..? jag känner iallafall inte att motorn tappar effekt för en kort stund. Känner däremot att det är ett jämt drag hela vägen, och dubbelproppellern får att väldigt bra grepp i vattnet. Det jag ju iofs bero på hur båten ser ut under vattenlinjen också. Detta är en Triton 29 som i stort sett saknar planingströskel, den sticker iväg med en gång utan att producera någon nämnvärd bogvåg.

Men vid 3700 rpm och 22, 5 knop händer det inget mer, snabbare går det inte, och det räcker.

Sedan läste jag att kompressorn kopplas in tidigare vid kallstart, vet inte om jag märkt av det själv

Nja georg min turbo var slut därför märks den markanta skillnaden som jag beskrev motorn får då dra väldigt mycket utan turbo. Motorn ska varva 3900 om allt står rätt till, enligt de uppgifter jag har. 42 och 43 är lika motorer, skillnaden är remspänningen multiremmen samt ljuddämpare till kompressorn, min har 43 ans utrustning och är i princip en 43 a. :)

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Nja georg min turbo var slut därför märks den markanta skillnaden som jag beskrev motorn får då dra väldigt mycket utan turbo. Motorn ska varva 3900 om allt står rätt till, enligt de uppgifter jag har. 42 och 43 är lika motorer, skillnaden är remspänningen multiremmen samt ljuddämpare till kompressorn, min har 43 ans utrustning och är i princip en 43 a. :)

Jag ser att jag skrivit fel, 3900 rpm skall det vara.

 

Ja då förstår jag att du kände en effektförlust.

Enligt förre ägaren är även min remspänningsanordning utbytt mot senare modell som man enkelt kan justera med momentnyckel.

 

Nåväl, nu gällde det KAD32.

Och jag är nog beredd att stötta Makros inlägg.

Måhända har såväl Makro som jag sett hur motorbåtsägare framför sina båtar, det är ju farligt att generalisera, men inte sällan ser man ju hur olika motorbåstförare framför båten såväl under acceleration som i marchfart på ett felaktigt sätt, så de drar upp en massa sjö i onödan. Som före detta jolleseglare och kölbåtseglare liksom som pasta- och potatiskokande båtmänniska i naturhamn uppskattar man verkligen människor som vet att trimma ned fören på bästa sätt, med gasen, med drevtrimmet och trimplanen för att inte bygga upp för stora bogvågor. Det är båtar vi framför, inte bandschaktmaskiner.

 

Nu är det väl förvisso mer "backstugesittarna" det vill säga "sommarstugeägarna" som är ute på badutflykt i mindre styrpulpetbåtar som "i bara fem knop" drar förbi i skärgården och skapar svallvågor åt dem som har kokande vatten på spisen... som sagt, det är farligt att generalisera, de flesta vet hur man framför båten på bästa sätt, men det finns dessvärre undantag.

 

Så till trådskaparen, man får ha litet känsla under accelerationen, det tar nog minst en säsong att lära sig hur den nya båten reagerar, svårt att ge generella råd, men se till att du har akterskeppet med dig och håll nere förskeppet under accelerationen med hjälp av måttligt gaspådrag, drevtrim och trimplan.

Nästan alla planande och framförallt halvplanande båtar har en kritisk hastighet som man skall undvika att köra längre stunder i. Inte ovanligt att "röva" gräver ned sig i farter mellan 7-11 knop på ett ungefär, då fören höjer sig mot himlen, och omkringvarande båtmänniskor tror att du har ett schaktblad monterat under vattenlinjen. Oftast gör bara fullt utslag på trimplanen saken värre, så det kan vara max drevtrim inåt som hjälper till att få rätsida på detta ogynnsamma gångläge. Eller då hellre så snabbt som möjligt komma ur denna fas, och då inte genom att ge fullt pådrag med gasen, utan accelerera mer långsamt.

 

Motsägelsefullt kan man ju säga att ett långsamt gaspådrag ger en snabbare acceleration. Rent generellt då alltså, olika båtar beter sig olika, vind, ström och våghöjd gör inte saken mindre komplicerad.

 

Men dessa tips i all välmening, säkert är du en ansvarskännande båtmänniska som håller dig utanför mina generaliseringar gällande idio.. gällande okunniga motorbåtsfarare och båtburna sommarstugeägare.

 

Sedan kan det ju naturligvis, dessvärre, vara så att du har något tekniskt problem med motorn eller propellern också, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Men prova nästa gång att vara försiktigare på gasen och vrid på huvudet och även känn in hur båten beter sig, lyssna på motorljudet och lär dig lyssna in när motorn går som minst ansträngd.

Sambandet mellan utslagen på loggen och varvräknaren kan man ju också lära sig att värdera.

 

Själv brukar jag kolla förhållandet mellan horisontlinjen och kanten/aluminiumramen på en sidoruta, när dessa stämmer bra överens, är nästan parallella, går ju båten i planflykt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

🙂 Där fick du lätta på hjärtat över din frustration över båtmänniskors sjövätt!

Tor nog jag vet vad talar talar om (fick min första båt som 10 åring och har båtförarbrev till 4st modeller utav Finlands försvars stridsbåtar som jag framfört i otaliga timmar så planande båtar är nog bekanta saker ☺)

Ännu tillbaka till kad32 an. Den toppar 31 knop och marschar 23 vid 3150varv.

Hade tidigare en mindre båt med aqad31 och den hade nog ingen skillnad hur man saktade in och drog på, motorn och turbon var alltid lika explosiva oberoende av hur djupt den grävde ner sej. (Den hade ju dock ingen kompressor). Måste gå igenom motorn när det blir dags att ta upp båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, V500 säger:

🙂 Där fick du lätta på hjärtat över din frustration över båtmänniskors sjövätt!

Tor nog jag vet vad talar talar om (fick min första båt som 10 åring och har båtförarbrev till 4st modeller utav Finlands försvars stridsbåtar som jag framfört i otaliga timmar så planande båtar är nog bekanta saker ☺)

Ännu tillbaka till kad32 an. Den toppar 31 knop och marschar 23 vid 3150varv.

Hade tidigare en mindre båt med aqad31 och den hade nog ingen skillnad hur man saktade in och drog på, motorn och turbon var alltid lika explosiva oberoende av hur djupt den grävde ner sej. (Den hade ju dock ingen kompressor). Måste gå igenom motorn när det blir dags att ta upp båten.

 

Motorn varvar ut fullt till 3900-4000 rpm, eller vad nu toppvarvet är på din KAD? Tänkte på kossor´s inlägg om att din turbo har tappat lite ork och att du därför får en ofrivillig dipp i vridmomentet som gör att motorn tappar ork? Men att mäta är att veta, så du kanske ska koppla in en laddtrycksmätare på insuget och se hur laddtrycket ser ut under olika varvtal och belastningar, det ger ju svar på många frågor. Verkstadshandböcker med info om tryck och varvtal hittar du enkelt med en sökning :)

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, V500 säger:

🙂 Där fick du lätta på hjärtat över din frustration över båtmänniskors sjövätt!

Tor nog jag vet vad talar talar om (fick min första båt som 10 åring och har båtförarbrev till 4st modeller utav Finlands försvars stridsbåtar som jag framfört i otaliga timmar så planande båtar är nog bekanta saker ☺)

Ännu tillbaka till kad32 an. Den toppar 31 knop och marschar 23 vid 3150varv.

Hade tidigare en mindre båt med aqad31 och den hade nog ingen skillnad hur man saktade in och drog på, motorn och turbon var alltid lika explosiva oberoende av hur djupt den grävde ner sej. (Den hade ju dock ingen kompressor). Måste gå igenom motorn när det blir dags att ta upp båten.

 

Jag har en sommarbil som väger 600 kg, med en turboladdad 1600 motor som i bromsbänk ger runt 200 hk. Så jag vet också hur det skall kännas och skall låta. Och glömmer aldrig den gången jag för första gången provkörde första generationens Saab 99 med turbo...

Jag har tappat räkningen på hur många lameller och bakdäck jag slitit ut och havererade drivaxlar jag har bytt ut. Däremot vet jag exakt hur många fortkörningsböter jag fått, 0. Kan väl nämna att den motorn inte sitter i då fordonet skall besiktigas vartannat år....B)

-Nä det skall kännas som en spark i röva när turbon kommer igång.

Men på dieslar kan det i mitt tycke ibland sitta litet för stora turboaggregat som är sega i starten.

Men på min TAMD31 hade jag samma tröghet, och då var det rätt glappigt både axiellt och radiellt, så att man kunde känna det med bara fingrarna (när motorn var avstängd då) så den turbon lämnades till en turboverkstad på Hisingen som renoverade till hälften av det priset VP ville ha.

 

Angående båtvettet så tar vi det efterhand i andra trådar och under den tråkiga vintern brukar vi irritera oss över hur folk bar sig åt i somras... något roligt måste man ju då ha att irritera sig över!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎26 på 21:42, V500 säger:

Hej,

 

Har haft en Flipper 717 med en VP KAD32 i ett år nu som jag tycker att accelererar olika beroende på från vilket varvtal man startar.

Gasar man upp från tomgång  (sätter på full gas) så känns det som att man får en spark i ryggen och den går snabbt i plan, men drar man tex av på gasen för att parera för vågor så att den blir vid ca 2000rpm och sedan försöker gasa därifrån verkar det ta all evighet innan den är uppe i plan.

Verkar helt som om kompressorn eller turbon inte alls skulle komma med då.

Om man då istället drar bort all gas och sedan gasar pånytt så accelererar den betydligt snabbare,

Är det så att kompressorn startar vid ett visst varvtal, och om man inte går under det så startar den inte alls?

Verkar som om den överlag går snabbare i plan då motorn är kall än varm. 

Kan det vara så eller inbillar jag mej bara?

 

 

Grattis till en snygg båt med rätt motor i alla fall :) låg bredvid en 717 i somras väldigt stor för sin storlek. Bra båtar flipper. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Makro säger:

Motorn varvar ut fullt till 3900-4000 rpm, eller vad nu toppvarvet är på din KAD? Tänkte på kossor´s inlägg om att din turbo har tappat lite ork och att du därför får en ofrivillig dipp i vridmomentet som gör att motorn tappar ork? Men att mäta är att veta, så du kanske ska koppla in en laddtrycksmätare på insuget och se hur laddtrycket ser ut under olika varvtal och belastningar, det ger ju svar på många frågor. Verkstadshandböcker med info om tryck och varvtal hittar du enkelt med en sökning :)

Det finns en plugg med gängor för slangnippel som man sätter i insuget istället för den befintliga med artikel nr 949402 (https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-949402-nippel.aspx )sen behövs bara en pålitlig tryckmätare och lite slang.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är garanterat din "kickdown" funktion som behöver justeras. Från Verkstadsbok Elsystem
Elkopplingsscheman
31, 32, 41, 42, 43,
44, 300-serien.

Inkopplingsvarvtalet ligger inprogrammerat i
elekronikboxen utom vid ”kickdown”, där
lägesgivaren ger impuls. Ge fullgas “Fram” på
gasreglaget. Stoppad motor! Justera in
distansen mellan konsol (1) och lägesgivare (2)
till 0,7 mm.

 

Det kan vara remmen som inte är ordentligt spänd till kompressorn, vanligt fel men då borde du höra att den slirar.

 

Koppla in laddtrycksmätare kan du göra med hjälp av ett t-kors 6mm på vakuumslangen till rökgasbegränsaren, då slipper du köpa nipplar mm.

 

Mvh

Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj de var en lnte en diskution om kad32. Då finns ju komoressorn där. Går inte att gämföra med bilar och båtar utan kompressor. 

På min Kad42 så blev det bara fel på gas vajer justringen så kompresorn inte startade vid kickdown. Oj göses vilken power det blev efter jag hittade det felet.

 

Turbo & kompressor är något helt annat en saab 99.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min motor, kändes "orkeslös" efter den blivit varm och man slog av på gasen för att sedan gasa på igen, spolade ur sjövattensidan baklänges och fick väl ur ett par dl "klägg" ur oljekylaren, efter det så sjönk motortemperaturen från 85-90C till 75-80C och det vart en helt annan motor. Luften från laddluftkylaren som är sjövattenkyld vart för varm innan backspolningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...