pseudonym 1 170 Postad 27 Augusti , 2017 En stor båt i liten förpackning om man vill svänga till det lite. Utrymmena är fullt tillräckliga för en båt på 5,70x2,40. Den är smidig att hantera på en person, den är lika smidig att hantera på trailer, med en totalvikt på knappa 1150 kg med trailern får de flesta bilar dra runt med den. 4-hjulskrafs hjälper dock till på rampen om det slirar (har en Volvo S60' 2.5T awd). Pentry i en liten utdragbar låda likt den på Albin Express, porta potti på en utdragbar släde från undersidan av sittbrunnen för behovet av 2:an. 3 kojplatser. peke för gennakersegling. Solpaneler för att säkerställa laddning till batterierna på rufftaket och på targabåge. Manuellt ankarspel på pushpit. försäljningsbroschyren talar för sig själv. Med en trailerbåt är inget vatten för långt bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 27 Augusti , 2017 Och här några fler bilder på just min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 27 Augusti , 2017 (redigerade) Några bilder från en resa. Limhamn med Turning Torso i bakgrunden. Kyrkan st Ibb på Hven. Fortet Tre Kronor vid inloppet till Köpenhamn. Christianshavn Canal i Köpenhamn. Ingen förklaring behövs. Flakfortet mellan Sverige och Danmark. Köpenhamns operahus. Redigerad 27 Augusti , 2017 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 567 Postad 27 Augusti , 2017 Ja, trailerbart verkar riktigt kul. Jag har senaste veckorna kollat igenom en YT-kanal från familjen Foxwell som seglar i området strax öster om London. För ett par år sen hade de en annan variant av trailerbar segelbåt, en Red Fox 200, som är extremt grundgående. Den har upphissbara läbord/sticksvärd mitt på, ute vid sidorna, och ett upphissbart roderblad enligt samma princip. Djupgåendet med allt uppfällt är bara runt två decimeter, och då är botten helt slät så den går att dra upp på en sandstrand eller låta den ställa sig på en mjuk botten när tidvattnet går ut (där just den här familjen seglar är ju tidvattnet en stor faktor). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
soderholm 1 Postad 28 Augusti , 2017 Har du satt fast targabågen med flagghållare eller? Har funderat på hur jag skall få rum med solpaneler på min båt och det där tycker jag ser ut som en bra lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 28 Augusti , 2017 (redigerade) 54 minuter sedan, soderholm säger: Har du satt fast targabågen med flagghållare eller? Har funderat på hur jag skall få rum med solpaneler på min båt och det där tycker jag ser ut som en bra lösning. Nej, jag använde mig av lite olika delar bl,a pulpitfot som finns med olika vinklar 30' 45' 60' grader. Sedan sitter det 90' vinklar i hörnen upptill som förbinder de rostfria rören. Några klammer som blev till hållare för de stag som håller mot pulpiten. Med lite fantasi kommer man långt utan en verkstad som ska svetsa och som blir bra mycket dyrare. https://www.seasea.se/däcksutrustning/pulpit-stege/handtag-fotsteg på bilden här ser man att det finns gott om plats för att passera ut mellan rören och rodret. Redigerad 28 Augusti , 2017 av pseudonym 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
soderholm 1 Postad 28 Augusti , 2017 Tack för den infon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 28 Augusti , 2017 22 timmar sedan, raol säger: Ja, trailerbart verkar riktigt kul. Jag har senaste veckorna kollat igenom en YT-kanal från familjen Foxwell som seglar i området strax öster om London. För ett par år sen hade de en annan variant av trailerbar segelbåt, en Red Fox 200, som är extremt grundgående. Den har upphissbara läbord/sticksvärd mitt på, ute vid sidorna, och ett upphissbart roderblad enligt samma princip. Djupgåendet med allt uppfällt är bara runt två decimeter, och då är botten helt slät så den går att dra upp på en sandstrand eller låta den ställa sig på en mjuk botten när tidvattnet går ut (där just den här familjen seglar är ju tidvattnet en stor faktor). Inte bara kul utan väldigt praktiskt oxå. Att färdas långa sträckor på tråkiga kuststräckor med öppet hav är kanske inte alltid så roligt med liten båt, och att då istället ta landsvägen gör det så mycket enklare. Min dröm för nästa sommar är en resa ner till Kroatien och att få segla utefter kusten mellan Pula och Dubrovnik och alla de fantastiskt vackra öarna med långa vita sandstränder. Varma vindar och god mat är en anledning så god som någon. Jag räknar med att klara bilresan ner på 210 mil till Zadar i Kroatien på ungefär 3 dagsetapper. Sedan ligger allt inom avstånd. Fyra veckors semester så blir iallafall 3 av dom med båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser