Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Raspie

VP AQ271 orkar mindre efter vinterförvaringen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nu efter sjösättning märkt att båten går saktare efter vinterförvaringen.

Jag märkte det först efter att jag har sjösatt båten för drygt en månad sedan.

Motorn startade inte lika lätt som det skulle i början, efteråt så körde jag rätt sakta för att få upp motortempen i 20-30 min för att därefter dra på ordentligt.

Båten (Nimbus 28DC) har jag kommit upp i direkt innan upptagningen hösten innan till 28-29 knop för att varva ur den, brukar aldrig köra i de hastigheterna annars men jag vet att de finns där :) Vid sjösättningen då jag provade, kom jag i knappt 22 knop. En vecka senare när vi skulle ut fick jag knappt den i planing dvs. 13-14 knop. På vägen hem gick den som fortast 17-18 knop, drog soppa utav h¤lvete och luktade en lite avgas. Motorn startar fortfarande inte lika fort som jag minns det från förra året.

 

Det har jag gjort i samband med vinterförvaringen:

Bytt olja, oljefilter, bränslefilter, sprutat in "konserveringsmedel" i förgasaren då jag hade båten på land och bytt tändstift då de gamla var kvar från den förra ägaren. Jag kan även nämna att jag har lämnat in drevet för ompackning säsongen innan och vid upptagning förra året såg oljan fin ut utan något vatten i den. Däremot har jag inte fyllt bensintanken till 100% som jag brukar göra och hade en halvtank under vinter (ca140 liter).

 

Kan även nämna att båten varvar ut ordentligt vid start då den är inte under belastning. Vid körningen kommer den inte över 2500 (kan vara fel på varvräknaren) men det låter inte som tidigare helt enkelt, har för mig att jag förut låg på 3000-4000 varv.

 

mvh

/Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla så alla tändkablar sitter på, och att de sitter på rätt position.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Joelf säger:

Jag skulle börja med att kolla så alla tändkablar sitter på, och att de sitter på rätt position.

Tack,

Ska prova med trial and error metoden. Har för mig dock att jag har satt de i rätt position dock (där de satt innan). Har även någon spray jag kan använda då jag går igenom kablarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att växla tändkablar på en V8, märks inte så mycket om två är växlade förutom att motorn blir slö.

Däremot att det luktar mycket avgaser kan ju tyda på något bränslerelaterat, choken hängt sig, förgasaren flödar, skit i densamma etc etc

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit "nere" och tittat. Tändkablarna sitter rätt (de är längdanpassade så det är svårt att förväxla de), jag får gnistan - testade med ett tändstift i taget. Det jag märkte när jag skruvade av de att vissa var en aning blöta medans andra var hyfsat torra. Sedan reflekterade jag över elektrodgapet som var olika mellan de gamla och nya tändstiften.

De gamla - Champion rv8c - gap 1 mm, ska vara 0,9 mm men jag antar att det blev större med tiden

De nya - NGK  BR6FS - gap 0,8 mm

 

Kan en så pass liten skillnad verkligen orsaka att den tappar orken när jag försöker dra på?

 

Har tittat på förgasaren och där såg det OK ut - så långt jag kan bedöma. Undrar om det har blivit några beläggningar där från gammal soppa som har stått och skvalpat där under vintern. Finns det något sätt att göra det rent (hälla lite k-sprit i tanken eller spruta carbcleaner i förgasaren)

Förgasaren som sitter inne - https://picclick.com/Holley-0-80319-1-Marine-600-cfm-4-bbl-Carburetor-Calibrated-400316850028.html

 

mvh

//Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm/ byt vattenavskiljande filtret och tanka 98 oktan låter som dålig soppa

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, uvek säger:

Töm/ byt vattenavskiljande filtret och tanka 98 oktan låter som dålig soppa

Tack, ska prova det med! 

 

Mvh 

/raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstift ska inte bli blöta eller svarta, de ska vara torra och få en ljusbrun beläggning. Byt tillbaks till de gamla tändstiften och se vad som händer.

Jag tror inte det är felet som gör att du tappar flera tusen rpm, men det kan ju vara värt att prova.

 

Om Championstiften var rätt enl. instruktionsboken har du fått rätt NGK-stift.

Ska du ha 0,9 mm gap är det bara att böja ut elektroden något så att gapet blir det rätta. Gnistgapet har betydelse, men samma sak igen, du tappar inte flera tusen rpm.

 

Alla stift bör se likadana ut när du skruvar ur dem, annars ät det något knas.

 

Jag tror inte heller på teorin om dålig soppa. Gammal bensin kan vara lite sämre, men du tappar inte flera tusen varv.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey!

 

Har också svårt att förklara effektbortfall på  tusen rpm pga. dålig soppa eller fel stift (men det låter billigare än alla andra felalternativ :) ).

Gjorde igår:

Stängde av bensintilförsel (kran) lät motorn dö på tomgång. Tömde vattenavskiljare på bensin (fanns några flingor rost därinne), tömde bränslefiltret. Ökade gapet på stiften till 0,9. Tankade upp 98 oktan 40l (fanns runt 40l i tanken redan, dock 95, nytankat). Pumpade in soppan med gasspaken, motorn hoppade igång utan några problem.

Varvade ut den till 4000 rpm (obelastat) utan några problem där heller. Provkörning - samma sak, kommer i planing men först efter fullgas rpm - 2500-2800, sedan händer det ingenting kommer högst i 20 knop.

 

Har nu googlat runt och sett att det kan vara allt mellan himmel och jord.

Någon skrev om sekundära spjäll som inte öppnar i förgasaren (ärjat fast), sedan med choken som hänger sig (hur kontrollera det?). Dålig kompression, fördelaren, dålig soppatillförsel etc :)

 

Får nu nya Championstift som har suttit i båten innan.

Planen nu är att:

1) Köra motorn varm.

2) Ta kompprov (oljetest vid avvikande komp)

3) Kolla i bränsletanken efter ev. rost eller blockering i gallret.

4) Titta närmare på fördelaren.

5) Kontrollera förgasaren (har inte kommit på riktigt hur :) )

6) Provköra

 

Är det något annat jag ni tycker jag kan göra - tar gärna emot alla tips.

 

PS. var dum nog att slänga de gamla Championstift, men får som sagt nya idag (samma modell, märke).

 

mvh

//Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choke och spjäll i förgasaren kan du väl se om du tar bort flamdämparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes,

Antar att choken ska gå i "nästan stängt" läge när motorn är varm och sekundära spjällen ska vara öppna vid gaspådrag?

 

mvh

//Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choken ska vara stängd eller nästan stängd när motorn är kall. När motorn är varm och igång ska den vara helt öppen. 

 

Spjällen skall som du skriver vara helt öppna vid fullt gaspådrag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörde båten igår kväll med grannen. Vid full gas kunde jag inte se att de sekundära spjäll har öppnat. De är vakuumstyrda. Har kontrollerat membranen idag - såg helt OK ut.

 

Ska de sekundära portarna öppnas vid full gaspådrag under gång på en gång eller krävs det några andra förhållanden då de ska öppnas? Hur som helst de främre portarna var öppna de bakre gick aldrig upp.

 

Kan det vara att det är otillräckligt med vakuum?

 

mvh

//Raspie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har av allt att döma hittat ditt problem iom att de sekundära spjällen inte öppnar... Klart roligare fel än mycket annat:)

 

Mitt råd är däremot att aldrig varva en motor obelastad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De sekundära vakuumsstyrda spjällen bör öppna vid ca 3000 rpm, då du kör båten. Fullt gaspådrag krävs ej. Obelastad ska de inte öppna alls oavsett gaspådrag!

Så grundförutsättning är att du når runt 3000 rpm, helst lite mer för att kunna vara säker på att de ska (borde) vara öppna. Kommer den inte över 2500 rpm så har du ngt annat fel eftersom sekundärerna inte ska öppnas så tidigt. Med fullt öppna primärportar så blir vakuumet i förgasaren för litet för att sekundärerna ska öppna vid så låga varvtal.

Redigerad av Thomas-CC-Lancer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till att kolla, nämligen tändläget vid tomgång och vid ca 3000 rpm. Ca 8° på tomgång o runt 30° vid 3000 rpm (du får kolla vad som är rätt värden för sin motor). Händer att tändförställningen låser sig när en motor stått stilla länge. Stroboskoplampa krävs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Mange och Thomas!

 

Kan förklara varför tändstiften var en aning blöta då jag kör - det blir för fet bensinblandning antar jag, eller har jag fel när jag tänker? :)

 

Ska införskaffa mig en stroboskoplampa och undersöka tändningen, ska kika på vad vp aq271c har för värden vid dessa rpm.

 

mvh

//Raspie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Letade i instruktionsboken, där står det följande:

Punkt 35 sidan 9 i manualen

 

"AQ205A, AQ271C, AQ311B

The ignition is electronically controlled and cannot be adjusted."

 

Om detta stämmer hur vad gör jag då? Byter fördelarlock, rotor och kondensatorn?

 

Såg nu dock under Stroboscope settings:

23 grader 3000 rpm

6 grader - idling speed

Redigerad av Raspie
EDIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade lite där, Thomas skriver ju att sekundära spjällen inte skall öppna förens lite senare.

 

Jag tjatar i varje tråd nästan på forumet om kompprov, men jag tycker att man bör göra detta tidigt när man felsöker. Mitt nästa steg efter tändningen hade alltså varit detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompprov är mycket bra kontroll att göra! Kan bara hålla med Mange! Speciellt på Cheva smallblocken vars toppar inte har så väldigt imponerande livslängd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste du problemet med motorns orkeslöshet? Vad låg bakom detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nope, problemet kvarstår eller snarare har blivit värre.

Innan sjösättningen har jag bytt soppa, filter, stift, olja etc.

Startade motorn, den gick igång utan problem (utan kylning) i några minuter och lät väldigt rent.

Direkt efter sjösättningen med kylning igång så började den gå ryckigt och ojämnt. Vi provade köra en bit - båten gick upp i 8 knop och motorn dog, vi fick vända tillbaka. Det jag upptäckte då att alla stift var kolsvarta (de var nyinköpta) förutom 1ans och 3ans cylindrar där de såg helt oanvända ut. Köpte nya stift, efter 5-10 minuters tomgång samma bild 6 kolsvarta stift och 2 såg helt oanvända ut.

Jag har som sagt lämnat in förgasaren för renovering (osäker hur bra det är utfört dock).

Varit i kontakt med flera varv som menar att det är för kostsamt att felsöka så pass gammal motor och då finns det inte heller ingen garanti att det fungerar om 1 eller 2 år om man lyckas åtgärda felet.

Saken är att kompprover har visat 11-12 kg tryck på varje cylinder så jag tycker att det är inte något fel på själva motorn. Det återstår i min mening "bara" bränslesystemet (förgasaren), elsystem och kanske några läckor i limpor.

Det som förbryllar mig dock är de 2 "helt oanvända" tändstift. Har läst på någon forum att även det kan ha med bränslet att göra (dvs. blandningen - förgasaren gör inte sitt jobb).

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stift blir "rena" brukar tyda på vatten i förbränningen. 

Har du gnista på samtliga stift?

Om det vore fet blandning så borda samtliga stift vara sotiga, om det inte är en kombo av två fel.

 

Var eller till vem lämnade du förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dennis

Nu går min motor perfekt, jag lämnade in förgasaren hos CarbGuy i Huddinge, de renoverade hela förgasaren o motorn blev som ny. Dessförinnan har jag bytt bränslepump, tändfördelaren, filter o tändstift. Mina stift blev oxå kolsvarta o den drog o luktade bränsle, tror till o med oljan blev lite bensinutspädd då förgasaren inte funkade fullt ut. Efter förgasarrenoveringen bytte jag olja o stift, nu går allt perfekt! Mitt tips: lämna in förgasaren till proffs o kanske se över tändfördelaren(jag bytte till helt ny från handen racing).

lycka till

/Jon

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Japp, får gnista på samtliga stift.

Har lämnat förgasaren till en bekants bekant på Djurö varv som gjorde det på sin fritid.

Däremot har jag packat om limporna själv. Kan det bidragit till problemet?

Satte dit dessa:

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-849-874&sok=&id=4327

Motorn är av 1987 års modell så det borde vara rätt packningar.

 

Som du säger så kan det mycket riktigt vara ett kombo (förgasare och vatten i förbränningen).

Är bra sugen på att byta förgasare rakt av. Såg att Edelbrock 1409 skulle passa som handsken.

 

Finns det något sätt att ta reda på eller utesluta att det är vatten i förbränningen?

 

mvh

//Denis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Jonkeso said:

Hej Dennis

Nu går min motor perfekt, jag lämnade in förgasaren hos CarbGuy i Huddinge, de renoverade hela förgasaren o motorn blev som ny. Dessförinnan har jag bytt bränslepump, tändfördelaren, filter o tändstift. Mina stift blev oxå kolsvarta o den drog o luktade bränsle, tror till o med oljan blev lite bensinutspädd då förgasaren inte funkade fullt ut. Efter förgasarrenoveringen bytte jag olja o stift, nu går allt perfekt! Mitt tips: lämna in förgasaren till proffs o kanske se över tändfördelaren(jag bytte till helt ny från handen racing).

lycka till

/Jon

Tack för tipset Jon. Jag ringer och lyssnar med CarbGuy!

Skönt att det löste sig för dig!

Ha en bra båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det är en Rochester förgasare. Dom är lite knepiga att få till om man inte vet vad man gör.

Jag skulle rekommendera Jonas som driver JR motorteknik http://www.jrmt.se/foretaget.htm

Han ställer säkert upp med lite råd ang dina problem också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...