Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Raspie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Raspie

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

636 profilvisningar
  1. Hej, Det blev en förgasarrenovering och tändningsinställning. Man fastställde att den tidigare renovering gjordes med ett undantag - ultraljudtvätt. Hoppades att jag båten skulle gå snålare men men klarar mig inte under 2,75 l/nm. Får helt enkelt leva med det ser det ut som :) Klarar mig med ett lyxproblem till. Tack för er tid och alla tips jag mottog under tiden! //Raspie
  2. Absolut, fortsättning följer. Jag har inte sysslat med några motorer överhuvudtaget därav handikappet skulle jag tro som yttrar sig på olika sätt. Men skam till den som ger sig. mvh //Denis
  3. Wow, vilket bra verktyg, hade sparat mig en massa onödig felsökning skulle jag tro. Ska nog inhandla pennan på Bilteman. Tycker det är väldigt svårt med ett par otränade öron höra gången på en V8-burk. Det stämmer för övrigt att 1ans och 3ans cylindrar fick "dålig" gnista. Blev stor skillnad då jag bytte kablar till dessa 2. Ska hursom se över tändningen och förgasaren under sommaren/hösten. Själva motorn känns som att det är inget fel på (ta i trä). mvh //Denis
  4. Var på båten igår och drog ut kablarna ur stift 1 och 3, ingen skillnad på gången. Åkte iväg och inhandlade ett gäng nya kablar, kopplade in och motorn lät genast mycket bättre. Dock går fortfarande lite oroligt men stabilare. Kan det oroliga gången bero på att resten av stiften (6 st.) är helt genomsotade? Har läst att man ska kunna bränna de med gasolbrännare och göra rent stålborste? mvh //Denis
  5. Tackar, Jag borde kunna använda denna från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000020969 mvh //Denis
  6. Tackar, sätter upp det på min "todo" lista. Har provat med att spruta startgas, tyckte inte att jag upplevde några skillnader. Ska kanske vara mer metodisk den här gången. Jag skiftade tändstift från 1an och 3an och de blev sotiga då jag skruvade in de i 5-7an. De stift som var sotiga blev mer "ojliga" när jag satt in de i 1:an och 3:an. Fråga ang. CO-halten i glykolen - kan man lämna in glykolen för CO-test till någon eller finns det något sätt att mäta det själv? Georg_Ohm: stämmer det är liknande kompression på samtliga cylndrar 11,5-11,7. Hoppas verkligen att det är inte "pestens tid" än dock.
  7. Tack för dina tankar, minnet sviker dig inte. 1an och 3an ligger mycket riktigt på samma sida (babords i mitt fall) bredvid varandra. Jag har däremot inte bytt fördelaren har endast tittat hur den ser ut och skicket på den, så gott jag kan avgöra det kanske dags för byte där med. Antar att man kan inte kolla packningar på topplocket utan att plocka ur topparna. Har läst på ett annat (pontiacforum) att någon hade olika färger på stift som löste det genom att byta både insug och förgasaren. Men visst det låter väldigt misstänkt att dessa 2 vita stift sitter bredvid varandra. Ang. vatten i oljan så såg den bra ut (varken O'boy eller Bayils för den som föredrar den drycken). Har bytt oljan 2 ggr sedan jag fick problem och den var mörk och fin efter normal användning.
  8. Japp, 11,5 - 11,7 runtom på samtliga cylindrar. Gjorde det med alla stift ur och med motorn varm. Märkte förresten att glykolen var lite åt det gråaktiga hållet då jag bytte det i år. Vet inte om jag ska måla fan på väggen men kan det vara att avgaser har trängt in där eller är jag ute och cyklar? Tyckte dock att det inte luktade avgaser från expansionskärlet dock, inga bubblor heller för den delen.
  9. Tack för tipset Gelis, Jag har en gammal hederlig Holley https://allcarbs.com/product/volvo-penta-holley-marine-4bbl-80159/ Jag kan lyssna med Jonas och höra vad han säger, alternativt åka över till CarbGuy och lämna min förgasare för renovering hos honom. Kan inte vara fel att se över den och att det görs av proffs som ni har poängterat. Men är lite osäker om jag har själv slarvat med ompackningen av limpor/knän. mvh //Denis
  10. Tack för tipset Jon. Jag ringer och lyssnar med CarbGuy! Skönt att det löste sig för dig! Ha en bra båtsommar!
  11. Hej, Japp, får gnista på samtliga stift. Har lämnat förgasaren till en bekants bekant på Djurö varv som gjorde det på sin fritid. Däremot har jag packat om limporna själv. Kan det bidragit till problemet? Satte dit dessa: https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-849-874&sok=&id=4327 Motorn är av 1987 års modell så det borde vara rätt packningar. Som du säger så kan det mycket riktigt vara ett kombo (förgasare och vatten i förbränningen). Är bra sugen på att byta förgasare rakt av. Såg att Edelbrock 1409 skulle passa som handsken. Finns det något sätt att ta reda på eller utesluta att det är vatten i förbränningen? mvh //Denis
  12. Hej, Nope, problemet kvarstår eller snarare har blivit värre. Innan sjösättningen har jag bytt soppa, filter, stift, olja etc. Startade motorn, den gick igång utan problem (utan kylning) i några minuter och lät väldigt rent. Direkt efter sjösättningen med kylning igång så började den gå ryckigt och ojämnt. Vi provade köra en bit - båten gick upp i 8 knop och motorn dog, vi fick vända tillbaka. Det jag upptäckte då att alla stift var kolsvarta (de var nyinköpta) förutom 1ans och 3ans cylindrar där de såg helt oanvända ut. Köpte nya stift, efter 5-10 minuters tomgång samma bild 6 kolsvarta stift och 2 såg helt oanvända ut. Jag har som sagt lämnat in förgasaren för renovering (osäker hur bra det är utfört dock). Varit i kontakt med flera varv som menar att det är för kostsamt att felsöka så pass gammal motor och då finns det inte heller ingen garanti att det fungerar om 1 eller 2 år om man lyckas åtgärda felet. Saken är att kompprover har visat 11-12 kg tryck på varje cylinder så jag tycker att det är inte något fel på själva motorn. Det återstår i min mening "bara" bränslesystemet (förgasaren), elsystem och kanske några läckor i limpor. Det som förbryllar mig dock är de 2 "helt oanvända" tändstift. Har läst på någon forum att även det kan ha med bränslet att göra (dvs. blandningen - förgasaren gör inte sitt jobb). mvh //Denis
  13. Letade i instruktionsboken, där står det följande: Punkt 35 sidan 9 i manualen "AQ205A, AQ271C, AQ311B The ignition is electronically controlled and cannot be adjusted." Om detta stämmer hur vad gör jag då? Byter fördelarlock, rotor och kondensatorn? Såg nu dock under Stroboscope settings: 23 grader 3000 rpm 6 grader - idling speed
  14. Tack för tipsen Mange och Thomas! Kan förklara varför tändstiften var en aning blöta då jag kör - det blir för fet bensinblandning antar jag, eller har jag fel när jag tänker? Ska införskaffa mig en stroboskoplampa och undersöka tändningen, ska kika på vad vp aq271c har för värden vid dessa rpm. mvh //Raspie
  15. Provkörde båten igår kväll med grannen. Vid full gas kunde jag inte se att de sekundära spjäll har öppnat. De är vakuumstyrda. Har kontrollerat membranen idag - såg helt OK ut. Ska de sekundära portarna öppnas vid full gaspådrag under gång på en gång eller krävs det några andra förhållanden då de ska öppnas? Hur som helst de främre portarna var öppna de bakre gick aldrig upp. Kan det vara att det är otillräckligt med vakuum? mvh //Raspie
×
×
  • Skapa nytt...