Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
Stregnil

Köpråd Bella 620 DC (eller Bayliner...)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Hoppas att någon här har orken att svara på ännu en i raden av köprådsfrågor...

 

Jag tänkte införskaffa mig en "daycruiser" till mig och familjen (2 vuxna + 12åring) och har fått båtplats i en liten hamn i närheten. Båten kommer primärt att användas till dagsturer och kanske någon enstaka övernattning, samt som "bas" när vi är i hamnen och badar, umgås mm.

Jag har vänt ut och in på Blocket i ett par veckor, och gjorde så förra sommaren också. Jag har kommit fram till att vi ska starta med en i storleken 6-6,5 meter. Det finns flera anledningar till detta, men en av dem är att då får båten plats på vår uppfart under vintern...

Jag har nu intresserat mig för en Bella 620 DC (2 ägare) från 2003 med teak-paketet och en 2-takts Mercury 125 hk -04. Båten har servats varje år hos seriös firma och verkar (på bilderna) vara i fint skick. Det finns Garmin gps med ekolod (2015), Elektrisk tilt, Spis Wallas 800 med vask mm.

Kan detta vara ett bra alternativ, är motor och båt vettiga tillsammans? Min budget (ca 150tkr) är egentligen redan spräckt, men kan denna båt vara värd 180-195tkr, eller har ni bättre alternativ att föreslå?

 

Vad borde jag uppmärksamma när jag tittar på båten?

 

Stort tack för hjälpen!

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eget tillägg:

Ett annat alternativ som är 50tkr billigare är en Bayliner 652 Cuddy med MerCruiser 4,3L från 2006.

Verkar också vara i fint skick, har fördelen i försäkringspremie (inombordare), men har hört massa negativt om kvaliteten... men det är kanske "gammal sanning"

Dock är 40-50tkr en hel del pengar!

 

Kan det även vara så att värdeminskningen skiljer sig åt mellan dessa två modeller?

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äldre bayliner med omc motorer och drev rena skräpet,är väl hyfsade på senare år,men en finsk båt är ju kända för bra kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan, karluno säger:

äldre bayliner med omc motorer och drev rena skräpet,är väl hyfsade på senare år,men en finsk båt är ju kända för bra kvalite.

Vad är en OMC motor? Skulle du klassa 2006 som "äldre" eller pratat vi 80-tal?

Både Baylinern och Bella är servade årligen...

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är billigt att låna pengar idag. 

 

Det är dyrt att köpa en båt, som sedan kan vara svårsåld. Det är inte inköpspriset som är den stora kostnaden. Det är när försäljning sker. 

 

Köp en båt som är attraktiv på beg marknaden. Om du inte har den under allt för långtid, så är det troligt att den även är attraktiv när du ska sälja den. 

 

Jag skulle i detta fall köpt Bella båten. Vi hade en sådan från ny (med en 150hk Yamaha) och under ca 8 år. Var mycket nöjda med den.

 

Men jag skulle sökt efter en med 4-takts motor (även om jag har själv en 2-takt optimax idag) fler personer är intresserad av dessa. Återigen, låna en lite slant extra. Få en båt som troligen är mer lättsåld och attraktiv, när du ska sälja den. 

 

Köp = utgift. 

Inköpspris-försäljningspris = kostnad för båtägande. (Exklusive underhåll,försäkring och övrigt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra insikt...

Jag ska/vill inte låna pengar, därav att jag har ett visst maxtak. jag tror också på Bella ju mer jag tänker på det. 

Ska förhoppningsvis titta på den imorgon.

Frågan är om priset är rättvist (utgångspris 195tkr)

 

Motor: Mercury 125 hk -04. Alltid servat varje år hos stor seriös firma.

 

Utrustning;

Hel teak (durk, badbrygga, fördäck, trappa)

Garmin gps med ekolod (2015)

Elektrisk tilt

Spis Wallas 800 med vask

Fast tank

Stora stuvutrymmen

Löstagbart teakbord

Fullhöjdskapell

Ruff för 2-3 pers

Dynor, Vändbara stolar, Varvräknare, logg, kompass, knopmätare

Praktisk integrerad badstege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

priset på en ny bella 620dc är väl ca 400 tusen,kolla vad som finns ute till försäljning,en båt med mycke utrustning är ju roligare att äga,svindyrt att köpa till extrautrustning i efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bella 620 DC är en bra båt, av egen erfarenhet kan jag dock rekommendera att du satsar på en fyrtaktare, som förare märker du inte så mycket eftersom du sitter rätt långt fram men som passagerare bak i soffan blir färden betydligt tystare!

Jag är hjärtligt trött på amerikanska motorer just nu efter diverse strul med en Mercury EFI 150 Hk motor, när skall de gå metric?

Satsa på en Yamaha eller Honda 4takt!

Lycka till med ditt köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 

Tack för all info...

Jag har fått erbjudande om att köpa en Bella 620 DC -04 med spec ovan i tråden. Man ville ha 195tkr och sen fanns ett Brenderup bromsat 80km/h släp som skulle säljas separat. Släpet är från 2014 och i nästan nyskick, kostar ca 42 000kr nytt. Nu har jag fått möjlighet att få paketet inkl trailer för 195tkr. 

Vad tror ni om detta, även om det är en 2-taktare? 

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker priset är ok,tvåtaktaren är ju av den moderna typen,säljs ju än idag,se på evinrude,bara tvåtaktare dom säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Optimax att föredra?

 

Jag har sett en Bella som har en 150 HK Optimax, samt att båt + motor är 3 år nyare. Dock kostar den mig ca 20 000k mer. Är det kanske en bättre affär?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisbilden har jag inte koll på längre. Vi köpte en ny -05 utan teak, utan akterbord med 150hk Yamaha på wikmarin i Uppsala. 320' kostade den. Sedan köpte vi en bromsad TK vagn av lokalhandlare. Efter ca 8 år, såldes allt komplett vid enkel affär för 250'

 

vad priserna ligger i nu, vet jag inte. Vi låg bra till, men inget under pris, då vi sålde vår båt.

 

Vet att fler önskar 2-takt med insprutning samt 4-takt, än 2-takt med förgasare, de modellerna skall ha ett klart lägre pris. 

 

20 000 kr är ingen hög summa för nyare båte med attraktivare motor. 

 

Stod sommaren -13 och valde mellan två båtar. Ville inte låna slantar, så slog till på den som var 50' billigare. Nu har jag lagt dryga 20' på båtvagn. samt kostnade för solceller, landström osv, ändå saknar jag akterkappel st bogproppeller. 

 

Min lärdom, köp rätt båt direkt, det blir billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör bara ha med i beräkningen att den kan vara svårare att sälja. Hade en båt med en Mercury 2-takt 115Hk - 02 modell och det kändes lite svårt att sälja, hittade dock till slut en köpare som ville ha den typen av motor. 

 

Kolla upp oljetanken, min läckte olja ifrån locket när motorn var i upptiltat läge. 

 

Är det 2+2 modellen? 

Hade inte Mercury en modell som gick på 2 cylindrar på lågt varv för att sedan kicka i dom andra 2 vid högre varv? 

 

Fördelen är enklare service. 

 

Har själv en Bella 621 med en Mercury Verado och det är skillnad mot en äldre 2-takt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket sökande och googlande så blev det ingen Bella utan en riktigt fin Yamarin 6110 m en 4-taktare. 

 

Tack alla tips och råd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mercruiser 4.3 är en bra motor med (jämförelsevis) billiga reservdelar. Som alltid måste man kontrollera skicket noga.

 

Och det är en fyrtaktare.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...