Jump to content
Sunday 03 July 2022
Sign in to follow this  
axaa69

Skeppare sökes för seglats Göteborg - Indien.

Recommended Posts

Jag är en man på 33 år.
Jag har en 34 fots aluminiumsegelbåt som jag har bott i dom senaste fem åren då jag inte har tagit mig iväg över Atlanten som var tanken då jag köpte båten.
 
Jag har bara teoretiska kunskaper om segling och ger mig därför inte ut ensam på de öppna haven.
Då jag har bestämt mig för att flytta till indien i höst så behöver jag antingen sälja båten eller segla den dit. Och segla på öppet hav gör jag inte utan någon som vet vad dom gör.
 
Så min fråga är: Är det intressant för dig att segla till indien i år?
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för båt?

Du har bott i den men inte seglat henne?

Tänker du bo i båten i Indien åsså?

Är det inte billigare att hitta annat boende där?

Har du tänkt på kostnaderna att segla henne dit?

Om du inte kan segla så måste man vara flera på långa passager, om man vill kunna sova å sånt...mm.

Berätta mera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visserligen behöver man inte segla på öppet hav, ur ett strikt geografiskt hänseende, för att ta sig från Sverige till Indien, även om det för all del är öppen och oskyddad kust till största delen. Men att passera nordvästra delen av Indiska oceanen med pirater, oroligheter och krig, är inget att rekommendera. Alternativa vägar saknas, med mindre än att man tar vägen runt hela Afrika.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, raol säger:

Visserligen behöver man inte segla på öppet hav, ur ett strikt geografiskt hänseende, för att ta sig från Sverige till Indien, även om det för all del är öppen och oskyddad kust till största delen. Men att passera nordvästra delen av Indiska oceanen med pirater, oroligheter och krig, är inget att rekommendera. Alternativa vägar saknas, med mindre än att man tar vägen runt hela Afrika.

 

 

Vad pratar du för dynga. 

Om du nu skulle våga dig på utsidan Uggenabben, så är du på "öppet hav"

 

TS frågar om en transportsegling på ca 12 -15 000 distansminuter.

Sen kan man ju undra vem TS är, som dessutom inte återkommit och svarat på Ruskprickes fråga.

TS hade en liknande fråga för ett är sen.Trollvibbar!?

 

 

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då definierar vi "öppet hav" annorlunda. Öppet hav, för mig, är att närmaste land ligger långt under horisonten, och att vara så långt från närmaste kust (eller hamn) att man inte kan hinna till säkerhet i hamn inom ett dygn eller så.


Jag skulle tro att engelskans "blue water" är hyfsat synonymt med min definition.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öppet hav för mig är när man lämnar de sista öarna bakom sig och det gör man ju lite då och då. Kan väl bäst översättas med coastal cruicing, man seglar längs kusten och kan få hjälp om något går åt skogen och bunkra och proviantera när det behövs.

Blue-water cruising är oceansegling vilket ställer helt andra krav på planering och säkerhet. Du och din besättning måste klara er själva under många veckor.

 

Nu är det väl som sagt bara att invänta TS svar.

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vi har lite olika syn på vad "öppet hav" betyder. Nåja, det spelar ingen större roll. TS lär knappast hitta nån som vill segla till Indien ändå.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den enklaste och snabbaste vägen går nog över öppet hav. Land är bland det farligaste som finn till havs.

Men att segla till Indien med inhyrd besättning mm är nog ekonomiskt en dålig affär.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-07-02 på 8:58 PM, raol säger:

Då definierar vi "öppet hav" annorlunda. Öppet hav, för mig, är att närmaste land ligger långt under horisonten, och att vara så långt från närmaste kust (eller hamn) att man inte kan hinna till säkerhet i hamn inom ett dygn eller så.


Jag skulle tro att engelskans "blue water" är hyfsat synonymt med min definition.

 

 

Raoul

Du och jag definierar det mesta när det gäller båtliv, segling och sjömanskap helt annorlunda.

 

Jag har läst det mesta du skrivit på MarinGuiden.

Du skulle aldrig klara att segla från Göteborg till Indien överhuvud taget.

 

1461582804850.jpg.dd30f213aa33fc1d72e236928cb81960.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, så är det säkert, och jag har heller inte det minsta intresse av att segla så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, raol säger:

Nej, så är det säkert, och jag har heller inte det minsta intresse av att segla så.

 

Ändå vet du bestämt att man kan segla inomskärs hela vägen från Göteborg till Indien.

Man kan naturligtvis ta båten på lastbil - om man hittar nån som vill köra.
Frakta med lastbåt är väl det bästa alternativet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig pratat om inomskärs, utan bara om att man inte behöver färdas på öppet hav, åtminstone inte enligt min definition. Ingenstans längs vägen måste man färdas så långt ut att man inte hela tiden ser land, om man enbart tar hänsyn till geografin. Om man däremot tar hänsyn till säkerhetsläget i vissa områden, och tillstånd att färdas i vissa staters territorialvatten, då blir det svårare. Då måste man ut på öppet hav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får ha vilka tramsdefinitoner som helst.

Seglar man inte innomskärs, så seglar man på öppet hav.

Hur tänker du när du påstår att man kan segla från Göteborg till Indien och aldrig va längre ut på öppet hav än att du kan se land!?

Du har tydligen inte förstått en av de viktigaste faktorerna när det gäller säkerhet på sjön; "Det farligaste på havet - det är land" ;)

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

En snabb titt på en karta visar tydligt att det inte finns några passager där man måste vara bortom land i sikte. Längsta sträckan torde vara i Hormuz-sundet, om man inte vill segla runt hela Persiska viken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan, raol säger:

En snabb titt på en karta visar tydligt att det inte finns några passager där man måste vara bortom land i sikte. Längsta sträckan torde vara i Hormuz-sundet, om man inte vill segla runt hela Persiska viken.

 

En arbetskompis på elverket i Hunnebostrand, som var dalmas, brukade säga;" Hä ä ingen ide att förklara för nån som inget begriper"

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, raol säger:

En snabb titt på en karta visar tydligt att det inte finns några passager där man måste vara bortom land i sikte. Längsta sträckan torde vara i Hormuz-sundet, om man inte vill segla runt hela Persiska viken.

 

Det är praktiskt omöjligt att inte vara på öppet hav den resan. Även om det inte är teoretiskt omöjligt är det farligt. Jag skulle aldrig ligga och slicka somaliska kusten innanför deras territorialvatten, eller för den delen inte heller kusten Syrien-Libanon-Israel. Får du en stämpel från Israels kustbevakning i ditt pass lär du inte få det smidigt att följa någon av kusterna i Röda havet. På östra sidan är det dessutom inte ens tillåtet vissa sträckor utanför Saudiarabien och att bli bordad av deras kustbevakning med en Israelstämpel i passet kan nog vara lite väl oroligt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ni läser vad jag faktiskt skrivit gör jag tydligt att jag enbart tar strikt geografiska hänsyn, inga politiska. Suck...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog inte bara politiska hänsyn som gör det olämpligt att segla 5 - 10 M från land. Grund, tidvatten, vågor (blir ofta värre när det är grundare), konstiga vindar, möjligheten att klara en storm utan att blåsa upp på land och säkert mera som jag inte tänker på nu kommer att göra denna seglats betydligt svårare och farligare än om man håller sig långt från land.

 

Lite kul att en tråd där TS verkar helt ointresserad av svaren lever vidare...

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-07-04 på 14:07, raol säger:

Om ni läser vad jag faktiskt skrivit gör jag tydligt att jag enbart tar strikt geografiska hänsyn, inga politiska. Suck...

 

Sucka du.

 

Tyvärr har väl alla läst vad du skriver och det är så långt från sans och balans som man kan komma.

 

Någon form av vett bör man nog ha om man skall ge råd när det gäller att segla från Göteborg till Indien.

Vilken fomme kan titta på en världskarta. Det är dock inte alla som förstår vad en sån seglats handlar om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Råd? Spela inte dum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy