ChristerN 2 735 Postad 31 Maj , 2017 Jag har använt denna för genomföringar: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Varme___Ventilation/Ventilationsgaller/MIDGETVENTIL_40_MM_RF?id=02136 Fyll med Sika och det blir både snyggt och tätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 31 Maj , 2017 Så du har tänkt göra hål uppifrån och rakt ner i rören? Ska du mata kabel å fånga upp den längst ner? Det är mao. Metallrören/stöttorna? Isf. Borra. Tryck ned frigolit eller dyl som stopp, fyll med lim.. borra, om du har epoxi. Har du mma elle pu. Trä i kabel, fyll med lim. Tänk på att mata fram tillräckligt med kabel så det räcker fram till kopplingspunkt... fast det har du såklsrt tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 2 Juni , 2017 Stämmer bra, hål genom taket ner i rören/stolparna. Matar kabeln uppifrån och nedåt, i med sikaflex i hålet (eller är något annat lim att föredra?) för extra säkerhet och sedan på plats med kabelgenomföringen. Är ju ett extremt litet hål det handlar om, kanske 5-7 mm. I och runt skruvhålen för solpanelerna trycker jag i lite sikaflex innan jag drar dom på plats. Jag har Biltemas "sikaflex", borde väl funka lika bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 2 Juni , 2017 Just "sikaflex" brukar vara deras pu? Biltema har riktigt bra kvalitet på sina msp:n, vilket jag misstänker du menar med "biltemas sika". Mot kabeln kommer dom inte fästa 100% och kommer förr eller senare läcka mellan kabel och lim... fast sannolikt kommer det ta många många år innan det läcker. Vill du vara 100 två-g.. Limma med mma eller modifierad dito.. Fast det är nog överkurs. Kleta en ring runt och trycka till med butylgummi blir nog åxå extremt säkert samt lätt att ändra. Om det mot förmodan skulle läcka nån gång... så är det bara trycka till runt så blir det tätt igen.. Ja, butyl skulle bli mitt 1:a handsval. Biltemas "sika" 2:a.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Juni , 2017 (redigerade) Stort tack för dina svar! Sikaflex kommer fungera som extra "barriär" mot läckage. Tänker också använda den kabelgenomföring som jag länkat till i några svar längre upp så det bör hålla tätt. Redigerad 3 Juni , 2017 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Juni , 2017 (redigerade) Finns det någon nackdel med att ha för stora solpaneler förutom att de kostar pengar i inköp? Jag är ganska övertygad om att vi skulle klara oss på 50w för det som vi använder båten till men tänkte ändå satsa på 100w. I nuläget har vi ett förbrukningsbatteri på 110Ah. Kylskåp är antagligen den enskilt största förbrukare, i övrigt är det lite belysning och laddning av mobiler. Redigerad 3 Juni , 2017 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 3 Juni , 2017 Du kan aldrig få för mycket solpaneler, regulatorn fixar det. Det är bättre och ofta billigare med tex 2x50W jämfört med 1x100W. Men satsa också på en bra regulator. Ju mindre man behöver ladda ur batterierna desto längre håller de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Juni , 2017 Du kan aldrig få för mycket solpaneler, regulatorn fixar det. Det är bättre och ofta billigare med tex 2x50W jämfört med 1x100W. Men satsa också på en bra regulator. Ju mindre man behöver ladda ur batterierna desto längre håller de. Tips på bra regulator? Har hittat paneler på seasea.se som passar perfekt så hade ju varit smidigt att köpa mppt-regulator där också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 3 Juni , 2017 Denna är väldigt bra, flera som använder den här på MG https://sunlux.se/laddningsregulatorer/ep-tracer-b-2215bn-12-24v-20a.html Lite billigare om man köper den i Tjeckien: https://www.ev-power.eu/en/By-Brand-Manufacturer/GWL-Power/MPPT-Solar-Regulator-12-24-V-Tracer-20A-Input-150V-TR-2215BN.html?&listtype=search&searchparam=epsolar&cur=1&&listtype=search&searchparam=epsolar 1050 kr ink moms. Finns även en bra display: https://www.ev-power.eu/_d4165.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 3 Juni , 2017 Hittade den inkl display från Italien för ca 135 euro plus frakt och åtminstone från England var frakten på ca 15 euro så säg totalt 150 euro vilket känns som ett väldigt bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 3 Juni , 2017 Displayen är mkt bra och användbar, finns ingen anledning att inte köpa den...... En annan fördel med mycket panel är att du då får "bra" laddning även när solen inte visar sig. Häromdagen var det helmulet och lätt regn, ändå fick jag in 30watt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser