Gå till innehåll
måndag 27 maj 2024
niclasl184

Hjälp justerbart ventilspel eller ej? Motor kunniga se hit!

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Är ny här på forumet och behöver nu hjälp, försökt söka mig fram till något likvärt med det problem jag har men inte hittat något som passar just mig så gör en ny tråd. 

 

Håller på att hjälpa en kompis med sin mercruser v6a, tidigt 2000 tal ej MPI motor (förgasare). 

Vart ett missljud efter att han troligtvis lyckades tappa ner en m8a mutter i förgasaren som i sin tur krökte insugs stötstången på cylinder 6.

gjorde ett komp test och var bra komp ca 14 bar på alla cylindrar. Vid start så hörde jag ett tydligt slamrande ljud från höger sida av motorn så löft upp alla vipper/stänger och hitta då som sagt en böjd stång på cylinder 6. (hoppas på att det var det som gjorde oljudet) 

Tog av limpan på höger sida men lyckas inte hitta muttern igen. (troligtvis åkt ut i vattnet genom avgaserna.) 

Kan till lägga att jag även haft tillgång att låna hem en camera som är som en cykelvajer och inte hittat några skador på topp/ventiler eller kolv. 

 

Nu till problemet,hur gör man en ventiljustering på dessa motorer??  Finns ingen mutter att justera något ventilspel?! är bara en "bult" med nån tum (8m hylsa passa bra). läst massa olika på nätet endel säger att man bara drar dom i botten med 27nm andra säger dra åt 3/4 varv och låter dom vara sen. (tror dock detta gäller när det är mutter) 

Lägger upp en bild så får ni se hur vipporna ser ut 

Provade att dra åt vipporna i botten men då försvann komet ur 2 cylindrar så antar att jag gjorde fel och släpte på dom igen. Har endast rört höger sida av motorn. cylinder 2,4,6.

 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig nu! 

Tacksam för alla tips. 

//Mvh 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen kom inte bilden med.. Ni kanske klarar er  utan, annars får  jag lösa det sen. 

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har personligen mycket svårt att se hur en m8 passerar igenom en motor utan att ge skador internt...

 

Om stötstången blivit krökt beror det rimligtvis på att ventilen inte kunnat stängas pga muttern. Dessa skador skulle förklara missljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla med valve clearance mercruiser V6

så hittar du säkert info och kanske en film

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mange249 här ovan, En M8 är ju inte liten precis. Kan den verkligen passera mellan ventil o o säte och hamna i cylindern. känner att det är tveksamt. Den ligger inte kvar i insuget? Och sedan passera ut igen, alltså två ventiler. Att den kan blivit klämd Ja men passering nja....

Men visst dom mest otroliga saker kan ju inträffa.

 

Vilket fall som helst, justering av ventiler så gör enl detta.

Vrid motorn tills ettans kolv står i tändläge kolla märkning svängningsdämpare (Obs vrid inte på svängningsdämparen anv remskivan)

Fyrans ventiler ska vippa i detta läge.

Justera A 1, 5, 6. I 1, 2, 3

Vrid motorn tills fyrans kolv står i tändläge ettans ventiler ska vippa, se märkning svängningsdämpare.

Justera A 2, 3, 4. I 4, 5, 6

 

Skruva ner eller upp  muttern som du varit på tidigare samtidigt som du snurrar på stötstången med fingrarna när den går att snurra med ett lätt motstånd så drar du åt 3/4 dels varv, klart.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en ovidkommande fråga, men är det metriska gängor i skruv och muttrar på dessa motorer?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid tumgängor.

 

En stötstång kan inte bli krökt av att ventilen hindras stänga. Den måste ha hindrats från att öppna. Muttern måste ha fastnat mellan ventil och kolvtopp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv av topparna är mitt tips,sen kan jag inte begripa har man kan starta en motor när man vet att man tappat en mutter i motorn??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mange249 här ovan, En M8 är ju inte liten precis. Kan den verkligen passera mellan ventil o o säte och hamna i cylindern. känner att det är tveksamt. Den ligger inte kvar i insuget? Och sedan passera ut igen, alltså två ventiler. Att den kan blivit klämd Ja men passering nja....

Men visst dom mest otroliga saker kan ju inträffa.

 

Vilket fall som helst, justering av ventiler så gör enl detta.

Vrid motorn tills ettans kolv står i tändläge kolla märkning svängningsdämpare (Obs vrid inte på svängningsdämparen anv remskivan)

Fyrans ventiler ska vippa i detta läge.

Justera A 1, 5, 6. I 1, 2, 3

Vrid motorn tills fyrans kolv står i tändläge ettans ventiler ska vippa, se märkning svängningsdämpare.

Justera A 2, 3, 4. I 4, 5, 6

 

Skruva ner eller upp  muttern som du varit på tidigare samtidigt som du snurrar på stötstången med fingrarna när den går att snurra med ett lätt motstånd så drar du åt 3/4 dels varv, klart.

 

Hejsan tack för ditt svar, ang justeringen så förstår jag inte hur jag skall göra då jag Inte har någon mutter på vipporna utan endast en liten bult. kan jag kanske skicka ett pm till dig med en bild så ser jag om det går bättre. när jag skall lägga upp bilden här på tråden så står det bara att filen är för stor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid tumgängor.

 

En stötstång kan inte bli krökt av att ventilen hindras stänga. Den måste ha hindrats från att öppna. Muttern måste ha fastnat mellan ventil och kolvtopp.

 

Du menar alltså att muttern måste åkt in i cylindern? förstår jag dig rätt då? 

 

När jag tittar med kameran igenom tändstift hålet samt avgasventilen så ser jag ett märke som är ungefär stort som en m8 mutter i kolven. dock hittar jag ingen mutter i cylindern.(där av tanke att den åkt ut?)  så jag är till 90% säker att muttern åkt in i cylindern i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld: Du har givetvis rätt angående krökning av stötstången... Tankevurpa från mig, en öppen ventil är såklart kortare än en stängd.

 

De fall jag sett och hört om där muttrar eller dylikt hamnat i en motor har alla slutat med renovering. Hade det varit min motor hade jag tagit av toppen och kikat innan jag försökt starta igen.

 

Svaret på frågan varför man valt att starta motorn brukar vara att muttern föll och man antagit att den hamnat någon annan stans än i insuget. Men gjort är gjort och nu handlar det om att komma vidare...

 

Denna tråd visar varför man alltid bör ha en trasa i förgasaren när man mekar utan luftrenare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld: Du har givetvis rätt angående krökning av stötstången... Tankevurpa från mig, en öppen ventil är såklart kortare än en stängd.

 

De fall jag sett och hört om där muttrar eller dylikt hamnat i en motor har alla slutat med renovering. Hade det varit min motor hade jag tagit av toppen och kikat innan jag försökt starta igen.

 

Svaret på frågan varför man valt att starta motorn brukar vara att muttern föll och man antagit att den hamnat någon annan stans än i insuget. Men gjort är gjort och nu handlar det om att komma vidare...

 

Denna tråd visar varför man alltid bör ha en trasa i förgasaren när man mekar utan luftrenare.

När polarn ringde mig och bad mig komma och titta varför det lät illa om motorn så hade vi igång den på tomgång. då hörde jag som sagt ett klart klingande ljud ( jobbar som lastbils mekaniker och kände igen ljudet som en stötstång) mycket riktigt så var den böjd. 

 

Skulle muttern ligga kvar i cylindern och studsa runt där så borde det ha rasslat uta bara fan. 

 

Där av vill jag veta nu hur jag gör med dessa vippor, har googlat och kollat runt men inget liknar dessa vippor. 

Tänkte montera tillbaka en ny stång och prova försiktigt igen i alla fall. 

Låter den fortfarande illa så får jag riva av topparna. 

 

Som du säger så var givetvis inte ägaren medveten om att muttern just åkt in i förgasaren. utan trodde den bara åkte ner under motorn .. alla kan göra en tavla ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att kompet försvann när du drog skruvarna i botten. Med andra ord så var vippskruvarna inte dragna i botten innan du började eller?

 

I min värd så ser det ut på bilden som den typ av vippor som ska vara dragna i botten för att den hydrauliska lyftaren ska göra jobbet med rätt tryck vippa-ventil.

 

Ser ut som något mellanting rullvippa och standardvippa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat i GM:s verkstadshandbok och dom där vipporna ska dras i botten. Ställ motorn enl. markeringarna i min bild.

 

 

post-56103-0-20528000-1493898079_thumb.jpg

post-56103-0-77683900-1493898541_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittat i GM:s verkstadshandbok och dom där vipporna ska dras i botten. Ställ motorn enl. markeringarna i min bild.

Nu börjar det likna något! :)

När jag ansåg att jag hade tappat komp på två cylindrar efter att jag dragit åt vipporna så var kanske felet att jag inte hade ställt motorn i TDC läge? 

 

skall skruva nu i helgen så får se hur det slutar om det blir att riva mer eller om det löser sig. 

 

Frågan är bara om jag kan dra åt alla 3 cylindrars avgas/insugs vippor på höger sida av motorn samtidigt eller måste jag göra det enligt någon tändföljd? (den som du skrev tidigare i morse om) behöver ej röra de 3 vipporna på vänster sida av motorn då jag inte rört dom.  

 

Angående om vipporna var dragna i botten innan så kändes det som så i alla fall och värkar inte mer en rätt då det inte sitter nån mutter. 

 

Tack så himla mycket alla för bra respons och trevligt bemötande. 

//mvh 

Redigerad av niclasl184

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...