Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coolbeyron

Propellerbyte?

Rekommendera Poster

Jag bytte i somras motor på min båt, en uttern 5500dc. Där satt en 90hk Mercury 2t från -01 som slutade fungera korrekt och det slutade med att jag inhandlade en ny Mercury F80 (fyrtakt) -16.

 

Med den gamla motorn gick båten kanonbra. Helt som den ska. Bra bett och powertrim gav "rätt" effekt.

 

Med den nya motorn upplever jag:

- Att propellern slirar vid snabba gaspådrag, framförallt om jag tiltat motorn lite.

- Det känns också som att båten blir väldigt orolig att köra om jag tiltar ut motorn - vilket man ju gärna gör i högre fart.

 

Toppfarten är ungefär samma som förut, dvs kring 30 knop.

 

Sitter det fel propeller på?

Jag minns ej vad jag hade för propeller på gamla motorn, men nu är det iaf originalpropellern "black max" 3-bladig aluminium som är 13.25x16 (diam x stign).

 

Och vilken variabel ska ändras i så fall? Diameter eller stigning?

 

Summa summarum är jag jättenöjd med de nya motorn ljudnivå och motorljud och att den är lättstartad. Men köregenskaperna på båten har förändrats radikalt till det sämre..

 

Vore tacksam för hjälp eller tips kring detta.
Har frågat återförsäljaren men han var mest intresserad av toppvarvet (som jag inte minns nu), men eftersom det varvar som den ska sade han att det är rätt propeller på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla in Mercurys fyrbladiga proppar,spitfire heter dom,har själv en sådan på min 50hk mercury

2013 års modell,slirar inte i snäva svängar,bättre ax mot den trebladiga som var standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla in Mercurys fyrbladiga proppar,spitfire heter dom,har själv en sådan på min 50hk mercury

2013 års modell,slirar inte i snäva svängar,bättre ax mot den trebladiga som var standard.

 

Kan absolut vara värt att kolla. Har man då samma stigning och storlek som på en trebladig eller ska man ta hänsyn till att bladytan blir större på en med fyra blad? 

 

Har du bytt från trebladig eller bara kört med den här fyrbladiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till samma stigning. Om du byter til 4bl Spitfire.

 

Men Black Max är den bästa std propellern du får, inom det som kommer med en utombordare oavsett märke.

Kan motorn vara lite kortare i stommen eller monterat högre? Den borde inte slira...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma erfarenhet av Mercurys BlackMax-propeller på en Optimax 115/Flipper 620. Jag bytte till en 4-bladig Solas alupropeller och det löste mina problem med ventilation och halvtaskigt gångläge. Rekommenderas varmt, finns bl.a. hos Hansen marine och deras ÅF'ar. Se till att du handlar någonstans där du får byta så du kan testa lite olika varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gissar att din nya motor tyngre vilket kan påverka båtens gångläge och köregenskaper.

Problemet med greppet kan du åtgärda genom lämna in propellern och cuppa bladen lite för bättre grepp för några hundralappar eller byta till en med fyra blad.

Mina erfarenheter av 3 vs.4 blad.

4 blad ger högre gångläge, något lägre toppfart men bättre grepp, acceleration, rakare gång i lågfart och mindre vibrationer.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...