Gå till innehåll
lördag 14 juni 2025
thomasx

Vilket ankarspel

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag tänkte satsa på ett Lewmar akterspel till aktern på vår segelbåt, X-332,  33 fot, 4300 kg.

Så finns då alternativen S900 eller S2000 av Lewmars nya ankarspel, S900 anges som lämpligt för båtar upp till 32 fot, och S2000 upp till 48 fot.

Frågan är vilket jag ska satsa på. Jag brukar ju gilla att ha grejer som har tillräckligt med kraft och lite marginal, om man säger så. 

S900 är på 600w och S2000 är på 1000w. 

Ankaret är på 10 kg med blyad lina.

Våran båt faller ju helt klart inom ramen för många 32-fotare, så ur det perspektivet borde det ju inte vara några problem, och en ankarwinch för 48-fotare borde vara lite overkill, kan jag tycka.

Men, vad säger ni, några med lite erfarenhet av ankarwinchar av olika storlekar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Lewmars äldre 1000wattsmodell "ProFish" på en 4,5 ton tung 29-fotare som egentligen är nästan 31 fot lång. Och ett svagare hade nog inte varit så bra, då det kan gå trögt att få upp ankare och kätting om 15 kg brucekopian sitter bra i lerorna.

Det är ju sällan fel att överdimensionera, hur stor är prisskillnaden?

Nu satt detta på båten då den köptes, och ett nytt likadant ligger hemma och väntar på att monteras, då det gamla lämnade in en avskedsansökan i somras, visserligen en smärtfri reklamation, men om jag själv hade fått välja hade jag valt ett bandankarspel, typ Ancharomatic, då detta är tystare, har en annan typ av frikoppling med bättre fritt-fall funktion, hade ett sådant på den förra båten.

Men beroende på hur installationen ser ut kan man oftast inte ha kätting mellan bandet och ankaret, men det kan gå under vissa förutsättningar.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svar, jag tror jag kör på den större modellen då.

Lewmars nya S2000 kanske kan vara ett alternativ till bandankarspel för dig då, det är ett ankarspel mer anpassat för aktermontering, med frifallsfunktion osv. Det har autostopp också, som verkar ganska smidigt. Återstår att se hur det funkar i praktiken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om inte den mindre kan räcka ganska bra. När man stävankrar är det mycket större krafter, men akter? Det behövs ju sällan speciellt mycket kraft för att ta upp ankaret där. Det är inte bara priset som skiljer utan även vikt och storlek. 600W ger ganska mycket dragkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svar, jag tror jag kör på den större modellen då.

Lewmars nya S2000 kanske kan vara ett alternativ till bandankarspel för dig då, det är ett ankarspel mer anpassat för aktermontering, med frifallsfunktion osv. Det har autostopp också, som verkar ganska smidigt. Återstår att se hur det funkar i praktiken.

Jo jag har kollat litet på den modellen.

Men det kräver ju ett hål i akterspegeln, och plats för motorn och lina  + kätting i motorrummet...nu fick jag ett ProFish, som bara är "bolt on".

bara att försöka att lära sig att ankarspelet aldrig får dra båten, att man backar litet först innan ankarlinan tas hem.

Samt att man alltid avlastar ankarspelet och förtöjer linan i en knape ombord.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max dragkraft är 409 resp 910 kg, arbetsbelastning anges till 102 resp 228kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tricket är att inte låta spelet dra loss ankaret. Du låter båten få lite fart och när båten är nästan rakt över ankaret så slutar du spela in. Båten fortsätter och vrider loss ankaret ur dyn/leran/sanden.

Även det mindre spelet du nämner orkar lätt spela upp ankaret till ytan sedan...

Men om du ska låta spelet dra loss ankaret från botten så behövs det STORA spelet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...