Smeraldo 2 Postad söndag kl 17:51 Hej. En fundering som nån kunnig kanske kan hjälpa mig med. Jag har 2st Volvo Penta D3-200. Förra säsongen låg oljetrycket relativt lika på bägge motorerna. Denna säsongen verkar nått ha hänt. När motorerna kommit upp i temp pendlar babords motor mellan ca 37 psi vid tomgång och 48 psi vid 3500 varv. Styrbords motor ligger på 20 psi vid tomgång och 47 psi vid 3500 varv. När jag åker i ca 7 knop som motsvarar ca 1500 varv ligger BB på 47 psi och SB på 37 psi. Vad kan detta beror på? - oljefilter? - vevhusventilation? - dålig olja? - igensatt luftfilter? Till saken hör att motorblocket byttes 2021 till sprak nytt på bägge motorerna. Så man tycker att kolvar etc borde va fräscha.. Jag byter olja varje höst och filter. Använder swedol MOTOROLJA T750 15W-40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 51 Postad söndag kl 21:25 Hej BB motor verkar OK. SB motor ligger ju lite lågt på låga varv men kommer sedan och ligger bara 1 psi under BB vid 3500. Så på höga varv är de ju relativt lika... Vid 1550 r/min skiljer det ju 10 psi. Kom detta direkt vid uppstart efter sjösättning eller har det kommit smygande? Oljefilter? Kan vara om det är någon dålig "Kina-kopia" men du har väl samma oljefilter till båda... I och för sig kan du ju ha fått ett filter som är ett måndagsexemplar. Vevhusventilation? Nej, tror inte det. Fungerar PCV dåligt får man övertryck i vevhuset men påverkar inte oljetrycket direkt. Dålig olja? Långsökt, du har ju samma olja i båda maskinerna. Men hittar inget TDS (tekniskt datablad) på oljan. Ska kolla under morgondagen... Luftfilter, nej inte det heller. Kan vara: Dålig oljetrycksgivare? Nja... Oljetrycksreglerventil, sliten/går trögt/kärvar? Slitna lager men varför har de slitits mer på SB maskin? Enda sättet att fastställa oljetrycket är att kontrollera med en mekanisk (kalibrerad) manometer, då får man veta aktuellt oljetryck vid olika varvtal och får utgå därifrån. Byt inte ut en massa komponenter, kolla oljetryck mekaniskt först. Var det "Short Block" utan toppar ? Gångtimmar sedan byte? Oljeförbrukning? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smeraldo 2 Postad måndag kl 07:27 Hej Pär. Tack för ditt svar. Det är long block med nya toppar. Gångtimmar ca 200. Ingen oljeförbrukning. Nivån ligger stadigt på halva stickan som det ska va. Funderar på att skifta oljetryck givarna o se om det kan va det som är felet 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 161 Postad måndag kl 17:46 Skifta givarna mellan motorerna tycker jag låter som en utmärkt start på felsökningen. Jag har lågt förtroende för kvaliteten på dagens givare och vakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smeraldo 2 Postad måndag kl 18:42 Uppdatering: Var precis nere o testade en annan grej. Jag tog ur filtren/ oljefällan ur vevhusventilationen på bägge motorerna. Startade bägge motorerna lät dom gå på tomgång i ca 5min sen 1500 varv i tills bägge var uppe i 80gr. Bägge motorerna låg på exakt samma tryck. Sen ner på tomgång fortfarande lika tryck på motorerna. 😊 Har inte varit ut o testat i full fart utan bara i "bryggsurfing" läge. Det verkade som det var problemet. Det ena filtret kanske var mer igensatt än det andra?! Vid blotta ögat var det lite mer olja i det ena. Oljan såg frisk o sund ut iaf. Frågan är om dessa behövs? Filtren alltså. Förra ägaren hade inte filter i vevhus ventilationen. Dock fanns det filter som jag satte in. Körde hela förra säsongen med dessa filter som då var nya. Skall man verkligen behöva byta dessa varje säsong? Nu var det ju som så att jag hade inga onormala tryck på motorerna. Det var bara det att det var olika tryck. Men bägge låg mellan 20-50 psi beroende på varm motor eller varvtal. Man kanske är lite för nojig ibland.. 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 51 Postad måndag kl 19:58 Grattis, ett problem löst👍 Vad som förbryllar mig är vad vevhusventilationen/oljefällan/filtret har med oljetrycket att göra, det är ju helt skilda system enligt vad jag vet och fått lära mig men man lär så länge man lever... Men jag hade nog köpt nya filter för de har ju en funktion att fylla och hade de inte behövts så hade de ju aldrig monterats dit i produktionen. Tyvärr inga billiga filter om man köper "original" i VOLVO PENTA förpackning, lite billigare OEM och är det ren eftermarknadskopia är man nere på nästan halva priset. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser