Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wille_vh

Vad är vad?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har slipat ned färgen på skrovet (se bild).

 

Ska slipa lite ytterligare för att verkligen få det rent.

 

Nu är frågan. Jag har googlat en del men är fortfarande förvirrad. Är det ljusblåa s.k Gelcoat? Hur ska jag behandla båten inför säsongen? Jag har hört att man kan epoxibehandla under vattenlinjen. Är detta samma sak som att köps "epoxiprimer" på Biltema? Rollar man ut detta, sedan bottenprimer, sedan vanlig bottenfärg?

 

Jag skulle gärna göra det mest miljövänligaste alternativet. Dvs ej använda bottenfärg över huvud taget.

 

Vad skulle ni göra? Kan ni nämna några material/produkter.

 

Förstår egentligen inte riktigt skillnad på alla olika produktnamn som Gelcoat, Topcoat, epoxi,, 2-komponent etc.

 

Mvh//wille

post-109044-64108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Är det ljusblåa s.k Gelcoat? 

 

Förstår egentligen inte riktigt skillnad på alla olika produktnamn som Gelcoat, Topcoat, epoxi,, 2-komponent etc.

 

 

 

Det vita är nog den egentliga gelcoaten.

 

Tror att man ibland kunde lägga på den blå gelcoaten för att se att man fick ordentlig täckning.

 

Att du har slipat igenom den vita gelcoaten har ingen betydelse. 

 

Det du skall slipa bort är det bruna, som jag misstänker är en gammal tjärepoxy.

 

Gelcoat är polyesterplast med iblandad färgpigment och lite förtjockningsmedel. gelkoat målas i en vaxad form och utgör färgen på tex båten.

 

Topcoat är gelcoat som man blandat i lite vaxupplösning. Om man målar med gelcoat på en öppen yta - tex på insidan skrovet, kommer ytan att klibba till evärdelig tid. (evärdelig tid betyder - alltid)

 

Blandar man i vax i gelcoaten, så klibbar inte den härdade ytan. (finns andra och krångligare metoder att åstadkomma detta)

 

Epoxy - är en plastprodukt (liknade polyester). En rätt pålagd epoxy är helt tät från vatteninträngning till skillnad från polyestern. Epoxyn fäster också bättre på tex uthärdad polyester än vad polyester gör.

 

Två komponent betyder ju att produkten blandas av två komponenter. I regel en bas och en härdare.

 

Epoxy blandas ofta av två delar Bas och en del härdare. Att blanda ordentligt är mycket viktigt. Det rekommenderas att man först häller upp basen och härdaren i en bunke och är mycket nogrann att man får rätt blandningsförhållande.

 

Sen blandar man ytterst noggrant. Därefter häller man över och skrapar ner all blandningen i en ren bunke och blandar en gång till - ytterst noggrann. Får man någon del av epoxyblandningen som inte är blandad, kommer denna inte att härda.

 

Tvåkomponentsfärg blandas ofta i förhållandet 2 delar bas och en del härdare.

 

Polyesterplast består egentligen av tre delar Bas accelerator och härdare.

 

Nu för tiden är acceleratorn redan iblandad i den polyesterplast som amatörer köper och man behöver därför bara blanda i härdare. För polyesterplast har man i ett par procent härdare och själv blandningen är inte lika viktig som med epoxy. Häll i härdaren och blanda runt i ett kärl.

 

Du skall slipa rent, så det bruna kommer bort. Tvätta rent med aceton och lägga på en epoxygrundfärg enligt fabrikantens rekommendationer.

 

Skulle tro att det finns typ epoxygrundfärg som inte behöver målas över med bottenfärg. alternativ att  du målar med en hård bottenfärg för insjöbruk.

 

Epoxy tål ju inte uv-ljus, men nån katastrof blir det ju inte om epoxyn inte målas över. Den kritar bara lite grann och kanske efter rätt lång tid.

 

Det finns säkert produkter som inte behöver målas över, då det blir allt mer vanligt att man gör som du tänker göra.

 

För mig är det inget alternativ att inte ha en giftig bottenfärg, då jag har båten på västkusten och i sjön hela året.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för era utförliga svar. Uppskattas enormt!

 

Jag köpte båten förra säsongen i ett ovårdad skick.

 

Skrovets lager är enligt följande i ordning när jag slipar: 

 

1: a (Yttersta): Är den brunaktiga beläggningen typ alger i princip

2:a Röda, jag misstänker att detta är bottenfärgen

3:e Vita, är detta ngn form av Expoxi eller en bottenfärgsprimer?

4:e: Ljusblå lagret. Gelcoat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte sitta här och gissa vad som är vad på en dålig bild. Man behöver vara på plats för att säkert kunna bedöma de olika lagren och vad de består av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det ganska enkelt tycker jag. Du har ju slipat igenom till laminatet på något ställe. Närmast laminatet ligger gelcoaten, som kan vara kvar.

Slipa bort allt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - - - - -

Polyesterplast består egentligen av tre delar Bas accelerator och härdare.

 

Nu för tiden är acceleratorn redan iblandad i den polyesterplast som amatörer köper och man behöver därför bara blanda i härdare. För polyesterplast har man i ett par procent härdare och själva blandningen är inte lika viktig som med epoxy. Häll i härdaren och blanda runt i ett kärl.

- - - - - -

Rättelse:

Eftersom TS verkar vara nybörjare så vill jag korrigera inlägget så att han inte gör fel....

 

Första stycket om blandningsförhållande för polyesterplast är inte korrekt (det skulle nog inte stå polyesterplast i det stycket).

 

Det ska blandas som det står i andra stycket d.v.s. ett par procent härdare för att få polyesterplast att härda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar,

 

Har nu insett att det ljusblåa är Gelcoaten. Rekommenderar ni mig att slipa ner allt ner till just Gelcoaten för att kunna lägga på en Epoxiprimer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är vad? Bra fråga, särskilt när det gäller skydd av båtbottnar.
Många begrepp att som nybörjare försöka begripa sig på blir det!  

Du har med möda renslipat båtbotten ovanligt noggrant, kan jag impat tycka.
Färg-rester återstår alltid men du har därmed möjlighet att börja på "ny kula", alltså välja en av många erkänt bra produkter. 
 
Ett gott råd kan nog vara att "helylle-satsa" på nån produktlinje hela vägen inifrån och ut?

[Hempel, International, Whatever (i bokstavsordning, alltid känsligt detta att göra reklam för nån viss enskild firma.) För om du följer en viss firmas produktlinje-instruktioner så blir det dels oftast bra direkt, dels och kanske viktigare; du kan vid eventuellt misslyckande hävda "troget produktföljande"
och slipper åtminstone tjafs med flera firmor som naturligtvis gärna skyller varann.)]


Själv skulle jag i ditt fall använda mitt invanda Gelshield 200, en tvåkomponentsfärg som stryks på i fem lager.
För att ha stenkoll på att varje nytt lager stryks på med god täckning så finns nyanserna grön respektive grå. Eftersom det är en tvåkomponentsfärg får inga enkomponents-färgrester finnas kvar, ett test kan vara att tejpa en indränkt trasa.


Hehe, påbörjar en egen liten ordbok nedan, helt subjektiv och efter eget huvud. Så här tänker jag, fyll gärna i eller protestera!... :-)

Bottenfärg: en färg som skyddar båtbotten emot beväxning/antifouling.
Enkomponent: torkar med hjälp av luftens syre. Behöver inte blandas med härdare eller accelaratorer. (Nackdelen kan vara att sådana med åren torkar i sin burk vilket inte oblandad tvåkomponents gör.)
Epoxi: tvåkomponents hårt lim. Typ "superepoxi" som enligt reklamen kan lyfta en hel bil?
Gelcoat: Ett äggskals-tunt blankt ytskikt, tyvärr inte särskilt vattentätt. Kan drabbas av s.k. böldpest under vattenlinjen, men detta är i praktiken ytterst ovanligt. (Vid böldpest uppstår p.g.a. vatteninträngning blåsor, luktar ättika ifall man sticker hål på dem.) Enda anledningen att ö.h.t. måla undervattens-kölar är - förutom risk för beväxning/antifouling - tätning av den äggskalslika gelcoaten!
Gelcoat kräver syrefri miljö för att härda, alltså sådan miljö som en gång uppstod inuti båttillverkarens släppvaxade båtform. (Går visserligen att i efterhand laga gelcoat-skador med gelcoat, att alltså tejpa över påkladdad gelcoat för att åstadkomma syrefri miljö. Men Topcoat härdar ändå, klart bekvämare vid lagning.
Primer/bottenprimer: Ett bra underlag för giftfärg/antifouling, men mest ett tätande skikt eftersom gelcoat släpper in vatten till den underliggande glasarmerade strukturen? Den glasfibern läcker i sin tur som som ett såll, fibrerna suger in vatten, hela materialet kan svälla? Finns såväl en- som tvåkomponents prajmers.
Topcoat: som gelcoat men stelnar i syre. Lämplig för lagning av skador.
Tvåkomponents: kräver härdare/accelerator - men inget syre - för att härda. Oblandat kan produkten användas många år efter inköpet för lagning. Får absolut aldrig strykas ovanpå en enkomponent, blir i.s.f. sprickor och släpp.


Ps. Thallatha (fd Toaen) här på forumet är mycket praktiskt erfaren vad gäller båtplaster mm! Till skillnad mot mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...