Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Tips, fjärrkontroll, ankarspel, bogpropeller etc.

Rekommendera Poster

241093288_ce0f479c-21e7-4f21-a0cd-9e7b37

 

 

http://www.tradera.com/item/301864/275514660/radiomottagare-tele-radio-garageportsoppnare-fjarrstyrning-crawford-port-m-fl?utm_source=Criteo&utm_medium=Partners&utm_campaign=retargeting

 

Ett tips på en sexkanalig fjärrkontroll som nu ligger ute på Tradera.

Kan ju användas till ankarpel, bogpropelrar, att manövrera däcksbelysningen från land med och allt möjligt ombord... bara fantasin sätter gränser. Funkar tydligen både på 12 v och 24 v.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att den bara kan styra ETT relä/mottagare, trots sex knappar. Dessutom verkar det vara puls och inte statiskt, dvs reläet drar bara en kort stund vid varje tryck.

 

Men det sämsta som jag ser det är att den går på frekvensband 433MHz.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle nog köpa en lite modernare kines med mera möjligheter, kostar drygt 100kr.

Jag köpte lite grejer som aldrig hann bli monterade i förra båten, två sändare och två mottagare. En mottagare för masten för ljus framåt resp nedåt, en mottagare för lampa under peket. 

En sändare för fickan och en surrad vid ratten. Sparar många kablar.

Sedan tidigare har jag en fjärrkontroll så jag kan ligga i bingen och starta värmaren utan att behöva gå upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle nog köpa en lite modernare kines med mera möjligheter, kostar drygt 100kr.

Jag köpte lite grejer som aldrig hann bli monterade i förra båten, två sändare och två mottagare. En mottagare för masten för ljus framåt resp nedåt, en mottagare för lampa under peket. 

En sändare för fickan och en surrad vid ratten. Sparar många kablar.

Sedan tidigare har jag en fjärrkontroll så jag kan ligga i bingen och starta värmaren utan att behöva gå upp.

Låter intressant, länka gärna till några exempel tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nja, jag skulle nog köpa en lite modernare kines med mera möjligheter, kostar drygt 100kr.

Jag köpte lite grejer som aldrig hann bli monterade i förra båten, två sändare och två mottagare. En mottagare för masten för ljus framåt resp nedåt, en mottagare för lampa under peket. 

En sändare för fickan och en surrad vid ratten. Sparar många kablar.

Sedan tidigare har jag en fjärrkontroll så jag kan ligga i bingen och starta värmaren utan att behöva gå upp.

Låter intressant, länka gärna till några exempel tack :)

 

 

Finns hur mycket som helst på tex eBay, sök på "remote control 6ch". Se bara till att den är "self learning", då kan man oftast ha en massa olika fjärrkontroller till samma mottagare.

Här är en som funkar: http://www.ebay.com/itm/New-12V-6-six-channel-6CH-RF-Relay-Module-Remote-Control-Transmitter-Receiver-/171798204711?hash=item27fff89127:g:~QkAAOSw3xJVXtvm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den modellen är inte laglig i Europa, då den går på amerikanska 315MHz-bandet. Men det finns motsvarande på 868 (eller i värsta fall 433) och utan teleskopantenn.

 

Men som bhemac skriver - sök på (brittiska) ebay eller Aliexpress så kan du välja och vraka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta fjärrkontroller går på 433MHz men det finns de på 868MHz på eBay också. Det är ju naturligtvis olyckligt om man råkar köpa en för 315MHz, en frekvens som inte är tillåten här och som inte används.

 

433 tycker jag fungerar för fjärrkontroller. Däremot hemma för fjärrtermometrar är det sämre, det händer då och då att man inte får någon temp. Samma med mitt Teldussystem, man får ofta sända om ett antal gånger för att lampor ska tändas. För bekanta som bor på landet däremot fungerar det perfekt. Det är väl just det som är nackdelen i ett tättbebyggt samhälle, det finns massor med sändare.

 

På båten har jag aldrig haft något problem med 433MHz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

228720251_5c30cdeb-92d4-4ea0-a993-e0be5c

 

http://www.tradera.com/item/302499/258705576/ny-universal-12v-radiostyrning-winsch-vinsch-osv-

 

Nu finns det en sådan här på Tradera, samma modell som man finner på Aliexpress och Ebay.

433,9 MHz, jag hade en sådan i nimbusen till ett bandankarspel, detta styrdes av negativ signal, så jag fick komplettera med två billiga standardrelä på utgången.

Monterade även en likadan på till vinschen på kompisens terrängbil, samt en för dörröppning i en annan bil (utan dörrhandtag), alla tre fungerade väldigt bra.

Fjärrkontrollen till nimbusens ankarspel tappade jag i sjön, fjärrkontrollen är inte vattentät, men lätt att ta isär, och efter uttorkning funkade den klanderfritt igen.

 

Men om man vill satsa på en RIKTIGT proffsig fjärrkontroll köper man denna:

http://www.tradera.com/item/302505/274350034/radiostyrning-sandare-mottagare-hetronic-nova-l-plafinger-?

 

240345431_43a642c8-c470-4dac-a940-a3a3dd

 

Den kostar ju "bara" 31.000kr... ett lyft för den som har en Palfingerkran ombord! :P ...

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta med 433 är att det egentligen ligger mitt på internationellt Amatörradioband. Och - det som många inte fattat - att LPD (Low Power Devices) på 433 har sekundärstatus. Dvs de måste tåla att störas ut och får därför inte användas för säkerhetskritiska applikationer (om man inte kan presentera en utredning som visar att produkten är personsäker under alla former av utstörning). Allt detta måste upplysas om i manualerna till systemen.

 

PEAB har på vår ort ett par byggkranar med simplaste ASK-modulerad 433MHz-bärvåg i sina robusta, fina fjärrstyrningslådor. Jag visade dem hur jag kunde passera på gatan intill och sända med 70cm-radion i min bil om så bara i närheten av denna frekvens och kranen tvärstoppade ! Kranföraren hade klagat många gånger, utrustningen bytts ut men leverantören hittade inga fel. De hade pekat på att de minsann hade många hängslen och livremmar i protokollet såsom checksummor och annat. Visst, men om signalen inte ens kommer fram p.g.a. av utsläckning ?

 

Vid ett tillfälle hade kranen tvärstoppat med många ton betong hängande under som kom i gungning och gjorde situationen så farlig att de fick utrymma tillfälligt. Grannkranen, med helt andra frekvenser, hade däremot aldrig haft några problem.

 

---------------

 

Göta Kanal upphandlade häromåret fjärrkontrollsystem till sina slussar. Gissa på vilken frekvens - jo, 433 MHz !  Jag och en ansvarig testade i Sjötorp vid ett tillfälle när vi var där med båten och inga andra skulle slussa, och mycket riktigt - ett lätt tryck på sändarknappen på min båts amatörradio och slussen stannade redan med radion på lägsta sändareffekt. Inte bara stannade, det krävdes en total omstart för att få igång den igen. Med mer "normal" sändareffekt kunde jag (helt ovetande) dessutom döda nästan alla Sjötorps slussar samtidigt.

 

I alla fall just då hittade han ingenting i manualer eller någon annanstans i leverantörens dokumentation som skulle indikera att deras fjärrkontroller använde i princip samma frekvens och protokoll som leksaker och att de hade sekundärstatus och måste tåla utstörning.

Vet sedan inte hur det gick, om man fortsatte köpa in 433MHz-skräp till hela Göta Kanal. Det kanske någon annan vet ?

 

---------------

 

Det som gör mycket 433MHz fjärrprylar känsligt är inte främst kanske radioamatörer utan det faktum att bandet är brett och tillåter mycket enkla och billiga radiosändare/mottagare. Många överför data genom att helt enkelt slå till/från sändaren, s.k. ASK (Amplitude Shift Keying) eller OOK (On Off Keying). I praktiken är alltså närvaron av signal = digital "1" och frånvaron av signal = digital "0". Tellstick är ett sådant exempel.

Men om det ligger en annan sändare (eller störning) på frekvensen, kommer således aldrig mottagaren att uppfatta några "0". Och det hjälper inte att gå närmare för att få "starkare signal", det är ju frånvaron av signal som aldrig inträffar.

Sedan har vissa mottagare en AGC (Automatic Gain Control) för att till viss del hjälpa upp lite, men det är sällan det gör speciellt stor skillnad.

 

I kombination med att dagens elektroniksamhälle alstrar mycket övertoner, brus och allmän "elektronisk smog" så är det ofta en ASK/OOK-mottagare ger rappakalja ut på 433MHz, i synnerhet i tättbebyggt område. Lägg där till att den är uppbyggd av billiga och inte speciellt frekvensstabila komponenter och är därför gjord bred som en ladugårdsvägg för att tåla frekvensfelen. Störningen behöver således inte ens vara på samma frekvens, den kan ofta ligga någon MHz upp eller ner.

 

När man specade 868MHz (915 MHz i USA) hade man lärt sig av misstagen och detta band har därför en smalare kanalindelning och tydligare styrning av vad som får sändas var, med vilka effekter och vilken modulering. Radiokomponenterna har därför varit lite dyrare (börjar gå ner i pris) men prestanda och säkerhet i överföringen så otroligt mycket bättre och mer som en "riktig" radio. Dessutom finns här inga radioamatörer och övertoner från "elektronisk smog" har mindre energi häruppe.

 

Slut på lektionen ;)

 

Edit: Det finns företag som fortfarande helt öppet saluför 433MHz för kran- och traversstyrning, t ex https://www.induowireless.com/p/fjarrstyr-via-radio/robust-tradlos-kranstyrning/. Påstår t.o.m. att det är robust och uppfyller säkerhetskraven. Vad som krävs för uppfyllelse är just att enheten går i nödstopp om radiolänken störs ut ("A passive shutdown device shuts down the system if the radio link is jammed)". Vilket dock inte alltid är "säkert" (se kranexemplet ovan). Och framförallt är det synnerligen irriterande om det händer för ofta.

Till deras försvar skall väl sägas att produkten också finns för 868-870MHz).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu blev jag intresserad av en 12v fjärrkontroll med 2-4 kanaler.

Behöver man 1 eller 2 kanaler för att slå på samt stänga av en strålkastare?

Kan enheten monteras inne i båten (glasfiberbåt) men högt upp och även fungera eller behövs extern antenn?

 

Främsta vill jag använda en sådan för att kunna slå på strålkastare och däcksbelysning när man är på däck eller på land. Men var hittar man en med 868Mhz som inte stoppar slussar, byggkranar mm?

Eller kan man chansa på en billig som går på 433 MHz?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...