Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gbg_mogge

Tips mottages!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fick en Polar 17 av en bekant som jag ska ordna till.

Har bara haft plastade sportbåtar innan så är helt novis när det kommer till trä.

 

Är däcket som jag ska renskrapa och slipa samt trät på insidan, dvs allt ovan vattenlinjen.

 

Hur går man rätt tillväga sedan, hur många strykningar med respektive produkt, 1 eller 2-komponentslack?

 

Strävar inte att få den till nått blänkande utställningsskick utan vill få tillbaka lystern och glansen i trät då övriga båten är i rätt bra skick.

 

Tack på förhand

/morgan

post-58838-0-22108200-1487063923_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ett teakdäck om jag inte misstar mig med mahogny runt om, borde väl räcka att renslipa, lägga på par lager grundolja och sedan 5-6 lager med lack?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fick en Polar 17 av en bekant som jag ska ordna till.

Har bara haft plastade sportbåtar innan så är helt novis när det kommer till trä.

 

Är däcket som jag ska renskrapa och slipa samt trät på insidan, dvs allt ovan vattenlinjen.

 

Hur går man rätt tillväga sedan, hur många strykningar med respektive produkt, 1 eller 2-komponentslack?

 

Strävar inte att få den till nått blänkande utställningsskick utan vill få tillbaka lystern och glansen i trät då övriga båten är i rätt bra skick.

 

Tack på förhand

/morgan

Är det ett teakdäck så räcker det med att slipa och olja tills du får en bra yta på oljan. Trät runt själva däcket skulle jag skrapat rent, slipat och lackat, är det mahogny så hade jag börjat med en mahognybets för att få fram rätta färgnyansen på trät. När du lackar lägger du ett eller kanske 2 lager med utspädd lack för att sedan lägga 3-4 lager.

 

Trät på insidan båten behöver kunna släppa ut fukt för att hålla i många år framöver, använd därför en lämplig olja till detta (ingen lack eller färg eftersom det stänger in fukten i trät). I kölsvinet kan du använda en oljebaserad färg som tillexempel internationals dambolin eller hempels farvolin så blir det lättare att hålla rent och snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Fick en Polar 17 av en bekant som jag ska ordna till.

Har bara haft plastade sportbåtar innan så är helt novis när det kommer till trä.

 

Är däcket som jag ska renskrapa och slipa samt trät på insidan, dvs allt ovan vattenlinjen.

 

Hur går man rätt tillväga sedan, hur många strykningar med respektive produkt, 1 eller 2-komponentslack?

 

Strävar inte att få den till nått blänkande utställningsskick utan vill få tillbaka lystern och glansen i trät då övriga båten är i rätt bra skick.

 

Tack på förhand

/morgan

Är det ett teakdäck så räcker det med att slipa och olja tills du får en bra yta på oljan. Trät runt själva däcket skulle jag skrapat rent, slipat och lackat, är det mahogny så hade jag börjat med en mahognybets för att få fram rätta färgnyansen på trät. När du lackar lägger du ett eller kanske 2 lager med utspädd lack för att sedan lägga 3-4 lager.

 

Trät på insidan båten behöver kunna släppa ut fukt för att hålla i många år framöver, använd därför en lämplig olja till detta (ingen lack eller färg eftersom det stänger in fukten i trät). I kölsvinet kan du använda en oljebaserad färg som tillexempel internationals dambolin eller hempels farvolin så blir det lättare att hålla rent och snyggt.

I kölsvinet är det nog bättre med en färg avsedd för glasfiber......... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fick en Polar 17 av en bekant som jag ska ordna till.

Har bara haft plastade sportbåtar innan så är helt novis när det kommer till trä.

 

Är däcket som jag ska renskrapa och slipa samt trät på insidan, dvs allt ovan vattenlinjen.

 

Hur går man rätt tillväga sedan, hur många strykningar med respektive produkt, 1 eller 2-komponentslack?

 

Strävar inte att få den till nått blänkande utställningsskick utan vill få tillbaka lystern och glansen i trät då övriga båten är i rätt bra skick.

 

Tack på förhand

/morgan

Kul, jag totalrenoverade en Polar 17 för över 20 år sen, tog bort all fernissa både på ut och insida, bytte några teakplankor i aktern, nåtade om hela däcket, målade all plast vit och fernissade teaken med Jotuns Benar.

Höjde axterspegeln och monterade en helt ny Yamaha 90 hk tvåtaktare. Nytt elsystem mm. Kanonbåt som jag hade mycket trevligt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...