Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
FinMick

Saker att reta upp sig på medan man uppdaterar sjökortet

Rekommendera Poster

Egentligen är jag inte så noggrann som det låter, det råkade bara vara så roligt att gå igenom uppgifterna från skärgårdsnavigationskursen att jag fortsatte med att uppdatera papperskorten för att VERKLIGEN nöta in bestickföringen.

Nu har jag då lagt ett antal timmar på att tråckla mig igenom alla kungörelser från 2008 och framåt till 2014 och fyllt i och ändrat. Ritat in ett trafiksepareringssystem kring Nordvalen, ändrade leddjup här och där, ritat om ljussektorer som har flyttat osv.

Nu undrar ju jag då hur ändamålsenligt det är att släppa en kungörelse om att en prick flyttat sig 1/100 kabellängd norrut. En lång rad med prickar har ändrat position med mellan 2 och 10 meter, och inte i någon speciellt trång passage heller. 
Det känns som om någon någonstans lyfter lön för ett väldigt bortkastat arbete!

Fast kanske dethär problemet inte finns i Sverige...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens IT samhälle är dessa ändringar ett klick bort. De flesta navigerar digitalt idag och uppdaterar sina elektroniska sjökort. Att rita på papper är så 1900-tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pappersjökort över hela Sverige och Danmark och södra Norge. De är inte direkt nya. Brukar kolla över dem med hjälp av de uppdaterade sjökorten i läsplattan.

Läste nån stans att man måste har rättade pappersjökort ombord om man seglar i Danmark.

Seglar ju nästan uteslutande efter plottern och läsplattan, men vill nog gärna ha pappersjökort ombord. Gammal stofil som man är.

Efter ett yrkesliv i elbranchen så är min tilltro till elektriska system inte 100%.

När jag härom dan skulle gå till Hållö, så fungerade inte plottern. Det var inte elanslutningen i båten.

Nu spelade det ju ingen roll. Jag känner ju alla grunden på vägen dit och jag får väl ta mig en titt på eländet - nån gång (före båtmässan i Stockholm).

Det kanske blir en ny plotter. :unsure:   :)  :wub: 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtmässan berättade jag för personalen i Sjöfartsverkets monter att mina sjökort var ritade i samband med Kalmarkriget 1612, och rättade 1658, och egentligen var detta en tidig fotostatkopia på de sjökorten Gyldenlöv använde då han seglade in i Byfjorden och brände ned Uddevalla 1679, därav de autentiska brännmärkena i marginalerna, och ringarna av rödvinsbägarna mitt på kompassrosen.

-Naturligtvis ansåg dom att jag skulle köpa nya kort!

Men vad jag irriterar mig på är att jag måste köpa två uppsättningar, ett för norra och ett för södra Bohuslän, vill minnas att brytningen är mellan Tjörn och Orust.

Radarn hade lagt av, instämmer i Thalatthas elektriska funderingar. Jag kollade anslutningar, mätte på den "svarta boxen" mellan display och radarn, hade av kåpan till radarn och snurrade på motorn som driver antennen... Läste bruksanvisningen, kollade i alla menyerna under inställningar, men plotterdisplayen hittade ännu ingen ansluten radar, radarikonen var liksom inte möjlig att klicka på.

Ok, jag köper ett helt nytt "navigationskitt" för 35-40.000kr från Garmin.

Men så var det en servicekille på besök, då vred jag på alla tre batterifrånskiljarna (=huvudströmbrytarna) och se, då funkade radarn också... Och nu har jag sparat minst 35.000kr, undrar vad jag skall köpa för alla dom pengarna...? -nya sjökort! Och då blir det ändå "några kronor" över...!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtmässan berättade jag för personalen i Sjöfartsverkets monter att mina sjökort var ritade i samband med Kalmarkriget 1612, och rättade 1658, 

1658 - Var inte det året de elaka Svenskarna tog Bohuslän och oss Bohuslänningar från Norge.

Vi firar fortfarande 17 Maj här hemma.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtmässan berättade jag för personalen i Sjöfartsverkets monter att mina sjökort var ritade i samband med Kalmarkriget 1612, och rättade 1658, 

1658 - Var inte det året de elaka Svenskarna tog Bohuslän och oss Bohuslänningar från Norge.

Vi firar fortfarande 17 Maj här hemma.

Ja det var ju någon förhandling nånstans i Danmark.

Och man hittade ju fram till hela landskapet utan några som helst elektroniska hjälpmedel.

Kanske man kan säga att dåtida sjöfarare och andra, var bättre på navigation, då man förlitade sig på Solens höjd över horisonten, svalornas flykt över land, sjöfåglarnas över havet, och den allmänna känslan hur järnoxidmolekylerna i sin egen hjärna orienterade sig efter magnetfältet. Ja dom hade ju solskiva och kompass också, samt handritade sjökort och landkartor, inte sällan holländska sådana.

-Eller också lade dom till vid en kust, satte i lillebåten, rodde iland och frågade ortsbefolkningen var de befann sig, men det hände ju då att de fick medvetet felaktiga svar...

-Jaså var det till Uddevalla du skulle, ja ser du, då skulle du inte tagit till höger efter Skagen, du skulle seglat rakt fram där... Den här orten kallar vi för Nya Lödöse....

-Okej, men det skiter vi i, vi skövlar och brandskattar denna orten också... Valdemar, räck mig tändaren och bensinen!

Idag använder vi oss av "påsnavigeringen", vi går i land, söker upp ett trevligt café eller konditori, köper valfritt bakverk eller kaffebröd, ser till att få detta i en påse med firmas namn och framförallt adress på, sedan går man ner i båten och läser:

Setterlinds efterträdare, Falkevägen 2A, Fjällbacka, och då vet man ju precis var man är... Men dom har väl kvar butiken på Norra Hamngatan? Ja påsnavigeringen blir ju sällan jättexakt, men den funkar oklanderligt då bagerier och konditorier fortfarande har papperspåsar med adress och firmanamn på.

;) ...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon av er tips på penna? Upplever mina blyertsstreck som alltför breda och otydliga, och 0,05mm tusch som alltför definitivt...

Finns t.ex. stämpelsatser med de vanligare säkerhetsanordningarna?

Söker med ljus och lykta efter en 0,3mm blyerts-stiftpenna, men utan större framgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en ritpenna med hårt 2 mm blyertsstift (5H kanske?) och vässa den. Så gjorde man på ritningar när man ritade för hand.

http://m.mattonbutiken.se/index/product/id/KOH5201/STIFTPENNA_KOHINOOR_5201_2MM.html

Det var tider det. Man hade ett gäng stiftpennor med olika hårdheter i skjortfickan. Det gällde att snurra pennan när man ritade så att pennan vässade sig själv och linjen blev jämntjock på smörpapperet.

Tuschpennor på ritfilm var inte så enkelt heller.

Ljuva 70-tal... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska testa det grova stiftet också när jag hämtar 0,3mm pennan som en av bokhandlarna beställde in åt mig. Börjar faktist också vänja mig med att jobba med den vanliga pennan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...