Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
Olleman82

PEX och olika standarder!

Rekommendera Poster

Alltså, det här med PEX trodde jag var enkelt men icke. Det finns ju såklart en standard för PEX som är amerikansk och en som är för resten av världen, typ.

 

Har en liten läcka vid VVB på Baylinern och jag har "Flair it" kopplingar på PEX-A rör 1/2". Dessa är enligt USA-standarden 15,8mm i utvändig diameter. Våra (som säljs i Sverige på tex Biltema) 15mm PEX kopplingar ska tydligen inte passa på dessa rör. Hur gör alla ni med amerikanska båtar när ni vill göra något åt vattensystemet? Både med avseende på skillnaderna på PEX rören och också de olika standarderna för gängor (NPT/BSP)? Whale kopplingar pratar en del om men dessa är också 15mm om man nu får tro på vad som står på deras specifikationer hos tex Watski.

 

I USA finns tex "Flair it" att köpa men frakten blir dyr när man ska ha en enda koppling och det hade ju varit skönt om man kunde hitta något i Sverige som fungerar.

 

Några tips eller idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 16 mm PEX-slangar i Sverige och kopplingar till dessa borde funkar tycker jag.

Kontakta en rörfirma så kan du säkert få hjälp.

 

Om du vill klara dig själv sök på

koppling PEX 16

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PEX är egentligen materialet sen finns det olika amerikansk och europeisk standard.

Köper du i USA så använder du jetcarrier.com för att frakta - du får en amerikansk adress dit grejerna skickas och sen skickar Jetcarrier de hit. 1 kg brevpaket kostar 99 NOK. Jag har tagit hem många prylar och det blir betydligt billigare än om säljaren ska skicka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

 

Eller golvvärme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset bhemac!

 

16mm finns ja men de verkar relativt ovanliga.

 

Funderade som sagt på om det fanns några smarta tips. Jag tror tidigare ägaren hade ett sådant iaf, för han har tydligen försökt laga läckan med vulktejp:) han kanske googlade som jag och tröttnade när han insåg hur omständligt det skulle bli att göra det "riktigt":)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

Tvärbunden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

Tvärbunden?

 

Ja, tvärbunden. Polyten förstärkt med kilsel- eller kolatomer för ökad styrka.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

Tvärbunden?

Ja, tvärbunden. Polyten förstärkt med kilsel- eller kolatomer för ökad styrka.

 

/B

Det förklarar varför den e så förb stark.

Den "känns" utan att ha gjort nån smält, eld eller vätningstest, rent spontant som "vanlig" enkelbunden termoplast.

Blir ju imoponert av styrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

 

Eller golvvärme.

 

NEJ, eller kanske!

Använd inte vanliga PEX-rör till golvvärme.

 

Väl ett difusionstätt materiel (ALU-PEX tex.) så att syre inte kommer in i värmevattnet med resultatet att det blir luft i systemet och att det som inte är i plast rostar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PEX finns med diffusionstätt mellanlager tex Roth X-pert eller Uponor...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tvärbunden polyetenplast.

 

Säger man PEX till en röris så vet hen vad det är, det är plaströr som används för tappvatten.

 

Mackey

 

Eller golvvärme.

 

NEJ, eller kanske!

Använd inte vanliga PEX-rör till golvvärme.

 

Väl ett difusionstätt materiel (ALU-PEX tex.) så att syre inte kommer in i värmevattnet med resultatet att det blir luft i systemet och att det som inte är i plast rostar.

 

Mackey

 

Hmm en diffusionsspärr är bara meningsfull i system som är slutna, dvs inte ständigt tillförs nytt syrerikt vatten, t.ex. värmesystem inklusive golvvärme, men inte tappvatten.

 

PEX för golvvärme är mer tunnväggig än PEX godkänd för radiatorsystem, den är oftast bara specad för 60 C medan PEX godkänd för radiatorsystem tål upp till 90 C och tål också högre systemtryck.

 

PEX för radiatorsystem med diffusionsspärr kan också användas till tappvatten, så numera tillverkas nästan alla PEX-rör med diffusionsspärr, då merkostnaden är ganska liten i förhållande till kostnaden att lagerhålla båda typerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...