Jump to content
Sunday 15 September 2019
Sign in to follow this  
Cam72

Drevdamask

Recommended Posts

Hej

 

Jag undrar lite över konstruktionen kring orrskär 850 och dess damask.

 

Behöver man lyfta ur motorn för att byta damasken?

 

Dom säger att byte bör ske var 7de år, min är inte bytt på över 10 år, kan inte se några defekter men man kanske bör byta ändå?

Såg någonstans att byte skulle kosta ca 30 000kr, kan det stämma?

 

Tacksam för svar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom gummit är klämt mellan skölden och kassetten måste skölden skruvas loss, och det går inte att göra utan att lyfta ur motorn. Man bör också lyfta ur kassetten för att kolla gummikuddarna som kassetten står på. Om ingen har gjort några "Extra" hål i kassetten ska båten inte sjunka. Jag har sett vissa båtar där man gjort hål i botten av kassetten för att kunna länsa utrymmet under. Om det är hål där, eller någon annanstans under vattenlinjen, kan båten sjunka om det går hål i gummit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, motorn behöver inte lyftas ur men det är bökigt nog ändå. Fast 30000 spänn är nog betydligt överdrivet.
Det tunga drevet måste lossas och därtill kunna manövreras med litet precision, finns ett specialverktyg "885146" som gör detta till en barnlek. Men förmodligen kan jobbet göras utan det verktyget, enligt denna länk där taljor tydligen har klarat lyftjobbet.

Vad har du för volvodrev, Orrskär 850 kan nog ha original-utrustats med olika drev beroende på bygg-år?

I länken ovan finns en klickbart länkad pdf, en verkstadsmanual på svenska. På sidan 135 av 180 syns hur specialverktyget kan underlätta drevlyft genom god vikt-balansering. (Utan verktyget blir det nog fippligare att lyfta/balansera klockrent rätt så att ingenting skadas.
Off Topic men jag snubblade över en dykerisajt där en sjunken Orrskär 850 bärgas. (Kolla även i sajtens fotoalbum.) Småspännande historia, kanske kan man dra konklusionen... försök aldrig bogsera en nödställd Orrskär 850 baklänges?

Edit: oj, Rollen hann före. Lita mer på hans råd än mina, själv googlar jag bara runt litet. ;-)
 

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Det sitter ett 290 DP

 

Det fina i kråksången är att drevet redan är bortmonterat för en förebyggande ompackning :)

 

Angående bogsering baklänges så har jag mina original luftintag igensatta och nya betydligt högre upp så den risken borde vara "bortbyggd"

 

Hur ser konstruktionen ut kring kassette och hela montaget?

 

Jag tror det är så här:

Bakifrån

 

Drev

Sköld. ( som pressar damasken mellan struten)

Damask (med ram skruvad i akterspegeln)

Kassette

 

Står kassetten bara på dessa kuddar? Eller är den fastskruvad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kassetten står på gummikuddarna och hålls ner med fyra glasfiberfästen som du ser uppifrån.  Jag tror inte det går utan att lyfta ur motorn. Avgasröret i skölden måste bort, och det är skruvat inifrån på 290-skölden. Skölden sitter skruvad i kassetten med pinnskruvar som är ca 100mm långa. Minst så mycket måste skölden dras ut för att man ska kunna byta gummit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla!

Nu är motorn ur och skölden återmonterad med ny duk och då slog det mig hur detta med kassetten är uppbyggt.

Kassetten står på gummikuddar men utrymmet kassetten står i har det någon kontakt med kölsvinet? Om det nu skulle komma in vatten genom duken skulle det fastna i utrymmet mellan kassetten eller rinner det ner i svinet?

 

Bifogar några bilder, det är alltid kul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Är nog tvungen att byta min damask innan nästa säsong. Men har ingen (just nu iaf) lösning på hur jag ska lyfta motorn. Talade med Vallen Marin och det kostar mellan 65-100’ att få det gjort hos dom. 

 

Men att byta duken utan att lyfta ur motorn är alltså omöjligt? 

Ad41 med 290 drev. 

 

Med vänlig hälsning, M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har lyft ur motorn 2ggr på min orrskär 850, det är gjort med hjälp av lastbil med kran. Då är det inga problem med lyftet, lastbilen kan stå framför båten också, behöver inte komma åt bakifrån.

Kostar kanske 1000kr per lyft, utan kvitto.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mellan 65-100' så är det ju bättre att köpa en ny lätt begagnad motor och monter i=) låter sinnes sjukt dyrt, låter mer som om de inte vill göra jobbet=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en 3 mm gummiduk kostar mellan 1000-2000kr hos Kuntze, kan du fixa en lastbil med lyft som får göra 2 besök hos dig, ett för utlyftning och ett nytt besök senare för att lyfta tillbaka motorn så kan man fixa detta själv.

Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte gummiduk på Kuntze enligt deras rekommendation. Ett år senare var den sprucken och torr. Fick göra om alltihop och köpa originalgummi. Vet inte vad originalgummit är av för typ. Kanske Kuntze har det, men det var inte det jag fick i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har sett att någon Orrsea 850 hade en annan konstruktion. Där hade man monterat en glasfiberram som satt fastskruvad utanpå skölden. Ramen klämde fast gummit mot kassetten, och mot akterspegeln satt den vanliga mässingsramen. Då kunde man byta gummit bara genom att skruva bort ramarna. Jag tror det var Erik Samuelssons egen båt, så det kanske bara var något experiment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av mina kompisar med en Nautic 900 och 290drev gjorde en ram som passade exakt runt skölden och klämde fast gummiduken på det sättet, de behövde då inte lossa skölden.

På min 850 med 280drev är flänsen där skölden sitter inte tillräckligt bred, men kunde man göra den några centimeter bredare så skulle det också fungera och man måste då låta någon tillverka en ram som passar precis runt skölden och göra hålet i gummiduken precis så stort så det passar över skölden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy