Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Drevdamask

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar lite över konstruktionen kring orrskär 850 och dess damask.

 

Behöver man lyfta ur motorn för att byta damasken?

 

Dom säger att byte bör ske var 7de år, min är inte bytt på över 10 år, kan inte se några defekter men man kanske bör byta ändå?

Såg någonstans att byte skulle kosta ca 30 000kr, kan det stämma?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom gummit är klämt mellan skölden och kassetten måste skölden skruvas loss, och det går inte att göra utan att lyfta ur motorn. Man bör också lyfta ur kassetten för att kolla gummikuddarna som kassetten står på. Om ingen har gjort några "Extra" hål i kassetten ska båten inte sjunka. Jag har sett vissa båtar där man gjort hål i botten av kassetten för att kunna länsa utrymmet under. Om det är hål där, eller någon annanstans under vattenlinjen, kan båten sjunka om det går hål i gummit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, motorn behöver inte lyftas ur men det är bökigt nog ändå. Fast 30000 spänn är nog betydligt överdrivet.
Det tunga drevet måste lossas och därtill kunna manövreras med litet precision, finns ett specialverktyg "885146" som gör detta till en barnlek. Men förmodligen kan jobbet göras utan det verktyget, enligt denna länk där taljor tydligen har klarat lyftjobbet.

Vad har du för volvodrev, Orrskär 850 kan nog ha original-utrustats med olika drev beroende på bygg-år?

I länken ovan finns en klickbart länkad pdf, en verkstadsmanual på svenska. På sidan 135 av 180 syns hur specialverktyget kan underlätta drevlyft genom god vikt-balansering. (Utan verktyget blir det nog fippligare att lyfta/balansera klockrent rätt så att ingenting skadas.
Off Topic men jag snubblade över en dykerisajt där en sjunken Orrskär 850 bärgas. (Kolla även i sajtens fotoalbum.) Småspännande historia, kanske kan man dra konklusionen... försök aldrig bogsera en nödställd Orrskär 850 baklänges?

Edit: oj, Rollen hann före. Lita mer på hans råd än mina, själv googlar jag bara runt litet. ;-)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det sitter ett 290 DP

 

Det fina i kråksången är att drevet redan är bortmonterat för en förebyggande ompackning :)

 

Angående bogsering baklänges så har jag mina original luftintag igensatta och nya betydligt högre upp så den risken borde vara "bortbyggd"

 

Hur ser konstruktionen ut kring kassette och hela montaget?

 

Jag tror det är så här:

Bakifrån

 

Drev

Sköld. ( som pressar damasken mellan struten)

Damask (med ram skruvad i akterspegeln)

Kassette

 

Står kassetten bara på dessa kuddar? Eller är den fastskruvad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kassetten står på gummikuddarna och hålls ner med fyra glasfiberfästen som du ser uppifrån.  Jag tror inte det går utan att lyfta ur motorn. Avgasröret i skölden måste bort, och det är skruvat inifrån på 290-skölden. Skölden sitter skruvad i kassetten med pinnskruvar som är ca 100mm långa. Minst så mycket måste skölden dras ut för att man ska kunna byta gummit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Nu är motorn ur och skölden återmonterad med ny duk och då slog det mig hur detta med kassetten är uppbyggt.

Kassetten står på gummikuddar men utrymmet kassetten står i har det någon kontakt med kölsvinet? Om det nu skulle komma in vatten genom duken skulle det fastna i utrymmet mellan kassetten eller rinner det ner i svinet?

 

Bifogar några bilder, det är alltid kul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är nog tvungen att byta min damask innan nästa säsong. Men har ingen (just nu iaf) lösning på hur jag ska lyfta motorn. Talade med Vallen Marin och det kostar mellan 65-100’ att få det gjort hos dom. 

 

Men att byta duken utan att lyfta ur motorn är alltså omöjligt? 

Ad41 med 290 drev. 

 

Med vänlig hälsning, M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyft ur motorn 2ggr på min orrskär 850, det är gjort med hjälp av lastbil med kran. Då är det inga problem med lyftet, lastbilen kan stå framför båten också, behöver inte komma åt bakifrån.

Kostar kanske 1000kr per lyft, utan kvitto.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mellan 65-100' så är det ju bättre att köpa en ny lätt begagnad motor och monter i=) låter sinnes sjukt dyrt, låter mer som om de inte vill göra jobbet=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 3 mm gummiduk kostar mellan 1000-2000kr hos Kuntze, kan du fixa en lastbil med lyft som får göra 2 besök hos dig, ett för utlyftning och ett nytt besök senare för att lyfta tillbaka motorn så kan man fixa detta själv.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte gummiduk på Kuntze enligt deras rekommendation. Ett år senare var den sprucken och torr. Fick göra om alltihop och köpa originalgummi. Vet inte vad originalgummit är av för typ. Kanske Kuntze har det, men det var inte det jag fick i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att någon Orrsea 850 hade en annan konstruktion. Där hade man monterat en glasfiberram som satt fastskruvad utanpå skölden. Ramen klämde fast gummit mot kassetten, och mot akterspegeln satt den vanliga mässingsramen. Då kunde man byta gummit bara genom att skruva bort ramarna. Jag tror det var Erik Samuelssons egen båt, så det kanske bara var något experiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mina kompisar med en Nautic 900 och 290drev gjorde en ram som passade exakt runt skölden och klämde fast gummiduken på det sättet, de behövde då inte lossa skölden.

På min 850 med 280drev är flänsen där skölden sitter inte tillräckligt bred, men kunde man göra den några centimeter bredare så skulle det också fungera och man måste då låta någon tillverka en ram som passar precis runt skölden och göra hålet i gummiduken precis så stort så det passar över skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-08-16 vid 11:24 skrev Rollen:

Jag köpte gummiduk på Kuntze enligt deras rekommendation. Ett år senare var den sprucken och torr. Fick göra om alltihop och köpa originalgummi. Vet inte vad originalgummit är av för typ. Kanske Kuntze har det, men det var inte det jag fick i alla fall.

Huua! Hade tänkt köpa hos Kuntze, men skippar nog det om man måste byta varje år.

Originalduken ligger väl på en 3-3500kr hos Vallen Marin. Tänkte byta kuddarna under kassetten också så jag lär ju iaf handla där och tar då originalduk.

Redigerad av Maxmax850
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

egenskgummi.pdf

 

Kan inte KUNTZE se vilken kvalite det är på orginalduken, det finns väl inte så många typ, Nitril, Epdm eller Viton, den bästa vore Viton.

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av JanPalmqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Tror” vallen köper av Kuntze, min Kuntze duk ser ny ut efter 5 år 👌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gissar att Vallen köper från Kuntze, men vill ju inte behöva byta varje år. Kontaktar Kuntze och frågar helt enkelt. Kollar efter kuddarna också.

Redigerad av Maxmax850

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla orrskärägare.

Jag håller nu på att byta bälgar och gummiduk på min Orrskär 850 -82:a.

Den som avgör om man måste lyfta ur motorn är DREVET.

Den avgörande skillnaden mellan 280 och 290 drevet är att 290 drevet har fasta pinnbultar som håller skölden mot kassetten och dom går genom duken.

Så där kan man inte dra ut drevet de ca 10 cm som behövs för att dra ut duken där den är klämd mot kassetten.

När man lossat muttrarna på insidan så kan man bara dra ut skölden någon centimeter innan avgasröret tar i kassettväggen på insidan.

Så där måste motorn troligtvis lyftas ur.

Men....har man ett 280 drev, så sitter skölden med vagnsbultar.

Så där knackar man bara ur bultarna så vips så är duken lös! Det gör inget att avgasröret sitter kvar för att det räcker med den 1-1.5 cm spalt som uppstår mellan sköld och kasset för att man ska kunna dra loss duken och rengöra ytorna för att sedan montera dit den nya.

Jag har monterat loss drevet, (som inte alls var tungt) och tagit loss min duk, så nu väntar jag på den nya duken.

Jag byter förstås bälgar, knutkors,ett par bussningar och kylslangen när jag liks har lös allting.

 

20200827_190352.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svetsade på klackar i ändan på balken så den skulle ligga kvar på kanten och borrade hål just ovanför där lyftöglan sitter på motorn och svetsade fast en krok på en gängstång som jag trädde upp genom balken.

Så när jag gängar ner muttern så lyfts motorn tills man avlastar bultarna som håller skölden, så man kan knacka ur dom.

Sen är dwt bara att vränga loss gummiduken, det gick väldigt lätt för mig och jag hade tur att jag hade just ett 280 drev med vagnsbultar istället för 290ns fasta pinnbultar.

Fortsättning följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte ha varit lätt att komma åt muttrarna på insidan, går det att kränga gummiduken över drevet utan att den går sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att lossa muttrarna, man får ha långa armar bara.

Jag låg på ventilkåpan och liksom gled ner på sidan av motorn för att nå muttern.

Men när jag tagit loss luftrenaren och styr anordningen (som jag ändå ska byta till hydraulstyrning), så gick det lätta att lossa dom.

Gummiduken är bara inlagd ca 3-4 centimeter innanför sköldkanten så den behöver inte sträckas märkbart för att kränga loss, en baggis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ett 290 drev på min 27 inga problem med pinnbultarna, lossa muttern skruva på en extra mutter dra dom mot varandra sen skruvar du loss hela bulten så kan du få ner duken lite pilligt att komma rätt med hålet i duken

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, smart att ta loss hela pinnbulten!

Då är det ju inget problem för dom med 290drev heller😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...