Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neubert

Aquador 32 - Tips?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska åka och titta på en Aquador 32 från 1999 på söndag. Är helt förälskad i modellen och layouten och man blir gärna fartblind...

 

Vad ska jag titta mer noga på? 

Vilka sjöegenskaper ska jag förvänta mig? 

 

Ja allt ni har i erfarenhet att komma med är uppskattat!

Återkommer på söndag kväll! :)

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande. Jag har själv aldrig kört 32 C, men har tittat en del på modellen. Det är ju ett annat tänk än Aquadors HT-modeller som ju har en mer traditionell layout av inredningen. Här har man istället valt att dra in kabinen mot mitten med breda skarndäck som gör det lätt att ta sig runt och dörrar runt om istället för kapell.

 

För att det konceptet verkligen skall funka så måste båten ha en viss storlek. Enligt min uppfattning är 32 C så stor att det funkar eftersom man fått plats med en hyfsad matplats inne i båten. Den mindre 28 C tycker jag är för liten för denna lösning och då blir båten bara en konstig kompromiss.

 

Jag vet inte mycket om köregenskaperna eftersom 32 C väl har fast axel? Jag har bara kört Aguadorer med drev. 

 

Lycka till!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en annan från samma varv och lite nyare (typ10 år). Min erfarenhet är att kvaliten är relativt sätt mkt bra. Framförallt i avseende på det som är riktigt väsentligt ex laminattjocklek i skrov etc.. (dessutom enkellaminat)

 

Finns säkert båtar typ Nimbus och Bavaria som är lättare har modernare layout och drar mindre bränsle. Men gällande en så pass "gammal" båt så tror jag nog att Aqudor är ett betydligt bättre val då den är av en betydligt robustare konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en annan från samma varv och lite nyare (typ10 år). Min erfarenhet är att kvaliten är relativt sätt mkt bra. Framförallt i avseende på det som är riktigt väsentligt ex laminattjocklek i skrov etc.. (dessutom enkellaminat)

 

Finns säkert båtar typ Nimbus och Bavaria som är lättare har modernare layout och drar mindre bränsle. Men gällande en så pass "gammal" båt så tror jag nog att Aqudor är ett betydligt bättre val då den är av en betydligt robustare konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte under vilka och och vilka modeller som byggdes på Irland. Var en del problem med kvalitén på dessa byggen

Skeva skrov förkommer på Aquador samt vatten i sandwishen så besiktningsman som mäter skrov mm är nog en bra ide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vi köpte en vit 32C från -05 i augusti, vi hann köra ca 85Nm innan upptagningen men betyget är odelat positivt. I och med att den är så bred (345cm) så blir skarndäcken precis som tidigare sagts breda och det är mkt lätt att röra sig runt båten ändå finns det tillräckligt med bredd kvar för att ge en rymlig kupé. Hela båten känns solid och kraftig. Vi har inte tidigare haft någon axelbåt men även här är betyget toppen, kursstabiliteten är outstanding även i marchfart går hon spikrakt.

Men visst, det är inte det mest lättdrivna skrovet på marknaden och tillsammans med rak axel så känns det att det behövs kraft för att få fart. Ändå så loggade vi en snittförbrukning på låga 1,7 l/Nm där ca en tredjedel var i planing.

Finns det då inga nackdelar? Akterdäcket kan upplevas som lite kort, likaså är Förruffens koj lite kort om man är det minsta över medellängd. Den dag det blir dags att byta slangen mellan toa och septitanken lär jag få några fler gråa hårstrån. Tanken sitter under köket framför bränsletanken och lär inte gå att nå med mindre än att man monterar loss köket.

Är det den 32:an som ligger på blocket nu? Den verkar sakna akterpropeller! Propeller verkan vid backning var inte att leka med, rekommenderas å det varmaste gott om plats vid montering är det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inputs! Har idag varit och kollat och modellen i sig är en riktigt trevlig, välplanerad och jag kan mycket väl tänka mig en sådan! Tyvärr var det alldeles för mycket som inte fungerade såsom värmare, ena trimplanet, ugn/spis men framförallt var det väldigt mycket vattenläckage utifrån däck och tak så vissa träpaneler gick att pressa ur vatten. Det återspeglade sig nere i kölsvinet då det stod vatten i nästa alla fristående delar. 

Är det ett generellt problem med denna modell tror ni?

 

Vi ska titta på en Nimbus 310 Coupé senare i veckan som är ganska likvärdig men tycker framförallt att Aquadoren är en jäkligt snygg båt!

 

To be continue...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt att höra neubert att den var i ett så kasst skick.

Tyvärr har ju inte alla vett att sköta om sina båtar. Hoppas du inte blev avskräckt utan fortsätter leta efter en 32:a. Men Nimbus 310/320 är ju inte fel heller dock saknar dom sidodörrar något som vi snabbt kom att uppskatta.

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inputs! Har idag varit och kollat och modellen i sig är en riktigt trevlig, välplanerad och jag kan mycket väl tänka mig en sådan! Tyvärr var det alldeles för mycket som inte fungerade såsom värmare, ena trimplanet, ugn/spis men framförallt var det väldigt mycket vattenläckage utifrån däck och tak så vissa träpaneler gick att pressa ur vatten. Det återspeglade sig nere i kölsvinet då det stod vatten i nästa alla fristående delar. 

Är det ett generellt problem med denna modell tror ni?

 

Vi ska titta på en Nimbus 310 Coupé senare i veckan som är ganska likvärdig men tycker framförallt att Aquadoren är en jäkligt snygg båt!

 

To be continue...

Usch, det lät ju riktigt otäckt. Vattenläckage från däck och tak? Det känns ju mycket märkligt och brukar i många fall vara knepigt att både lokalisera och åtgärda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska poängterar att nuvarande säljaren, ifall han läser det här inte kan belastas fullt ut för skicket. Han har haft båten i en säsong och fick lära sig mer om båten när jag och svärfar var där och provade saker och ting. Är inte riktigt säker på att han förstod vad för båt han köpt och heller inte har någon forma av erfarenhet av "bobåtar". Skrev en lång lista per mail om fel och brister till honom som stöd inför försäljningen vilket han uppskattade. 

 

Ja vattenläckage är inte kul...! Är särskilt svårt att begynnelsen till det då vattnet gärna vandrar. Dels så tror jag det är otäta genomföringar och takfönster men misstänker även att det skruvade teakdäcket är boven. Det var långt över min toleransnivå iallafall.

 

Angående skjutdörrarna på sidan så kan jag bara hålla med! Verkligen en praktisk lösning att kunna kliva ut midskepps om inte bara få en skönt vindrag genom cabinen en varm sommardag! Så förutom skjutdörrarna och ca 25cm smalare som Nimbusen är så är de väldigt likvärdiga!

/N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska poängterar att nuvarande säljaren, ifall han läser det här inte kan belastas fullt ut för skicket. Han har haft båten i en säsong och fick lära sig mer om båten när jag och svärfar var där och provade saker och ting. Är inte riktigt säker på att han förstod vad för båt han köpt och heller inte har någon forma av erfarenhet av "bobåtar". Skrev en lång lista per mail om fel och brister till honom som stöd inför försäljningen vilket han uppskattade.

 

Ja vattenläckage är inte kul...! Är särskilt svårt att begynnelsen till det då vattnet gärna vandrar. Dels så tror jag det är otäta genomföringar och takfönster men misstänker även att det skruvade teakdäcket är boven. Det var långt över min toleransnivå iallafall.

 

Angående skjutdörrarna på sidan så kan jag bara hålla med! Verkligen en praktisk lösning att kunna kliva ut midskepps om inte bara få en skönt vindrag genom cabinen en varm sommardag! Så förutom skjutdörrarna och ca 25cm smalare som Nimbusen är så är de väldigt likvärdiga!

/N

Denna?

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_32_C_Mycket_fint_skick_Obs__Hostpris_69485922.htm?ca=22&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kanske ska poängterar att nuvarande säljaren, ifall han läser det här inte kan belastas fullt ut för skicket. Han har haft båten i en säsong och fick lära sig mer om båten när jag och svärfar var där och provade saker och ting. Är inte riktigt säker på att han förstod vad för båt han köpt och heller inte har någon forma av erfarenhet av "bobåtar". Skrev en lång lista per mail om fel och brister till honom som stöd inför försäljningen vilket han uppskattade.

 

Ja vattenläckage är inte kul...! Är särskilt svårt att begynnelsen till det då vattnet gärna vandrar. Dels så tror jag det är otäta genomföringar och takfönster men misstänker även att det skruvade teakdäcket är boven. Det var långt över min toleransnivå iallafall.

 

Angående skjutdörrarna på sidan så kan jag bara hålla med! Verkligen en praktisk lösning att kunna kliva ut midskepps om inte bara få en skönt vindrag genom cabinen en varm sommardag! Så förutom skjutdörrarna och ca 25cm smalare som Nimbusen är så är de väldigt likvärdiga!

/N

Denna?

https://www.blocket.se/stockholm/Aquador_32_C_Mycket_fint_skick_Obs__Hostpris_69485922.htm?ca=22&w=3

 

 

Vet inte om jag varken ska bekräfta eller dementera... kan väl säga att det kanske inte finns så många sådana i den årsmodellen till salu! ;) Säljaren har som mål att åtgärda så mycket som möjligt iallafall så är jag lite diplomatisk i frågan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I övrigt så har vi hittat vår båt! Det är en Nimbus 310 Coupé som vi blev kära i. Ligger som försäljningsuppdrag så varvet ska bara få okej från ägaren om priset då vi lagt ett bud under annonspriset. Ska byta ut dynor i kabinen samt byta till ett kapell som inte sneddar diagonalt ner över akterdäcket sen är det som ny! Är så spännande och enerverande att vänta på svar!!!

 

Hoppas allt går i lås snart! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte under vilka och och vilka modeller som byggdes på Irland. Var en del problem med kvalitén på dessa byggen

Skeva skrov förkommer på Aquador samt vatten i sandwishen så besiktningsman som mäter skrov mm är nog en bra ide

I vilken sandwich? Även de tillverkade på Irland har solitt laminat dvs. ingen sandwich i skrovet?

 

Skeva ? Vore intressant vad du fått dina uppgifter ifrån.

 

Källa tack! Eller är det ngt som du bara hört ; )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Neubert till att ni hittat er båt. Jag förmodar att det är den som ligger i Nacka!?

Den ser riktigt fin ut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte under vilka och och vilka modeller som byggdes på Irland. Var en del problem med kvalitén på dessa byggen

Skeva skrov förkommer på Aquador samt vatten i sandwishen så besiktningsman som mäter skrov mm är nog en bra ide

I vilken sandwich? Även de tillverkade på Irland har solitt laminat dvs. ingen sandwich i skrovet?

 

Skeva ? Vore intressant vad du fått dina uppgifter ifrån.

 

Källa tack! Eller är det ngt som du bara hört ; )

Även jag är väldigt nyfiken på varifrån det här med att skeva skrov "förekommer" har för källa. Man kan ju tycka att skeva skrov som konstruktionsmiss i planande båtar borde avslöja sig rätt omgående.

 

Däremot är det bara de Irländska båtarna som är i solid glasfiber har jag läst. En Irländsk 32C väger 600 kg mer än en finsk som alltså har sandwichlaminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju jobbat med att skeppa båtar från UK i många år och flera frakter från kunder som skulle göra affär på Aquadorbåtar inte blivit av pga utlåtande från besiktningsmän om skeva skrov.

Förekommer även på tex Uttern S64 och High Tech 30

 

Ett googlande och du får info om sandwich

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju jobbat med att skeppa båtar från UK i många år och flera frakter från kunder som skulle göra affär på Aquadorbåtar inte blivit av pga utlåtande från besiktningsmän om skeva skrov.

Förekommer även på tex Uttern S64 och High Tech 30

 

Ett googlande och du får info om sandwich

Var det inte Uttern D55 som hade skeva skrov under något år (vilket Uttern efter en del krumbuktande erkände och skyllde på en felaktig förstärkningsbalk från underleverantör)?

 

Man inbillar sig att ett så allvarligt fel avslöjar sig på fler vägar, men jag har aldrig hört om skeva Aquadorskrov annat än att du har skrivit det ett par gånger här på MG. Gäller det dessutom "flera" fraktkunder som du skriver så får man ju lätt känslan av att det är ett systematiskt konstruktions- eller tillverkningsfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...