Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Berka81

Laga småhål i instrumentering

Rekommendera Poster

Har köpt en Bella som har fula hål i pulpeten efter ett ekolod/plotter eller liknande. Är 4-5 hål mellan 5-10mm i diameter. Vill inte att det skall se ut som en tattar-lagning.. Nån som har ett bra tillvägagångssätt för att få det att se ut som nytt igen?

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svårare än att spackla i och måla på?

 

Vet ju förstås inte hur en 'Tattare' skulle ha gjort, men med min härkomst kan jag garantera att en tattarlagning blir det inte! :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att spackla och foliera om man inte vill ha det målat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svårare än att spackla i och måla på?

 

Vet ju förstås inte hur en 'Tattare' skulle ha gjort, men med min härkomst kan jag garantera att en tattarlagning blir det inte! :P

 

Min kunskap i ämnet är som ni förstår högst begränsad även om jag inte har tummen mitt i handen. Spackla och måla? Spackla med glasfiber och måla med gelcoat/topcoat eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om foliera tänkte jag först föreslå klistermärken... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en bella,är det i den vita glasfibern kan du använda vit silikon,gjorde jag till genomföring av kabel till gps logg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satt en skruv i hålet.

Eller en "plupp" i passande kulör, http://www.kuntze.se/produkter/formdetaljer-i-gummi-plast/tackbrickor-i-plast-219

Kommer nog se ut som en hackspett varit framme i då fall. Är mer intresserad av att göra det ordentligt likt proffsen gör. Kan någon tipsa om tillvägagångssättet när det gäller "spackla och måla"? Antar att det blir en del slipning och polering också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit bort allt och satt dit en skiva. Det kan vara teak, konstläder klädd plywood, laminat, aluminium mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, detaljerat då!

 

Först, slipa upp inne i hålen. Jag skulle använda nån rundfil, typ motorsågsfil.

Sedan tvätta. Grovtvätt med valfritt tvättmedel (hela panelen), avsluta med något lösningsmedel (bara runt och i hålen). Aceton brukar ligga närmast till hands.

Sedan täcka in. Ett brett målartejp runt alla hålen hjälper dig att inte kladda ner hela ytan när du börjar på.

Sedan spackla. Glasfiberspackel, nån 2-komponent-sörja eller nåt liknande. Fyll hålen och dra bort tejpen.

Sedan slipa försiktigt. Använd ett fint sandpapper. 320 t.ex. slipa ned lagningarna så att de inte känns med fingerspetsen.

Tvätta igen.

Hitta en passande färg (jag brukar använda spray, men vad som helst går väl bra). Sprayar lite i burkens lock och applicerar med en pensel jag 'lånat' ur barnens vattenfärger.

 

Annat alternativ är ju att fixa hela panelen. Täck in med målartejp vid nån kant där ett "skarv" lätt kan trollas bort. Slipa ner med fint sandpapper (börja med att slipa hela med 180, gå ner till 320).

Tvätta.

Måla med tunna lager, först ett fästlager och sedan 1-2 lager till, vått i vått. Se upp för att sätta för mycket färg i gången, då rinner det.

Sista lagret ska flyta ut så att ytan blir jämn.

 

Enklast blir det ju med nån foliering. Jag har i nåt skede gjort egna träfibrer i Photoshop, som sedan printats på vinyl för applicering på en gitarr... Nån lokal grafiker / reklammakare kan säkert fixa nåt helt unikt för en liten slant!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många färdiga folier som helst men underarbetet måste ha samma klass som för lackning.

Själv är jag inne på mahognyfolie till skrovsidorna och mexitegel i sittbrunnen. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många färdiga folier som helst men underarbetet måste ha samma klass som för lackning.

Själv är jag inne på mahognyfolie till skrovsidorna och mexitegel i sittbrunnen. ;)

För utsidan rekommenderar jag hydro-dip!

Kanske i samband med nästa sjösättning då? Eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut... instrumenten skall bytas till nya och hålen skall väck är tanken.

Redigerad av Berka81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För utsidan rekommenderar jag hydro-dip!

Kanske i samband med nästa sjösättning då? Eller inte.

 

 

Lysande! Funderar på leopard istället för mahogny. Polkagrismast.

 

Faktum är att foliering och liknande tekniker kommer att förändra mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut... instrumenten skall bytas till nya och hålen skall väck är tanken.

Varför kommer inte bilden med??? Kör via telefonen och allt verkar rätt men bilden kommer inte med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär fungera med mindre bilder. Du kanske kör för hög upplösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överväger att sätta någon form av dekor eller plastpanel utanpå istället. Om man tittar på nyare båtar så sitter det i regel en plastdekor i trä eller aluminium-imitation som är ca 3-4mm tjock på instrumentpanelen. Vart kan man hitta/köpa denna typ av dekor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en lokal skylt/reklammakare, de har alla material du kan behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara små (5-10 mm) runda hål så skulle jag utan att tveka förorda det som Peter_K skickar en länk på, dvs några små svarta "pluppar" i lämpliga storlekar. Blindbrickor har jag för mig det kallades när jag jobbade. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att äntligen sätta tänderna i denna lagning :)

 

Kontaktade Bella för att få reda på vilken gelcoat min båt har.

 

Fick svar "Your boats gelcoat color is Reichhold number 2000"

 

Är detta vanlig vit gelcoat exempelvis kod 20000 som de flesta marinorna och återförsäljarna har eller är detta en unik kod för just den tillverkaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...