Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
coronetjackie

Erfarenheter från Helsingborg-Sölvesborg

Rekommendera Poster

Hej.

Har några frågor som rör att ta köra båten från HBG-Sölvesborg här o nu.

 

1. Vad att tänka på?

2. Risker?

3. Problem?

4. Tider?

.

Då jag inte har erfarenhet av rutten så är allt välkommet.

 

Båten jag ska köra runt är en Coronet Explorer 22 med Mercruiser V6, Lätt last.

 

Grunden till turen är att det är ett nyförvärv som skall till ny hemmahamn.

 

Tacksam för svar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan är ca 140 disatansminuter.

 

Från Hbg till Höllviken (falsterbokanalen) går ju färden i Öresund med en trafiken det innebär. Skall du passera färjeleden Hgb-Helsingör, bör man ju i akta en viss försiktighet.

 

Från Falsterbokanalen till Sölvesborg är det ju öppet hav.

 

För mig som har segelbåt hade sträckan tagit 3/4 dar. Vädret spelar inte så stor roll, men jag behöver ju inte gå ut om det blåser vindar över 15-20 m/sek

 

En koll på nätet ger vid handen att båten skulle kunna göra 30-40 knop.

 

Är du van att köra sådana snabba båtar?

 

Kan man köra i 25 knop tar det följaktligen ca 6 timmar - om det är "bra väder"

 

Är båten och motorn i skick, så att den klarar hela resan. Du har ju inte motorn som reserv som jag. 

 

Alla som har båt borde ha ett medlemskap i SSRS.

 

http://www.sjoraddning.se/medlemskap

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ett fylligt svar som jag suger till mig som en torr svamp. Min plan är inte att ligga i hög fart men fartresurser har hon absolut. Hon toppar 34 kn men min fart på den kommande turen kommer ligga på 12-14 kn. jag har inte bråttom o samtidigt skall grabben lära sig hantera båten.

 

Motorn har gått 26 h sen den lades i. och då var den nyrenoverad med vad man nu kan komma på att byta ut.

 

Båten är i mkt gott skick. Så det är jag inte orolig för på nåt vis.

 

Min plan är att ta en etapp o runda Malmö, ankra upp för natten runt Abbekås. Sen tar vi resten dag 2. Jag fick fram att sträckan var runt 155 nm men tror jag la kursen runt om falsterbokanalen.

 

Och båten ligger fint i vattnet men jag vill ju inte ut i för grov o krabb sjö. då får jag ligga vid kaj en dag till bara.

 

Tackar för fina råd. Skall nog ge feedback på hur turen avlöpte. 

 

God vind

Redigerad av coronetjackie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå runt Falsterbokanalen är väl inte någon fördel. Syd Falsterbo finns en massa skit - sanddyner som man måste gå runt och som ger ett antal onödiga distansminuter. Fast jag har förstås bara båtar som max kan gå 6 knop för motor,

 

Begränsning i Falsterbokanalen är väl att man i rusningstrafik hoppar över en broöppning på morgonen och en på eftermiddagen - om man nu är beroende av sådana.

 

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Falsterbokanalen/

 

Från Remmaren öst Sandhammaren drog jag en kurs mot ljusbojen vid Långagrund öst Simrishamn och vidare norrut öst om remmarna, där farleden  börjar in mot Sölvesborg.

 

Man kan ju egentligen gå en mycket rakare kurs om det är skapligt väder utan allt för mycket sjögång och vet hur man hanterar de uppgrundningar som finns väster om remmarna öst Spättgrund.

 

Själv skulle jag inte tveka att passera remmaren vid Känningen och gå rakt på Sölvesborgs hamn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

boat1.jpg

 

http://www.aaltonen.se/battransporter/

 

Aaltonen är ju välrenommerade, en 29 fots båt Dalarö-Göteborg kostade för ett år sedan strax under 19.000kr, sedan tillkom litet för två kranlyft.

 

Det drar ihop sig till höst, med en del oberäkneliga oväder, öppet hav, på sydkusten är våghöjden ofta direkt besvärande då kan man inte köra fort, det är ofta pålandsvind, eftersom du frågar så antar jag att det är okända vatten för dig. Båten är nyinköpt, den är ny för dig. Motorn "renoverad" men ändå i okänt skick..?

 

140 M på en dag låter ju optimistiskt. sju timmar i tjugo knop, men medelhastigheten blir ju alltid lägre. Om dessutom våghöjden är 50 cm så kanske du bara kan åka i 10 knop ofta är våghöjden större här.... Om du räknar att båten drar två liter bensin per nautisk mil så går det åt 240 liter bensin, minst...

 

Hade du planerat detta en ledig helg? eller tar du ut semesterdagar?

beräkna förlorad arbetsinkomst samt bensinkostanden med vad en auktoriserad transportfirma tar, är det värt eventuellt insparade pengar? är det värt riskerna?

 

 

-Nej, jag har inget vinstintresse i den firman.

 

Men tjejerna och killarna på SSRS stationer älskar verkligen att ge sig ut på havet och undsätta andra sjöfarare.

 

-Tag landsvägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bråttom och skall inte ta turen på en dag. Jag räknar det som en skön avkopplande tur. Motorn är i TOPPskick.

Jag kan få den trasnporterad landvägen för 5000 kr men jag vill gärna använda min båt.

 

Som jag skrev tidigare så kommer jag ligga i tempo runt 10-12 knop. Och om man skall tänka på förlorad inkomst så skall man kanske inte ha båt överhuvudtaget?

 

Och som sagt så är inte tanken att ta turen om vågorna är besvärande.

 

Bränsleåtgången vet jag kommer ligga på en 150 liter totalt. Varför skulle förbrukning dubbleras för att man tar en långtur?

 

Och att gänget på SSRS gillar det är ju för väl. Men dom skall inte undsätta mig.

 

Tack för dina synpunkter dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel, måhända är mina åsikter tråkiga.

Jag har bara en tråkig erfarenhet av en hösttur med ett kompisgäng i en större motorseglare mellan Ystad och Bornholm, jag var den ende ombord som inte blev sjösjuk. Båten funkade bra, ingen dramatik men nervöst då jag aldrig vare sig förr eller senare navigerat i dessa farvatten.

Man kan väl säga som så, att vi alla blev ystade i vågorna, i många timmar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel, måhända är mina åsikter tråkiga.

Jag har bara en tråkig erfarenhet av en hösttur med ett kompisgäng i en större motorseglare mellan Ystad och Bornholm, jag var den ende ombord som inte blev sjösjuk. Båten funkade bra, ingen dramatik men nervöst då jag aldrig vare sig förr eller senare navigerat i dessa farvatten.

Man kan väl säga som så, att vi alla blev ystade i vågorna, i många timmar....

Hej

Menade inte dina synpunkter var tråkiga på något vis. Jag ger mig inte ut om det blåser halv orkan. men 5-6 m/s e inga problem. Och visst kan man bli mör av tung sjögång. Som jag sa till grabben, e det för jobbigt så går vi i hamn o lyfter båten på en lastbil. Men jag är optimist då jag räknar med att sjörapporten på 1-4 m/s skall stå sig. och med den vinden i några dagar upp till avgång så räknar jag med en lugn tur söderut.

 

Skall nog ge referat på hur allt gick.

 

God vind 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, inte rill kommande helg iallafall.

Lågtrycken har tagit kölapp utanför de Brittiska öarna, och kommer till oss ett efter ett. Iofs brukar ju de flesta lågtrycken ha en nordligare bana, så sydkusten kanske klarar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Föralldel, måhända är mina åsikter tråkiga.

Jag har bara en tråkig erfarenhet av en hösttur med ett kompisgäng i en större motorseglare mellan Ystad och Bornholm, jag var den ende ombord som inte blev sjösjuk. Båten funkade bra, ingen dramatik men nervöst då jag aldrig vare sig förr eller senare navigerat i dessa farvatten.

Man kan väl säga som så, att vi alla blev ystade i vågorna, i många timmar....

Hej

Menade inte dina synpunkter var tråkiga på något vis. Jag ger mig inte ut om det blåser halv orkan. men 5-6 m/s e inga problem. Och visst kan man bli mör av tung sjögång. Som jag sa till grabben, e det för jobbigt så går vi i hamn o lyfter båten på en lastbil. Men jag är optimist då jag räknar med att sjörapporten på 1-4 m/s skall stå sig. och med den vinden i några dagar upp till avgång så räknar jag med en lugn tur söderut.

 

Skall nog ge referat på hur allt gick.

 

God vind 

 

Jag har inte tillfört något i denna tråden men ser framemot att få läsa hur turen gick. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår bara inte varför du skall ligga i 12-14 knop? Då går ju båten i uppförsbacke och lär knappast dra bara dryga litern/nm. Så länge det inte är motsjö så är det väl bättre att kliva upp på vattnet och marscha 18-22 knop. Jag har själv kört 100 nm över till Finland med liknande båt och det gick alldeles utmärkt att plana ute på öppet vatten både med och tvärs sjön i vågdalarna. På öppet vatten är det ofta mindre krabb sjö än inne i skärgårdarna. I somras när vi åkte på långtur till Vasa så valde vi att gå längre ut från kusten för att på så sätt få behagligare sjö.

 

Förutom detta får jag önska lycka till. Verkar vara en spännande resa att se fram emot!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, inte rill kommande helg iallafall.

Lågtrycken har tagit kölapp utanför de Brittiska öarna, och kommer till oss ett efter ett. Iofs brukar ju de flesta lågtrycken ha en nordligare bana, så sydkusten kanske klarar sig.

 

Nu är ju väderprognoser som de är.

 

Dessutom brukar jag väl titta på fel prognos - har jag förstått av andra experter.

 

Helgen som kommer ser ju inte så tokig ut enligt mitt synsätt. Kanske lite lite för lite vind för min båt. Jag är ju seglare.

 

Fört rätt  vind dvs västlig och sen sån vind som det brukar va när man har ett absolut mål - i det här fallet nordlig.

 

Men som sagt. Väderleksprognoser är just prognoser och det är ju det vädery som råder som man får anpassa sig till.

http://www.klart.se/v%C3%A4der-ystad.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående väderprognoser och planering:

 

Alla modeller är fel. Vissa modeller är användbara.

 

Planer är värdelösa. Planering är guld värd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet Explorer 22 är en plastad plyfa båt, inget fel i det, och är platt i aktern vilket gör att den inte gillar hög sjö. Och vågor lär det ju bli med öppet hav åt ena hållet. Skulle nog säga att den båten lämpar sig inte utomskärs om det blåser lite.

 

Om du nu inte skrivit fel och menar Coronet Explorer II, känns nästan som så när du skriver att det sitter en V6:a i båten.

 

Den båten är en helt annan typ med rejäl V botten i aktern, skrovet är ett av dom bättre i storleksklassen. Tål en hel del sjö, men vill till att ligga på strax över 20 kn för att skrovet ska komma till sin rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet Explorer 22 är en plastad plyfa båt, inget fel i det, och är platt i aktern vilket gör att den inte gillar hög sjö. Och vågor lär det ju bli med öppet hav åt ena hållet. Skulle nog säga att den båten lämpar sig inte utomskärs om det blåser lite.

 

Om du nu inte skrivit fel och menar Coronet Explorer II, känns nästan som så när du skriver att det sitter en V6:a i båten.

 

Den båten är en helt annan typ med rejäl V botten i aktern, skrovet är ett av dom bättre i storleksklassen. Tål en hel del sjö, men vill till att ligga på strax över 20 kn för att skrovet ska komma till sin rätt.

Hej

 

Jo det har jag ju gjort. Det är en Coronet Explorer II. och turen har gått bra. lite jobbig vind runt Falsterbo men annars inget att klaga på. Man lär sin båt att känna på en sån tur. Kan glatt konstatera att prognoser e inget att ha man får se vad som kommer i ens väg helt enkelt. Nu skall båten upp och in i värmen för omfattande arbete i vinter. Få se om jag gör en blogg av det hur renovering framskrider.

 

Over and out

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...