Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
ConnyGson

Hur vet man batterier är friska?

Rekommendera Poster

Är batterierna friska eller ej?

 

Självklart bör man mäta upp batterierna med belastning en eller ett par dagar efter att de är fulladdade. Man kan också göra en lite svenssonmätning och bara kolla att spänningen ligger på topp någon dag efter laddning.

 

Men en del batterier har ju nu en lite "friskfläck" som visar vitt, svart eller grönt. Men på mitt Glabalbatteri så visar den alltid svart, oavsett laddning. Så det verkar ju inte vara så tillförlitligt.

 

Det är lite jobbigt när man har flera parallellkopplade batterier i en bank och inte kan hålla koll på om ngt batteri börjar bli dåligt och därmed drar ur de friska batterierna

 

Det kanske är värt att köpa en beslastningsprovare och kolla batterierna en ggn per säsong. 

 

Enligt en tabell jag hittade på nätet så har batteriernas laddning status enligt nedan:

 

12.7V = 100%
12.5V = 75%
12.3V = 50%
12.1V = 25%
11.9V = 0% 
 
Om det här stämmer undrar jag naturligtvis hur mina batterier kan hålla 13,6 volt ett par dagar efter laddning. Och då har jag provar med 2 olika laddare och med 2 olika voltmätare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De belastningsprovare som jag har hört talas om mäter batteriernas startkapacitet. Oftast är det ju förbrukarbatterierna som tar stryk i en båt.

För att jämföra mina batterier kopplade jag loss och tog hem dem och laddade dem fulla ett och ett.

Därefter lät jag dem vila ett dygn innan jag satte dem under belastning av en glödlampa. Vid jämna tillfällen mätte jag sedan spänningen på batterierna och såg på så sätt om det var något som uppförde sig annorlunda.

Det säger kanske inte något om hur friska de är men de uppförde sig alla i stort sett likadant. När jag sedan köpte ett likadant nytt så testade jag det på samma sätt och det visade nästan samma beteende som de två år gamla batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det bästa är en batterianalysator.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det bästa är en batterianalysator.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

vad är det, vad kostar, är det vettigt för en amatör som behöver kolla 1-2 ggr per år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa och mest realistiska är att göra som ChristerN beskriver, belasta batteriet med en "normal" belastning tex en 55W billampa. Mät spänningen på det fulla batteriet efter det fått vila. Belasta i tex 10 timmar, låt batteriet vila och mät igen. Gör man detta 1-2 gånger från det att batteriet är nytt så kan man se när det börjar bli dags att byta.

 

Att bara mäta spänningen ger inget tillförlitligt resultat, det varierar med batterityp och kan även varaner mellan batterier av samma typ.

 

En batterianalysator mäter mycket kortvarigt med hög ström och beräknar sedan framförallt CCA dvs kallstartström. Vissa kan ge en uppgift om batteriets kapacitet men det är inte speciellt tillförlitligt. Det finns de som kan men då är det riktigt dyrt. 

De vanliga batterianalysatorerna är jättebra för att avgöra när det är dags att byta batteriet i bilen men värdelösa att mäta husbatterier i båten, när analystorn säger "byt" kan batterierna fungera utmärkt i flera år till som just husbatteri.

En del båttillbehörshandlare lånar ut gärna ut analystorn eftersom det nästan alltid leder till att de får sälj nya batterier - helt i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybatterier funkar så att de hanterar en växelverkan mellan elektrisk och kemisk energi. Detta sker via plattor med kemikaliekristaller på. 

Elektrolytens styrka och plattornas material varierar mellan olika familjer och modeller av batterier. 

 

Det som förr var sant om samband mellan vilospänning och urladdningsnivå stämmer inte riktigt längre.

 

När batteriet åldras (sulfaterar) så har alltmer av kristallerna på plattorna satt sig samman så att deras ytteryta minskar och det inre av de då större kristallerna kan inte längre deltaga i växelverkan.

 

Detta innebär att den åtkomliga kapaciteten minskar, så att full laddspänning visserligen visar fulladdat, men på ett batteri med mycket mindre åtkomliga kemikalier, och allts mindre Amperetimmeskapacitet.

 

Samtidigt med detta så minskar  ju även den ytan på tillgängliga kemikalier, vilket gör att batteriet får högre inre motstånd, plus att det inte förmår leverera lika höga strömmar.  Det finns billiga batterianalysatorer som mäter hur stor ström batteriet kan ge (föreställer startmotordrift). Men det kan kanske visa om det borde kunna stara en motor, men att mäta på ett halvgammalt batteri med den för att se hur åldrat det är går inte utan vidare.

 

Skaffar man en sån batterianalysator kan den bara användas genom att man mäter alla sina batterier när de är nya och fulladdade, och antecknar deras  testströmvärde. Sen kan man upprepa detta nästa år och då kan man jämföra hur de ligger till jämfört med sig sälva. Därigenom ser man grovt hur det står till. Man ser alltså inte Ah-kapacitetens ändring, bara startströmsvärdets, men visst samband finns.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns diagram med kurvor som visar batteriets spänning under urladdning, t ex denna.

DischargeCurvesLeadAcidBattery_2.jpg

 

Obs, se det som ett exempel, jag vet inte om diagrammet skiljer sig från den som gäller för din batterityp.

 

Anta att batteriet är specat till 100Ah/C20 (att batteriet kan ge 100Ah vid urladdning under 20 timmar). Ladda ur batteriet med 120 watt och mät spänningen regelbundet. Om batteriet har sin fulla kapacitet kvar ska spänningen följa kurvan 0,1CA, dvs efter ca 4 timmar ska spänningen vara 12 volt.

 

Om spänningsfallet istället följer 0,2CA, dvs att du hamnar på 12 volt efter knappa 2 timmar, så har batteriet enbart halva kapaciteten kvar.

 

 

Redigerad av Flipperskeppare
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image_zps08eec2ab.jpg

 

Skriv ut denna bild och placera den bredvid båtens voltmeter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag kör lite "lättbelastning" och mäter spänningen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...