Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
kakmonstret

Tips på (plexi)glasmästare i Göteborg med omnejd?

Rekommendera Poster

Någon som har tips på en bra firma i Göteborgsområdet som kan tillverka nya delar i plexiglas eller motsvarande material(detta med de gamla som mallar)?

 

Det är ett par platta luckor som jag gissar att jag skulle kunna såga till själv, men de viktigaste är de två böjda plexiglasskivorna som sitter i targabågen på min båt. Dessa vill jag inte ge mig på att försöka få till då rutorna som sitter idag läcker regnvatten in i båten.

 

Viktigt är också att man kan handla som privatperson

 

Fråga två gäller då tips på välsorterad firma som säljer gummilister till samma rutor?

(Som också går att handla genom som privatperson, alternativt har återförsäljare som kan ta hem)

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuntze.se när det gäller gummilister, men ligger dessvärre i Stockholm. Har funkat bra för andra ickstockholmare så säkert värt att kontakta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte plexiglasrutor i min båt i vintras.

 

Tips på ett företag som är duktiga på plexiglas fick jag, här på MarinGuiden, från en kille som bygger aluminiumbåtar nån stans på ostkusten.

 

Han köpte sina plexiglasrutor av ett företag här hemma i Kungshamn. 

 

Var och talade med killen som tillverkar olika sorters "plexiglas"-produkter för ett par år sen.När jag skulle beställa rutorna hade han flyttat företaget till Svarteborg, mellan Dingle och Hällvadsholm. ca 3,5 mil från Kungshamn. Större lokaler och troligtvis billigare hyra.

 

http://www.macomposit.se/?PageId=7

 

Killen som har företaget, är nog inte lika duktig på hemsidor och kommunikation som han är på plexiglas. Jag fick kämpa länge innan jag fick tag på honom.

 

De rutor han gjorde för mig var perfekta. Han skickade också med en påse med små plastpluppar för att ha runt skruvarna när jag monterade rutorna. När jag öppnade påsen låg det dessutom ett specialslipat borr för att borra hålen i plexiglasrutorna.

 

Det företaget kan jag verkligen rekommendera.

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

 

Kuntze har jag hört talas om tidigare, jag får se om jag kan hitta en passande list där!

 

De andra plexi-firmorna får jag också kolla upp. Dingle är inte heller ett problem eftersom jag har lite anknytning till Bohus Malmön

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du ska definitivt INTE använda dej av plexiglas.

Dom kommer spricka direkt!!!

Du ska använda UV beständig lexan (makrolon).

Den kan man bearbeta,bock,borra i osv.

Hälsningar

Glasmästaren i Västerås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du ska definitivt INTE använda dej av plexiglas.

Dom kommer spricka direkt!!!

Du ska använda UV beständig lexan (makrolon).

Den kan man bearbeta,bock,borra i osv.

Hälsningar

Glasmästaren i Västerås

Tack! Jag var nog lite slarvig och okunnig om de olika materialen.

 

Jag letar alltså efter en firma som kan ersätta mina glasliknande plastrutor :)

Det kanske är lexan i nuvarande rutor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och du ska definitivt INTE använda dej av plexiglas.

Dom kommer spricka direkt!!!

Du ska använda UV beständig lexan (makrolon).

Den kan man bearbeta,bock,borra i osv.

Hälsningar

Glasmästaren i Västerås

Tack! Jag var nog lite slarvig och okunnig om de olika materialen.

 

Jag letar alltså efter en firma som kan ersätta mina glasliknande plastrutor :)

Det kanske är lexan i nuvarande rutor?

 

 

Det finns del olika material och är man inte helt insatt i alla detaljer - som jag -, så är det lättas att kalla allt "plexiglas".

 

Sen finns det för och nackdelar med de olika materielen, men det kan ju de som tillverkar och säljer produkterna.

 

Är det seriösa företag, så ger dom dig rätt grejer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem.

Uppsök en lokal glasmästare,allt det som räknas upp här finns i regel på lager,utom härdat glas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem.

Uppsök en lokal glasmästare,allt det som räknas upp här finns i regel på lager,utom härdat glas.

 

Nu handlade ju det om att två av rutorna var böjda och det är väl frågan om alla lokala glasmästare har den utrustning som behövs för att böja rutorna ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inga problem.

Uppsök en lokal glasmästare,allt det som räknas upp här finns i regel på lager,utom härdat glas.

 

Nu handlade ju det om att två av rutorna var böjda och det är väl frågan om alla lokala glasmästare har den utrustning som behövs för att böja rutorna ifråga.

 

Japp, precis

 

Det är de välvda rutorna som sitter i targabågen på min båt som är de viktiga. Övriga plana skivor tänker jag att jag byter för att få samma nyans på allt (en del av dem uppvisar sprickor också). 

 

Testar med en bild på de aktuella böjda rutorna

post-104642-0-19422100-1471380626.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge en liten statusuppdatering på mitt problem (alltid tråkigt när trådar slutar utan upplösning).

 

Efter att jag tagit ut befintliga rutor insåg jag att de var raka skivor som bara var böjda över välvningen, och alltså inte "bockade". Det innebar att min lokala glasmästare kunde ta hem materialet (Polykarbonat) och skära till med de gamla som mall.

 

Passande list hittade jag hos Erlandssons brygga.

Dessutom beställde jag dubbelhäftande butylgummi på rulle för att fästa gummilisten i sargen (inte direkt i rutan alltså)

 

post-104642-0-56308100-1474747828_thumb.jpg

 

Allt såg perfekt ut ett tag, men butyltejpen var inte stark nog att hålla skivan på plats, och den lossnade från gummilisten. Någon som har bra tips på en bättre metod att fästa?

 

Slipper helst lim och fogmassa som sölar och kletar ifall jag kan undvika det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en plan skiva som du pressat dit i för att få böjen.

 

Den strävar ju i så fall efter att räta ut sig.

 

Hade nog varit en fördel om den varit förformad.

 

Har du kvar de gamla rutorna!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skrev att skivan var platt och böjd på plats, därav den enkla mallningen....

 

Du måste ju ha noterat hur den var fäst från början. Gör likadant är mitt råd.

 

Jag gissar att det slutar med Sikaflex...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skrev att skivan var platt och böjd på plats, därav den enkla mallningen....

 

Du måste ju ha noterat hur den var fäst från början. Gör likadant är mitt råd.

 

Jag gissar att det slutar med Sikaflex...

 

Jo jag känner väl till det, men en plan skiva som man pressar till en relativt stor 90 graders radie, har inre spänningar. Dessa spänningar vill räta ut skivan.

 

Utan att veta hur processen exakt går till, misstänker jag att man använder   värme, för att böja "plexiglasskivor", så att de får en krökt form. För den som har rätt utrustning är det en enkel match att förforma skivan, så att spänningarna i materialet minskar.

 

Nu är ju detta en ganska enkel form att böja - för den som har rätt utrustning - så att skivan blir stabil i krökt form och inte tenderar att räta sig. Om inte skivan vill "rätta sig" kommer den att sitta som berget med bara butylgummitejp.

 

Har tidigare i tråden länkat till en firma som har sin verkstad i Svarteborg - norr om Dingle, som gör sådana jobb.

 

http://www.macomposit.se/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, en plan skiva som böjts runt krökningen precis som det var tidigare.

Den gamla skivan rätade upp sig när jag tog ut den

 

Ursprungligen satt den fast med någon form av dubbelhäftande material mot gummilisten, samt massvis med lager av tätningsmassa i efterhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, en plan skiva som böjts runt krökningen precis som det var tidigare.

Den gamla skivan rätade upp sig när jag tog ut den

 

Ursprungligen satt den fast med någon form av dubbelhäftande material mot gummilisten, samt massvis med lager av tätningsmassa i efterhand

 

Hur tjock är skivan i fråga!?

 

När jag bytte "Plexigalasrutor" i min båt i våras, menade killen att det skulle sitta med bara butylgummitape. 

 

Rutan och plasten den satt mot skulle primas - tror det var nås Sika-primer. 

 

Rutan satt mot en jämn böj och det var max 50 mm som hela ytan böjde på två meter.

 

Tidigare var rutorna tätskruvade 10/15 cm. Vi kom fram till att jag skulle skruva med ca 500 cc.

 

Får du bara butylgummitejpen att bita, så sitter nog rutan, men den kommer ju hela tiden att vilja räta ut sig. Det är ju ändå en ganska kraftig böj.

 

Jag skulle kanske prova att försiktigt värma med varmluftspistol, medan jag pressar dit rutan. Försiktigt och under en utsträckt tid. Nu var detta bara ett hugskott medans jag skrev. Vid något tillfälle har jag bockat plexiglas så. Men det är ju nåt man får göra på egen risk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skivan är bara 3mm tjock

 

Butylgummit fäster fint mot gelcoatytan, men det orkar inte hålla gummilisten på plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat har stor värmeutvidgning, kan nog vara svårt att limma. Plexi går fint att varmforma, man lägger det i bastun ett antal timmar och formar sen mot en mall. Då brukar man slippa att polera ytan. Antar att det fungerar likadant med polykarbonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat kan kallformas. Tag en prövning och böj över en radie, mät sedan återflexen samt radie, applicera proportionellt till din riktiga ruta.

 

Från bilderna så ser det ut som om du behöver en ganska liten radie och troligtvis 180 grader för att åstadkomma ca 90 grader. Polykarbonat är mycket tåligare än Plexi så du kan våldföra dig ganska mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...