Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Trimplan

Rekommendera Poster

Jag skule behöva lite råd från elkunniga. När jag justerar trimplanen går varvtalet på motorn ner rejält, voltmetern visar på kraftigt på kraftigt fall. Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två huvudtyper av trimplan, de som är el-hydrauliska, en elektrisk hydraulpump pumpar olja till trimcylindrar på akterspegeln, samt de som är helt elektriska med en motor samt kuggväxel i själva cylindrarna.

Den förstnämnda typen drar en hel del ström, så om batterierna är dåliga kan du få en del spänningsfall då du manövrerar dessa.. kanske jag skriver fel, men har för mig att det brukar sitta en 15 eller 20A säkring innan dessa trimplans manöverströmställare.

 

Ja, det finns en tredje typ också, intereceptorer, det är en liten skiva som fälls ned vertikalt i akterspegelns bakkant, dessa drar inte så mycket ström och brukar vara kombinerade med någon form av gånglägesautomatik.

 

Men som petter-b redan sagt så får du berätta mer.

 

Det är ju så att då generatorn blir mer belastad av ett strömuttag går den trögare, och då påverkas motorns varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet rör det sig om el-hydrauliska trimplan. Batteriet köpte jag 2015 och det verkar fräscht, spänningen ligger på 12,8 i viloläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet rör det sig om el-hydrauliska trimplan. Batteriet köpte jag 2015 och det verkar fräscht, spänningen ligger på 12,8 i viloläge.

Ok, hur låter hydraulpumpen, går den lätt eller låter det ansträngt?

Är det Bennets trimplan? dessa har ju en förmåga att bli trötta efter en del års bruk. Men du kan ju i alla fall kolla oljenivån i behållaren vid pumpen.

 

Föresten, hur funkar trimplanen i övrigt? gör de sin nytta och kan du enkelt ändra båtens gångläge?

 

Du kan ju testa med ett annat batteri också, även om det är från 2015 kan det ha försämrats.

Har du landström? hur funkar det isåfall då den är ansluten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara just när du använder trimplanen som varvtalet minskar? Kan du använda trimplanen när motorn inte går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en VP AQ205, en V6 bensin. Ja det är när jag justerar trimplanen som varvtalet sjunker och voltmetern visar kraftigt spänningsfall. Jag skall testa lite hur trimplanen verkar när jag ligger still utan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvar eller själva trimplans plattorna tjärvar! Garanterat. Kolla om du kör ena bara om det sjunker mer kan va ena som är fast el tjärvar. Är det ej det så har pumpen börjat gå tungt blir så med åren o fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen sjunker bör du ha dåliga kopplingar någonstans. För du har ett stort spänningsfall när något drar ström. Möjligen kan dett spänningsfall påverka tändsystemet på motorn så att det inte orkar med vid högre varvtal för att generatorn skulle "bromsa" motorn tror jag inte på. Inte ens om kilremmen låser sig skulle du märka så mycket. (Bara lukta.)

 

Kan du köra trimplanen på ett annat batteri än det som laddas av motorn kan du ju utesluta generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...