Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024
SiNteXX

Hej på er - och så här gick min jungfrufärd

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Har varit medlem sedan 2011 men i princip bara läst en massa vettiga inlägg när jag behövt information. Efter att flera år drömt om båt har min sambo och jag nu bestämt oss för att göra slag i saken och förverkliga vår dröm, en trevlig familjebåt där vi får plats allihopa. Vi är sex personer i vår familj med barn från 8-15 år  :)

 

Både jag och min sambo är uppvuxen på sjön men har inte haft egen båt på 20 år, vi tillhör alltså kategorin nybörjarlandkrabbor, men med ödmjuk inställning till säkerhet, regler till sjöss. Vår plan är att till hösten skaffa förarbevis, innan dess får mina båtvana vänner följa med i båten  :lol:

 

Vi fastnade för en Four Winns 245 Vista med en Mercruiser 5.7 eftersom den ger oss plats. Det var med spänning i kroppen och viss nervositet vi hämtade båten igår eftermiddag, det var en nervös men försiktig "båtkörare" som sig sakteliga navigerade ut från hamnen mot närmaste sjömack, allt gick bra och första 

tilläggningen gick finemang, men snygg var den inte försäkrade mina båtvana vänner mig. Vidare till nästa brygga för att hämta min sambo, även det funkade fint. Nu var det 15 nm till vår båtplats och däråt satte vi kurs, efter mindre än en distans tappade motorn varv, tempmätaren slog i max och snabbt beslutade vi oss för att slå av motorn. När vi blottade motorn var den tydligt överhettad och där stod vi och adrenalin och alla känslor på en gång for genom min kropp. Vi ankrade och ringde sjöräddningen, fick hjälp in till närmsta slip och tog upp båten som just nu står hos varv för översyn.

 

Jag slapp se mina barns besvikna ögon för vi har inte berättat något för dom om båten ännu och lär nog avvakta tills vi kan överraska dom med en båt som fungerar. 

 

Det var min jungfrufärd det, jag var tämligen trött av alla intryck när jag väl kom hem på kvällen.  :wacko:  :blink:

 

Nu har jag sagt hej till er alla och bjudit på ett inlägg i hopp om att få lära känna mina nya forumpolare :P .

Jag kommer att bjuda på fler frågor än svar så här i början och hoppas att ni alla har förståelse för det så här "i början". Jag återkommer med den här följetången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va tråkigt

 

Ja, just där och då kände jag mig mer som en skräckslagen grinfärdig liten grabb med för många "tänk om.."-tankar.

Men när motorn hade svalnat kollade vi efter underligheter som lösa slangar samt oljan och vi såg inget underligt. Vi spekulerade en stund och misstänker slangstopp eller termostatproblem (Drev och så även Impeller är helt nya och monterad på Marina nyligen.)

Som tur är gick motorn gick igång som vanligt när den svalnade så jag är lite mer sansad och lugn nu  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är surt när skiten inte fungerar på nyinköpt båt. Tyvärr tycker jag mig se en ökande trend att folk får problem med sina nyinköpta båtar.

 

Är motorn färskvattenkyld?

 

Att drev och impeller är nytt är tyvärr ingen garanti för felfri funktion.

Kan ju vara vad som helst som orsakar varmgången, från det simplaste till värsta senariot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att kran/kulventil till sjövattnet är stängd?

 

Förbenat trist när det strular direkt!

 

Har "fly by wire" på min båt som gav upp mitt ute i sundet på andra turen....bara att ringa SSRS. Som tur var hade Suzuki en garantiåtgärd att byta reglagen då det var ett vanligt problem fram till -09, så det löste sig kostnadsmässigt, men det var tre månader i hamn innan reglaget kunde programmeras av servicetekniker. Semestertider är inte roliga tider att finna mekaniker i....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va tråkigt

 

De vette katten.

 

Visst känns det jobbigt när det krångla - även efter 50 år med båt - men primiärturer skall nog inte gå riktigt bra.

 

Jag har haft 7 egna båtar (och ansvar för ytterligare några) och dom första tureran har väl aldrig gått riktigt bra.

 

Jag skall inte räkna upp all elände som hänt på premiärturerna, men det har varit åtskilligt.

 

Ju mer elände man råkar ut för, ju mer kan man ta det hela med lugn och jämnmod. Man får ju en viss vana och man lär sig alltid nåt.

 

Helt rätt att ankra och ringa sjöräddningen.

 

Halvtaskiga och misslyckade tilläggningar har bara dom roligt åt som inte skulle kunna göra det bättre själv. Sånt nöje bjuder vi på.

 

Lycka till med båtlivet.

 

Ta det bara  mjukt och fint och lugnt och sansat, så går det mesta bra.

 

 

 

Dagen tilläggning på Hejen på Väderöarna (Bohuslän) var väl inte helt perfekt,men nu ligger jag välförtöjd och väl avfendrad.

 

post-106994-0-95735400-1469642192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trist när det börjar med att krångla, men hellre det än att det händer mitt i en semesterresa.

På första turen med vår båt rann det vatten och olja i motorrummet, förra ägaren var helt oförstående. Det var nog ärligt, en del fix indikerade att han nog inte förstod så mycket.

Numera tycker jag det är rätt kul när något pajar, det skapar ju tillfällen till innovationer och att lära sig mer, så se det som en utbildning för det kommer mer senare.

Hustrun har inte riktigt förstått det roliga i att reparera men hon tar det rätt lugnt och litar numera på att jag ordnar det.

Och det är en stark tillfredsställelse när man fått det att fungera, så upp med mungiporna, det blir nog bra det här!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kokade förra sommaren efter en heldag på väg hem blev bogserad . Dagen efter fyllde på vatten och den funkade perfekt ,antagligen hade något fastnat på drevet en påse eller nått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha du har nog rätt Thallatha, vilken premiärtur har gått problemfritt?

 

Senaste båten jag köpte tankade jag kölsvinet fullt med diesel på hemvägen. Förra ägaren hade visst kopplat bort avluftningslangen från skrovgenomföringen.

 

Båten innan fick jag inte igång. Drog mig svettig i snöret, kruvade och felsökte, skickade säkert nåt inlägg här med, innan jag upptäckte att den motorn skulle ha ett dödmansgrepp tillkopplat :D. Det glömde visst förra ägaren skicka med eller informera om.

 

På båten innan den hade förre ägaren valt att ha en brandhake istället för riktig skothake till förseglet, den fastnade såklart uppe i vanten direkt vi hissade segel på väg hem. Med en sambo som fick styra (såklart åt fel håll för hon aldrig sett en rorkult förr) och för mycket vind blev det riktigt spännande att få loss elendet. Men det lärde mig att min nyinköpta J17 var världens snällaste båt :). Hon tog oss ju hem tryggt å säkert hur vi än själva lyckades fucka up :D.

 

Båten innan den köpte jag ihop med en kompis. När han fick köra skulle det såklart busas, så motorn lossnade, den var såklart inte ordentligt fastskruvad i akterspegeln.

 

Så nästa gång jag köper båt så förutsätter jag att den tidigare ägaren har gillrat fällor åt mig. Nåt jävulskap ska ju premiären bjuda på, det är väl så man boundar med sin nya båt :D.

 

Och du SiNteXX, varvsskött = slarvskött. Så ta inte för givet att du har en ny impeller bara för att det finns ett kvitto på det. Passa på att kolla den själv nu så vet du hur man byter den i framtiden.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kokade förra sommaren efter en heldag på väg hem blev bogserad . Dagen efter fyllde på vatten och den funkade perfekt ,antagligen hade något fastnat på drevet en påse eller nått

Det där hände faktiskt mig också för nåt år sedan. Marschar fint när larmet går och motorn tappar varv till "limp mode". Tiltar upp och en ICA-kasse kommer flytande. Hade troligen lagt sig runt riggen och täppt intagen. tio minuters väntan, start av motorn, tomgång fem minuter, och allt är sedan dess frid och fröjd.

 

TS kan ju faktiskt ha sådan tur att det är så enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är surt när skiten inte fungerar på nyinköpt båt. Tyvärr tycker jag mig se en ökande trend att folk får problem med sina nyinköpta båtar.

 

Är motorn färskvattenkyld?

 

Att drev och impeller är nytt är tyvärr ingen garanti för felfri funktion.

Kan ju vara vad som helst som orsakar varmgången, från det simplaste till värsta senariot.

Ja, jag har ju läst om andras jungfrufärder här på forumet och nu var det min tur tydligen. Färskvattenkylning... hmm, ja om det är detsamma som sötvattenkylning. Det är det va?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att kran/kulventil till sjövattnet är stängd?

 

Förbenat trist när det strular direkt!

 

Har "fly by wire" på min båt som gav upp mitt ute i sundet på andra turen....bara att ringa SSRS. Som tur var hade Suzuki en garantiåtgärd att byta reglagen då det var ett vanligt problem fram till -09, så det löste sig kostnadsmässigt, men det var tre månader i hamn innan reglaget kunde programmeras av servicetekniker. Semestertider är inte roliga tider att finna mekaniker i....

Det var ju bra att det ordnade sig.. men oj, TRE månader  :unsure:  Typ, hela säsongen kan man säga :blink:

 

Nä det borde inte vara så enkelt tyvärr, den tidigare ägaren var ju med och sjösatt och gjorde klart allt. Han fick ett telefonsamtal från fjärden från en smått panikuppjagad man som säkert talade i falsett  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fy va tråkigt

 

De vette katten.

 

Visst känns det jobbigt när det krångla - även efter 50 år med båt - men primiärturer skall nog inte gå riktigt bra.

 

Jag har haft 7 egna båtar (och ansvar för ytterligare några) och dom första tureran har väl aldrig gått riktigt bra.

 

Jag skall inte räkna upp all elände som hänt på premiärturerna, men det har varit åtskilligt.

 

Ju mer elände man råkar ut för, ju mer kan man ta det hela med lugn och jämnmod. Man får ju en viss vana och man lär sig alltid nåt.

 

Helt rätt att ankra och ringa sjöräddningen.

 

Halvtaskiga och misslyckade tilläggningar har bara dom roligt åt som inte skulle kunna göra det bättre själv. Sånt nöje bjuder vi på.

 

Lycka till med båtlivet.

 

Ta det bara  mjukt och fint och lugnt och sansat, så går det mesta bra.

 

 

 

Dagen tilläggning på Hejen på Väderöarna (Bohuslän) var väl inte helt perfekt,men nu ligger jag välförtöjd och väl avfendrad.

 

attachicon.gifDSC_1318.JPG

 

Tack så mycket!

 

Det var nog lite så jag valde att se på det hela också, att jag nog iallafall kan hantera nästa problem ute till sjöss lite bättre.

Jag ska göra mitt bästa för att ta det lugnt och alltid vara sansad. Hoppas det blir klart idag så jag får sjösätta henne och ta henne "hem".

Jungfrufärden består av 15 NM till temporär båtplats, jag tror mig ha lagt rutten redan och känner mig tämligen förberedd och trygg, trots allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trist när det börjar med att krångla, men hellre det än att det händer mitt i en semesterresa.

På första turen med vår båt rann det vatten och olja i motorrummet, förra ägaren var helt oförstående. Det var nog ärligt, en del fix indikerade att han nog inte förstod så mycket.

Numera tycker jag det är rätt kul när något pajar, det skapar ju tillfällen till innovationer och att lära sig mer, så se det som en utbildning för det kommer mer senare.

Hustrun har inte riktigt förstått det roliga i att reparera men hon tar det rätt lugnt och litar numera på att jag ordnar det.

Och det är en stark tillfredsställelse när man fått det att fungera, så upp med mungiporna, det blir nog bra det här!

Tack för den uppmuntran :) det var en bra tröst för mig också. Vill ju hellre att det händer nu än när jag har lastat för semester med barn och allt. Jag ser fram emot att få utvecklas till en sjö-McGyver, haha. Jo det ska nog bli bra det här "Tummen upp"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första domen har kommit, det visade sig vara termostaten som var totalt sopslut.

Det är beställt en ny som kommer idag. Efter ca 21 frågor från mig om oljetemperatur och motorns möjligheter att överleva detta fick jag lugnande svar.

Han har nu gjort en koll och ingenting indikerar att det är något knas med själva motorn iallafall, han försäkrade mig även om att han skulle prova den tillräckligt länge och mycket för att säkerställa att det bara var den trasiga termostaten som ställde till det.

 

Så nytt drev sitter på, i förrgår byttes startmotorn och idag ny termostat. Känner att Jungfrufärd version 2 känns möjlig att överleva :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha du har nog rätt Thallatha, vilken premiärtur har gått problemfritt?

 

Senaste båten jag köpte tankade jag kölsvinet fullt med diesel på hemvägen. Förra ägaren hade visst kopplat bort avluftningslangen från skrovgenomföringen.

 

Båten innan fick jag inte igång. Drog mig svettig i snöret, kruvade och felsökte, skickade säkert nåt inlägg här med, innan jag upptäckte att den motorn skulle ha ett dödmansgrepp tillkopplat :D. Det glömde visst förra ägaren skicka med eller informera om.

 

På båten innan den hade förre ägaren valt att ha en brandhake istället för riktig skothake till förseglet, den fastnade såklart uppe i vanten direkt vi hissade segel på väg hem. Med en sambo som fick styra (såklart åt fel håll för hon aldrig sett en rorkult förr) och för mycket vind blev det riktigt spännande att få loss elendet. Men det lärde mig att min nyinköpta J17 var världens snällaste båt :). Hon tog oss ju hem tryggt å säkert hur vi än själva lyckades fucka up :D.

 

Båten innan den köpte jag ihop med en kompis. När han fick köra skulle det såklart busas, så motorn lossnade, den var såklart inte ordentligt fastskruvad i akterspegeln.

 

Så nästa gång jag köper båt så förutsätter jag att den tidigare ägaren har gillrat fällor åt mig. Nåt jävulskap ska ju premiären bjuda på, det är väl så man boundar med sin nya båt :D.

 

Och du SiNteXX, varvsskött = slarvskött. Så ta inte för givet att du har en ny impeller bara för att det finns ett kvitto på det. Passa på att kolla den själv nu så vet du hur man byter den i framtiden.

 

/Micke

Wow, du har varit med om en del jungrufärder! Skulle vilja se din kompis min när motorn lossnade, haha!

Till sjöss verkar det fort att samla historier som man kan dra runt elden på kvällen  :D

jag tänkte först att varvskött är bra men efter att ha förstått att ägaren inte kunde någonting om det hela så har jag förstått att det är precis så som du säger. Jag kommer att ge båten lite mer kärlek och inte bara lämna in den, det är ju så man lär känna allt på båten känner jag. Just nu förutsätter jag att vår nya familjemedlem har levt ungefär som i Fritzl's källare förutom att hon har sett dagsljus. Måste gå igenom allt så småningom och kolla vad som behöver lite extra kärlek. slangar, el och annat behöver definitivt ses över.

 

Jag spanade in nya drevet och propellern när jag var och tittade på henne första gången, satt ett Alpha one gen. 2 där och glittrade i solen  :P Viss teoretisk baskunskap har jag efter långt medlemskap här på forumet, dags att göra praktik av det snart  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu fortsätta i samma ämne.

 

Slängde båten i sjön för ett par dagar sedan. Det är inte lång bit mellan sjösättningsrampen och min båtplats men eftersom jag inte alls hade kört den där båten än, ville jag inte börja med att lirka in den i hamnen innan jag varit ut en bit och fått känna på hur den beter sig i vattnet (reagerar på gas och roder) - ta en generalrepetition innan premiären liksom.

 

Efter en stund var det tokhett i maskin. Då slog det mig att jag glömt fylla på kylvatten efter ett litet läckage bland slangarna. Det blev rask men långsam reträtt till hamnen.

 

Idag hade jag fyllt på vatten, kollat alla läckage och skulle iväg för att ta en första riktigt premiär. Jag dummade mig. Borde egentligen ha kretsat runt i absolut närhet till hamnen i händelse av problem. Men ivern drog mig onödigt långt bort och när tempmätaren tydligt indikerade att jag kunde börja lägga i potatisen, så var det plötsligt jäkligt långt tillbaka. Det kokade förstås innan jag var i hamn. Får hoppas jag inte sabbat allt för mycket i Super Majoren. Kom precis hem från den premiären.

 

Nu får järnklumpen svalna och sedan får jag åka ut och slita fram termostaten. Hoppas innerligt att det bara är den. Vattenpumpen kan förstås också ha något knas. Är smått orolig för om värmeväxlaren börjar bli gammal och igentäppt av rostflagor. Sjövattnet tycks dock passera växlaren fint och skvätter ut i till synes normal mängd i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu fortsätta i samma ämne.

 

Slängde båten i sjön för ett par dagar sedan. Det är inte lång bit mellan sjösättningsrampen och min båtplats men eftersom jag inte alls hade kört den där båten än, ville jag inte börja med att lirka in den i hamnen innan jag varit ut en bit och fått känna på hur den beter sig i vattnet (reagerar på gas och roder) - ta en generalrepetition innan premiären liksom.

 

Efter en stund var det tokhett i maskin. Då slog det mig att jag glömt fylla på kylvatten efter ett litet läckage bland slangarna. Det blev rask men långsam reträtt till hamnen.

 

Idag hade jag fyllt på vatten, kollat alla läckage och skulle iväg för att ta en första riktigt premiär. Jag dummade mig. Borde egentligen ha kretsat runt i absolut närhet till hamnen i händelse av problem. Men ivern drog mig onödigt långt bort och när tempmätaren tydligt indikerade att jag kunde börja lägga i potatisen, så var det plötsligt jäkligt långt tillbaka. Det kokade förstås innan jag var i hamn. Får hoppas jag inte sabbat allt för mycket i Super Majoren. Kom precis hem från den premiären.

 

Nu får järnklumpen svalna och sedan får jag åka ut och slita fram termostaten. Hoppas innerligt att det bara är den. Vattenpumpen kan förstås också ha något knas. Är smått orolig för om värmeväxlaren börjar bli gammal och igentäppt av rostflagor. Sjövattnet tycks dock passera växlaren fint och skvätter ut i till synes normal mängd i aktern.

 

Aj då, hoppas det är termostaten bara då, jag hoppas för egen del samma sak, att termostatbytet ska göra susen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att en termostat som ger upp alltid ger upp i öppet läge?

 

Killen på marinan beskrev det som att den inte alls betedde sig "som den skulle", Jag uppfattade det som att den skulle börja öppna sig runt 43 grader och vara helt öppen vid 88 men att den knappt öppnade sig alls. Jag kan ha missuppfattat det såklart  :huh:

Jag kunde genom en snabb okulär besiktning konstatera att termostaten inte såg så värst pigg ut men säkert hade trevliga historier från tiden då Hjälmaren brann.  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag kunde genom en snabb okulär besiktning konstatera att termostaten inte såg så värst pigg ut men säkert hade trevliga historier från tiden då Hjälmaren brann.  :D

 

 

Lite OT

 

Hade en bekant från Vänersborg.

 

Han sa alltid om sånt som var för länge sen.

 

"Det var det året som Vänern brann och vi släckte med halm"      :wacko:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Det var det året som Vänern brann och vi släckte med halm"      :wacko:

 

 

Lite OT men otroligt roligt  :D  :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Det var det året som Vänern brann och vi släckte med halm" :wacko:

 

Lite OT men otroligt roligt :D:lol:

Erre nån undermening i det eller erre ba ja som e fläng..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Det var det året som Vänern brann och vi släckte med halm" :wacko:

Lite OT men otroligt roligt :D:lol:

Erre nån undermening i det eller erre ba ja som e fläng..?

 

 

Nä, nå fläng är du inte. Det finns många varianter på dessa gamla (och väldigt lokala) uttryck runtom i Sverige. Det betyder inte mer än att något var för extremt länge sedan. Eftersom Hjälmaren (och vänern) numera är en sjö så lär det har varit en stund sedan det brann just där. Gamla ologiska uttryck är bara rent i allmänhet rätt roliga tycker jag. släcker man dessutom med halm blir ju ännu mer ologiskt  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu fortsätta i samma ämne.

 

Slängde båten i sjön för ett par dagar sedan. Det är inte lång bit mellan sjösättningsrampen och min båtplats men eftersom jag inte alls hade kört den där båten än, ville jag inte börja med att lirka in den i hamnen innan jag varit ut en bit och fått känna på hur den beter sig i vattnet (reagerar på gas och roder) - ta en generalrepetition innan premiären liksom.

 

Efter en stund var det tokhett i maskin. Då slog det mig att jag glömt fylla på kylvatten efter ett litet läckage bland slangarna. Det blev rask men långsam reträtt till hamnen.

 

Idag hade jag fyllt på vatten, kollat alla läckage och skulle iväg för att ta en första riktigt premiär. Jag dummade mig. Borde egentligen ha kretsat runt i absolut närhet till hamnen i händelse av problem. Men ivern drog mig onödigt långt bort och när tempmätaren tydligt indikerade att jag kunde börja lägga i potatisen, så var det plötsligt jäkligt långt tillbaka. Det kokade förstås innan jag var i hamn. Får hoppas jag inte sabbat allt för mycket i Super Majoren. Kom precis hem från den premiären.

 

Nu får järnklumpen svalna och sedan får jag åka ut och slita fram termostaten. Hoppas innerligt att det bara är den. Vattenpumpen kan förstås också ha något knas. Är smått orolig för om värmeväxlaren börjar bli gammal och igentäppt av rostflagor. Sjövattnet tycks dock passera växlaren fint och skvätter ut i till synes normal mängd i aktern.

 

 

En sak som kan hända vid kokning, är att topplocket blir skevt. Blir det skevt, kommer du märka det på att det bubblar i expansionskärlet eller att glykolen försvinner. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av läget.

 

Termostaten är bytt, det flödade dock bensin från förgasaren. Vid en närmare titt verkar det som att någon har "tyskdragit" fast förgasaren och gjort den skev istället för att en gång i tiden bytt packningar. Ny förgasare på väg hem, förhoppningsvis blir båten klar på onsdag. 

 

Håll tummarna för att det här blir bra nu mina vänner.

 

F.ö. så var den enda båtplatsen som var tillgänglig en plats på 2,60 x 6,00 som jag fick ta om jag ville, tror dock att det kan bli tight eftersom båten är 2,60 x 7,22. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att det blir så tight att du sitter permanent på plats....:-)

 

Tänkt på att du måste ha plats för att skydda ditt skrov mot granne/Y-bom/påle på något vis. Är det så tight får du ju inte ens in en fender.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara så att platsen är avsedd för båt med max bredd 2,60 + fendrar? Inte så troligt men man kan ju alltid fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att det blir så tight att du sitter permanent på plats....:-)

 

Tänkt på att du måste ha plats för att skydda ditt skrov mot granne/Y-bom/påle på något vis. Är det så tight får du ju inte ens in en fender.....

 

 

Kanske kan vara så att platsen är avsedd för båt med max bredd 2,60 + fendrar? Inte så troligt men man kan ju alltid fråga.

 

Måtten avser själva platsens bredd så det blir väldigt tight att komma in mellan pålarna är jag rädd. Tack för svar hörrni! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av läget nr.2

 

Förgasaren är bytt och tycks gå och starta mycket bättre än förut. Båtplats i min egen stad fann jag tyvärr inte. Imorgon sjösätter vi henne igen och förbereder jungfrufärd nr.2. Lite sent på sommaren kanske men nu är drömmen nära :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...