Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
nordsluttning

Segla Västervik - Gävle

Rekommendera Poster

Naturligtvis inte helt enkelt att svara på då det är mycket som påverkar. Hursomhelst, hur många dagar ska man räkna med för en seglats Västervik - Gävle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att den dum fråga får ett dumt svar, men ibland kan en väl formulerad fråga ändå få ett dumt svar.

 

En grov beräkning är att sträckan är närmare 300 distansminuter.

 

Vi "seglade" en båt från Gunnebo (syd Västervik) till Härnösand för ett par år sen. Hade visserligen skitväder - kulingvindar från nord mm från Dalarö till Öregrund och sen nästan ingen vind alls resten av sträckan, så det blev en hel del motorgång.

 

Om man gör sådana dagsetapper som vi gjorde, hade vi varit i Gävle på 8;e dygnet. 

 

Det hade naturligtvis kunnat gått snabbare. Men jag skulle nog räknat med 14 dagar.

 

Skrev i min blogg om resan dag för dag - snarlika sträckning fram till Eggegrund

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/06/1-tre-mann-i-en-bad-transportsegling.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två dygn med fem friska grabbar i en snabb båt och bra sydvind. Själv hade jag nog tagit 10 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort seglar du? Hur långt är det? (tips: Eniros sjökort har ett praktiskt mätverktyg)

Sen är det lätt att räkna ut... Utan dessa parametrar är det omöjligt att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat från Gotland till Gävle på 3 dygn. Första dygnet var 24h segling från Gotland till Fastlandet, typ, Nynäshamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då seglar du från västervik på 3 dgr om du har gynnsam vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag seglade såhär:
Dygn 1 - kappelshamn(Gotland norr) till en skyddad vik vid nåttarö. Ca 24 h.

Dygn 2 - Nåttarö(utö typ) till Gräddö. Heldag.
Dygn 3 - Gräddö till Öregrund. Heldag. 
Dygn 4 - Öregrund till Gävle. Heldag. 

Så det var tydligen 4 dygn :P

Även vid en snitt på 4-5 knop tar det 10 h till Gävle från Öregrund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ett snöre är lite olika långt beroende på hur man använder det...

 

Vi ska segla upp till Haparanda från Srockholm (ca. 450 M) och vi räknar med fyra dygn.

Målet är att komma till Haparanda på så kort tid som möjligt, för att sedan ta det lite lugnare hem längs kusten.

 

Vad har ni för båt?

 

Vi har en 9,5 m båt med SRS=1,11 och vi räknar med 4 knop i snitt för semestersegling och om det stämmer att det är 300 M så tar det oss 75 timmar, dvs 10 dagar ungefär.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappt 300 distansminuter - var väl jag som mätte grovt.

 

Min grova mätning slutade på styvt (något mer än) 250 distansminuter och eftersom jag inte gillar glädjekalkyler blev det "knappt 300 distansminuter" och förslag att avsätta 14 dagar för seglatsen.

 

Det finns mycket att se på vägen

 

Jag seglade Kåge -Haparanda med  min Storfidra  - SRS ca 0.9 - 3 veckor och Haparanda Stockholm på 5 veckor - det var den tid jag hade till förfogande.

 

Jag brukar aldrig fundera på hur lång tid det kan ta att segla en viss sträcka. (jo det gör jag i viss mån)

 

Det vikytigaste för mig är lur lång tid jag maximalt har på mig att segla en viss sträcka och sen anpassar jag mig efter det.

 

Året efter att jag seglat Kåge - Haparanda - Stockholm, ca 1000 distansminuter, på 8 veckor, seglade jag Stockholm - Kungshamn, ca 600 distansminuter, på 3 veckor. Detta av den enkla anledningen att jag bara hade 3 veckor till förfogande.

 

Seglar man en längre sträcka bör man ha utrymme för liggdagar, dåligt väder - vilket ju oftare är vindstilla än kuling och allt annat som kan inträffa. Dvs inte ha för snäva marginaler.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Seglar man en längre sträcka bör man ha utrymme för liggdagar, dåligt väder - vilket ju oftare är vindstilla än kuling och allt annat som kan inträffa. Dvs inte ha för snäva marginaler.

Det där är lätt att glömma, framför allt om man mest seglar i skärgård där det ju oftast går att segla oavsett väder annars!

 

När vi seglade ner X35an till VM i Hellerup förra sommaren seglade vi Stockholm - Kalmar på ca 30 timmar och Kalmar - Falsterbokanalen med stopp för att bunkra diesel en gång på ytterligare ca 36 efter en natt i Kalmar.

Sen låg vi inblåsta i 2,5 dagar i Falsterbokanalens mynning innan vi avslutade med 3-4 timmar över Sundet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...