Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Värmare vs gångvärme

Rekommendera Poster

Vad är egentligen skillnaden mellan följande:

 

Värmare, gångvärme och defroster?

 

Så här ser jag det:

Jag tänker att har man värmare i båten dvs typ diesel- eller fotogenvärmare så använder man väl den även när man kör men ibland när man läser en båtannons så står det att båten har både värmare och gångvärme, känns inte det lite overkill?

 

Kan man tänka så här att har man värmare kan man använda den både som vanlig värmare och gångvärme men gångvärme kan man bara använda som just det..., gångvärme?

 

Defroster sen då? Är det samma som gångvärme men med ev tillägget att den förser vindrutan med varmluft?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmare: Ofta fristående enhet typ Eberspächer eller liknande. Tar några minuter att gå igång och måste eftergå ett tag för nedkylning. Ibland ett samlingsnamn för "det finns något sätt att få varmt i båten". Med rymligt samvete innegfattas även en låda med värmeljus.

 

Gångvärme: Motorns kylvatten värmer innerutrymmena via värmeväxling till luft i en låda ihopbyggd med fläkten.

 

Defroster: Varmluft riktad mot vindrutan. Ofta ett av gångvärmens utblås, ibland en simpel fläkt med elektrisk uppvärmning av luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med gångvärme brukar man mena att motorns överskottsvärme värmer upp båten.

 

Jag har exempelvis vattenburen värme kopplad till en gasolkamin. När jag går för motor så ställer jag om ett par kranar så att motorns kylvatten går genom värmesystemet och värmer upp båten.

 

Defroster antar jag, precis som du skriver, är som på en bil, d v s varmluft på vindrutan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten Webasto luftvärmare i min båt. 

 

När jag installera den drog jag ett par luftslangar för att få värme - defroster - på rutan framför inre styrplatsen. Jag har båten i hela året och effekten blev för dålig på defrostern på vinterhalvåret.

 

När jag bytte motor för några år sen, med sötvattenskylning, fick jag möjlighet att installera gångvärme. Värmen från motorns kyls ju bort. Satte en extra värmeväxlare och anslöt ett varmlufftsaggregat, som omvandlar det vattenburna systemet till varmluft. Ett par uttag till defroster på rutan framför ratten plus ett uttag i förpiken och ett lågt placerat i däckssalongen.

 

Gångvärmen från motorn ger betydligt mer värme än Webastovärmaren. Tänker bygga ut det systemet med vattenburen värme runt om i båten och även en varmvattenberedare. I funderingarna finns även att installer en av de mindre REFLEX -kaminerna och ansluta till det vattenburna sytemet.

 

Just nu har jag två källor till värme.

 

En luftburen Webastovärmare med defroster.

Gångvärme från motorn med defroster

 

Möjligen installerar jag en vattenburen Reflexkamin parallellt med motorns gångvärme.

 

Jag tror att det är bättre att ha en liten värmare som går på fullfart hela iden, än en stor värmare som går på sparlåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvattenberedare som värms av motorns kylvatten brukar ju även det kallas gångvärme även om det inte används till att värma upp själva båten. I övrigt stämmer det som skrivits här ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som VVS:are (för tillfället) anser jag att värme/värmare är något som har med värmen i luften att göra.

 

Uppvärmning av varmvatten i en varmvattenberedare är något annat, men jag vet inte vad man borde kalla det när motorn värmer varmvatten.

Kylvattenkopplad varmvattenberedare kanske?

Varmvattenberedare kopplad till motorns kylvatten?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...