Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
roadrunner36

Bensinlukt och allmän säkerhet

Rekommendera Poster

Köpte en gammal daycruiser från början av 80-talet för ett tag sedan.

Vill gå igenom båten noggrant innan jag börjar använda den.

Har känt att det luktar olja och bensin i motorutrymmet.

Vad ska jag börja med att kolla?

Hur kollar jag om tanken är tät?

Hur ser jag att startmotor, generator och förgasare är gnistfria eller marina delar?

Ös på med förslag på vad jag ska kolla upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har förgasare så luktar det ju alltid liätet bensin.

Gamla motorer luktar olja. Men kolla efter oljespill runt motorn, eller söl med kylvatten.

Men kolla upp bränsleslangar och rör, byt dem om du är tveksam. Kolla efter läckor då motorn går.

Kolla motorrumsfläkten. Kommer du åt att ispektera tanken? Kolla tankens anslutningar, och om den har en manlucka med torr packning högst upp.

Startmotorer är ju vanligtvis helkapslade, men det har ju hänt x flera att dessa orsakat expolosioner. Kan ku vara glappa anslutningar som ger gnistor.

Växelströmsgeneratorer skall ju inte ge några gnistor egentligen, men man vet ju aldrig om det är gammalt och slitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet bensin luktar det om förgasare men det ska inte lukta bensin om man är mer än en ungefär halvmeter ifrån förgasaren.

En maringenerator har antingen nät i bägge ändarna av huset eller en tät kapsling runt kolen. Även växelströmsgeneratorer gnistrar litegrann...

Om tanken är otät luktar det bensin i hela båten.

Hur förgasaren ska se ut beror ju på vad det är för motor och förgasare. En grunregel för marinförgasare är ju att "läckande" bensin ska hamna i insuget och inte utanför förgasaren. Om den tex flödar över så får inget hamna utanför utan det ska hamna i insuget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...