Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Castwebb

OMC V6 ryker ur vevhusventilationen går dåligt vid pådrag

Rekommendera Poster

Btw så har jag köpt en villa på 93kvm som jag har totalrenoverar med ny el och nya vattenledningar och ändrat hela planlösningen och detta tog 5månader. Och jag har ytterligare två hus, varav 1 jag har dragit in avlopp och har gjort en tillbyggnad på. Jag har saker att göra. Men jag skall renovera motorn till båten jag köpt för att lära mig det också. Detta är min 6:e båt och min 34:e båtmotor så det kommer nog att gå bra. Men jag frågar ändå för att vara helt säker på min egen slutsats, det är därför jag ifrågasätter era svar ibland!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med drevet? Hur renoverar man det? Jag har aldrig pillat med ett drev innan. Vad skall bytas och vad skall man smörja in, fetta in?

Ett drev är en växellåda så att riva ner helt för att renovera själv är nog inte aktuellt om man inte har det som profession. Det kräv tex en hel del specialverktyg. Vissa delar kan man ju byta som tex vattenpump, trimgivare, styrtappen i skölden, bälgar, stödlager, kanske knutar, eller vad som nu behövs. Fast att riva i själva överhuset eller underhuset ska man kanske passa sig för. Om man fått vatten i oljan kan man behöva byta alla tätningar och det går att göra själv men då måste man köpa på sig verktyg. Inte minst för att kunna provtrycka och vakuumprova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ett bra förklarat svar på mina frågor Eld. Då vet jag detta och skall tänka över hur jag skall göra med mitt drev.

 

Hur vet jag vad det är för drev som jag har? Han jag köpte den av sa att det hette King Cobra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får ni ge er ungar, sluta slåss om spaden och hjälp varandra i stället!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Btw så har jag köpt en villa på 93kvm som jag har totalrenoverar med ny el och nya vattenledningar och ändrat hela planlösningen och detta tog 5månader. Och jag har ytterligare två hus, varav 1 jag har dragit in avlopp och har gjort en tillbyggnad på. Jag har saker att göra. Men jag skall renovera motorn till båten jag köpt för att lära mig det också. Detta är min 6:e båt och min 34:e båtmotor så det kommer nog att gå bra. Men jag frågar ändå för att vara helt säker på min egen slutsats, det är därför jag ifrågasätter era svar ibland!!!

Skrev ett långt svar med feldiagnos och ev  enkel lösning men efter att ha googlat igenom övriga trådar så plockades det bort med tanke på följande:

 

"En 26 årig snickare  som förbrukat 34 motorer på 6 båtar"    

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att detta är min 6:e båt och jag har haft 34 motorer. Jag har aldrig bytt motor ifrån någon båt. Jag har köpt flera motorer och sålt dem efter att kollat över dem och lagat dem.

Vart har du fått att jag har förbrukat 34 motorer på 6 båtar? Har du läs svårigheter eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du läs svårigheter eller?

 

Det är just den där attityden som du haft i upprepade gånger dina trådar som gör att flera, inkl. mig själv, blir smått irriterade på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ett bra förklarat svar på mina frågor Eld. Då vet jag detta och skall tänka över hur jag skall göra med mitt drev.

 

Hur vet jag vad det är för drev som jag har? Han jag köpte den av sa att det hette King Cobra?

Aj! Det var inte så bra. Det är svårt med reservdelar till det. Bort med tassarna och kör så länge det håller. När det inte längre håller så får du byta både sköld och drev. Det finns folk som fått sitt King Cobra stulet just för att det var ett King Cobra och det inte går att köpa ersättningsdrev... och det finns andra med rymligt samvete...

 

Exempel

En drivknutsbälg till ett Alpha One kostar 500Kr men till en King Cobra kostar den 2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

från pm; "Jag förstår inte varför du skall lägga dig i och fönedra mig på min tråd?

Har du inget bättre och vettigare att göra"?  

 

" Har du läs svårigheter eller"? 

 

Japp stämmer bra även ganska ordblind men dator hjälper till en hel del och men därför blev det garaget istället för skolbänken  för min del (hjälpmedelel som datorer fanns ju inte på 60 och 70 talet)   men vi har väl alla våra svagheter.

 

ang din tråd: riv av toppen du har troligen bara en toppackning som brustit mellan loppet och stötstångshålet eftersom du bara har rök ut ur ena ventilationen, sprucken kolv är annars troligt men då hade den ventilerat genom båda,  horna till ett lopp och dunka ner en kolv bör nog en snickare klara men att borra ett block krävs högre kompetens samt en rejäl maskin invenstering.

 

Din tråd påminner mycket om en tidigare medlem, eller var det kanske du som var vro pumpen med div problem.  I såfall, välkommen tillbaks och hoppas även alla underhållande trollen tittar fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer rök ur båda slangarna som jag nog har skrivit innan. Ytterligare en förnedring att lägga in pm i tråden, onödigt.

Den stora anledningen till att ni blir irriterade på mig är för att ni inte förstår varför jag ställer motfrågor och ifrågasätter er. Men om jag gör er så irriterade så behöver ni ju inte fortsätta svara. Detta är ju ett forum där vi skall hjälpa varandra, inte trycka ner varandra. Så kan vi bara ta och lägga ner alla anklagelser, irritationer, problem och andra onödiga saker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen tack Eld för intressant information. Kan man öppna upp övre och undre delen och inspektera och smörja in knutar mm och ev byta packningar som är trasiga men inte göra mer än så om det nu är så svårt att få tag i delar och för att det är så dyrt. Finns det något sätt jag kan kolla om det är ett King Cobra eller bara ett vanligt Cobra drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken den kommer till stor hjälp mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det fodrar lite kunskap om inmätning och injustering av vissa av dom nya delarna. Bla kolvringsgap, axial spel på vevaxeln för att nämna några.

Dessa kunskaper får man bara genom att läsa sig till dom." (Gelis)

 

Får man BARA dessa kunskaper genom att läsa sig till det? Om man har testat på en motor och misslyckats och sedan testat på en annan motor och lyckats mäta rätt så har man väl inte läst sig till det? Man kan ju praktiskt taget lära sig allt man vill. ;)

När det kommer till motorrenoveringar är teori A och O. Att kunna indikatorklocka, bladmått, skjutmått och mikrometer är direkt avgörande för resultatet. Att göra saker på en höft praktiskt kommer inte leda någon vart hur många motorer du än renoverar, om du inte har de teoretiska kunskaperna kring axialspel, kolvringsgap osv.

 

Den goda sidan av saker är att har du en gång lärt dig teorin kring sakerna, så spelar det ingen roll vilken motor/maskin du pysslar med, det är bara att använda specifikationerna i arbetet.

 

Tro mig, jag har verkligen skitat ner fingrarna med motorer av alla de slag, chansat och begått misstag, men i slutändan har det alltid varit att gå tillbaka till teorin som gjort att jag kommit framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju pillat med både 2&4-takts motorer tidigare och plockat isär och bytt ut diverse delar, men detta är rätt mycket mer än bara byta en kolv eller en packning så det kommer troligtvis bli lite svordomar och dagar då motorn skall skrotas. Men det får man handskas med jag ser det som en lärdom inte som ett måste. Jag tänkte lägga upp bilder och skriva hur det går under renoveringen om det är något som ni vill se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Ziggemannen jag kommer inte att chansa så som du beskriver att du har gjort, för jag tänker inte göra ett misstag när det kommer till något jag inte har gjort förut i så stor utsträckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...