Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Berka81

Garmin 526?

Rekommendera Poster

Har kommit över denna plotter och skall nu banka in den i båten innan sjösättning.

 

Är det vedertaget att man "köper" kartorna från garmin eller hur får jag tag på dem? Dyra? Jag behöver sjökort över Bohuslän.

 

Hade varit tacksam för lite input från er som är lite mer bevandrade i ämnet.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns att köpa på blocket, tänk bara på att dessa kort är inte den senaste versionen, dessa går dock att uppdatera till senaste versionen, Vara bara noga med att det är ett oginalkort du får - det finns enn uppsjö av "piratkopierade kort" dessa går inte att uppdatera.
Nya kort köper du hos båttillbehörhandlar tex Hjertmans eller SeaSea. Har själv köp ett hos Hjermans i vår för att vara säker på att detta är ett kort som kommer att gå att uppdatera i framtiden.

Ett VEU470S kostar 1790:- hos Hjertmans

 

 

/ Tomas

 

 

Redigerad av Tomas_Bjorkman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns att köpa på blocket, tänk bara på att dessa kort är inte den senaste versionen, dessa går dock att uppdatera till senaste versionen, Vara bara noga med att det är ett oginalkort du får - det finns enn uppsjö av "piratkopierade kort" dessa går inte att uppdatera.

Nya kort köper du hos båttillbehörhandlar tex Hjertmans eller SeaSea. Har själv köp ett hos Hjermans i vår för att vara säker på att detta är ett kort som kommer att gå att uppdatera i framtiden.

Ett VEU470S kostar 1790:- hos Hjertmans

 

 

/ Tomas

Har suttit hela eftermiddagen och kvällen med att försöka läsa in ett sjökort i denna plotter. Köpte ett piratkopierat på Tradera men det verkar inte som att plottern hittar SD-kortet. Tänkte att det givetvis beror på att jag snålat och köpt en kopia, så jag åkte och hämtade grannens sd-kort till en likadan plotter, men inte heller detta kort verkar min plotter hitta trots att det är original och sitter i en exakt likadan plotter. 

 

Någon som har tips? Får inte ens felmeddelande från plottern.

 

Man kan ju via en funktion i plottern läsa över systeminformation till SD-kortet, när jag väljer detta alternativ så får jag meddelandet "Sätt i kortet" oavsett vad jag har för kort i slottet på plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det piratkopierade funkar inte utan att man lägger in serienumret på din 526:a i sd-kortet så du har blivit lurad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det piratkopierade funkar inte utan att man lägger in serienumret på din 526:a i sd-kortet så du har blivit lurad.

 

Jag vet exakt hur det fungerar med kopior och serienumret, men det är inte det som är problemet antar jag. Problemet är att inte plottern hittar något SD-kort oavsett vad jag stoppar i?????

 

När jag går in under kartor så är det bara nån deafult-karta "world map" eller något liknande som visas. Om den hade hittat SD-kortet hade den väl lagt upp fler sjökort under fliken "kartor" antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att göra en fabriksinställning heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

pseudonym menar fabriksåterställning (hoppas jag :huh: )

 

 

När Plottern startar så talar den ju om vilka kartor den laddar och då står det endast Worlwide shaded relief map 3.00... laddar inga andra kartor oavsett vad jag döper SD-kortet till eller vilket serienummer jag döper kortet till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att du har råkat skriva över på kortet när du var inne och ändrade inställningarna för systeminformation. Har du senaste uppdateringen i programvaran i plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att du har råkat skriva över på kortet när du var inne och ändrade inställningarna för systeminformation. Har du senaste uppdateringen i programvaran i plottern?

 

Har inte skrivit över någonting, alla filer ligger kvar på SD-kortet. Plottern ber ju mig sätta i kortet när jag försöker spara ner systeminformationen till kortet, alltså fattar den inte att det sitter ett kort i slottet.

 

Det är firmware 3.40 i den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1.

Du måste formatera SD kortet  rätt. Har för mig MSDOS FAT. Ska inte vara extended om jag kommer ihåg rätt. Är det fel så hittar den inte kortet.

 

2.

Skapa en mapp "Garmin" och lägg filen "gmapsupp.img" i den

 

 

Sen fungerar det, eller så är något trasigt

 

/P

Redigerad av pos42
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.

Du måste formatera SD kortet  rätt. Har för mig MSDOS FAT. Ska inte vara extended om jag kommer ihåg rätt. Är det fel så hittar den inte kortet.

 

2.

Skapa en mapp "Garmin" och lägg filen "gmapsupp.img" i den

 

 

Sen fungerar det, eller så är något trasigt

 

/P

 

Tror att kortet är formaterat till FAT32 nu. skall testa att ändra detta. men har läst någonstans att vissa firmware inte klarar att läsa kort med större kapacitet än 2GB, mina SD är 4GB, kan det vara det som spökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1.

Du måste formatera SD kortet  rätt. Har för mig MSDOS FAT. Ska inte vara extended om jag kommer ihåg rätt. Är det fel så hittar den inte kortet.

 

2.

Skapa en mapp "Garmin" och lägg filen "gmapsupp.img" i den

 

 

Sen fungerar det, eller så är något trasigt

 

/P

 

Tror att kortet är formaterat till FAT32 nu. skall testa att ändra detta. men har läst någonstans att vissa firmware inte klarar att läsa kort med större kapacitet än 2GB, mina SD är 4GB, kan det vara det som spökar?

 

 

 

Det tror jag inte då vissa kort är mer än 2GB. Jag har haft en 526...

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Uppdatera kortet", är det ens möjligt med originalkort? Och hur gör man då i sådana fall? Jag har aldrig hört talas om att kartorna går att uppdatera utan att man behöver investera i ett nytt kort för ett par tusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1.

Du måste formatera SD kortet  rätt. Har för mig MSDOS FAT. Ska inte vara extended om jag kommer ihåg rätt. Är det fel så hittar den inte kortet.

 

2.

Skapa en mapp "Garmin" och lägg filen "gmapsupp.img" i den

 

 

Sen fungerar det, eller så är något trasigt

 

/P

 

Tror att kortet är formaterat till FAT32 nu. skall testa att ändra detta. men har läst någonstans att vissa firmware inte klarar att läsa kort med större kapacitet än 2GB, mina SD är 4GB, kan det vara det som spökar?

 

 

 

Det tror jag inte då vissa kort är mer än 2GB. Jag har haft en 526...

 

Peo

 

Jag har en 526S och vill minnas att max är 2 GB. Har den inte hemma så jag kan inte kolla. Men lägg över kartorna till ett 2 GB och om det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med Garmin Sverige denna vecka. Det går att uppdatera sina kort. Besök din återförsäljare, vissa större har utrustning för detta. Går också via garmins hemsida. Men för tillfället har de trassel med denna funktion. Om du vill byta kort, till ett med större område, så går det också.

Du får rabatt, oavsett hur du uppdaterar, mot att köpa nytt. Ca halva priset mot att köpa nytt, men om du skall ha större område, så får du ca 50% av värdet, på de kort du haft.

 

Har en 525, med kort som är icket original Fungerar bra. (har även orginal, över ett mindre område). Men kortet går inte vara över 2gb. Ska vara en IMG fil, om jag minns rätt. Vet inte om det är lyckat att uppdatera gps:en, de kan ha uppdaterat skydden, mot kopierade kort.

 

Dick skulle det behövas, enligt garmin, om du behöver läsa kort över 2gb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråden efter 3 år då 😀.

Fick aldrig igång plottern så den blev liggande, men tog tag i det i våras och nu fungerar den äntligen efter mjukvaruuppdatering.

 

Finns det någon enkel guide för oss landkrabbor hur man använder den för att lägga upp rutter/waypoints etc. Som det är nu fattar jag ingenting. Den visar ju rutten över land?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...