Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
seerikand

"Gå-iland-ställen" - Utgår från Hinsholmen

Rekommendera Poster

Hej på er!

Som den nyblivna båtägare jag är undrar jag lite över vart man skall åka när det väl är dags?! :D

Båten ligger på Hinsholmen och ja, jag inser att det bara är att åka runt och hitta ett ställe att gå iland på.

 

Då jag känner mig relativt osäker på sjölivet skulle det underlätta med några tips som man på förhand kan hitta i sjökortet och sen ta sikte på valt ställe.

 

Jag eftersöker alltså öar/ställen man kan gå iland på för att bada/grilla och ha det så gött man kan ha det på havet!

 

//Erik333

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/

 

http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/VastkustensNaturhamnar

 

Sen har kryssarklubben ett antal publikationer till på ungefär samma tema.

 

Man använder dem på det sättet, att under högsäsong är det dit man inte går och övriga delar av året är det alldeles utmärkta naturhamnar.  :mellow:

 

Lycka till med båtåkandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

www.mainwiki.se

 

Här kan du lägga in egna platser du hittat också.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordholmarna mellan Vrångö och Bildal brukar vara välbesökta och där finns det alltid plats. Valö likaså, liksom Kungsö som har en fin sandstrand.

Sedan har du ju alla de bebodda öarna, Styrsö har tre hamnar, Tången, Brotten och Sandviken. Om du kan Joh 3:16 utantill så får du lov att landstiga även på Donsö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bratten och Sandvik skall det vara. I Sandvik är dieseln billig, eller iallafall mindre dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordholmarna mellan Vrångö och Bildal brukar vara välbesökta och där finns det alltid plats. Valö likaså, liksom Kungsö som har en fin sandstrand.

Sedan har du ju alla de bebodda öarna, Styrsö har tre hamnar, Tången, Brotten och Sandviken. Om du kan Joh 3:16 utantill så får du lov att landstiga även på Donsö.

Å Yngve säljer ingen öl ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fjordholmarna mellan Vrångö och Bildal brukar vara välbesökta och där finns det alltid plats. Valö likaså, liksom Kungsö som har en fin sandstrand.

Sedan har du ju alla de bebodda öarna, Styrsö har tre hamnar, Tången, Brotten och Sandviken. Om du kan Joh 3:16 utantill så får du lov att landstiga även på Donsö.

Å Yngve säljer ingen öl ännu?

 

Jodå, numer gör han det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart man skall åka och var man skall förtöja skulle jag påstå beror lite på hur stor och snabb båt du skaffat.

 

Om det är en mindre båt så föreslår jag att du håller lite vänster och går Eskils kanal förbi Önnered och förtöjer vid Franholmen eller Sjöholmarna. Mellanstor så är ju Knarren fint och när du känner dig lite tryggare så Rävholmen, Amneskär, Vrångö och Kungsö m.m. 

 

Det ända som som känns lite viktigt är att du håller koll på var Styrsöbolaget kör och att du inte förtöjer utmed deras körsträckor, dom drar upp bra med svall och det kan lätt bli otrevligt.

 

Ha kul i sommar..

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Apråpå svall, hur är det med Sten A Olssons monsterfärja numera? den orsakade nu en mindre tsunami på Rivöfjorden, är den avyttrad? eller sätts den in i vissa tidtabeller?

 

Styrsöbolagets snabbfärjor ger ju en ganska elak våg, jag upptäckte att den nya ambulansbåten inte heller är direkt angenäm att möta, eller bli upphunnen av, trots att den inte begärde fri väg med blåljus så iaktog den inte vedertagna väjningsregler och den drar upp den hel del sjö i viss fart.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya katamaranfärjorna är rena fröjden att möta jämfört med dom stora gamla från 80-talet som putter en vägg av vatten framför sig och lämnar 1,5m vågor efter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya katamaranfärjorna är rena fröjden att möta jämfört med dom stora gamla från 80-talet som putter en vägg av vatten framför sig och lämnar 1,5m vågor efter sig.

Ja, jag kände inte heller riktigt igen mig i George svar.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ser nog svallvågorna ur ett kajakperspektiv, men man skall väl heller inte testa sin båt och köra igenom dem i 17 knop som jag gjorde i söndags.

Sedan gäller det väl att ha koll på var styrsöbolagets båtar passaerar då man lägger till i naturhamn, skepparn vet ju inte att du har en kastrull med kokande potatis på spisen, sedan har ju dessa skeppare en tajt tidtabell att passa, den skall ju stämma med 11ans tidtabell för samtrafik till och från Saltholmen.

 

Stora Lyngskär har en fin vik mot ost, litet grunt längst in men kan även funka som natthamn. Små Lyngskären strax söder därom är fina badöar, men i mitt tycke bara till för förtöjning lver dagen, an av öarna, tror det är den mindre, har ett överraskande gott djup runt om. Dessa ligger för nära hemmahamnen för mig så det är sällan jag lagt till där. På Donsös ostsida, norra delen finns det några badvikar, jag smög in där med Nimbusen en gång, men dessa vikar är grunda, mer avsedda för extra grundgående kajak under högvatten. Vrångö har en fin naturhamn på sin norra udde, härifrån kan man nå de fina stigrna som finns på den ön.

 

Sedan får man väl hopas att ts, erik333 även tar sina vaktpass i hamnen, så att Lasse och jag i sällskap med "lilla vargen" och några till, slipper bli ensamma. De senaste stölderna har skett från mindre båtar längst in i hamnen, och det är tydligen de som hyr dessa platser som är sämst på att ta sina vaktpass, enligt "Evert-längst-ut-på-piren".

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mindre båt Uttern 5602 - tack för dina svar, de tåls verkligen att ha med sig i bakhuvudet! :)

Vart man skall åka och var man skall förtöja skulle jag påstå beror lite på hur stor och snabb båt du skaffat.

 

Om det är en mindre båt så föreslår jag att du håller lite vänster och går Eskils kanal förbi Önnered och förtöjer vid Franholmen eller Sjöholmarna. Mellanstor så är ju Knarren fint och när du känner dig lite tryggare så Rävholmen, Amneskär, Vrångö och Kungsö m.m. 

 

Det ända som som känns lite viktigt är att du håller koll på var Styrsöbolaget kör och att du inte förtöjer utmed deras körsträckor, dom drar upp bra med svall och det kan lätt bli otrevligt.

 

Ha kul i sommar..

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är en mindre båt Uttern 5602 - tack för dina svar, de tåls verkligen att ha med sig i bakhuvudet! :)

 

 

 

Har man en mindre båt, å öppnar sig ju betydligt fler ställen att ligga på, än för oss som drar med oss en djup köl.

 

Du kan ju i princip köra upp på vilken strand som helst, fast du kanske får va lite försiktig med motorn den sista biten.

 

En annan måste ju ha minst 1,5 meters djup ca 4 meter från land. Det har hänt att jag inte kommit in till land på ställen där jag brukar ligga - bara för att det varit lågvatten.  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är en mindre båt Uttern 5602 - tack för dina svar, de tåls verkligen att ha med sig i bakhuvudet! :)

Vart man skall åka och var man skall förtöja skulle jag påstå beror lite på hur stor och snabb båt du skaffat.

 

Om det är en mindre båt så föreslår jag att du håller lite vänster och går Eskils kanal förbi Önnered och förtöjer vid Franholmen eller Sjöholmarna. Mellanstor så är ju Knarren fint och när du känner dig lite tryggare så Rävholmen, Amneskär, Vrångö och Kungsö m.m. 

 

Det ända som som känns lite viktigt är att du håller koll på var Styrsöbolaget kör och att du inte förtöjer utmed deras körsträckor, dom drar upp bra med svall och det kan lätt bli otrevligt.

 

Ha kul i sommar..

 

/B

 

Med en sån båt finns inga andra begränsningar i din räckvidd i skärgården än din egen kunskap och tilltro till den.

Ju längre ut du kommer ju bättre blir vattnet och antalet människor mindre, en perfekt kombo.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...