Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ruskpricken

Aspen bensin vs vanlig 95

Rekommendera Poster

Hej därute!

Jo jag har en en "kontroversiell" fråga. Aspen bensin versus vanlig 95 oktan soppa.

 

Om vi nu bortser ifrån "miljö", avgaser, osv mm mfl.

Själva aspen bensinen som sådant, vad äre för skillnad? Har den högre /lägre kracktålighet? Mer lättantänt? eller osv.

 

Snack på mer eller mindre ovetenskaplig basis om att den sätter inte igen munstyckena i förgasaren å mindre avlagringar i tanken mm kan vi bortse ifrån. Men själva soppan som sådan alltså Förbrännignen.

 

Det går åsså en massa snack om att man skall ändra tändtiderna å ventiltiderna å kompression å att naturligtvis är moderna motorer anpassade med just detta för Aspen soppan. Men vad är sanning å vad är "tyckanden" å allmänt snack. Har man en tidigare/senare tändning i tex motorsåg för Aspen å i en motorsåg för vanlig soppa, om de nu görs fler sådana. Var det inte avgaserna som krävde Aspen å med det en massa krångel för att det funkade dåligt å sedan ändrade man motorerna å det är klart då går de sämre på vanlig soppa sedan. Nu menar jag alltså just motorsåg. Men andra motorer?

 

Nyfiken.

Men svara inte om miljö å annat tjafs, utan fakta  om just förbränningen alltså. Den som nu vet nått å inte bara tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet har bra koll på dina frågor.

 

Påverkar alkylatbensinen maskinens funktion/prestanda?

Svar: Nej, alkylatbensinen påverkar inte på något sätt funktionen/prestanda.

 

Är det lägre energiinnehåll i alkylatbensin?

Svar: Ja, det teoretiska energiinnehållet (densiteten) är något lägre för alkylatbensin jämfört med 95-oktanig bensin. Men eftersom alkylatbensin är en produkt som har en bättre förbränning i motorn så uppvisas ingen ökad bränsleförbrukning.

Rapporter från båtbranschen hävdar till och med att man erhåller en bränslebesparing.

Vad är det för oktantal på alkylatbensinen?

Svar: Oktantalet på standard alkylatbensin är 95 oktan.

 

Källa:

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/paverkar-alkylatbensinen-maskinens-funktionprestanda/

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/ar-det-lagre-energiinnehall-i-alkylatbensin/

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/vad-ar-det-for-oktantal-pa-alkylatbensinen/

 

Nästa gång får du googla själv ;)  Jävla retard!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vill man åt en lagringsbeständig bensin så rekommenderar jag Shell Vpower.

Motorcykeln jag har en förgasarförsedd ZX9a från år -99, har alltid gått illa första starten på året. Med Vpower de senasre 3 åren i sista tanken. Så har sånna problem varit bortblåsta.

Min bror har liknande erfarenheter av Aspens soppa i hans Mercury 3,5 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aspen är bra, kvarvarande vanlig bensin i förgasare över vintern orsakar 66% av driftstörningar, tror jag

 

Ett påpekande bara, Aspen säljs i två olika dunkar. En oljeblandad och en med ren bensin.

Den oljeblandade är anpassad för maskiner som är på land och INTE för tvåtakt på sjön. Välj oblandad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De % alkohol som blandas i dagens bensin är rätt elak mot förgasaren, och det slipper man med alkylat. På förra båten körde jag bara alkylat på slutet, tankade på macken i Dalarö som hade samma literpris på pumpen för 95-bensin och alkylat, vilket gjorde valet enkelt.

 

För motorgräsklippare mm är valet ännu enklare; att gå bakom något som blåser ut så mycket skit som sedan skall andas in gör att min hälsa påverkas på både lång och kort sikt känns sådär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jaha du Peter_K skulle nog åsså köpt det om det var samma pris. När jag var senast på macken i Dalarö förra oktober så såg jag ingen pris på alkylat. Fast å andra sidan jag har diesel i båten. Så jag tittade inte så noga.

 

Till Modifierade Vegan. Joru....jag har googlat en massa---innan jag skrev----å efteråt med. Så då är frågan är jag fortfarande en Jälans retard? Kanske bara jälans? Förrexten, vad är en retard? Skall jag googla på det?

:D

Men bortsett från det, du hade de svar jag sökte. Tack!

 

Följande kan jag samanfatta. Om man har tidigare vanlig bensin å fått avlagringar så löser Aspen upp dem å då går motorn sämre ett tag.

Aspen har inte etanol å då blir det mindre problem med aluminiumet i förgasaren.

Eftersom  Aspen är lite renare skall troligtvis tändningen ställas om en  aning, senare?, å man kan nog inte köra på lika mager blandning, kompenserar lägre energiinnehållet. Det kan förklara att vissa motorsågar har skurit. Men jag pratar nu eg. bara om 4-taktare utan olja i soppan.

 

Det jag har kommit fram till alltså är att jag kan köra en sprillans ny 4-taktare på vanlig bensin om jag bortser från avgaserna å gillar att andas in lite rök bakom gräsklipparen. (Hej peter_K  ;)

Det blir ingen påverkan på motorn-skilnad- mot Aspen. Ja...möjligen koksar den lite mer över tid med vanlig soppa då.

 

Tack alla, jag är nöjd å slutar här nu med ämnet.

Ha en bra sommar.

 

Visstifabian, appropå miljö, min nya toa samt septitank installation är klar.

Skitbra... :rolleyes:

(?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jaha du Peter_K skulle nog åsså köpt det om det var samma pris. När jag var senast på macken i Dalarö förra oktober så såg jag ingen pris på alkylat. Fast å andra sidan jag har diesel i båten. Så jag tittade inte så noga.

 

Till Modifierade Vegan. Joru....jag har googlat en massa---innan jag skrev----å efteråt med. Så då är frågan är jag fortfarande en Jälans retard? Kanske bara jälans? Förrexten, vad är en retard? Skall jag googla på det?

:D

Men bortsett från det, du hade de svar jag sökte. Tack!

 

 

 

Googlade du på "Retard"

 

Kunde inte låta bli och fann

 

"retard

  • retard
     
    uttal: /ˈɹiːtɑː(ɹ)d/
    (nedsättande, slang) efterbliven, trög eller korkad person; idiot; person som är dålig på något eller dålig på att lära sig"
Skulle det va du det!?
 
För övrigt så körde jag på sån bensin i motorn till min Hållöjulle i några år. Efter att barn och barnbarn började använda båten allt mer, men inte som segelbåt, tyckte jag att det blev så dyrt att jag började köpa vanlig 95- oktanig bensin i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aspen är bra, kvarvarande vanlig bensin i förgasare över vintern orsakar 66% av driftstörningar, tror jag

 

Ett påpekande bara, Aspen säljs i två olika dunkar. En oljeblandad och en med ren bensin.

Den oljeblandade är anpassad för maskiner som är på land och INTE för tvåtakt på sjön. Välj oblandad.

 

Jag har också märkt att 2-takts bensinen bara får användas på land, men varför?

 

Jag har använt 4-takts Aspen i gräsklipparen och 2-takts Aspen i röjsåg och motorsåg utan problem. Men om jag skulle vilja använda Aspen i mina små båtmotorer där jag blandar i 2-takts olja i bensinen, då ska jag alltså använda 4-takts Aspen och fortsätta blanda i 2-takts olja? Varför går det inte att använda 2.takts Aspen i dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Aspen är bra, kvarvarande vanlig bensin i förgasare över vintern orsakar 66% av driftstörningar, tror jag

 

Ett påpekande bara, Aspen säljs i två olika dunkar. En oljeblandad och en med ren bensin.

Den oljeblandade är anpassad för maskiner som är på land och INTE för tvåtakt på sjön. Välj oblandad.

 

Jag har också märkt att 2-takts bensinen bara får användas på land, men varför?

 

Jag har använt 4-takts Aspen i gräsklipparen och 2-takts Aspen i röjsåg och motorsåg utan problem. Men om jag skulle vilja använda Aspen i mina små båtmotorer där jag blandar i 2-takts olja i bensinen, då ska jag alltså använda 4-takts Aspen och fortsätta blanda i 2-takts olja? Varför går det inte att använda 2.takts Aspen i dem?

 

För att den inblandade oljan inte är avsedd för vattenkylda motorer, bara för luftkylda.

Det finns massor skrivet här på forumet om 2-taktsoljor för den som vill fördjupa sig.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren.

Jaha du Peter_K skulle nog åsså köpt det om det var samma pris. När jag var senast på macken i Dalarö förra oktober så såg jag ingen pris på alkylat. Fast å andra sidan jag har diesel i båten. Så jag tittade inte så noga.

 

Till Modifierade Vegan. Joru....jag har googlat en massa---innan jag skrev----å efteråt med. Så då är frågan är jag fortfarande en Jälans retard? Kanske bara jälans? Förrexten, vad är en retard? Skall jag googla på det?

:D

Men bortsett från det, du hade de svar jag sökte. Tack!

 

 

 

Googlade du på "Retard"

 

Kunde inte låta bli och fann

 

"retard

  • retard
     
    uttal: /ˈɹiːtɑː(ɹ)d/
    (nedsättande, slang) efterbliven, trög eller korkad person; idiot; person som är dålig på något eller dålig på att lära sig"
Skulle det va du det!?
 
För övrigt så körde jag på sån bensin i motorn till min Hållöjulle i några år. Efter att barn och barnbarn började använda båten allt mer, men inte som segelbåt, tyckte jag att det blev så dyrt att jag började köpa vanlig 95- oktanig bensin i stället.

 

Miljövinsten är nada. jag tycker du ska köra på 95-oktanig bensin. Låt dej inte hjärntvättas av politikerna!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Miljövinsten är nada. jag tycker du ska köra på 95-oktanig bensin. Låt dej inte hjärntvättas av politikerna!  

 

 

För att byta samtalsämne - har du sjösatt Storön än..?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Aspen är bra, kvarvarande vanlig bensin i förgasare över vintern orsakar 66% av driftstörningar, tror jag

 

Ett påpekande bara, Aspen säljs i två olika dunkar. En oljeblandad och en med ren bensin.

Den oljeblandade är anpassad för maskiner som är på land och INTE för tvåtakt på sjön. Välj oblandad.

 

Jag har också märkt att 2-takts bensinen bara får användas på land, men varför?

 

Jag har använt 4-takts Aspen i gräsklipparen och 2-takts Aspen i röjsåg och motorsåg utan problem. Men om jag skulle vilja använda Aspen i mina små båtmotorer där jag blandar i 2-takts olja i bensinen, då ska jag alltså använda 4-takts Aspen och fortsätta blanda i 2-takts olja? Varför går det inte att använda 2.takts Aspen i dem?

 

För att den inblandade oljan inte är avsedd för vattenkylda motorer, bara för luftkylda.

Det finns massor skrivet här på forumet om 2-taktsoljor för den som vill fördjupa sig.

 

/B

 

Tackar för svaret. :)

 

Jag har alltid undrat vad skillnaden är, men har inte orkat ta reda på det. Men nu när jag letat runt lite så förstår jag det hela bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter....du måste väl mena  "modifierade vegan"?

Och nej, jag har inte sjösatt än, faktiskt!

:(

 

Annars gott folk, jag har lusläst manualen till motorn i fråga å där säger man vanlig 95 å max 10% sprit. Å inte E15 eller E85! Inte ett pip om Aspen. Däremot så ligger bredvid tanklocket en skylt om Aspen. Tror att det är endast "reklam". Motorn en luftkyld 4taktare av fabrikat ...ja ni vet...B&S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B&S..?

Hursom - de där motorerna är ju inte så bra förbränning i, så Aspen är verkligen att rekommendera. Ibland kan man hitta Aspen på pump hus en firma som meckar med skogsmaskiner osv, då är det ett annat pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu ska man inte tro att alla 4-taktare kan köras på alkylatbensin. Min Yamaha snöskoter 4-takt av nyare modell får inte köras på alkylat för att garantin ska gälla.

 

Min förra skoter som var en 2-taktare rykte mycket mindre när jag hade Aspens 2-taktsolja i oljebehållaren vilket kändes bra och till båtar finns Aspen outboard olja för den som vill ha det.

Gräsklipparen mm kör jag på Aspen som jag tankar billigt vid Hotellbryggan Dalarö

 

http://www.aspen.se/Files/PDF/Produktprogram/204060SE_Produktprogram_Oljor.pdf?TS=634834876842483750

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Peter_K då....vet du inte?

Briggs& Stratton, nått annat känne rinte jag till.

 

post-108375-0-58487100-1464431659.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har brukat konservera med alkylat som soppa i mina utombordare men fick höra av båtmek att många förgasares gummipacknngar/oringar inte gillar detta bränsle. Är det någon här som VET mer om detta? Kändes som en grym ide pga modern bensins ytterst tveksamma kvalitet över tid, men vill ju helst slippa renovera förgasarna varje år...

 

Alkylat är även bra på att lösa upp avlagringar om man har lite skräpiga förgasare, använde det senast i min Yamaha F50 och den går bättre än någonsin efter en kombo av alkylat en tank och sedan Redline S1 och vanlig soppa tanken efter:) Redline S1 är förövrigt den enda tillsatsen jag testat som är värd att använda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...