Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
gbgdc

Sterio drar ur startbatteriet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker en vänlig själ som vill nörda ner sig lite i mitt elschema.

Problemet jag har är att min stereo ligger och drar ur mitt startbatteri även om jag har ställt omkopplaren på förbrukningsbatteriet. Från startbatteriet ligger det direktkopplat till en panel som ser till att länspumpar mm ska fungera även om batteriväljaren står i läge 0. På den panelen ligger även Stereo Memory vilket jag kan förstå, så man inte tappar all lagring på kanaler och dyligt. Stänger jag av den från panelen (15A) så försvinner förbrukningen.

Men det verkar som att min Stereo vill ta ström där ifrån också. Det ska den väl inte?

För om jag ställer omkopplaren i läge för batteri 1 eller 2 så är strömmen konstant ca. 1,5-2A till panelen.

Enda gången den inte drar ström är om jag ställer omkopplaren i läge 0. 

 

Svårt att förklara men fråga gärna om jag verkar otydlig :)

 

http://www.searay.com/boat_graphics/electronic_brochure/Company1729/1C1_23_74DEJAKXM8I.pdf

 

På länken finner ni elschema över min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla kabeln till stereons minne via en hängsäkring direkt till förbrukarbatteriets pluspol (alltså innan batterifrånskiljaren/huvudbrytaren). Nu drar minnet ut förbrukarbatteriet istället... :mellow:

Hängsäkringen skall sitta på kabeln väldigt nära pluspolen som möjligt, osäkrade kablar skall vara väldigt korta...

Nu spelar det ingen roll hur du vrider omkopplaren/huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, minneskretsen får alltid spänning, om det är nån kräm i batteriet.

 

Nu skriver du ingenting om vilken tid det tar för minnet att dra ur batteriet, men denna minneskrets drar en väldigt liten ström, så det är ju lätt att tro att startbatteriet är i dålig kondition. Du har ju iofs automatisk länspump, är du säker på att denna pumpen inte jobbat under tiden du lämnat båten, och i då förbrukat batteriet?

 

Modernare bilstereos har iallmänhet en annan typ av minneskrets, eller rättare sagt, minnen för inställda kanaler och senast spelat spår på CD/USB/minneskort lagras på ett annat sätt, ett sätt som inte drar någon ström.

 

Men kolla dina batterier, syrenivå, syravikt, spänningen då batteriet är nyladdat och obelastat, och kanske även ett belastningsprov.

Vilospänningen för ett friskt nyladdat batteri skall vara omkring 12,7 volt.

 

image_zps08eec2ab.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över en ampere är för mycket, då är det något annat inkopplat också.

Har du en plotter som har NMEA2000? En båtgrannes båt drog en hel ampere efter att han stängt av allt. Jag ombads kolla installation som gjorts av ett proffs (firma som sysslar med marininstallationer)

 

NMEA nätverket hade egen strömförsörjning och ingen av/på knapp utan matades före huvudbrytaren.

Kanske för att båtägaren inte skulle glömma att slå på? Drog 0,9 ampere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men det verkar som att min Stereo vill ta ström där ifrån också. Det ska den väl inte?

För om jag ställer omkopplaren i läge för batteri 1 eller 2 så är strömmen konstant ca. 1,5-2A till panelen."

 

Om du har 1,5-2A i ström är det något helt annat än minnesbackup'en till stereon, alternativt ett gravt fel någonstans. Minnet drar sällan mer än 10mA (0,01A) ens på gamla apparater. Inte ens när stereon går och spelar normalhögt brukar strömmen gå över 1,5-2A mer än i topparna.

 

Det är inte så att minnesbackupledningen och matningsledningen är växlade ?  Inte för att det skulle dra så mycket i alla fall, men ändå....

 

En annan sak - varför i hela friden är "Stereo Memory" säkrad med 15A (det verkar ju faktiskt vara så i schemat) ?  Är du säker på att det inte ligger något annat än minnesbackupen kopplat på denna, då den höga avsäkringen t.o.m. inbjuder till det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt att man förr lade ihop gul och röd till direktplus för att kunna spela stereo när bilen/ båten inte hade tändningen på. 

Kolla så att det inte är så enkelt (om du nu är säker på att det är stereon som tömmer batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George_Ohm har gett dig svaret - koppla minnesbackupen permanent på förbrukningsbatteriet.

 

Jag tror att du kan få backström genom stereon så att startbatteriet (där du har minneskretsen kopplad) laddas av förbrukningsbatteriet (där huvudmatningen till stereon är kopplad). Kan det vara så att du har lite högre spänning på förbrukningsbanken när denna 1.5-2A uppmätts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George_Ohm har gett dig svaret - koppla minnesbackupen permanent på förbrukningsbatteriet.

 

Jag tror att du kan få backström genom stereon så att startbatteriet (där du har minneskretsen kopplad) laddas av förbrukningsbatteriet (där huvudmatningen till stereon är kopplad). Kan det vara så att du har lite högre spänning på förbrukningsbanken när denna 1.5-2A uppmätts?

 

Jag gjorde som ni sa. Får ta och kolla upp lite senare vad det är som ligger o drar 1,5A när stereon är avstängd.

Men nu kan jag iallafall starta båten oavsett hur mycket jag kör med förbrukarna.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så att du hänger på en tångamperemeter på batteriets pluskabel, notera vad de visar, koppla sedan ur förbukarna en efter en samtidigt som du håller ett öga på amperemetern, till slut borde den ju visa noll... En sak jag nu kom att tänka på, ett fel jag en gång råkade ut för, jag hade en gammal permanent ansluten landströmsladdare, det blev något fel på den så belastade batteriet då den inte laddade.

Sedan har ju en del stereor, radioapparater, inbyggda extra antennförstärkare, som drar ström, men dessa skall styras av av/på strömbrytaren på apparaten, men dagens digitala apparater med massvis med logik inbyggt kan strula.

Det finns också vanliga fm-radioantenner med inbyggd antennförstärkare, och även tv-antenner, men inte drar dom en och en halv ampere...

Hur har du det med larm och automatisk länspump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 A drar ur batteribanken rätt fort så var försiktig så att du inte förstör batterierna.

 

En enkel test är väl att koppla bort stereon med den kontakt som brukar finnas bakom den. Då ser du direkt om det är den eller något annat som drar ström.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...