Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
gusvo085

Hållbar mantågsstötta

Rekommendera Poster

finns det vettiga mantågsstöttor att få tag på? De jag hittar är pressade inte svetsade vilket har mycket negativpåverkan på hållfastheten. 

Det är denna typ jag behöver, får byta ca 1 per år för att det lilla benet släpper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag känner väl igen ditt problem.

 

På den nuvarande båten var mantåget på SB sida skrot när jag köpte den.

 

Tidigare ägaren köpte båten i Köpenhamn och på seglatsen hem hände nåt med mannen. Han var fullt klar i huvudet, men fick svårt att röra sig. Hustrun var tvungen att köra hem båten. Misstänker att hon fastnat i något vid långsides tilläggning och att tre stöttor fläkts ur däcket.

 

Jag köpte nya mantågsfötter hos Hjertmans och man funderar ju i första hand inte på hur de är tillverkade. Mantågsfötterna var i alla fall stabila medans jag monterade dem. Det var ett visst besvär - dvs väldigt besvärligt.

 

Fick såga ur i den befintliga inläggningen, föratt inte behöva riva hela pentryt - som går längs SB-sidan.Man vill ju inte förstöra mer än absolut nödvändigt, så ursågningen blev minimal, men ändå så stor att jag med stor möda kunde komma åt att anbringa brickor (väldigt stora) och muttrar under däcket.

 

Ganska snart började matågsfötterna flexa ganska mycket. röret var avsvarvat och nedstucket i ett hål och pressad fast. Några små dåliga punktsvetsar skulle säkra det hela.

 

Vid en tilläggning på Hållö, hakade en fender i bryggan och en mantågsfot ryckets isär och och två blev kraftigt deformerade.

 

Den mantågsfoten som satt längst akterut var av aluminium och kort efter att de nya mantågsfötterna blev skrot vid tilläggningen, gick även denna sönder.

 

Fick två mycket gamla och mycket stabila. tjockt gods och riktigt svetsade mantågsfötter av en seglarkompis. Det var rediga grejer - inte sån skit som man köper hos Hjertmans - och jag skulle misstänka även hos de andra båttillbehörsaffärerna.

 

Är rätt ofta i Stockholmstrakten och tog mig - med viss möda - till "Tackel och tåg" på Skeppsholmen. http://www.tackelochtag.se/

 

De hade hur många gamla stabila begagnade mantågsfötter som helst, som var stabila och av kraftigt material,riktigt svetsade. Kostade 50 kr/st.

 

Inte sån skit som jag köpt från Hjertmans för 130kr/st

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/mantagsfasten/mantagsfot-rak

 

Det värsta var inte att jag kastat bort en tusenlapp på skitgrejer. Det värsta var det besvärliga jobbet, som jag dessutom fick göra om.

 

En av de helare mantågsfötterna som hamnat i min källare i väntan på transport till återvinningen eller som vi sa tidigare SOPTIPPEN.

 

post-106994-0-51073900-1461664658_thumb.jpg

 

KLICKA INTE PÅ BILDEN - FÖR DÅ SYNS ELÄNDET TYDLIGARE

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte dra på en redie svets på baksidan innan den går sönder?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man det, men att lämna in veka mantågsfötter på svetsning när man inte kan svetsa rostfritt själv låter lite galet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ni inte dra på en redie svets på baksidan innan den går sönder?

 

 

 

Kalle

 

Svar nej

 

Innan de hade gått söder hade i varje fall jag inte förstått vilken skit det var och efter de gått sönder var de inte vatten värda. Det var de i och för sig inte före heller - men det visste jag inte då.

 

En positivt  sak med det hela är att man förstår att allt gammalt är inte skit och nytt och blankt kan va ganska dåligt.

 

Det är ju faktiskt va så, att även en gammal orkeslös gubbe kan va bra att ha ibland.  ;)

 

Ja - det gäller ju att ta till alla små möjligheter till att försöka förstå att man inte är helt värdelös.  :wacko:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu stöttan hade suttit ordentligt i foten, hade ju foten dragits med upp, med sina rötter, likt en stormvält fura, och slitit hål i däcket eller skarndäcket.

Jag har sett sådana skador, just efter fendrar som fastnar i andra båtar, eller folk som fallit överbort och dragit med sig mantåget i fallet, eller sådana som stöller sig på stöttan eller på mantåget i tron att det är ett trappsteg, för att nå en hög brygga eller kaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu stöttan hade suttit ordentligt i foten, hade ju foten dragits med upp, med sina rötter, likt en stormvält fura, och slitit hål i däcket eller skarndäcket.

Jag har sett sådana skador, just efter fendrar som fastnar i andra båtar, eller folk som fallit överbort och dragit med sig mantåget i fallet, eller sådana som stöller sig på stöttan eller på mantåget i tron att det är ett trappsteg, för att nå en hög brygga eller kaj.

 

Hurdana brickor var det under däcket på dom båtarna!?

 

Såna brickor som varvet monterat och som slets genom däcket, när frun till den förre ägaren - som drabbats av sin första stroke - skulle lägga till långsides nåsnstans.

 

Dom fötterna mantågsstöttorna som jag monterat, slits inte genom däcket, även om mantågstöttan sitter fast i foten. Det är nåt annat som får ge sig. Fast det kan ju inte va meningen att en ny mantågsfot som man köper i fina båtillbehörsbutiken inte skall hålla över en sommar - eller är det det.. 

 

Det borde kanske borde följa med en skyllt till varje mantågsfot;

 

"Om ni snubblar och är på väg att falla överbord, tag ej tag i mantåget. Detta är endast avsett som prydnad och kan skadas om det utsätts för yttre påverkan"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stabilare som Peter_K har länkat har en annan hålbild, men det kanske är värt att borra om bara för att slippa byta dem hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stabilare som Peter_K har länkat har en annan hålbild, men det kanske är värt att borra om bara för att slippa byta dem hela tiden.

 

Eftersom foten på Watski-varianten är större döljer den de gamla skruvhålen, så de borde gå att fylla med tätmassa av lämplig sort utan att lägga alltför mycket krut på det estetiska tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Den stabilare som Peter_K har länkat har en annan hålbild, men det kanske är värt att borra om bara för att slippa byta dem hela tiden.

 

Eftersom foten på Watski-varianten är större döljer den de gamla skruvhålen, så de borde gå att fylla med tätmassa av lämplig sort utan att lägga alltför mycket krut på det estetiska tänker jag.

 

 

Hålbilden på den fot som jag har och som jag köpte hos Hjermans är 69x52

 

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/mantagsfasten/mantagsfot-rak

 

Om det är samma och du använder  (Kan använda) hålet i spetsen, så borde mantågsfoten dölja de gamla hålen. "Peters Mantågsfot" hålbild 68x48

 

De fötterna jag köpte hos "Takel & Tåg" hade en nästan fyrkantig bottenplatta och fyra fästhål och stämde inte alls med den gamla hålbilden, men det var ändå så mycket skador så jag tyckte det kvittade.

 

Under vinterns arbete med båten (innohus) har jag satt igen hålen fixat till det urspungliga halkmönstret en aning med dremmeln och målat däcket grått med Interdäck.

 

Tackel och tåg hade en stor mängd olika gamla mantågsfötter, så skulle du välja det alternativet så ta med digen gammal fot, så kan du jämföra.

 

Du får 8 mantågsfötter till kostnad av ca 1,5 nya fötter enligt Peters länk.

 

Sen är det inte gratis att ta sig till Stockholm om man inte är där eller skall dit ändå. Är man inte från Stockholm, bjuder det väldigt mycket att ta sig in i stan och det eländet det är att köra där.  :ph34r:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ja det var en massproducerad sådan där modern och designad segelbåt från ... ja tillverkningslandet kan vi lämna därhän, men den var i alla fall inte byggd på Orust, eftersom man inte massproducerar båtar där.

Båten gled in på en ledig plats bredvid min, min tillfälliga besättning grep mantågstöttorna, men så väl jag som skepparen på den andra båten såg till att det inte skedde. Skepparen visade sedan upp skador som inträffat på andra sidan däcket då skepparens svärmor trillat överbord och tagit med sig en bit mantåg, nu hade hon inte fallit i vattnet, svärmor alltså, utan ned på en flytbrygga. Handledsfraktur och hjärnskakning.

Jo det var väl kanske genomgående maskinskruv i bästa fall M5 med nån 10 mm bricka på insidan. Även pulpiten var lös, det var tydligen en kollisionsskada med bryggan i Ellös. Båtens kylskåp hade lossnat, och skadat en annan besättningsmedlem när man passerade svallet från "M/S Byfånen".. oh förlåt "M/S Byfjorden" skall det vara, en av Bohusläns båtar som är försedda med ett schaktblad í fören under vattenytan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar förstås använda mantågsstöttorna som ett trappsteg för att komma upp på en hög brygga. Håller inte stöttan för den vertikala belastningen är det nog inte mycket att ha för att fånga upp en person som kommer farande mer i horisontal-led.

 

Är det verkligen nån som trampat av en stötta genom att använda den som ett trappsteg? Isåfall får jag ta och göra belastningsprov. Såna görs väl förresten vid var och varannan tilläggning när hjälpsamma armar trycker ut båten i mantåget för att rädda den glänsande skrovsidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ruskigt irriterande att inifrån båten höra det där knastrande ljudet i däcket när en klumpig besättning på en främmande båt bär av våldsamt på mantågsstöttorna utifrån på den egna båten.

Jag har funderat långa stunder hur jag skulle kunna bygga in ett gångjärn på stöttorna så att dessa viker sig vid en viss belastning utifrån. Skulle vara ett nöje att höra klumpedunsen ramla in och slå näsan i däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar förstås använda mantågsstöttorna som ett trappsteg för att komma upp på en hög brygga. Håller inte stöttan för den vertikala belastningen är det nog inte mycket att ha för att fånga upp en person som kommer farande mer i horisontal-led.

 

Är det verkligen nån som trampat av en stötta genom att använda den som ett trappsteg? Isåfall får jag ta och göra belastningsprov. Såna görs väl förresten vid var och varannan tilläggning när hjälpsamma armar trycker ut båten i mantåget för att rädda den glänsande skrovsidan.

Jag brukar uppmana min besättning att hjälpa till, men att undvika mantågstöttor och mantåg, såväl på segel- som på motorbåtar. På segelbåtar och motorseglare är det ju bättre att ta tag i stag och vant, om det låter sig göras.

 

Upptäckte under gårdagens besök hos min båt att den har en veritabel gärdesgård rund däck, ett räckverk av rostfria rör, med många stabila fästpunkter, det håller att hållas i, och håller för tunga fendertar, men man skall väl kanske inte ha dessa till förtöjning eller klätterställning.

 

Det var ju längesedan jag var delägare i segelbåtar, familjen har alltid haft båtar, de flesta byggda i Sverige eller i Norge, men jag minns tydligt hur glappiga mantågsstöttor kan vara, hur illa infästningarna i däck är och hur det kan börja läcka ned vatten i ruffen vid dessa fötter. Dessutom finns det ju olika kvaliter på själva vajern, från rena tvättstreck till mer rejäla vajrar.

Norska båtar, liksom nyligen avyttrade Nimbusen har ofta inre räckverk, alltså olika räcken och handtag antingen mitt på däcket och/eller längs med däckshustes takfot, detta låter sig göras på motorbåtar och motorseglare, och det fungerar väldigt bra när man vant sig.

 

Om nu båtkonstruktörer vill skapa familjebåtar som är säkra att röra sig på däck, gäller det nog att tänka om, det finns ju segelbåtar med en slags skena runt hela däcket, i denna sitter det sedan mantågsfötter och andra fästen av olika slag, skenan följer sedan elegant skrovets form och spring, jag tror detta var vanligt på 80-talsbåtar. Här finns ju säkerligen många fästpunkter genom däcket (som visserligen kan läcka in vatten) men det kan ju bli väldigt stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra två senaste Jeanneau har varit utrustade med dessa, har alltid känts stadigt och bra:

 

 Mantaringgsstoumltta.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ruskigt irriterande att inifrån båten höra det där knastrande ljudet i däcket när en klumpig besättning på en främmande båt bär av våldsamt på mantågsstöttorna utifrån på den egna båten.

Jag har funderat långa stunder hur jag skulle kunna bygga in ett gångjärn på stöttorna så att dessa viker sig vid en viss belastning utifrån. Skulle vara ett nöje att höra klumpedunsen ramla in och slå näsan i däcket.

 

Fast - säkerhetsanordningar på en båt som inte håller att ta i, hör inte hemma på en båt och borde förpassa till nåt lämpligt ställe.

 

Soptipp kallade vi det förr.

 

Ett alternativ är ju att man åtgärdar skavankerna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, ruskigt irriterande att inifrån båten höra det där knastrande ljudet i däcket när en klumpig besättning på en främmande båt bär av våldsamt på mantågsstöttorna utifrån på den egna båten.

Jag har funderat långa stunder hur jag skulle kunna bygga in ett gångjärn på stöttorna så att dessa viker sig vid en viss belastning utifrån. Skulle vara ett nöje att höra klumpedunsen ramla in och slå näsan i däcket.

 

Fast - säkerhetsanordningar på en båt som inte håller att ta i, hör inte hemma på en båt och borde förpassa till nåt lämpligt ställe.

 

Soptipp kallade vi det förr.

 

Ett alternativ är ju att man åtgärdar skavankerna.

 

Nej, det har du ju rätt i. Men nu skrev jag ju vid belastning utifrån, inte inifrån som ju normalt borde var den riktningen man ramlar om man är på väg överbord.

Om man har spänt upp mantåget lite lagom tas ju belastning på mantåg och stöttor upp av pullpit och pushpit och detta känns helt tillfredsställande på min båt. Vid belastning utifrån känns det alltför vekt.

 

Jag har heller inte hittat nån bra lösning på detta och lär väl inte heller göra det, fast en ide finns där nog.

 

Ja att åtgärda skavankerna är ju inte så lätt om man får sprickor i däcket vid fästena för dessa fötter. Och att dessutom behöva göra det för att någon idiot kommer utifrån och bryter sönder däcket på min båt helt i onödan känns ju riktigt frustrerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Ja att åtgärda skavankerna är ju inte så lätt om man får sprickor i däcket vid fästena för dessa fötter. Och att dessutom behöva göra det för att någon idiot kommer utifrån och bryter sönder däcket på min båt helt i onödan känns ju riktigt frustrerande.

 

 

Om nu de människor som råkar ta tag i din hållfasthetsmässigt undermåliga båt är "idioter" så kan det ju va bra att åtgärda problemet så att dessa "idioter" inte skadar din båt.

 

Du vet - dessa "idioter" förstår ju inte att din blanka och fina båt egentligen är en skrothög, som inte tål att vidröras.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tillfällen då man kan behöva dra i mantåget "innifrån" tex vi en "broach" om man sitter eller befinner sig på lovart sidan när det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ja att åtgärda skavankerna är ju inte så lätt om man får sprickor i däcket vid fästena för dessa fötter. Och att dessutom behöva göra det för att någon idiot kommer utifrån och bryter sönder däcket på min båt helt i onödan känns ju riktigt frustrerande.

 

 

Om nu de människor som råkar ta tag i din hållfasthetsmässigt undermåliga båt är "idioter" så kan det ju va bra att åtgärda problemet så att dessa "idioter" inte skadar din båt.

 

Du vet - dessa "idioter" förstår ju inte att din blanka och fina båt egentligen är en skrothög, som inte tål att vidröras.

 

Jag tror du förstår detta bättre än vad du nu låtsas.

 

I det fallet jag jag tänker på just nu var det en Maxi 77:a som kom och tryckte sig in när jag låg i en gäst hamn där det var dåligt med plats för en till mellan de närmsta båtarna, det fanns bättre med plats lite längre bort.

En besättningsmedlem tar då tag i min stötta och "vräker" sig på den med vad som såg ut som hela sin kraft.

Hen "råkade" inte göra detta!

Detta såg jag inifrån båten genom rutan efter att jag hört det där knastrande ljudet. Hade jag varit uppe på båten hade det ju för det första inte hänt och skulle det ändå hända tror jag inte man hör det så mycket. Det blir ju liksom en resonanslåda inuti båten. Jag skyndade mig ut, men då var det hela över. Och att ställa till med ett uppträde ligger inte för mig, inte i en sådan situation i alla fall.

Förmodligen var båten hyrd, att döma av deras uppträdande i övrigt.

 

Min båt är en Winga29, får väl anses vara medel, kanske något under när det gäller hållfasthetsmässigt, åtminstone när det gäller infästningen av de fötter vi pratar om nu.

Skulle gärna velat haft en sån där list runt däckskanten som många båtar har.

Och hur menar du att jag skulle kunna åtgärda problemet?

 

Min båt är väl vare sig blankare eller finare än vad din båt är.

Tycker du att din båt är en skrothög, som inte tål att vidröras?

 

Hoppas du förstår lite bättre nu. Förresten vad har hänt med dig Thallatha, så här så har arrogant brukar du inte skriva utan orsak?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Min båt är en Winga29, får väl anses vara medel, kanske något under när det gäller hållfasthetsmässigt, åtminstone när det gäller infästningen av de fötter vi pratar om nu.

Skulle gärna velat haft en sån där list runt däckskanten som många båtar har.

Och hur menar du att jag skulle kunna åtgärda problemet?

 

 

 

Jag skulle också vilja ha en sån där avbära/fotlist i aluminium runt min bå, som ersättning för den Fot/avbärarlist av teak, som går runt båten. Sprucken och trasig på ett stort antal ställen runt båten. Reparerad av mig och av andra vid ett flertal tillfällen. Av mig nu senast för en månad sen. Nu slipade jag ner och smörjde in den med teakolja, så just nu ser den skaplig ut - på långt håll och med svaga ögon.

 

Fast med tanke på de få åren jag har kvar att segla, så får det kanske va. Fast får jag tag på en begagnad list, så varför inte.

 

post-106994-0-80500100-1461771545_thumb.jpg

 

Varför knakar det i däcket?

 

Finns det inga förstärkningar under mantågsfötterna!?

 

Är det sandwich i däcket - balsa eller "divinycell", där fötterna sitter?

 

Hur stora brickor är det under muttrarna under däcket? 

 

Är det sandwich kan man ju ta loss stöttorna, borra genom hålet med ett borr som passar till skruven.Kröka ett antal 5-tumsspik (gärna större) i 90 grader. Lite olika längd på biten som sticker ut och så kapa bort skallen. Sen sätter man spiken i borrmaskin och fräser ut sanwichmaterialet.

 

När det är rent i hålet- ju mer som är urfräst desto bättre - så tejpar man igen hålet på nedsidan och gjuter i epoxy till en plugg.

 

Närman monterar tillbaka mantågsfoten sätter man en redig bricka under. En 5 mm rostfri plåt på10x10 cm är inte fel. inte om den är större heller.

 

Själv har jag enkellaminat i mitt däck just där mantågsfötterna sitter - tjockt. Fuskade och satte de största rostfria karossbrikorna de hade på Nordens skeppshanden. Under den satte jag en stor karossbricka och under den en karrosbricka som passade till skruven.

 

Det hade varit bättre med en hel plåt, men jag hade inte fixat nån, så jag tog det jag kunde få tag på snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" Varför knakar det i däcket?

Finns det inga förstärkningar under mantågsfötterna!?

Är det sandwich i däcket - balsa eller "divinycell", där fötterna sitter?

Hur stora brickor är det under muttrarna under däcket? "

 

Jo, för att när man tar högst upp i mantågsstöttan och trycker det man orkar för att på så vis, snabbt, flytta 3 båtar åt ena hållet och 3 båtar åt andra hållet, som dessutom sitter fast både i kaj och flytbojar akterut, så blir det ju ett enormt brytmoment på mantågsfoten. Alltså när man trycker utifrån och in. En helt annan sak blir det ju när man trycker åt motsatt håll, som jag beskrev ovan.

 

Nej, inga förstärkningar under mantågsfötterna, och jag tror det är enkellaminat och dessutom med vanliga standardbrickor under däck.

De sitter monterade platt på däcket innanför relingslisten, som är en upphöjd fortsättning av däcket. Den listen förresten, innehåller nån utfyllnad enligt din beskrivning ovan. Det såg jag när jag monterade pollare i fören och då gjorde jag som du beskrivit ovan.

 

Jo, jag har också tänkt på att montera såna där plåtar under stöttorna, men det har hittills inte kommit upp som prioritering ett. Om eller när detta sker kommer de att vara minst 10x10cm eller så stora som får plats.

Men återigen, en stor anledning att detta inte redan skett är att jag prioriterat sådant som jag har nytta och bekvämlighet av och det stör mig en hel del att man skall behöva konstruera om båten till skydd för utifrån kommande ..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man får lära sig att hålla ut båten med fender och låta bli mantågsstöttorna. Den lilla brytkraft min tyngd uppifrån när jag stiger på stöttan är bara några kg. Vågar heller inte använda stöttorna att putta ifrån. Man mäktar heller inte med kraften om nu stöttan skulle vara jättestadig. Några extra fendrar och snigelfart är modellen. Då hinner man kolla bra lägen för fendrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...