Gäst Postad 29 Mars , 2016 Är Biltemas bottenfärg "samma" som Hjermans? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401/?artId=30607 http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/polerande-vastkust/micron-superior-gra-25l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 29 Mars , 2016 Varför tror du det?/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Mars , 2016 Båda är själpolerande bottenfärg med koppar för västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 29 Mars , 2016 Omöjlugt att veta. en polare gjorde filtreringsprogram, för en massa år sedan, till ett känt färgföretag. Samna företag producerade färg till ikea. enda skilnaden på filtreingsprogrammet var att ikeas fär filtrerades en gång mer.. vae det samma färg som originalet? kanske kanske inte? Storyn å polaren visste inte exakt vad färgerna i sig innehöll eller ej. En anna tillverkare vet jag, byter endast logga i gjutmodellerna. För övrigt exakt samma produkt som original. om frågan gäller. Kan du blanda, måla med den ena på den andea och viceversa så skulle ja nästan våga mej påstå, utan att darra på rösten att, JA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 29 Mars , 2016 Biltemas färg (för västkusten) är bra och mycket prisvärd: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401/ Jag har använt den i många år här i Öresund och aldrig haft problem med beväxning eller havstulpaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 261 Postad 29 Mars , 2016 Det förefaller som de flesta "målar svart" detta då Biltemas västkustfärg i kulören svart redan var utsåld i varuhuset på Hisingen. "Sjösjö" hade däremot några burkar med svart färg kvar, men klart färre än vit, blå och röd.... Detta gällde alla de fabrikat som dom säljer. Jag såg föresten att flera burkar i "Havhav" butiken hade samma loggga, oavsett fabrikat, det stod "Akso Nobel" på flera av burkarna, så jag är är beredd att hålla med i konspirationen om att dessa färger kommer från samma tillverkare. Förra säsongen hade jag halva botten målad med Biltemas färg, och den andra med Hempels, detta var inget vetenskapligt experiment, utan beroende på att jag hade två slattar kvar sedan säsongen innan... Jag hade inte en enda havstulpan på någon av sidorna, däremot akterut in emellan trimplanen och andra skrymslen och vrår, oavsett sida. Och då har båten legat i en av Grefabs hamnar och seglat ToR Göteborg Koster och gått åtskilliga turer i Göteborgs södra skärgård samt bland "Öckeröarna". Jag har i några år nu målat med Biltemas färg, den fungerar väldigt bra! Att det blev Internationals i år berodde på att Biltemas svarta var slusåld. Kanske kommer den in igen, men vem har tid att vänta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Mars , 2016 Skulle och köpa svart bottenfärg hos BILTEMA i Uddevalla. Kollade lagerstatusen hos affären på hemsida och där stod det; "Begränsat lager" Jag skulle i och för sig att ha lite annat i Uddevalla, men att åka de 12 milen extra för att BILTEMA inte hade nån färg tilltalade mig inte. Ringde och kollade hur det var. De hade inte så många burkar kvar - "bara" 180 st. 180 st 2,5 liters burkar är en bra stor hög. De hade i alla fall inte sålt slut på dem, på den knappa timmen det tog för mig att ta mig till Uddevalla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 29 Mars , 2016 HAr åxå bra erfarenhet av Biltemas färg. Målade Vegan 6 år sedan, ingen påväxt, fast nu börjar färgen bli i tunnaste laget... Jo målade ju på andra året åxå, första året både slipade och målade jag, andra ärt bara målade, två liter lyckades jag kleta dit. Få se om det blir av att måla den båten mera, den verkar klara sig bra utan eftersom hemmahamnen är i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 261 Postad 29 Mars , 2016 Det blev 2x2,5l International i år, kostade ungefär 200kr mer än motsvarande mängd från temabutiken, möjligen hade jag klarat att köra ToR Blöteborg- Uddevalla för under 200kr, men det hade ju tagit minst "en timma" under den timman hade jag redan hunnit måla hela botten, och rubba bort det svarta vid avgasröret och vid länspumens utlopp. Ekvationer har jag däremot aldrig varit bra på att lösa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 Mars , 2016 Jag har använt Biltemas västkustfärg sedan den introducerades 2011, har fungerat bra alla år, det som kan irritera är att man tycks vara lika överraskad varje år att färgen går åt i butiken på våren, hur kan man ha brist på färg varenda år? Jag har börja köpa i förväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 29 Mars , 2016 Har provat båda men använder numera Internationals färg. Tror inte alls dom är samma. Internationals är mer tjockflytande och om jag kommer ihåg rätt luktar också mer lösningsmedel. Biltemas var mer vattnig och verkar ge ett lite tunnare lager vid målning. Plus att den skvätter mer! Kanske jag som är otålig och målar för snabbt med roller, men jag uppskattar inte skvättandet och att bli aldeles prickig. Har provat båda parallellt under några år. Ingen större skillnad i resultatet vad gäller påväxt. Båda fungerar bra så antagligen samma mängd koppar i dom. Bor på Västkusten, förresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser