Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Peter_K

Att ro en båt med snurra och alkohol i blodet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vill bara berätta en anektdot, för ganska många år sedan så skulle jag och mina 2 bästa kompisar åka ut med en uttern 690 med inombordare, motorn funkade bra i ungefär hälften av distansen vi hade till hamn.

Avgasslangen börgade att läcka oc båten tog in vatten, det enda vi kunde göra var att sätta en gubbe med hink i nävarna i akterruffen och börga ösa, vi kom fram. Ett par tim efter så var pizzan avklarad och även ett par bira, låt oss kalla honom Anders började glida lite före oss andra 2 förmodligen för att han var sugen på mer än 2 öl, jag och min 2 dra vän såg detta och rusade efter och ser till vår förfäran hur han stuper rakt ner i 5 gradigt vatten 15 meter ifrån oss, tro det eller ej men vi hinner fram och får tag i kinden på Anders o drar upp honom, han gråter av tacksamhet och vi lindar in honom i filtar, efter en stund ger vi honom en öl för att kvickna till och han börjar idiot förklara oss som tack! han återgår till sitt drickande och tycker att vi är pissmyror !

Vad vill jag säga med detta? Jo tar du en öl ell 2 så har du fortfarande huvudet med men inte om du dricker som vår vän! Därför lobbar jag för lite mer ansvar än 0,2 an ger men kanske mindre än 1,0 an med vänner som bryr sig så funkar 1,0 an

Ska tilläggas att kompisen som druttade i hade ca 2x75 cl ren alkohol i blodet! Typ 3 promille. Med andra ord så struntar den som vill dricka i en ev lag!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här killen skulle lika gärna kunnat ta livet av sig i säldammen i Slottskogen så inga regler hade hjälpt, jag lobbar för viss frihet under ansvar/Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klockan är sen och jag respekterar allas åsikt, jag vill bara säga att det inte alltid är så enkelt som man tror för alla växer vi om vi får ett ansvar, att nån litar på oss,det gör oss mer fogliga om någon tror på oss och inte bara misstror hela tiden, jag tror på,hellre fria än fälla metoden! God sommar på er!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt! Först berättar Ivan65 en riktigt tragisk fyllehistoria om en person som blir oresonlig och inte alls kan hantera alkohol. i inlägget efter de så åberopar du större frihet och en gräns på 1.0 promille.

Var finns logiken? Blir det inte lite väl mycket ego nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De kan väl va bra att ha nåt att hålla sig i om man e för full, har nån tänkt på det?

å hur är det med upphinnandeolyckor som exempel bara?

 

Bra att du också tycker det är en bra grej att ta med sig någon när man ska på/av båten om man är berusad Caribic410, men hur många är beredda att inse när det läge för det? Det ligger ju som sagt i alkoholens natur att den påverkar människors omdöme.

 

Varför och principen med 3-sekundersregeln har jag i tidigare inlägg skrivit om . Jag kan inte direkt se att någon utomstående ska behöva gå in och göra något så preventivt som att hjälpa föraren att se och räkna till tre.

 

Däremot kanske föraren behöver få en påminnelse av en medpassagerare att hen utgör en stor olycksrisk i och med att avståndet är för kort till framförvarande bil. Men som bilförare när man är upphinnande kan man inte skylla på någon annan än sig själv om man väl krockar. Inte ens halkan anser jag.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joho!

Varför annars, om inte för att ha nån att skylla på, tar *man med sig ett "förkläde".

Ett snöre e bra å ha. Det kan *man hålla i.

 

*kan den som vill tolka som hen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag förstå att traumatiska upplevelser bland annat till sjöss kan behöva bearbetas, men jag tror att prata om det i nyktert tillstånd är betydligt bättre än att försöka förtränga känslan med alkohol.

För xx antal år sedan gick vi på grund rikt ordentligt och båten! Segelbåtensatt fast och stod och studsade på grundet. Vi var fyra vuxna och fyra barn ombord. Inget läckage uppstod så tur var med traumatiskt blev det ändå. Lite då och då under de följande året kunde jag då och då plötsligt helt omotiverat höra dunset och känna rycken i kroppen som det var när vi satt fast. Då var då och nu är nu är nu fick jag lugnt intala mig själv: Jag accepterade att kroppsminnet gav sig till känna och jag fortsatte givetvis att segla. Jag tror att känslan återkom nog ett flertal gånger under de kommande åren, men sedan försvann det för gott. Jag har seglat så mycket så att jag har kommit öve det. Tyvärr så upplever min fru fortfarande obehag när det vi hissar segel, det blåser och prasslar för stunden i storseglet. Hade hon seglat lika mycket som jag efteråt så hade nog den känslan försvunnit tror jag. Jag är mycket glad i alla fall att hon fortsätter att segla med mig och kan njuta av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre i usa då... har iof. aldrig varit där men fått "bilden" av att ALLA har en egen Shrink....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Robban Broberg sjunger i en låt:

 

Håll fast i den den känslan du har ett tag så ska du se

Det är jobbigt ett tag, men det går över.

 

Det är en låt som jag då och brukar spela då jag har det lite tungt och det känns faktiskt  gott  efteråt.

 

Hur många har lyckats botat sina traumatiska upplever för gott med alkohol eller annan stimulantia?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det har aldrig någonsin funnits en 0,5-promillegräns på sjön. Läs på.

Ber så mkt om ursäkt Peter, jag menade givetvis 1,0 men faktum kvarstår. Man skall nog upp i"lite"mer än 0,2 promille för att vara en säkerhetsrisk i 9 fall av 10

Ps

Tycker att det är bra att seglarfreaksen lägger sig relativt tidigt iaf!

Ja - precis så är det. Nu har du nästan förstått. Gränsen är ju satt för att INGEN skall utgöra en fara, inte ens den tionde.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det har aldrig någonsin funnits en 0,5-promillegräns på sjön. Läs på.

Ber så mkt om ursäkt Peter, jag menade givetvis 1,0 men faktum kvarstår. Man skall nog upp i"lite"mer än 0,2 promille för att vara en säkerhetsrisk i 9 fall av 10

Ps

Tycker att det är bra att seglarfreaksen lägger sig relativt tidigt iaf!

Ja - precis så är det. Nu har du nästan förstått. Gränsen är ju satt för att INGEN skall utgöra en fara, inte ens den tionde.
Duktig du är Pk! Så du tror på "fullaste" allvar att faran är utagerad bara för att man stiftar en lag!?

De flesta olyckor sker precis som jag skrev tidigare när personen totalt struntar i regler och har betydligt högre promillehalt! Som historian om min vän!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Ivan65.

Vi kan då ta bort alla lagar.

En del skiter ändå i dem.

Bra resonemang...

Eller gäller det bara just den här lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå denna fixering vid att det är en lag och all denna debatt om det i praktiken kommer gå att lagföras om man har överträtt den eller inte.

Det är samma sak som med 3-sekundersregeln i trafiken anser jag.

Myndigheterna har kommit fram till att har båtförare 0.2 promille alkohol i blodet så utgör de en fara både för sig själva och för andra om de är ute på vattnet

Bilskolelärarna/Transportstyrelsen har kommit fram till att bilister behöver hålla 3 sekunders marginal till framförvarande bil (bra väglag) för att minska risken rejält så att det inte uppstår upphinnandeolyckor.

Hur är det med självbilden och ansvarstagandet om man anser sig att det är rätt att bryta/strunta i denna lag/förhållningsregel bara för att det är å liten risk att man åker fast?

Vem är det man lurar egentligen?

Är olyckor bättre straff än böter och skuldkänslor?

Är verkligen skuldkänslorna så lätt att förtränga när man innerst inne vet att man har gjort något som man egentligen inte borde ha gjort?

Observera att dessa frågor fokuserar jag enbart på 0.2 och 3 s INGENTING ANNAT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan inte förstå denna fixering vid att det är en lag och all denna debatt om det i praktiken kommer gå att lagföras om man har överträtt den eller inte.

Det är samma sak som med 3-sekundersregeln i trafiken anser jag.

Myndigheterna har kommit fram till att har båtförare 0.2 promille alkohol i blodet så utgör de en fara både för sig själva och för andra om de är ute på vattnet

Bilskolelärarna/Transportstyrelsen har kommit fram till att bilister behöver hålla 3 sekunders marginal till framförvarande bil (bra väglag) för att minska risken rejält så att det inte uppstår upphinnandeolyckor.

Hur är det med självbilden och ansvarstagandet om man anser sig att det är rätt att bryta/strunta i denna lag/förhållningsregel bara för att det är å liten risk att man åker fast?

Vem är det man lurar egentligen?

Är olyckor bättre straff än böter och skuldkänslor?

Är verkligen skuldkänslorna så lätt att förtränga när man innerst inne vet att man har gjort något som man egentligen inte borde ha gjort?

Observera att dessa frågor fokuserar jag enbart på 0.2 och 3 s INGENTING ANNAT!

Snälla seglarfreak! Ge dig nu med 3 sek regeln, den har inte på sjön att göra,

Om inte folk kan hantera ett ansvar att dricka alkohol utan att supa skallen av sig så kommer man väl inte tillrätta med det för att man stifftar en lag, eller vad menar du?

Måste ändå ge dig kredd för dina känslor när det gäller fel ell rätt

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra Ivan65.

Vi kan då ta bort alla lagar.

En del skiter ändå i dem.

Bra resonemang...

Eller gäller det bara just den här lagen?

Tänk om allt vore så enkelt!

Man kan väl stifta hur mångna lagar man vill, det viktiga är väl att folk följer dom? Eller att man ger dom en anledning att följa lagen!

J

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla Ivan65! Menar du att den nionde båtmänniskan av 10 det vill säga hela 10 procent har problem att hantera alkohol/problem med sitt omdöme och utgör en fara? Ändå ifrågasätter du så kloka beslut som 0,2 och 3-sekundersregeln och vill inte anpassa dig efter de stackarna som inte kan hålla måttet.

Är friheten att alltid få göra sina egna bedömningar trots lagar och rekommendationer verkligen värt att så många inte klarar av det och "drabbas" av onödiga klassiska olyckor?

Att inte kunna/vilja förstå att t ex beteenden på vägar och till sjöss kan hänga ihop anser jag vara vara korkat manligt tankesätt!

Någonstans finns det nog en synnerligen stark djurisk frihetskänsla inom sådana personer som då skriker att människan är ju ursprungligen djurisk och hundar luktar ju varandra i baken och tycker om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra Ivan65.

Vi kan då ta bort alla lagar.

En del skiter ändå i dem.

Bra resonemang...

Eller gäller det bara just den här lagen?

Tänk om allt vore så enkelt!

Man kan väl stifta hur mångna lagar man vill, det viktiga är väl att folk följer dom? Eller att man ger dom en anledning att följa lagen!

J

Du svarar inte på frågan.

Folk kör för fort, de rånar, misshandlar och begår alla möjliga brott. Ska vi ta bort alla lagar, eller bara den här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken promillehalt utgör en pilsner om typ en 80 kilos man dricker den?

Har man olika benämningar på pilsner i olika delar av landet?

Jag trodde att pilsner motsvarade en lättöl.

 

 

En Pilsner är ett underjäst öl från provinsen Pilsen i Tjeckien, har nog inte sett några lättöl därifrån, gott om mellanöl däremot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk alla som e väldigt rädda för vatten, ska inte dom få åka båt?

ett par jarn, vet ju alla, höjer självförtroendet och minskar rädslan.

Ska dom stackarna behöva känna sig kriminella åxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk alla som e väldigt rädda för vatten, ska inte dom få åka båt?

ett par jarn, vet ju alla, höjer självförtroendet och minskar rädslan.

Ska dom stackarna behöva känna sig kriminella åxå?

Det är ju diskriminering av minoritet. Tacka vet jag kapten Haddock det var en riktig sjöman som alltid hade "full" kontroll. :)

 

flaskan.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket krävdes för att fatta rätt beslut i nödsituationer. ;)

Tintin_Ludvigsson1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis... nyckter, kall å skräckslagen hade han aldrig varit kreativ nog att fixa så mycket ved.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket krävdes för att fatta rätt beslut i nödsituationer. ;)

Tintin_Ludvigsson1.jpg

Misstänkte väl att du levde i fablernas värld-:))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir tråkigt lång som alla alkotrådar. Tittar till den ibland för den har så kul rubrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir tråkigt lång som alla alkotrådar. Tittar till den ibland för den har så kul rubrik.

Det finns inget som engagerar svenskar som alkohol, måste vara det största problemet vi har i det här landet. B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den här tråden blir tråkigt lång som alla alkotrådar. Tittar till den ibland för den har så kul rubrik.

Det finns inget som engagerar svenskar som alkohol, måste vara det största problemet vi har i det här landet. B)
Problem och problem, tycker det finns betydligt större problem, typ att vissa asbergare bara ser svart eller vitt! inga nyanser där emellan och idiotförklarar alla andra!

Eller sveriges invandrarpolitik, eller frånvaro av omvårdnad av våra gammla, tex!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den här tråden blir tråkigt lång som alla alkotrådar. Tittar till den ibland för den har så kul rubrik.

Det finns inget som engagerar svenskar som alkohol, måste vara det största problemet vi har i det här landet. B)

 

 

Nja... om man skall anknyta mer till 02-lagen så är väl det största "problemet" att väldigt få bryr sig om lagen. Den berör inte eftersom det är väldigt få som tycker det är viktigt att få framföra båt med alkohol i blodet.

 

Fåntrattarna har haft en tuff helg. SBU har ånyo beslutat att inte aktivt driva frågan om en översyn av lagen. Det kan vi nog tacka de kontraproduktiva strutsarna 02-Ola, Gabbe och övriga polare för. Man får gratulera till en fullkomligt urusel kampanj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...