Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Peter_K

Att ro en båt med snurra och alkohol i blodet

Rekommendera Poster

En buffelhjord rör sig inte fortare än den långsammaste buffeln. När hjorden jagas är det de långsammaste och svagaste djuren som dödas först. Detta naturliga urval är bra för hjorden, eftersom hjorden som helhet blir snabbare och friskare genom den kontinuerliga gallringen av de svagaste medlemmarna. Ungefär på samma sätt kan den mänskliga hjärnan inte jobba snabbare än sina långsammaste hjärnceller. Som alla vet, tar överdriven alkoholkonsumtion kål på hjärnceller, men naturligtvis är det de långsammaste och svagaste hjärncellerna som går åt först. Genom att regelbundet konsumera öl, kan man rensa bort de svaga och långsamma hjärncellerna, och därigenom göra hjärnan till en snabbare och effektivare maskin. Det är därför man alltid känner sig smartare efter ett par öl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ord är roliga.

 

Ursprunglig betydelse av eka (öka på vissa dialekter) kommer från det forsvenska ordet ekia och är från början en urholkad ekstam för rodd. Numera är eka enligt svenska akademien ett vedertaget ord för roddbåt. Detta lär kunna skiljas mot de "modernare" fiskebåtarna som t.ex. blekings- eller skötekan.

 

Ibland säger även landkrabbor och gemene man rätt (måhända utan att veta om det). Finns ju andra exempels som t.ex. tamp och angöra där de mest förhärdade sjöbusar faktiskt inte alltid har koll. :)

Det är ju så att om man upprepar en felaktighet tillräckligt många gånger - så blir det sanning. :ph34r:

 

Tampen kan ju va änden på ett rep.

 

Det kan ju också va själva repet och är också ett kvarter på Bohus Malmön.

 

Fast det där sista var ju fel. Sotenäs kommun har ju besämt att Bohus Malmön bara heter Malmön, till malmöbornas vilda protester. De har aldrig någonsin kallat sig Bohus Malmöborna, men kallas ibland Malmöpyttar. :wacko:

He he... Jag tror inte nödvändigtvis att man upprepar ett fel tillräckligt många gånger så det blir en sanning, det kanske är så att man i vissa initierade kretsar väljer att hålla sig till bara en sanning (eka, tamp, angöra m.m.). Och då blir ju andra korrekta betydelser lätt avfärdade som felaktiga, trots att de språkhistoriskt är helt korrekta även de?

 

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med omdöme och alkohol är ju väldigt subtilt. En del brukar ju säga att de dansar bättre när när har lite alkohol i sig. Tycker även den man dansar med  att man gör det?

En viss mängd alkohol i sig brukar ju många säga kan göra att man kan känner sig lugnare och säkrare. Så därför undrar jag:

Är det många/någon som skulle vara mera rädd om de skulle framföra sin båt utan alkohol i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med omdöme och alkohol är ju väldigt subtilt. En del brukar ju säga att de dansar bättre när när har lite alkohol i sig. Tycker även den man dansar med  att man gör det?

En viss mängd alkohol i sig brukar ju många säga kan göra att man kan känner sig lugnare och säkrare. Så därför undrar jag:

Är det många/någon som skulle vara mera rädd om de skulle framföra sin båt utan alkohol i sig?

En del dansar nog faktiskt bättre med lite alkohol i kroppen då lite av ev. blyghet försvunnit.

Det sägs ju att en del pistolskyttar förr gärna drack några klunkar öl då det hade en avslappnande effekt och var lättare att fokusera då. Hur det stämmer med sanningen har jag inga vetenskapliga bevis för, men jag tror knappast att de hade gjort det om det visat sig ha en negativ effekt eller att de var olämpliga att hantera ett vapen.

Är man rädd ska man varken köra båt eller skjuta med pistol vare sig med eller utan alkohol.

Rädsla gör ofta människor stressade vilket leder till ogenomtänkta och felaktiga handlingar.

Observera att rädsla inte ska förväxlas med respekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att rädsla uppstår först den dagen som man kommer på att man vill ändra på sina alkoholvanor och sedan verkligen vill praktisera sitt nya ställningstagande. DET kan vara nog så stressande! Det hör nog till alkoholens natur att ju mer man dricker desto sämre omdöme får man och risken för att något tokigt skall ske ökar. Jag har valt att inte dricka något alkohol och blir i regel respekterad för det samtidigt som jag respekterar att andra vill dricka alkohol.

Men jag tycker det är lite tråkigt att vara vuxen och kunna njuta av livet är SÅ mycket förknippat med alkohol. Fast den tillsynes allmänt rådande inställningen struntar jag i!

Jag blir berusad av segling och allehanda njutningar på både mjukt och hårt vatten istället :)

Det kanske rent av är tur att vi är olika. Det skulle bli så trångt annars både på systembolaget och på isarna bland annat..

Vi kan väl vara vänner ändå :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det är lite trist att många inte verkar kunna skilja på vad som är bruk och missbruk av alkohol. Jag och de flesta med mig tror jag dricker alkohol på samma sätt och av samma anledning som att t.ex. äta glass. Det ger njutning vid intagandet. Att ändra alkoholvanor ger inte mer rädsla än att ändra glassvanor om man inte lider av en sjukdom som heter alkoholism.

Vid större alkoholintag reagerar ju folk olika, en del blir glada, en del blir trötta, en del blir våldsamma etc. De som reagerar på ett negativt sätt bör inte dricka alkohol i några större mängder vare sig dom kör båt eller inte. Men då pratar vi ju om betydligt större alkoholhalt än 0,2promille.

Om alla hade samma åsikt vore det hemskt tråkigt att diskutera, men man behöver inte vara ovänner för det. :)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst! Men vad är farligast och mest sårbart? Att riskerar att få hål i en tand eller tappa en plomb i skärgården för att du har ätit för mycket glass/godis eller att vricka/stuka foten eller i värsta fall slå ihjäl dig/drunkna på grund av att du omedvetet fått sämre balans på grund av njutandet av alkohol? Båda fallen handlar om njutningar Ja, men det ena fallet påverkar omdömet och balanssinnet. Är man medveten om faran så kan man väl vara två när man ska gå i land för att kissa då det är mörkt t ex.

Det här med vilka som kommer att tappa omdömet eller inte när de dricker anser ja vara ungefär samma sak som de synnerligen vanliga upphinnandeolyckorna i tät trafik. Man ser hur andra har klantat sig och ligger för nära:

Men så dåligt omdöme har ju inte jag när jag kör bil så jag kommer ju inte riskera att köra på bilen framför mig?!

Man skulle i princip kunna säga 3-sekundersregeln i trafiken motsvarar 0.2-lagen till sjöss. Ingen av "lagarna" riskerar man knappt att bli bötfälld för. Men bryter man mot dem så ökar risken för olyckor och tråkigheter. Var njutningen eller den dåliga vanan/stressen/sms:andet/mobilsnackandet värd det?

Kul att diskutera med dig Riro! Det blir ju ingen större dynamik i ämnet om alla tycker likadant, men för den sakens skull så kan ju diskutionen gå värdigt till :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att dricka alkohol - oftast blir det ingen, men ibland bler det mer. Jättehärligt att ta en öl eller tre på kvällen till grillningen i naturhamnen - det vill jag inte vara utan.

 

Men det betyder inte att det är okej att ge sig ut och ratta båten efter nämnda öl. Jag ser verkligen inga problem med detta - jag räknar kallt med att inom fem år är det samma gräns (0,2) för min båt också.

 

Bra om man håller isär det. De flesta tycker att lagen är helt okej; de har fattat den. Sedan finns det en massa människor som tycker att det är fördjävligt att de mäste vara nyktra eller sova över när man hälsar på grannen på kobben bredvid, vilket är ett klassiskt glesbygdsproblem (samma problem i Norrlands inland med bilen och fem mil till grannen...), ytterligare några som "har hört" om han som åkte fast fast han inte körde båten osv. De människorna blir aldrig nöjda förrän vi vridigt klockan tillbaka till 1966 när allt var bra i hela världen.

 

Men!

Nu handlade tråden om att ro en båt med uppfälld snurra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter-K Skrev: Men!
Nu handlade tråden om att ro en båt med uppfälld snurra.

 

 

Visst! Men oavsett med vilket flytetyg som  du tar dig fram på sjön samt även om du simmar på ett olämpligt ställe så utsätter du även andra för en fara/trauma om du brister i omdömet och hamnar i en nödsituation:

Skyll dig själv-principen tror jag inte håller för de allra flesta vettiga människor! De flesta skulle nog få skuldkänslor för att de inte gjorde något eller gjorde inte tillräckligt. Dessutom kan en panikslagen person i vattnet ha sådana krafter att de kan av misstag dränka den som försöker rädda. Det är därför som man alltid skall ha något mellan sig och den nödställde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter-K Skrev: Men!

Nu handlade tråden om att ro en båt med uppfälld snurra.

 

 

Visst! Men oavsett med vilket flytetyg som du tar dig fram på sjön samt även om du simmar på ett olämpligt ställe så utsätter du även andra för en fara/trauma om du brister i omdömet och hamnar i en nödsituation:

Skyll dig själv-principen tror jag inte håller för de allra flesta vettiga människor! De flesta skulle nog få skuldkänslor för att de inte gjorde något eller gjorde inte tillräckligt. Dessutom kan en panikslagen person i vattnet ha sådana krafter att de kan av misstag dränka den som försöker rädda. Det är därför som man alltid skall ha något mellan sig och den nödställde.

Förstår inte varför det skall vara så svart eller vitt hela tiden? Bara för att man vill se sig om i viken man ligger i med en bärs i handen i den lilla fendern med pluttmotor betyder väl inte det att man är alkoholist! Men det är alltid så dom som alldrig använder nämda dryck resonerar, nä viss liten frihet under ansvar tycker jag är ok-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att "frihet under ansvar" funkar dåligt ihop med alkohol - ansvarskänslan försämras ju som bekant när man blir påverkad. Kanske inte för dig, ivan65 - men för väldigt många andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är vitt så länge ingen olycka händer, men kan bli bra svart DÅ det händer!

Olyckor händer inte bara alkoholister Ivan65 men balansen/omdömet blir sämre när man dricker så det kan väl ingen bortse ifrån.

 

Hoppas att det är flera än jag som tycker paralelllen med uphinnande olyckor i trafiken är relevant i det här sammanhanget:

Det är knappt så att bilister kan ta in att  upphinnandeolyckor kan drabba dem själva. Där har de krypit fram sakta, sakta och till slut passerar man olycksplatsen. och SE Äntligen släpper köerna :) :)  :)  :)

Hur många kör efter 3-sekundersregeln när köerna har släppt?

Kan man bara skylla på stressen, bilen bakom eller har man något eget ansvar?

 

Jag kan mycket väl förstå njutningen av en bärs i handen och ligga ligga och puttra i viken med "lilla fendern" .Klart att du inte är en alkoholist bara för att du ligger där och dricker x antal bira och har det skönt!

Men vad ska du göra om/när du blir kissnödig?

Har du flytväst på dig?

Är du säker på att du kommer kunna ta dig ombord i fall du ramlar i och rädda dig själv?

 

Tyvärr visar undersökningar att den vanligaste kategorin av drunkningsolyckor på sommaren är medelålders män i liten båt utan flytväst, öppen gylf och JA... alkohol i kroppen

 

Var friheten värt det?

Kan man uppleva frihet och relaxa utan alkohol och kanske till och med om man har flytväst?

Hmm..Vanans makt är väldigt stark! Även jag får tampas med den ibland.

 

Jag njuter oerhört mycket av att vara ute på en bräda eller segla Hobie eller vår kölbåt själv eller med familj/vänner

 

Jag har smakat alkohol och även prövat på att vara berusad, men det gav mig ingen mersmak. Vem vet!? Mitt ställningstagande kanske också beror på att jag hade en klasskompis som blev alkis och krökade ihjäl sig.

Hur kunde denna en gång i tiden så barnsliga, snälla  och oskyldiga grabb hamna så snett till slut?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så länge det finns sprit kvar frihetskänslan är på topp. Om den tar slut innan bodegan öppnar... är ingen frihet. Visst många kan raljera med att det bara är dålig planering å det kan jag hålla med om... fast bensinstopp inträffar ju åxå ibland.

längre öppettider.. det är frihet under ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vitt så länge ingen olycka händer, men kan bli bra svart DÅ det händer!

Olyckor händer inte bara alkoholister Ivan65 men balansen/omdömet blir sämre när man dricker så det kan väl ingen bortse ifrån.

 

Hoppas att det är flera än jag som tycker paralelllen med uphinnande olyckor i trafiken är relevant i det här sammanhanget:

Det är knappt så att bilister kan ta in att upphinnandeolyckor kan drabba dem själva. Där har de krypit fram sakta, sakta och till slut passerar man olycksplatsen. och SE Äntligen släpper köerna :) :) :):)

Hur många kör efter 3-sekundersregeln när köerna har släppt?

Kan man bara skylla på stressen, bilen bakom eller har man något eget ansvar?

 

Jag kan mycket väl förstå njutningen av en bärs i handen och ligga ligga och puttra i viken med "lilla fendern" .Klart att du inte är en alkoholist bara för att du ligger där och dricker x antal bira och har det skönt!

Men vad ska du göra om/när du blir kissnödig?

Har du flytväst på dig?

Är du säker på att du kommer kunna ta dig ombord i fall du ramlar i och rädda dig själv?

 

Tyvärr visar undersökningar att den vanligaste kategorin av drunkningsolyckor på sommaren är medelålders män i liten båt utan flytväst, öppen gylf och JA... alkohol i kroppen

 

Var friheten värt det?

Kan man uppleva frihet och relaxa utan alkohol och kanske till och med om man har flytväst?

Hmm..Vanans makt är väldigt stark! Även jag får tampas med den ibland.

 

Jag njuter oerhört mycket av att vara ute på en bräda eller segla Hobie eller vår kölbåt själv eller med familj/vänner

 

Jag har smakat alkohol och även prövat på att vara berusad, men det gav mig ingen mersmak. Vem vet!? Mitt ställningstagande kanske också beror på att jag hade en klasskompis som blev alkis och krökade ihjäl sig.

Hur kunde denna en gång i tiden så barnsliga, snälla och oskyldiga grabb hamna så snett till slut?

Nu är du svart eller vit igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte men jag skrev"med en bira inte en hel back-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en svart fråga att undra hur många bira som man behöva dricka för att det ska bli  farligt att kissa från din lila båt? Nog har du väl blivit lite ostadigare i din lilla båt redan efter ett par öl om du reser dig upp? Det kan vara nog så riskabelt att stå upp i vilken liten roddbåt som helst även om man är nykter. Förmodligen skulle det vara säkrare att sitta på knä och kissa i en hink, men eftersom det tydligen är det vanligaste drunkningsscenariot att män drunknat från en liten båt mm.så kanske inte alla har tagit till sig ett säkert beteende i sin lilla båt.

På 60-talet tror jag det  var så spelade de rätt ofta en låt på radion som hette: Sitt ned i båten!

Den låten hade nog en poäng. Eller vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en svart fråga att undra hur många bira som man behöva dricka för att det ska bli farligt att kissa från din lila båt? Nog har du väl blivit lite ostadigare i din lilla båt redan efter ett par öl om du reser dig upp? Det kan vara nog så riskabelt att stå upp i vilken liten roddbåt som helst även om man är nykter. Förmodligen skulle det vara säkrare att sitta på knä och kissa i en hink, men eftersom det tydligen är det vanligaste drunkningsscenariot att män drunknat från en liten båt mm.så kanske inte alla har tagit till sig ett säkert beteende i sin lilla båt.

På 60-talet tror jag det var så spelade de rätt ofta en låt på radion som hette: Sitt ned i båten!

Den låten hade nog en poäng. Eller vad tycker ni?

Dricker jag en öl i min "lila" båt så behöver jag inte pissa, jag är inte inkontinent, dra inte hela tiden ut det värsta senariot ur allt eller tro det värsta, vad jag skrev var att puttra runt med fendern med pluttmotorn och ha, vad observant nu! 1 öl i handen, och dessutom liggandes inte ståendes!

Skulle jag mot förmodan bli pissnödig av den ölen så puttrar jag tillbaks till min båt och använder toan på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så länge det finns sprit kvar frihetskänslan är på topp. Om den tar slut innan bodegan öppnar... är ingen frihet. Visst många kan raljera med att det bara är dålig planering å det kan jag hålla med om... fast bensinstopp inträffar ju åxå ibland.

längre öppettider.. det är frihet under ansvar.

 

Tja..Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Det verkar finnas en väldigt väletablerad alkoholkultur i båtlivet och den kan man märka av nästan överallt . När folk köper ut, lastar in massor.i sina båtar. På, youtubefilmer dricks det så länge det inte blåser för mycket. I reklamfilmer och affischer för båtar samt givetvis på bilder från charter och långseglatser samt i böcker.

Jag kan nog konstatera att vi tydligen lever rätt olika båtliv och njuter var och en på sitt vis. Skönt att de vänner som har seglat med oss genom alla dessa år har accepterat att vi inte dricker alkohol annat än om  de som själva vill dricka folköl till maten.De har även accepterat att dresskoden är flytväst på ombord så länge man inte är i ruffen.

Tänk! Somrarna har i alla tider alltid varit vår mest sociala tid. Men det kanske inte är så konstigt!

Vi lever ju i Sverige :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att "frihet under ansvar" funkar dåligt ihop med alkohol - ansvarskänslan försämras ju som bekant när man blir påverkad. Kanske inte för dig, ivan65 - men för väldigt många andra.

Ansvaret i det fallet ligger väl i att inte dricka för mycket, d.v.s. att sluta innan omdömet grumlas. Enda gångerna jag haft problem med det var i min ungdom de första gångerna jag drack alkohol och inte kunde bedöma verkningarna.

Alla bälgar ju inte i sig tills allt öl/vin/sprit är slut eller att dom somnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är det verkligen en svart fråga att undra hur många bira som man behöva dricka för att det ska bli farligt att kissa från din lila båt? Nog har du väl blivit lite ostadigare i din lilla båt redan efter ett par öl om du reser dig upp? Det kan vara nog så riskabelt att stå upp i vilken liten roddbåt som helst även om man är nykter. Förmodligen skulle det vara säkrare att sitta på knä och kissa i en hink, men eftersom det tydligen är det vanligaste drunkningsscenariot att män drunknat från en liten båt mm.så kanske inte alla har tagit till sig ett säkert beteende i sin lilla båt.

På 60-talet tror jag det var så spelade de rätt ofta en låt på radion som hette: Sitt ned i båten!

Den låten hade nog en poäng. Eller vad tycker ni?

Dricker jag en öl i min "lila" båt så behöver jag inte pissa, jag är inte inkontinent, dra inte hela tiden ut det värsta senariot ur allt eller tro det värsta, vad jag skrev var att puttra runt med fendern med pluttmotorn och ha, vad observant nu! 1 öl i handen, och dessutom liggandes inte ståendes!

Skulle jag mot förmodan bli pissnödig av den ölen så puttrar jag tillbaks till min båt och använder toan på den.

 

 

Förlåt Ivan65! Nu har jag fattat hur du njuter och att du gör det med gott säkerhetstänk. Då lär du med all säkerhet slippa bli ytterligare en siffra i den dystra statistiken.

 

Faktum var att vi var rätt oroliga under ett flertal år på grund av att vår pappa riskerade att ramla överbord då han alltid stod upp i roddbåten och fiskade samt även stod upp då han kissade i en hink. Vi tjatade och tjatade på honom att börja använda flytväst. Till slut började han äntligen göra det. Men skulle han kunna ta sig ombord ifall han ramlade i?

Eftersom han aldrig provade så vet vi inte, men jag köpte ett litet plaststeg som man trär på årorna och där kunde de sitta permanent. . Ramlade man i så kunde man sträcka sig upp och fälla ut åran. Sen lade man sig på den  tog spjärn mot fotsteget. och hävde sig ombord.

Oj vad många gäddor min pappa drog upp i Hållsviken på  60 och 70-talet :)

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Problemet är ju att "frihet under ansvar" funkar dåligt ihop med alkohol - ansvarskänslan försämras ju som bekant när man blir påverkad. Kanske inte för dig, ivan65 - men för väldigt många andra.

Ansvaret i det fallet ligger väl i att inte dricka för mycket, d.v.s. att sluta innan omdömet grumlas. Enda gångerna jag haft problem med det var i min ungdom de första gångerna jag drack alkohol och inte kunde bedöma verkningarna.

Alla bälgar ju inte i sig tills allt öl/vin/sprit är slut eller att dom somnar.

 

 

Härligt Riro! Jag undrar bara har du märkt NÅGON skillnad i balansen när du går ombord/iland, på bryggan, klippor när de är halt, eller går på kissutflykt eller liknande på en bergig ö. Med respektive utan alkohol i kroppen menar jag givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det verkligen en svart fråga att undra hur många bira som man behöva dricka för att det ska bli farligt att kissa från din lila båt? Nog har du väl blivit lite ostadigare i din lilla båt redan efter ett par öl om du reser dig upp? Det kan vara nog så riskabelt att stå upp i vilken liten roddbåt som helst även om man är nykter. Förmodligen skulle det vara säkrare att sitta på knä och kissa i en hink, men eftersom det tydligen är det vanligaste drunkningsscenariot att män drunknat från en liten båt mm.så kanske inte alla har tagit till sig ett säkert beteende i sin lilla båt.

På 60-talet tror jag det var så spelade de rätt ofta en låt på radion som hette: Sitt ned i båten!

Den låten hade nog en poäng. Eller vad tycker ni?

Dricker jag en öl i min "lila" båt så behöver jag inte pissa, jag är inte inkontinent, dra inte hela tiden ut det värsta senariot ur allt eller tro det värsta, vad jag skrev var att puttra runt med fendern med pluttmotorn och ha, vad observant nu! 1 öl i handen, och dessutom liggandes inte ståendes!

Skulle jag mot förmodan bli pissnödig av den ölen så puttrar jag tillbaks till min båt och använder toan på den.

Förlåt Ivan65! Nu har jag fattat hur du njuter och att du gör det med gott säkerhetstänk. Då lär du med all säkerhet slippa bli ytterligare en siffra i den dystra statistiken.

 

Faktum var att vi var rätt oroliga under ett flertal år på grund av att vår pappa riskerade att ramla överbord då han alltid stod upp i roddbåten och fiskade samt även stod upp då han kissade i en hink. Vi tjatade och tjatade på honom att börja använda flytväst. Till slut började han äntligen göra det. Men skulle han kunna ta sig ombord ifall han ramlade i?

Eftersom han aldrig provade så vet vi inte, men jag köpte ett litet plaststeg som man trär på årorna och där kunde de sitta permanent. . Ramlade man i så kunde man sträcka sig upp och fälla ut åran. Sen lade man sig på den tog spjärn mot fotsteget. och hävde sig ombord.

Oj vad många gäddor min pappa drog upp i Hållsviken på 60 och 70-talet :)

Men nu handlar ju inte tråden om att stå upp i en båt och kissa.

Jag njuter när jag halvliggandes spanar in viken jag just ankrat upp i med en öl, min åsikt, sen om nån har problem med att fatta att man inte skall stå upp i en liten jolle så gör ju inte det att man måste stifta en lag för att komma tillrätta med det, bättre då att som ni gjorde prata honom till förnuft, återigen viss frihet under stort ansvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar att sväva ut lite grann när jag skriver: Det känns nästan som att vara ute på sjön, så jag hoppas att ingen tar illa upp.Det här med lagar kontra rekommendationer och båtliv kontra biltrafik tycker jag är intressant.

0.2 lagen finns, men är ju i praktiken väldigt svår att lagföra eftersom det finns både bristande resurser och annat som behöver prioriteras.

3-sekundersregel har nog en del av oss fått lära sig i bilskolan eller på något annat sätt.

 

Om det är någon som inte känner till den så är det en förhållningsregel så att man håller ett säkert avstånd till bilen framför. Man tar tex en portal som riktmärke. När bilen framför dig passerar portalen börjar du räkna: tusenett, tusentvå, tusentre. Först DÅ skall du vara framme vid samma riktmärke och har då ett säkert avstånd till bilen framför dig. Den här förhållningsregeln kan man tillämpa i alla rådande hastighetsbegränsningar, men kan behöva förlängas till kanske fem sekunder vid halt väglag.

 

Finns det då något gemensamt mellan detta i praktiken? Ja jag anser det!

Vi kan inte ha individuella regler och lagar som skall anpassas efter godtyckle plus att människor har olika förutsättningar, omdömen samt bättre eller sämre självinsikt.

 

Därför har man tagit fram 0.2 lagen och 3-sekundersregeln som säger här har vi satt gränsen och den skall gälla för alla så blir det säkrare både till sjös och på vägarna.

 

Sedan att folk är ögontjänare och vilda västern kan lätt råda när "katten" är borta kan vi inte göra något åt. Så frågan blir ju då:

Ska jag dricka mer än 0.2 / Ligga närmare än tre sekunders avstånd när det är så liten risk att jag torskar?

Vem är det egentligen som jag lurar med att tumma på det här?

Min och andras säkerhet! Är det inte tillräckliga skäl eller väger friheten tyngre?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivan65 - om din jolle inte är längre än 10 meter och den inte kan köras fortare än 15 knop gäller ju inte 0,2-lagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar att sväva ut lite grann när jag skriver: Det känns nästan som att vara ute på sjön, så jag hoppas att ingen tar illa upp.Det här med lagar kontra rekommendationer och båtliv kontra biltrafik tycker jag är intressant.

0.2 lagen finns, men är ju i praktiken väldigt svår att lagföra eftersom det finns både bristande resurser och annat som behöver prioriteras.

3-sekundersregel har nog en del av oss fått lära sig i bilskolan eller på något annat sätt.

 

Om det är någon som inte känner till den så är det en förhållningsregel så att man håller ett säkert avstånd till bilen framför. Man tar tex en portal som riktmärke. När bilen framför dig börjar du räkna: tusenett, tusentvå, tusentre. Först DÅ skall du vara framme vid samma riktmärke och har då ett säkert avstånd till bilen framför dig. Den här förhållningsregeln kan man tillämpa i alla rådande hastighetsbegränsningar, men kan behöva förlängas till kanske fem sekunder vid halt väglag.

 

Finns det då något gemensamt mellan detta i praktiken? Ja jag anser det!

Vi kan inte ha individuella regler och lagar som skall anpassas efter godtyckle plus att människor har olika förutsättningar, omdömen samt bättre eller sämre självinsikt.

 

Därför har man tagit fram 0.2 lagen och 3-sekundersregeln som säger här har vi satt gränsen och den skall gälla för alla så blir det säkrare både till sjös och på vägarna.

 

Sedan att folk är ögontjänare och vilda västern kan lätt råda när "katten" är borta kan vi inte göra något åt. Så frågan blir ju då:

Ska jag dricka mer än 0.2 / Ligga närmare än tre sekunders avstånd när det är så liten risk att jag torskar?

Vem är det egentligen som jag lurar med att tumma på det här?

Min och andras säkerhet! Är det inte tillräckliga skäl eller väger friheten tyngre?

För ett antal trådar sen skulle man inte blanda ihop biltrafik och vistelse på sjön, nu är det helt plötsligt ok, jag är emot kollektiva bestraffningar,förr fanns 0,5 regeln och den räckte för då slapp man lagstiffta om totalavhållsamhet från alkohol dvs man gav gemene man ett eget ansvar, under frihet så länge man inte drack sig över 0,5

Nu kan du inte ta en pilsner eller ett glas vin på kobben och sen puttra hem till storbåten, beklaglig utveckling, men som det heter, tomma tunnor bullrar mest! Därav förklaringen till utvecklingen! Enligt mig vill säga!-))

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken promillehalt utgör en pilsner om typ en 80 kilos man dricker den?

Har man olika benämningar på pilsner i olika delar av landet?

Jag trodde att pilsner motsvarade en lättöl.

I den sanna demokratins namn så får alla plocka fram sina argument och ha sina uppfattningar om saker och ting.

Har ni varit med om att någon egentligen har vunnit en diskussion någon gång?

Däremot så kanske man får lite klarare för sig vad andra tycker i frågan/frågorna.

Än så länge har det varit en värdig diskussion här i dag tycker jag.

Tack för det och god natt båtfolk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har aldrig någonsin funnits en 0,5-promillegräns på sjön. Läs på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan väl va bra att ha nåt att hålla sig i om man e för full, har nån tänkt på det?

å hur är det med upphinnandeolyckor som exempel bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det har aldrig någonsin funnits en 0,5-promillegräns på sjön. Läs på.

Ber så mkt om ursäkt Peter, jag menade givetvis 1,0 men faktum kvarstår. Man skall nog upp i"lite"mer än 0,2 promille för att vara en säkerhetsrisk i 9 fall av 10

Ps

Tycker att det är bra att seglarfreaksen lägger sig relativt tidigt iaf!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan väl va bra att ha nåt att hålla sig i om man e för full, har nån tänkt på det?

å hur är det med upphinnandeolyckor som exempel bara?

Har du ingen fungerande lanterna så får du nog skylla dig själv oavsett promille!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Problemet är ju att "frihet under ansvar" funkar dåligt ihop med alkohol - ansvarskänslan försämras ju som bekant när man blir påverkad. Kanske inte för dig, ivan65 - men för väldigt många andra.

Ansvaret i det fallet ligger väl i att inte dricka för mycket, d.v.s. att sluta innan omdömet grumlas. Enda gångerna jag haft problem med det var i min ungdom de första gångerna jag drack alkohol och inte kunde bedöma verkningarna.

Alla bälgar ju inte i sig tills allt öl/vin/sprit är slut eller att dom somnar.

Härligt Riro! Jag undrar bara har du märkt NÅGON skillnad i balansen när du går ombord/iland, på bryggan, klippor när de är halt, eller går på kissutflykt eller liknande på en bergig ö. Med respektive utan alkohol i kroppen menar jag givetvis.

Verkar som att seglarfreaken har svårt med synapserna idag, det vi fösöker att i enkla ord förklara är att det finns fler nyanser än svart och vitt, bara för att vissa så fort dom känner lukten av alkohol går bärsärk så betyder inte det att vi mer ansvarskänande båtägare inte klarar det så snälla seglarfreak och även Peter-k, sluta med skitsnacket nu, pleace!

Finns en Gestapoklubb på nätet, bara ifall ni e sugna-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...