Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
Gaidin

Sjövattensystem - Dimanesioner?

Rekommendera Poster

Jag tänker borra ett hål till i båten...

 

Planen är att ta en genomföring som ger mig sjövatten. I nuläget till en tryckvattenpump som skall mynna ut i ankarboxen för spolning av ankarkätting, däck, flygfiskar, gastar och annat som kan behöva blötas ner. Längre fram tänker jag använda samma genomföring även till en watermaker.

 

Hur skall jag tänka när det gäller tryckvattenpumpen? Det finns ju lite olika storlekar på dom, från 6 liter i minuten och uppåt, vad är lämpligt? Upp till 11l/min är det inga större prishopp men sedan drar det iväg.

 

För att ansluta en watermaker på samma genomföring tänker jag mig en förgrenare mellan WM och Pumpen, behöver jag då en backventil mellan pumpen och förgrenaren? Watermakern har ju ett ganska rejält sug.

 

Hur stor genomföring behöver jag ha? För tryckvattnet räcker det säkert med en ½" men en watermaker som ger 60l/timmen spolar ju igenom betydligt mer vatten, hur stor genomföring bör jag ta höjd för?

 

Och till sist... Jag tänker prova Hjertmans genomföringar i komposit, med tillhörande kulventil, är det någon som har erfarenheter från dem, håller de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att watermakern inte får suga luft, då funkar den dåligt. Det är sannolikt bättre att ha två olika vattenintag än att riskera luft.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha pumpen för att spola av lera, dy mm så behöver du ha en pump med "lite tryck i". Annars blir det ett segt jobb att spola rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fnulat på en sånhär:

Jabsco Per Max 2.9

 

Ligger strax under 1200kr på Hjertmans. 2,9 står nog för 2,9 bar, nästa storlek, Par max 4, kostar strax under 2000kr.

 

Mackey, jag vill ju ha lite skrov kvar mellan alla hålen =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Lintott påpekat bör du välja en pump med "litet tryck i", alltså prioritera tryck framför flöde (liter per sekund) litet högre. [Kanske inte välja lika högt tryck som en högtryckstvätt som har redigt högt tryck men samtidigt väldigt litet flöde - men heller inte såpass lågt tryck som din "fnulade" högflödes dricksvattenpump. Ett sorts lagom mellanting blir nog bättre, men prislappen ser förvisso inte särskilt kul ut.]

Nå, mitt råd får bli... sluta gärna att fundera på den pumpen, knappast särskilt bra anpassad för rengöring av ankarkätting!? [Däremot är den nog bra på det den är konstruerad för... att hålla lämpligt tryck (inbyggd trycksensor) i båt-interna vattenkranar när man plötsligt öppnar nån kran och snabbt vill fylla sin kastrull eller liknande. Helt annat användnings-område.]
post-86835-0-86165400-1449762601_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 liter i timmen betyder 1 liter/min. Om du öppnar kranen på ditt vanliga vattenutkast hemma och ställer en hink under. Vrid på fullt och vänta 1 minut.

Jag är säker på att en 1/2" genomföring räcker mer än väl :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 liter i timmen betyder 1 liter/min. Om du öppnar kranen på ditt vanliga vattenutkast hemma och ställer en hink under. Vrid på fullt och vänta 1 minut.

Jag är säker på att en 1/2" genomföring räcker mer än väl :)

 

Den ger 60 liter färskvatten i timmen, för att utvinna detta måste säkerligen maskinen pumpa igenom 600 liter saltvatten. Jag vet inte de exakta siffrorna men det är inte mycket av vattnet som passerar genomföringen som blir färskvatten.

 

Finns det någon standardiserad tabell för flöde kontra dimensionering på genomföring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Lintott påpekat bör du välja en pump med "litet tryck i", alltså prioritera tryck framför flöde (liter per sekund) litet högre. [Kanske inte välja lika högt tryck som en högtryckstvätt som har redigt högt tryck men samtidigt väldigt litet flöde - men heller inte såpass lågt tryck som din "fnulade" högflödes dricksvattenpump. Ett sorts lagom mellanting blir nog bättre, men prislappen ser förvisso inte särskilt kul ut.]

 

Nå, mitt råd får bli... sluta gärna att fundera på den pumpen, knappast särskilt bra anpassad för rengöring av ankarkätting!? [Däremot är den nog bra på det den är konstruerad för... att hålla lämpligt tryck (inbyggd trycksensor) i båt-interna vattenkranar när man plötsligt öppnar nån kran och snabbt vill fylla sin kastrull eller liknande. Helt annat användnings-område.]

 

 

 

Jag får nog ge upp tanken på att ha en tryckvattenpump då. Skulle jag känna behov av det så går det väl bra att sätta in en tryckvakt efteråt kanske...

 

Nästa aspirant får bli denna.

http://www.drevia.se/artikel.php?kid=277-720-769-772&sok=&id=4051

Det verkar vara mer tryck i den och mer ändamålsenlig.

 

Stort tack för alla tankebidrag än så länge!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha ett system som du inte blir besviken på så bör du gå in för en pump med betydligt större kapasitet och tryck. Jag har gått den skolan. Bytte pump tre gånger förrän jag var nöjd. Det blir ju inte så billigt att skaffa en underdimensionerad produkt som man måste byta för att få sinnesro och önskat resultat.

Jabsco pumpen du tänker på ger ett tryck som varierar mellan 1 och 1.7 bar. Trycket är definitivt för litet för spolning av ankar etc. Lite blålera och du får spola i evigheter...

11 liter /min mot öppet flöde är också nästan ett skämt. Du behöver förutom tryck, ett tillräckligt flöde!

Tyvärr är det så att en bra teknik kostar. Här har du ett exempel på vad jag tycker uppfyller minimi kraven:

 

http://www.drevia.se/artikel.php?kid=277-720-769-772&sok=&id=4053

 

Däremot skulle jag inte vara orolig då det gäller att använda samma genomföring för watermakern, -förutsatt att du dimensionerar den så att resistans ej uppstår och att du placerar den tillräckligt lågt under vattenlinjen...

Föreslår TruDesign 1 1/4" samt en placering så nära köllinjen som möjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 liter /min mot öppet flöde är också nästan ett skämt. Du behöver förutom tryck, ett tillräckligt flöde!

Tyvärr är det så att en bra teknik kostar. Här har du ett exempel på vad jag tycker uppfyller minimi kraven:

 

http://www.drevia.se/artikel.php?kid=277-720-769-772&sok=&id=4053

 

 

Mitt senaste alternativ är samma pump men storleken mindre. 3,5 bar i stället för 5 och 13l i stället för 20. Frågan är om skillnaden är så stor att den motiverar prisskillnaden på 1400kr. Nu skall jag ju ha pumpen i många år hoppas jag så priset är inte det primära men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

11 liter /min mot öppet flöde är också nästan ett skämt. Du behöver förutom tryck, ett tillräckligt flöde!

Tyvärr är det så att en bra teknik kostar. Här har du ett exempel på vad jag tycker uppfyller minimi kraven:

 

http://www.drevia.se/artikel.php?kid=277-720-769-772&sok=&id=4053

 

 

Mitt senaste alternativ är samma pump men storleken mindre. 3,5 bar i stället för 5 och 13l i stället för 20. Frågan är om skillnaden är så stor att den motiverar prisskillnaden på 1400kr. Nu skall jag ju ha pumpen i många år hoppas jag så priset är inte det primära men ändå...

 

Kan inte säga annat än att 3 bar och 12 liter (andra bytet) var en besvikelse. Först när jag bytte till en pump med 5 bar och 18 liter upplevde jag att systemet var OK. Enligt min teori skall vattenmängden vara tillräcklig samtidigt som geggan splittras med tillräckligt tryck. Mera är bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...