honken3 1 Postad 22 November , 2015 Jag har en Roca W12 vindrutetorkarmotor jag tänkte installera. Tidigare har det suttit en vindrutetorkarmotor på båten, så det gamla kablaget finns kvar. Dessa kablar är bruna, 3 stycken till antalet, med "monteringsskruvar" i änden. Även två andra bruna kablar, förmodligen plus och minus. På Roca-motorn finns det tre kablar, samt en plus och en minuskabel. Jag förstår att plus och minus går till On/off knappen/batteriet (kopplas till de jag har). Men de tre andra tänkte jag så klart koppla ihop med mina tre kablar som är försedda med skruvar. Min fråga är, tror ni det spelar någon roll vilken av mina tre kablar som går till vilken av de tre på Roca-motorn? Kan jag koppla dem fel på något sätt? Eller är det alltid så att de tre kablarna är pluskablar och inte är beroende av hur man sätter dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 22 November , 2015 Det är ju en tvåfarts motor, Slow- fast- park så du behöver ju en trelägesbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 22 November , 2015 Du måste kolla vad dina befintliga kablar går till. Din Rocamotor behöver en till minus, en till parkering, en till lågfart och en till högfart. Parkering/lågfart/högfart får aldrig ha spänning samtidigt utan endast en i taget. Därför måste du ha en växlande trelägesbrytare eller något arrangemang med växlande reläer. Om du har två motorer måste du dessutom se till att de inte matar varandra baklänges för då stannar de inte när du stänger av. Du bör också se till att motorn kopplas via en säkring på fem ampere. Den kommer skydda motorn mot varmgång vilket är lätt hänt om den fastnar eller går torr. En säkring är betydligt billigare än en ny motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 November , 2015 Jag hade ungefär samma problem. Tidigare en vindrutetorkare med en hastighet som sett sina bästa dagar och en enpolig strömbrytare på strömbrytarpanelen. Fanns ett par extra trådar från panelen till i närheten av vindrutetorkaren, som jag knyckte. Satte till en växlande brytare som fick plats vid den befintliga dragströmbrytaren. Till och från på befintlig brytare. Hög och låg hastighet på den nya växlande vippströmbrytaren. Tråden för parkeringsläge direkt till plus efter säkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 23 November , 2015 Jag hade ungefär samma problem. Tidigare en vindrutetorkare med en hastighet som sett sina bästa dagar och en enpolig strömbrytare på strömbrytarpanelen. Fanns ett par extra trådar från panelen till i närheten av vindrutetorkaren, som jag knyckte. Satte till en växlande brytare som fick plats vid den befintliga dragströmbrytaren. Till och från på befintlig brytare. Hög och låg hastighet på den nya växlande vippströmbrytaren. Tråden för parkeringsläge direkt till plus efter säkringen. Vinrutetorkare.jpg Parkeringen får inte ha permanentplus. Resultatet av det blir att man kör torkaren på både hög och låg fart samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 November , 2015 (redigerade) Jag hade ungefär samma problem. Tidigare en vindrutetorkare med en hastighet som sett sina bästa dagar och en enpolig strömbrytare på strömbrytarpanelen. Fanns ett par extra trådar från panelen till i närheten av vindrutetorkaren, som jag knyckte. Satte till en växlande brytare som fick plats vid den befintliga dragströmbrytaren. Till och från på befintlig brytare. Hög och låg hastighet på den nya växlande vippströmbrytaren. Tråden för parkeringsläge direkt till plus efter säkringen. Vinrutetorkare.jpg Parkeringen får inte ha permanentplus. Resultatet av det blir att man kör torkaren på både hög och låg fart samtidigt. Hur skall den kopplas då!? Jag har kopplat min så enligt det kopplingsschema som medföljde den vindrutetorkare jag har, bortsett från att jag har en enpolig strömbrytare för till och från och en växlande brytare för hög och låg. Att den skulle gå på både hög och låg fart de få sekunderna det är frågan om, är inget som märks. Om den skulle göra det, så spelar heller ingen större roll. Jag har sett betydligt värre saker under mitt yrkesliv. När jag slår ifrån brytaren för från och till går torkararmen ner till det läge som jag ställt in och stannar där. Misstänker (är mitt sätt att skriva att jag ärhelt övertygad om) att det finns en brytare inne i i torkaren som bryter strömmen när torkarbladet nått inställt läge. Redigerad 23 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 23 November , 2015 (redigerade) Alla vindrutetorkarmotorer med mer än en fart som jag har sett ska kopplas enligt honken3's kopplingsschema ovan. Du skulle mao behöva byta din av/på-brytare till en växlande mellan "På" och "Parkering". Huruvida det är skadligt kan jag inte svara på, är inte tillräckligt kunnig på elmotorer, men jag har svårt att tro att det skulle vara bra för motorn att gå på både lågfart och högfart samtidigt? Det som händer när du kopplar ström på parkeringsläget är att torkarmotorn går på lågfart till parkeringsläget och stannar där. Strömmen går då via ett speciellt bleck i vinkelväxeln i torkaren som "tar slut" och bryter strömmen när den når ändläget. Som du ha kopplat nu kommer motorn att ha ström på både hög- och lågfart hela tiden när du kör i högfartsläge (eftersom den försöker parkera samtidigt, eftersom du har ström på parkeringssladden) Ovan gäller de torkare jag har kommit i kontakt med. Du kan ju ha en modell som är annorlunda såklart och då är det kanske inget problem. Redigerad 23 November , 2015 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 23 November , 2015 Det finns många olika varianter av torkarmotorer. Jag har själv Roca W12 som jag monterat i min båt. De får inte ha permanentplus till parkeringsläget. Om man kör på högfart med spänning till parkeringsläget så kommer de antagligen gå varma och gå sönder efter ett tag. Det enklaste sättet att göra rätt är att köpa en passande växlande strömbrytare. Jag ville själv inte byta min strömbrytare av estetiska skäl. Den strömbrytaren har ingen spänning alls ut i intryckt läge och spänning på båda utgångarna i helt utdraget läge. Min lösning var två växlande reläer till varje motor. De löste också problemet med baklängesmatning vid parkering. om man har flera motorer så finns det färdiga kopplingsboxar att köpa som tar hand om både synkronisering av motorerna och parkeringsproblematiken men de är inte billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 November , 2015 Länge sedan jag hade isär en torkarmotor, ingen reparerar ju något längre, utan det slängs och monteras nytt. Men på reparationstiden var det som Tommy skriver en intern brytare som parkerade motorn, jag kan ha fel men vill minnas att den bröt jorden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 23 November , 2015 Man kan inte utgå från att en torkarmotor fungerar på samma sätt som en annan. Det finns många olika konstruktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 November , 2015 Man kan inte utgå från att en torkarmotor fungerar på samma sätt som en annan. Det finns många olika konstruktioner. Just därför ar det svårt/omöjligt att ge TS ett bra och entydigt svar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 24 November , 2015 Länge sedan jag hade isär en torkarmotor, ingen reparerar ju något längre, utan det slängs och monteras nytt. Men på reparationstiden var det som Tommy skriver en intern brytare som parkerade motorn, jag kan ha fel men vill minnas att den bröt jorden. Kalle I växellådan finns det en matris med släpkontakter, släpskor, som har ett gap där självparkeringsläget finns. Man kan i alla fall på de senare modellerna, ändra på självparkeringsläget om man vill ha det till vänster eller höger. Likaså kan man ändra på svepvinkeln, men det gör man helt mekaniskt genom att flytta en stötstång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 24 November , 2015 (redigerade) Jag har en Roca W12 vindrutetorkarmotor jag tänkte installera. Tidigare har det suttit en vindrutetorkarmotor på båten, så det gamla kablaget finns kvar. Dessa kablar är bruna, 3 stycken till antalet, med "monteringsskruvar" i änden. Även två andra bruna kablar, förmodligen plus och minus. På Roca-motorn finns det tre kablar, samt en plus och en minuskabel. Jag förstår att plus och minus går till On/off knappen/batteriet (kopplas till de jag har). Men de tre andra tänkte jag så klart koppla ihop med mina tre kablar som är försedda med skruvar. Min fråga är, tror ni det spelar någon roll vilken av mina tre kablar som går till vilken av de tre på Roca-motorn? Kan jag koppla dem fel på något sätt? Eller är det alltid så att de tre kablarna är pluskablar och inte är beroende av hur man sätter dem? Koppla så som i figuren! Om du har en äkta trelägesbrytare. Om inte, så koppla över en trelägesbrytare utan mittenläge och koppla kabeln i mitten märkt "S" direkt till säkringens utgång. Om du skiftar hög- och lågfart spelar ingen roll, men om du kopplar minus till självparkerings eller någon av de andra får du kortslutning och säkringen löser ut. Redigerad 24 November , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 November , 2015 Det är mycket möjligt att min innovation med att sätta till en växlande brytare/omkopplare till den strömbrytare som fanns för den gamla vindrutetorkaren inte är helt korrekt. Hade ingen treläges omkopplare att ersätta den befintliga omkopplaren med, men väl en tvåläges omkopplare. Det är ju inte så ofta man använder den höga hastigheten, så jag har inte märkt något problem. Å andra sidan har jag de få gånger jag kört med den höga hastigheten inte haft en tanke på att kolla. Det är en Rocka W12 jag har. Jag får väl ta och kolla på torkaren och mäta strömmar mm under olika driftsförhållande nån gång jag får tid. Just nu håller jag på med ett mycket trevligare arbete än att leka med det elektriska. Jag slipar glasfiber. (Ja - inte just nu förstås - nu är det middagsrast. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 24 November , 2015 Jag har kollat på varvsmonterade torkare, några olika Nimbusar, Triton, Vestfjord och kanske i nån mer båt. I en Targa hade en mer korrekt strömställare, men en av torkarna var felkopplat i alla fall... möjligen av någon tidigare ägare... I den andra båtarna hade man använt sig av trelägesbrytare där mellanläget, noll-läget, inte har någon anslutning. Självparkeringsläget är där alltid anslutet, och det är bara en litet skillnad mellan hög- och lågfart, det skall vara 35 respektive 55 slag i minuten. Möjligen blir det större skillnad om man kopplar bort självparkeringen? jag har dock aldrig testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honken3 1 Postad 28 November , 2015 Tack för jättebra svar allihop! Grymt! Jag ska iväg och koppla in den nästa helg, jag har en trelägesbrytare (AV samt två lägen till). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser