Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

honken3

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om honken3

  • Placering
    Kadett
  1. Saken är den, att vi aldrig rörde lampknappens sladdar på baksidan, utan klippte sladdarna (var tvungna) längre upp närmre glödlampan, så vi har inte skiftat något på knappen....
  2. Tack alla för jättebra svar! Så här ligger det alltså till. Det är inte LED, utan vanlig 12 volts glödlampa som man har till husvagnar t.ex. Armaturen den sitter i har ingen av/på-knapp. Sladden från glödlampan går till vanlig svart On/off ROCA-knapp som brukar finnas i båtar (finns på Hjertmans och alla ställen). Lampknappen har på baksidan 4 sladdar inkopplade. Två av dem går till säkringspanelen (plus och minus med en 3A säkring (som är hel). Jag har provat byta lampknappen och satte sladdarna på samma sätt på baksidan. Lampknappen fungerar fortfarande inte (och glödlampan lyser konstant, går ej att stänga av). Är osäker på hur jag ska felsöka detta?
  3. Och om strömbrytaren är trasig så antar jag att lampan inte borde lysa? Eller om en strömbrytare går sönder, är det bara själva "avstängningen" av lampan som inte fungerar då?
  4. Hade hjälp av en kompis som satte upp en ny taklampa i min båt. Innan hade jag en skabbig och icke fungerande taklampa från Biltema med en "switch" på själva lampan. Den var också kopplad via en strömbrytare (vanlig svart som brukar sitta i båtar). Så man kunde både stänga av på lampan eller via strömbrytaren. Den nya lampan har ingen switch på lampan. Så han kopplade bara in den på de två kablar som den tidigare lampan var kopplad på. Dessa kommer från strömbrytaren (vad jag kan se, är ett stort råttbo). Nu när vi slog på huvudbrytarna för batteriet så börjar lampan lysa. Trots att strömbrytaren på panelen är frånslagen. Vi kan väldigt lite om el, och tänkte att det var en baggis eftersom vi använde de gamla kablarna, men tji fick vi... Vad kan problemet vara? Vad jag vet har en lampa bara plus, så vi borde inte ha kunnat vända kablarna fel? Strömbrytaren bör väl ha plus och minus antar jag?
  5. Tack för jättebra svar allihop! Grymt! Jag ska iväg och koppla in den nästa helg, jag har en trelägesbrytare (AV samt två lägen till).
  6. Jag har en Roca W12 vindrutetorkarmotor jag tänkte installera. Tidigare har det suttit en vindrutetorkarmotor på båten, så det gamla kablaget finns kvar. Dessa kablar är bruna, 3 stycken till antalet, med "monteringsskruvar" i änden. Även två andra bruna kablar, förmodligen plus och minus. På Roca-motorn finns det tre kablar, samt en plus och en minuskabel. Jag förstår att plus och minus går till On/off knappen/batteriet (kopplas till de jag har). Men de tre andra tänkte jag så klart koppla ihop med mina tre kablar som är försedda med skruvar. Min fråga är, tror ni det spelar någon roll vilken av mina tre kablar som går till vilken av de tre på Roca-motorn? Kan jag koppla dem fel på något sätt? Eller är det alltid så att de tre kablarna är pluskablar och inte är beroende av hur man sätter dem?
  7. 3GM30 skulle det vara, men jag hittade ett kit nu!
  8. Hur går man tillväga för att göra denna motor helt färskvattenskyld? Är det någon som gjort detta, jag hittar bara info kring andra modeller än just denna. Men det kanske finns andra "kit" som passar?
  9. Ja jag hittade en styrkabel som passade, den hette M58/C315. Den hade rätt gänga till ratten men sedan fick jag köpa en kullänk A75 att ha i andra änden där den fäster i motorn.
  10. Hej! Köpte en Evinrude 25 hk från 1995 med repstart. Men vid transport hem ramlade kabeln till nödstoppet (där man sätter i dödarsnöret för att kunna köra), bort från motorn. Kan någon förklara var den kan tänkas ha suttit? Det är en brun och en blå kabel, i förkant på andra bilden, kommer utifrån och går in på framsidan av motorn... Men sedan?
  11. Finns ingen märkning och kontakten går inte att skruva isär. Har en kopplingsplint där jag tänkte förbinda nödstoppet med motorn. Jag har en röd och en svart kabel från motorn (Evinrude 25 hk -95) och så denna nödstopp under ratten. Motorn stannar när man drar ut dödmansgreppet/snöret från den (suttit på en annan Evinrude tidigare) Om jag chansar nu med kablarna från nödstoppet, och det råkar bli plus på minuskabeln från motorn, skadar jag nåt då?
  12. Nu är det så här att jag köpt en plastbåt med nån typ av teleflexstyrning till en 25 hk Evinrude -95 utombordare. Det är ett styrrör monterat på akterspegeln. Styrkabeln funkar dåligt så jag vill byta denna. På motorn i bygeln framtill är det ett hål och i detta sitter en kulled med gänga. Mätt utvändigt runt gängan på styrkabeln som sitter i denna kulled, så är den 0,9 cm. När jag tittar på nya styrkablar så är det ju en stång med ett litet hål i längst ut, hittar inga gängade styrkablar. Hur gör jag då? Finns det adaptrar eller nåt, ska jag byta ut kulleden på motorn? Sedan så löper styrkabeln i en tjock "slang" som går genom styrröret, är den nödvändig? Kan visa bilder när jag har datorn imorgon.
  13. Bhemac: Jag gillade hjälpstartbatteriet från Jula!! Fråganär om det pallar att studsa och luta i en båt... Och är det alltså inbyggd säkring? Står inget om det...
×
×
  • Skapa nytt...