mikael_matsson 177 Postad 27 November , 2015 Om du tar in ett rev och höjer bommen så mycket du kan, blir det för mycket då eller ungefär som du tänkt? Jag tänker att det kanske kan ge ett hum om hur det skulle bete sig med omsytt segel. Du har ju gott om tid att testa och det kostar inget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 303 Postad 27 November , 2015 Säker het på en båt är farten den viktigaste desto fortare du kan segla dest bättre går båten i sjön Det är väldigt viktigt att du kan segla.Bens ridverksamhet byter master ca:10 st per år som gått av på grund att man inte kan segla Lär dig att segla först,ställ upp på en kappsegling så ser du om du kan segla Som du pratar tycker jag att du inte skall ha båt köp något annat som du behärskar det här blir bara problem Med den filosofin kan man ju aldrig göra någonting som man inte redan kan. Usch vilket tråkigt liv jag skulle ha om jag aldrig vågade prova mig fram. När jag köpte min första segelbåt hade jag aldrig varit inne i en, jag köpte den första jag tittade på, stack ut, hissade lite segel och lärde mig med hjälp av lite bilder på internet. Har inte seglat sönder något ännu men mycket annat har gått sönder genom åren... :-) Jag är dessutom skeptisk till att Benns byter tio master per år på grund av att folk inte kan segla... För att återgå till ursprungsfrågan och Peter K's kommentar om att man inte behöver släppa på prestandan. Syr man om seglet och kapar en del av akterliket så påverkas ju segelegenskaperna negativt. Syr man ett nytt segel med en större akterrunda så kan man ju få samma, eller större segelyta om man vill. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 27 November , 2015 För att återgå till ursprungsfrågan och Peter K's kommentar om att man inte behöver släppa på prestandan. Syr man om seglet och kapar en del av akterliket så påverkas ju segelegenskaperna negativt. Syr man ett nytt segel med en större akterrunda så kan man ju få samma, eller större segelyta om man vill. Av trådskaparen efterfrågad bild/skiss på vad jag beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edarias 1 Postad 27 November , 2015 (redigerade) Tack Michael, Gaidin och Peter och alla andra som svarade, saker och ting börjar klarna för mig i denna fråga, allt ni har skrivit har jag läst med intresse och tagit till mig en hel del, kommer att följa rådet om att diskutera saken vidare med en segelmakare, fråga hen om en längre bom, om kortare akterlik och om rundare akterrunda, eller "baluma", som jag har just lärt mig det heter på spanska, tänk, behöva lära sig en hel ny terminologi på gamla dar, och dessutom på två språk, om inte tre, antar att man ska kunna det på engelska också, "Mama mia!!" Redigerad 27 November , 2015 av edarias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 November , 2015 Har du testat att segla båten som den är i nån större omfattning. Saker och ting brukar falla på plats när man vant sig. Skotskena mitt i sittbrunnen är nån skit. Har slagit benen blodiga på dylika ett antal gånger, men det går att lösa, tex som på Peters skiss ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 28 November , 2015 Jag tänkte samma som ovan. Min Allegro 27 har en liten sittbrunn och en skotskena som delar den på mitten. Redan innan jag köpte båten funderade jag på hur jag skulle få bort den. När jag sedan började segla så upptäckte jag att när det lutar som mest så är vinkeln mellan skotskenan och toften perfekt att stödja foten i när jag sitter på sargen och styr. Skenan får vara kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 November , 2015 Jag tror att A33 och A23 faktiskt har samma sittbrunns-mått?I alla fall så brukar jag också stödja foten mot skenan när jag sitter på den aktre sittbrunns-sargen för att komma upp litet och kunna se framåt över sprayhooden.Har f.ö. också hängt kompassen på balkens framsida med snabbfästen så den kan tas in när båten lämnas. (Tidigare satt kompassen infälld i skottet bredvid ingångsluckan, men jag gillade inte att ha en sådan knöl i passagerarplatsens "ryggstöd".)Hur har du det förresten med revnings-möjligheter? Kanske flera bindrevsrader, inte rullbom väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser