Gäst Kalman Postad 4 November , 2015 Hej alla kloka därute.... Tänkte ställa en fråga om ansvar ombord å juridik. Skall hjälpa en kompis att segla en båt en längre stäcka. Typ Engelska kanalen. Även nattsegling. Segling i flera dygn-vecka. Ägaren-kompisen är inte ombord å jag måste ordna själv några andra medseglare för att hantera båten å ta lite rortörn så man kan sova. Några av mina vänner som har lite båterfarenhet men inte seglat till havs och vill gärna följa med. Så de följer medso en liten semestertur. Jag är Skeppare. Om nu någon olycka inträffar, någon av mina vänner faller överbord å drunknar, skulle aldrig förlåta mig själv det men hur är det med juridiken? Kommer änkan att stämma mig på skadestånd? Eller om vi tar ett mindre otäck scenario, han snubblar å slå sönder armbågen så han blir handikappad för livet? Skall jag teckna försäkring för mina medseglare/vänner. Eller skall de ha var sin egen olycksfallsförsäkring? Eller är det båtägaren som skall stå för ev. försäkringar? Borde de inte vara införståda med riskerna vad de ger sig in på? Nu pratar jag om olycksfall-personskador med folket ombord, å inte om ev skador på båten. Om jag brakar in i en brygga å det blir skador så är det mellan mig å båtägaren. En annan historia. Om någon ombord skadas, inte för att han snubblar å slår sig utan för att det är mitt fel, då är saken ganska solklar. (Tex ber någon kliva i land å så lägger jag i backen så vederbörande ramlar i spat, då äre det ju mitt fel) Hur mycket får man begära av mina vänner som vill segla med i denna lånade båten att de är tex beredda att båten kan göra en överhalning å då kan de tappa balansen å slå sig. Är det mitt fel då? Skall man skriva ett "fribrev" där de ansvarar själva för personlig olycksfall om inte jag varit vållande till det genom tex vårdslöshet. Jag menar om någon råkar skära sig på en kniv när de karvar på en träpinne så är det inte mitt fel som skeppare. Men om jag beordrar att skära av ett rep i en situation/tillbud å då slinter med kniven vems är det felet? Bortsett nu från det etiska-moraliska värderingarna. (jag borde inte be honom göra det för han är frusen valhänt å kan slinta pga det?) Väldigt nyfiken på era svar å funderingar. Å snälla, jag är inte ute efter skapa debatt å en tråd som flippar ut med en massa ovidkommande här. Avstå från invektiv å personliga påhopp. Vad tror ni försäkringsbolagen säger? Bortsätt från att de kommer rekomendera att teckna nått så de tjänar en slant på min okunnighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 4 November , 2015 Spontant är det första du bör tänka på ett avtal mellan dig och båtägaren som reglerar ditt uppdrag. Visserligen är det civiliserade länder du passerar på resan, men det kan vara lämpligt att du har din behörighet som befälhavare formaliserad på papper. Detta är inte svar på dina frågor, men bara ett tips på något som är värt att tänka på. Jag tror i övrigt att man kan prata med sitt, eller ett annat, försäkringsbolag. Olycksfallsförsäkring brukar vara ett tillägg som inte automatiskt ingår i båtförsäkringen om man inte tecknat det. Viktigt alltså att kolla exakt hur din väns båtförsäkring ser ut till att börja med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 November , 2015 Ja, det har du rätt, kolla med båtförsäkringen först. Avtalet mellan ägaren å mig som lånar båten är nog mer för materiella skador som jag ser det. Men eftersom jag seglar den i princip för ägarens räkning så kan det bli lite klurigt? Får väl tänka på det lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 477 Postad 4 November , 2015 Får medseglarna lön? Får de det så kan det räknas som att du har arbetsgivaransvar. Får de inte lön annat än fri kost och logi så tror jag det var och ens egna ansvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 4 November , 2015 Vet inte om det är relevant men om du tex lånar en bil av en kompis och sedan tar med några andra kompisar på en semestertur vad har du för ansvar då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 4 November , 2015 Och hur gäller din, båtens, och de andras, försäkringar utomlands? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 4 November , 2015 En sak till att tänka på i avtal mellan dig och båtägare. Om båten totalhavererar vem står för kostnader då? Om du själv seglar rakt upp på land är det troligen ditt fel, men om ett dolt fel på båten gör att den plötsligt sjunker då är det knappast ditt fel. Vem betalar hemresa förlust av personlig utrustning mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2015 Du har ett oinskränkt befälhavaransvar för det som sker men inte för materiella skador. Ägaren har redaransvar och får stå för kostnader som uppstår. Om du är full, vårdslös och kör över en annan båt så kommer du få skaka galler och ägaren betala den sänkta båts. Lite överdrivet. Man kan jämföra lastbilschauffören och åkaren. Mellan dig och ägaren råder ett anställningsförhållande även om ingen lön utgår. Jag seglade med en kille som gjorde en del leveransseglingar, han hade en egen försäkring som skyddade honom mot ev krav som kunde ställas mot honom, för juridisk hjälp om det behövdes mm. Däremot tog inte försäkringen ev böter. Nu var han amerikan men försäkringen var ganska billig. I hans kontrakt stod att ägaren skulle hålla båten försäkrad, vilket då även kollades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 November , 2015 (redigerade) Och hur gäller din, båtens, och de andras, försäkringar utomlands? Nu är jag sällan utomlands, bortsett från Norge nån gång ibland och i sällsynta fall i Danmark. Men har man inte en reseförsäkring i hemförsäkringen. Den borde väl gälla även om man seglar och i de länderna man måste söka läkarvård tex om det skulle inträffa nåt. Sen har du ju naturligtvis det juridiska ansvaret som befälhavare om det skulle inträffa nåt. Hur ofta har en befälhavare på en fritidsbåt blivit ställd till svar och dömt för nåt som båten eller dess besättning gjort!? När vi startade närradion här i Sotenäs, var det en mycket vänlig och trevlig pensionerad präst som skulle va ansvarig utgivare för kyrkornas sändningar. Jag kunde inte låta bli att fråga Allvar - som prästen hette - om han kände till att uppdraget kunde ge upp till två års fängelse om de som sände under hans ansvar gjorde nått galet. Han avsade sig uppdraget. En ung präst fick ta över ansvaret. Redigerad 4 November , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2015 "Hur ofta har en befälhavare på en fritidsbåt blivit ställd till svar och dömt för nåt som båten eller dess besättning gjort!?" Det beror ju lite på, båten gör ju sällan saker själv. Men tex saknade/felaktiga lanternor? Jag vet inte men om tex någon i besättningen tar upp och behåller en för liten lax kan jag tänka mig befälhavaren åker på det. Utsläpp är en annan grej. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 November , 2015 (redigerade) Tack för svaren å synpunkterna. Utsläpp- trasig lanterna- osv med liknande fel, visst har Skepparen det ansvaret. Jag tar fasta på liknelsen med att låna grannens bil å sedan åker jag å mina vänner iväg. Nu tror jag det finns ett "redar"ansvar samt ett "skeppar"ansvar som liknelsen med ett åkeri då. Fast med nyförlängt färskt YKB kort så vet jag att chauffören måste kolla allt å kan inte skylla på åkeriet/bussbolaget annat än för dolda fel -Så om jag som skeppare ombord beordrar en av medseglarna att ta in genuan å vi skall sätta focken å han druttar överbord å blir hängandes i säkerhetslinan. Vems är felet då? Han fick order av mig men seglar för nöjet, inga pengar är inblandade å inget anställningsförhållande. Bortsett från att jag skulle må tjuvtjockt efter en sådan händelse så vad händer? Det är sådant jag tänker på, annat än när jag seglar ensam på min egen båt. Om jag då har en "passagerare" ombord å den vrickar foten är ett helt annat läge. Redigerad 5 November , 2015 av Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 November , 2015 Det man kommer att granska är om ordern var befogad, om säkerheten ombord var tillfredsställande, om besättningsmanen var lämplig för uppgiften. Om det är ok så går du fri. Ett exempel: Ett fartyg pumpar ut olja. Motormannen som körde pumpen går fri, maskinisten som beordrade motormannen bötfälls. Befälhavaren som inte ens hittar till maskinrummet bötfälls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 5 November , 2015 Om du inte gjort det än så är verkligen tipset att kolla ordentligt vad din väns försäkring täcker, prata med det bolaget! Normalt täcker en båtförsäkring även den som lånar båten (även om det låter långsökt kan det vara ett av flera skäl till att du har ditt uppdrag formulerat i ett avtal med ägaren som jag skrev om tidigare). Olycksfallselement brukar vara tillval. Däremot brukar ansvarsförsäkring ingå (ta reda på vad som omfattas). Sen vilar ju alltid aktsamhetskravet som en mer eller mindre subjektiv filt över alla försäkringselement. Man vill ju inte tro att det skall hända något - inte heller att det skall behöva gå så långt som till rättsligt efterspel. Händer något skall det ju helst kunna lösas smidigt med försäkringsbolag, men visst måste du ha någorlunda koll. Ett fall i familjen: en medföljande besättningsman var inte så duglig som alla vittnesmål gjorde gällande. Personen rammade en lysboj i Engleska kanalen när hen gick rorsman. Flera (dock inte katastrofala) hyfsat kostsamma skador uppstod på båt och utrystning (dock inga personskador). Trots uppenbar klåparmässighet var det aldrig något snack från försäkringsbolagets sida, skadorna reglerades smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 November , 2015 Försäkringsbolaget försäkrar båten och bryr sig inte om vem som kör. Begränsningarna i försäkringen brukar handla om fartområde, uthyrning, kommersiell användning (typ bogsering mm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 762 Postad 6 November , 2015 Kolla att båten är försäkrad i alla länder och vatten ni kommer att passera. Ta med era europeiska sjukförsäkringskort så blir det inte några problem att få vård om olyckan skulle vara framme. Se till att alla nödvändiga papper på båten finns ombord och att du har papper på att du får använda båten. I övrigt skulle inte jag oroa mig mer för besättning än man gör när man seglar med vänner ombord på den egna båten. För säkerhets skull kan du ju påpeka att det inte är ofarligt att segla och ha någon form av säkerhetsgenomgång så att alla vet vad de ska göra om något händer, dig, någon annan eller båten. Ha det så skönt! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser