PolePole 0 Postad 23 September , 2015 (redigerade) Jag har grunnat mycket på om jag ska gå ut med detta offentligt. Jag vill inte åka på problem. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det nog är lika bra. Jag håller mig så saklig som jag bara kan. Jag köpte en gul isolationstransformator från en av båttillbehörsskedjorna i våras. Det är en mycket enkel och robust konstruktion . Det tycker jag om. Jag är mycket nöjd med produkten och kan rekommendera den. Av en slump upptäckte jag att den var felkopplad internt. Felet var att inkommande (landström/primär) skyddsjord var ihopkopplad med utgående (båt/Sekundär) skyddsjord. Hela syftet med en isolationstransformator i en båt är att separera land och båtjord. Detta är inte något personfarligt fel, så ingen kommer dö. Isolationstransformatorer som används på land ska vara kopplade på det viset. Men den som har det felet och ligger på landström hela sommaren kan bli besviken när båten lyfts och drevet har ätits upp av galvanisk korrosion. Dyrt. Jag kontaktade importören som gav mig ett bra bemötande och var intresserad. Det var ett tillverkningsfel från fabriken som de sa ska rättas till. De hade sålt fem eller sex stycken felaktiga transformatorer till tillbehörskedjan. Man bestämde sig för att inte återkalla de felaktiga proukterna eftersom det inte förlåg någon personfara. Jag blev erbjuden att få min transformator modifierad, men jag valde att göra det själv eftersom jag ansåg mig vara kapabel att göra den operationen själv. Det är en mycket enkel och robust konstruktion som är enkel att förstå. Det är mycket lätt att kontrollera om transformatorn är rätt kopplad. Det behövs en multimeter (voltmeter) som sätts på ohm-mätning. Transformatorn ska vara urkopplad från både nätspänning och förbrukare: 1. Mät motståndet mellan inkommande och utgående jord. Mät på jordblecket i kontakterna. Det ska vara avbrott, dvs oändlig resistens. 2. Mät motståndet mellan nollledare och jordbleck på utgående sidan. Det ska vara kontakt, dvs noll eller mycket nära noll ohm. Eftersom nolla och fas är kopplade till varsin sida av sekundärlindningen kommer det vara kontakt mellan jord, noll och fas hur man än mäter med den här metoden. Det viktiga är att det inte är avbrott mellan jord och nolla/fas. Om någon skulle upptäcka att de har det felet kan jag bara rekommendera att vända sig till försäljningsstället. De känner till problemet. Redigerad 23 September , 2015 av PolePole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 23 September , 2015 En isolationstransformator ska aldrig ha genomgående jord, på sekundärsidan ska det vara sk "flytande" jord. Det är just det som är iden med isolationstransformatorn. Det är minst sagt illa när man säljer en så felaktig produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 September , 2015 (redigerade) Du skal ha ett IT-system på sekundärsidan (d.v.s. 2 faser) Då behövs ingen jordning av förbrukare. Tillägger för att klargöra: Ingen skyddsjord om du bara har en (1) gruppsäkring på sekundärsidan. Vid 2 eller flera gruppsärkringar kan det monteras jordledningar, men de skall inte kopplas till annat jordpotentiale. Det skall tydlig märkas att de INTE är jordpotentiale men utjamningsjord. Normalt är att de färgkodas gul och inte gul/grön. Redigerad 23 September , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 23 September , 2015 Är det inte så att ett IT-system kräver att det finns isolationsövervakning för att bibehålla säkerheten? Dvs att man kontinuerligt övervakar att man har isolation mellan jord och de två faserna. Bommar man detta och får ett isolationsfel mellan jord och en fas kommer man väl i praktiken ha ett TN-system och leva i falsk trygghet. När ett andra fel inträffar i systemet kommer man ha en elolycka. Jag har aldrig hört någon tala om isolationsövervakning i samband med fritidsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 September , 2015 Är det inte så att ett IT-system kräver att det finns isolationsövervakning för att bibehålla säkerheten? Dvs att man kontinuerligt övervakar att man har isolation mellan jord och de två faserna. Bommar man detta och får ett isolationsfel mellan jord och en fas kommer man väl i praktiken ha ett TN-system och leva i falsk trygghet. När ett andra fel inträffar i systemet kommer man ha en elolycka. Jag har aldrig hört någon tala om isolationsövervakning i samband med fritidsbåtar. Det är inget krav om isolationsövervakning av IT-system av denna typ. Vid fel på 1 fas till "utsatt del" blir det riktig nog som ett TN-system, men om fas 2 oxå får fel till "utsatt del" skal effektbrytaren (som skall vara 2-polig) lösa ut. Alla "utsatta delar" i området skal vara utjamnade men behöver inte koplas till jordpotential. OBS. Jordfelsbrytare, typ Id, funker inte i små IT-system där kapasitiva läckströmmar är mycket små. (I din lilla skyddstranformator < 0,1 mA) Cenelec SS-EN 61558-2-6, utg 2:2009 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 23 September , 2015 Bra att du meddelar oss. Svagt att inte ta sitt ansvar av försäljningsleden. Nu åker det kring båtar med onödig vikt ombord och skeppare som gärna lämnar sladden i vid bryggan. Vecka efter vecka urholkas drev och propeller medan skepparen sover lugnt. Småningom kommer ändå kostnaderna att hamna på distributören bord. Ev. efter förlikning i domstol. Mycket dyrare och dålig reklam för leverantören. Säljs isolationstransformatorn av marinshop så är det självklart att inte dra vidare skyddsjorden från landbacken. Skulle tro att man kallar tillbaka de sålda enheterna om du meddelar dom. Det kan räcka för handlarn att få ut ett meddelande hur man bryter upp jorden så kan det göras av en elektriker eller av köparen själv om hen har kunskaper. Lite farligt om man gör fel så man måste kontrollmäta och veta vad man gör. Hoppas att man får tag i de blåsta kunderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 24 September , 2015 Jo, det känns ju lite konstigt att veta att det finns fyra-fem personer där ute som inte fått vad de förväntar sig. Särskilt med tanke på följderna. Det är kanske inte mitt ansvar att leta upp dem, och det är inte särskilt sannolikt att de läser den här tråden. Men någon kanske känner någon. Det kan ju finnas fler modeller som är felkopplade. Den marina användningen är nog lite exotisk för de flesta, så de tkan nog lätt bli fel när gamla sanningar får gälla. Vad gäller hur distributionssystemet ska se ut kan jag tycka att det är ett ämne för en separat tråd. Jag ska erkänna att jag bara har tillgång till en äldre version av ISO 13297 som reglerar hur AC-installationen ska se ut. Den kan ju ha ändrats i nyare utgåvor. Jag är i så fall jättenyfiken på om någon kan upplysa mig om ändringarna. Så här står det i alla fall i min utgåva: 4.8 The neutral conductor shall be grounded (earthed) only at the source of power, i.e. at the onboard generator, the secondary of the isolation or polarization transformer, or the shore-power connection. The shore-power neutral shall be grounded through the shore-power cable and shall not be grounded on board the craft. För mig är detta ganska entydigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 September , 2015 Lite om trafo på: http://www.maringuiden.se/forum/topic/75243-isolationstransformator-i-st%C3%A5lb%C3%A5t/?hl=%2Blasse-l+%2Bskyddstrafo&do=findComment&comment=522691 "Min" trafo. Fick byta kontakter och koppla om den. Klart prisvärd. http://se.rs-online.com/web/p/products/4368805/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser