Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
william91

vattenlinje

Rekommendera Poster

Hej alla, är äntligen klar med slipandet och spacklandet, nu till min fråga hur vet man hur lång upp man ska måla med bottenfärgen?

 

Mvh william

post-107840-0-25389300-1442333952_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en gammal båt brukar man ju försöka säkra ett märke i fören och ett i aktern att slå ut vattenlinjen efter. Ett par tre cm över där vattenytan ligger mot skrovet tycker jag det skall va.

 

Sen finns det ju olika sätt att slå ut själva linjen.

 

Med planka och snöre är ju den traditionella, men på en sån liten båt skulle jag använda mig av ett laservattenpass. En sån båt är ju lätt att lägga i våg på alla håll. och det är helt ok att den ligger upp och ner.

 

Slog ut vattenlinjen på min Bohusjulle med hjälp av laservattenpass. En så exakt vattenlinje har jag aldrig tidigare haft. På en båt med "lanningar" som det är på din, vill det ju till att få vattenlinjen rak när den korsar en "lanning". Vattenlinjen kommer då att bli lite zickzack för att den skall bli/se rak ut.

 

Det finns bara en enda sak som skall va rak på en båt - vattenlinjen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kämpa med att få en vattenlinje rak när båten ändå ska gå i vågor? ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kämpa med att få en vattenlinje rak när båten ändå ska gå i vågor? ;-)

 

Man måste ju ha en ordentlig referenspunkt att mäta från när man skall tala om vilka fruktansvärd stora vågor man varit ute i.

 

Det kan ju för de flesta röra sig om vågor på styva halvmetern. Dvs det som vissa kallar tre meter.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, har inte tillgång till laservattenpass, kan man slå ut det med planka och snöre när den ligger som den gör? Och hur gör man ?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, har inte tillgång till laservattenpass, kan man slå ut det med planka och snöre när den ligger som den gör? Och hur gör man ?

 

Mvh

 

Ett fungerande laservattenpass kostar inte många kronor, men den traditionella metoden fungerar även med båten upp och ned.

 

Det svåra är att fixera brädorna, men det brukar alltid lösa sig. 

 

Hur man gör - orkar du läsa igenom denna texten så bör du ha fått det klart för dig.

 

Annars får du fråga igen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Och peudonym skall du inte ta så allvarligt när han skriver sånt som han skriver.

 

Som den mycket duktige, noggranne och kreative båtfixare han är, skulle han aldrig nöja sig med en halvdan vattenlinje.  

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren, har inte tillgång till laservattenpass, kan man slå ut det med planka och snöre när den ligger som den gör? Och hur gör man ?

 

Mvh

Ett fungerande laservattenpass kostar inte många kronor, men den traditionella metoden fungerar även med båten upp och ned.

 

Det svåra är att fixera brädorna, men det brukar alltid lösa sig.

 

Hur man gör - orkar du läsa igenom denna texten så bör du ha fått det klart för dig.

 

Annars får du fråga igen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Och peudonym skall du inte ta så allvarligt när han skriver sånt som han skriver.

 

Som den mycket duktige, noggranne och kreative båtfixare han är, skulle han aldrig nöja sig med en halvdan vattenlinje.

Det var vågat sagt. Jag föredrar vattenpass före snöre och planka. Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen har nu införskaffat ett laservattenpass

Men nu undrar jag hur långt upp ska man dra vattenlinjen ? Blir det för mycket som jag gjort nu ?

post-107840-0-89286000-1442420341_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruka lägga "vattenlinje" ett par/tre cm över där vattenlinjen är när båten ligger i sjön.

 

Skall du måla 2K-färg ner till tejpen och sen maskera om och måla bottenfärg upp till den nya tejpen - eller!?

 

De gånger jag gjort liknade jobb, har jag lagt på ett par lager epoxygrundfärg (Gelshield) över hela skrovet. Botten plus fribord.

 

Sen har jag målat 2K-FÄRG ner till ett par cm under den blivande vattenlinjen och sist har jag slagit ut vattenlinjen, maskerat och målat med bottenfärgen.

 

Men alla sätt är bra - utom de dåliga.  ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte verka negativ men detta ser lite konstigt ut. Har du verkligen kollat hu rbåten flyter? Det ser ut som om din vattenlinje är rak men i vilket plan ligger den...

 

Se bifogad skiss. Om du målar den som det ser ut på din bild så kan det hända att båten kommer att se ut som den nedre delen av skissen...?

post-107632-0-19627800-1442437125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft båten I vatten så vet ej hur den flyter, precis köpt båten och tänkte göra iordning under vintern, bifogar en bild på hur den såg ut när jag fick den, kan man läsa av något av bilden? Är som sajt nybörjare på båt och kan inte mycket, jag har köpt epoxy primer som jag tänkte måla 4 lager av och sen måla bottenfärg på det till tejpen, sen blir det 2k färg ovanför vattenlinjen, är jag helt ute och cyklar eller ? :s

post-107840-0-21765000-1442503137_thumb.jpg

post-107840-0-41437600-1442503057_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle målat epoxy grundfärg på hela skrovet, dels som grundfärg för färgen på skrovsidorna och dels som underlag från bottenfärgen.

 

Du får väl måla skrovsidorna och göra klar båten. Sjösätta den och markera var vattenytan finns och sen ta upp den, slå ut vattenlinjen och bottenmåla.

 

Bottenmåla - om det är med giftfärg - är ju alltid det sista man gör innan sjösättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så jag tänkt och göra, men menar du att man ska vänta med att måla bottenfärgen tills nästa vår? Jag kan ju lägga i båten i vattnet men har inte köpt motor än och det lär ju vara lite skillnad på hur båten ligger i vattnet med och utan motor, hade planerat och få allting klart så det bara är att lägga i den till våren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte behöver någon bottenfärg. Var ska båten ligga? I vilket vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte behöver någon bottenfärg. Var ska båten ligga? I vilket vatten?

Båten kommer ligga i Båven, en insjö alltså. Jag har ju iförsig redan köpt bottenfärg för 700 så känns ju trist att inte använda det ;/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver du ju troligtvis ingen bottenfärg mer än för utseendet skull och får väl inte lov att använda giftfärg.

 

Kommer du att ha båten liggandes i vattnet hela sommaren!?

 

Eller har du den på trailer när du inte använder den!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar reda på vad motor och trycktank väger på ett ungefär så kan du ju lasta ner båten med något lika tungt i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver du ju troligtvis ingen bottenfärg mer än för utseendet skull och får väl inte lov att använda giftfärg.

 

Kommer du att ha båten liggandes i vattnet hela sommaren!?

 

Eller har du den på trailer när du inte använder den!?

Nehe kan man köra hela båten med http://www.biltema.se/sv/bat/kemikalier/farg-och-lack/epoxiprimer-2000023393/ och skippa bottenfärg alltså?

Båten kommer ligga i hela sommaren, kanske tar upp om jag känner för att testa någon annan sjö, men har planerat att ha den i vattnet hela sommaren. Blir ju dock kanske inte så fint att hela båten är vit :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar reda på vad motor och trycktank väger på ett ungefär så kan du ju lasta ner båten med något lika tungt i aktern.

Det lät som en bra idé, tack för tipset :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en viss färg (kulör) du vill ha på botten så föreslår jag följande.

Lämna tillbaks den bottenfärg du redan köpt.

Måla båten med tvåkomponentfärg så att botten och skrovsidorna blir färgade som du vill ha dem.

Köp klar lamineringsepoxi och måla minst två lager på botten upp till vattenlinjen.

 

Lamineringsepoxin från ex.vis NM blir slät och fin och skyddar 2k färgen som troligen är polyuretanfärg som inte tål att ligga ständigt i vatten.

Botten blir slät och båten blir snabb.

Det blir lätt att tvätta bort ev. beväxning.

Du behöver inte tänka på bottenmålning framöver.

Du har en botten som inte släpper ut gift i Båven.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måla med tvåkomponent, det blir mycket svårare att bättra vid en skada på linjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måla med tvåkomponent, det blir mycket svårare att bättra vid en skada på linjen

Det blir å andra sidan inte en skada lika lätt... så att måla enkomp är lite som engelsmännen gör, man drar avloppen på utsidan av huset, då är de lätta att byta när de fryser sönder. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måla med tvåkomponent, det blir mycket svårare att bättra vid en skada på linjen

 

Varför skulle det bli "mycket svårare"  att bättra en skada om man målar med 2-k?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en viss färg (kulör) du vill ha på botten så föreslår jag följande.

Lämna tillbaks den bottenfärg du redan köpt.

Måla båten med tvåkomponentfärg så att botten och skrovsidorna blir färgade som du vill ha dem.

Köp klar lamineringsepoxi och måla minst två lager på botten upp till vattenlinjen.

 

Lamineringsepoxin från ex.vis NM blir slät och fin och skyddar 2k färgen som troligen är polyuretanfärg som inte tål att ligga ständigt i vatten.

Botten blir slät och båten blir snabb.

Det blir lätt att tvätta bort ev. beväxning.

Du behöver inte tänka på bottenmålning framöver.

Du har en botten som inte släpper ut gift i Båven.

 

Mackey

Hejsan, har nu målat båten så som du sa, lämnade tillbaka bottenfärgen och köpte biltemas 2 komponent båtfärg, målade på 2 lager av detta och fick ett bra resultat, sen köpte jag biltemas lamineringsepoxy och målade 2 lager. Resultatet blev bra, lät båten stå kvar i varmgarage i 1 vecka för att härda fullt ut,

 

Nu till det jag är fundersam på, tog ut min båt och ställde brevid garaget och när jag kom ut dagen efter och kolla så har den blåa färgen massa vita fläckar i sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det är en viss färg (kulör) du vill ha på botten så föreslår jag följande.

Lämna tillbaks den bottenfärg du redan köpt.

Måla båten med tvåkomponentfärg så att botten och skrovsidorna blir färgade som du vill ha dem.

Köp klar lamineringsepoxi och måla minst två lager på botten upp till vattenlinjen.

 

Lamineringsepoxin från ex.vis NM blir slät och fin och skyddar 2k färgen som troligen är polyuretanfärg som inte tål att ligga ständigt i vatten.

Botten blir slät och båten blir snabb.

Det blir lätt att tvätta bort ev. beväxning.

Du behöver inte tänka på bottenmålning framöver.

Du har en botten som inte släpper ut gift i Båven.

 

Mackey

Hejsan, har nu målat båten så som du sa, lämnade tillbaka bottenfärgen och köpte biltemas 2 komponent båtfärg, målade på 2 lager av detta och fick ett bra resultat, sen köpte jag biltemas lamineringsepoxy och målade 2 lager. Resultatet blev bra, lät båten stå kvar i varmgarage i 1 vecka för att härda fullt ut,

 

Nu till det jag är fundersam på, tog ut min båt och ställde brevid garaget och när jag kom ut dagen efter och kolla så har den blåa färgen massa vita fläckar i sig

post-107840-0-80707600-1444137152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har några tips på vad som kan ha hänt? Det konstiga är att det bara är på 1 sida av båten, andra sidan är fin. Vad ska man göra? Låta det va som det är, eller testa måla blå 2 komp färg och lamineringsepoxy igen? Väldigt tacksam för svar.

Redigerad av william91

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en aning om vad som hänt i just detta fallet, men tanken slår mig, kan det vara det gamla tänkesättet pris och kvalitet hänger alltid ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blå färgen var kanske inte uthärdad innan du la på epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska också ha klart för sig att den här behandling är ett hemmapåhitt, ett experiment. Finns ingen tillverkare av material som föreskriver kombinationen, så allt är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...