Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skylarker

Bygga eget solcellsfäste/targabåge i aluminium

Rekommendera Poster

Tänkte fixa en egen targabåge som jag fäster i befintlig pulpit med dessa typer av beslag: http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/grabbracken-handtag/grabbracksfasten/t-koppling-25mm-90-delbar

 

Tänkte ha två bågar, eller snarare räta ribbor som löper parallellt någon meter över pulpit, och som sitter ihop med varandra på olika ställen. De ska främst användas till att fästa solpaneler och lättare saker i. Aluminium är ju mycket billigare än rostfritt och lättare att jobba med.

Jag undrar om det är tillräckligt starkt och om det är lämpligt att använda såna där kopplingar i rostfritt stål till aluminiumrör, om det är okej att blanda materialen. Om det blir snyggt eller inte är inte jätteviktigt för mig.

Redigerad av skylarker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar, jag har det så. Meningen var att göra något provisoriskt i avvaktan på att få bokade rostfria rör men det funkade så bra att det numera är att anse som permanent. 

Höjden är ca 132 cm och bredd 155 cm. På ställningen sitter 2x50W solpaneler, VHF & GPS antenn samt radar. Radarn ska dock få ett eget 50mm rf rör för jag vill få upp den lite till.

 

Rören är 25 mm aluminium. På däck står de i pulpitfötter akter och vinklingsbara kapellbeslag för de främre benen. Tvärrören kopplas med T-beslag. I beslagen sitter det spetsiga insex skruv för att låsa, de är ersatta med M6 bult och ett borrat hål i röret.

De bakre benen stöder mot pushpit mha träbit och buntband men de ska ersättas med något bättre.

I en höststorm på land välte grannbåten, en Maxi 95, men min ställning höll hur bra som helst. Båten är utomhus året runt.

 

post-80529-0-14028700-1439976461_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, bra tips att köra bult och borra hål i rören. Du har alltså använt beslag i stål? Har du använt någon form av tätning så att det inte samlas vatten inne i rören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är vanliga rostfria beslag. De raka, stående rören går igenom däck för kablarna men de lutande rören borde få ett dräneringshål, lite silikon eller TEC7 skulle nog inte skada. Nu seglar jag bara i sötvatten men jag tittade på båtar med grabräcken i aluminium och med rostfri beslag och det såg bra ut.

I år köpte jag en radar och fick flytta om lite, jag var väldigt glad att det gick så smidigt att bygga om, det hade varit värre om det hade varit värre om ställningen hade varit svetsad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör oxå med rostfria beslag, men även rören är i rostfritt. Liten båt och med 4 solpaneler fanns det ingen annan plats än att sätta 2 på en båge i aktern. Mina fästen sitter på akterspegeln och med stödstag i aluminium mot pushpit.post-95643-0-13469300-1439987254_thumb.jpgpost-95643-0-41333600-1439987317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plattjärn i aluminium från Hornbach. Bygelfästena till dessa från Seasea och även de gjutna i rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du har väl ingen mutter som håller fast bulten som går genom röret, för på mina beslag finns det bara ett hål i och det är där den spetsiga låsskruven sitter. Men bulten sitter kvär ändå?

 

Satte upp första ramen idag, det ser bra ut men det går att vicka lite smått på beslagen som sitter i pushpit trots att jag dragit åt, kanske bara kan dra en bit silvertejp under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen mutter utan rötet trycks mot fästet mha skruven. Egentligen borde man slipa en spets på skruven. 

--

Idag satte ju upp VHF-antennen lite provisoriskt eftersom den inte kunde sitta kvar i den ena vertikala stolpen. Antennfästet är avsett för 25 mm rör.

I källaren hittade jag några knutar, vinklar mm. Det kommer från ett system som användes för att bygga monter mm på mässor. Någon som känner till detta eller vet om det finns något liknande. Tror det heta Opto eller liknande. Det är otroligt stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supertack för tråden och länken! Hade grubblat länge och väl på hur jag skulle göra. Med fästena slipper jag svetsa fast rören i befintlig pulpit som jag hade tänkt fästa targan i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser knutarna ut som jag efterlyser. De är gjutna i aluminium, troligen inte saltvattenbeständiga. Men väldigt praktiska för att sätta upp ett soltak, supestuga mm.

 

post-80529-0-53240900-1440521617.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2015 at 11:28 AM, bhemac said:

Ja det funkar, jag har det så. Meningen var att göra något provisoriskt i avvaktan på att få bokade rostfria rör men det funkade så bra att det numera är att anse som permanent. 

Höjden är ca 132 cm och bredd 155 cm. På ställningen sitter 2x50W solpaneler, VHF & GPS antenn samt radar. Radarn ska dock få ett eget 50mm rf rör för jag vill få upp den lite till.

 

Rören är 25 mm aluminium. På däck står de i pulpitfötter akter och vinklingsbara kapellbeslag för de främre benen. Tvärrören kopplas med T-beslag. I beslagen sitter det spetsiga insex skruv för att låsa, de är ersatta med M6 bult och ett borrat hål i röret.

De bakre benen stöder mot pushpit mha träbit och buntband men de ska ersättas med något bättre.

I en höststorm på land välte grannbåten, en Maxi 95, men min ställning höll hur bra som helst. Båten är utomhus året runt.

 

post-80529-0-14028700-1439976461_thumb.png

Har du något foto på detta? Fortfarande nöjd med konstruktionen?

Jag tycker att det verkar lockande med något targabåge-liknande med gott om plats att montera solpaneler horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...